Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N2)
specjalność: organizacja i bezpieczeństwo w transporcie drogowym

Sylabus przedmiotu Diagnostyka komputerowa samochodu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Diagnostyka komputerowa samochodu
Specjalność urządzenia mechatroniczne w transporcie samochodowym
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Konrad Prajwowski <Konrad.Prajwowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 5 0,70,44zaliczenie
wykładyW3 10 1,30,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zasadniczych pojęć z zakresu podstaw informatyki.
W-2Ogólna znajomość zagadnień inżynierii mechanicznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie ogólnej wiedzy o możliwościach i metodach algorytmizacji zadań inżynierskich.
C-2Wyrobienie umiejętności tworzenia lub doboru algorytmów do rozwiązywania określonych zadań z obszaru inżynierii produkcji.
C-3Zdobycie umiejętności sprawnego i samodzielnego posługiwania się programami realizującymi algorytmy różnorodnych obliczeń inżynierskich.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Opracowywanie algorytmów diagnostyki komputerowej wybranych układów i systemów elektronicznych samochodu.5
5
wykłady
T-W-1Wiadomości dotyczące wymagań ograniczenia emisji związków szkodliwych ze żródeł silnikowych1
T-W-2Wiadomości z zasad działania systemu EOBD/OBD1
T-W-3Wiadomości na temat gównych monitorów emisyjnych systemów OBD1
T-W-4Wiadomości na temat pozostałych monitorów systemu OBD1
T-W-5Informacja diagnostyczna i komunikacja w systemie OBD1
T-W-6Wiadomości z diagnostyki komputerowj dla układu ABS, ASR, ESP1
T-W-7Wiadomości z diagnostyki komputerowej dla układu klimatyzacji1
T-W-8Wiadomości z diagnostyki komputerowej dla układu komfortu1
T-W-9Wiadomości z diagnostyki komputerowej dla magistrali danych1
T-W-10Wiadomości z diagnostyki komputerowej dla układu Infotiment1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.5
A-P-2Studiowanie literatury.8
A-P-3Przygotowanie się do zaliczenia.8
21
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Analiza treści wykładów i studiowanie literatury.15
A-W-3Przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego.10
A-W-4Konsultacje.4
39

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia projektowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia końcowego, weryfikująca stopień opanowania treści przedmiotowych przez studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zrealizowanych zrealizowanych zadań projektowych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_UMTS/09-2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedzę na temat diagnostyki komputerowej pojazdów
T_2A_W10T2A_W07C-1T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-10, T-W-3, T-W-9, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_UMTS/09-2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wskazać oraz dobrać sposób diagnostyki pojazdu
T_2A_U09, T_2A_U11, T_2A_U17T2A_U09, T2A_U11, T2A_U17C-2, C-3T-P-1M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_UMTS/09-2_K01
Zdolność stosowania wiedzy zdobytej z diagnostyki koputerowej pojazdów w innych przedmiotach. Zdolność stosowania wiedzy oraz umiejętności zdobytych w trakcie studiów w przyszłym zakładzie pracy.
T_2A_K05, T_2A_K01, T_2A_K03T2A_K01, T2A_K03, T2A_K05C-1T-P-1, T-W-4, T-W-8, T-W-6, T-W-9, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-10M-1, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_UMTS/09-2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedzę na temat diagnostyki komputerowej pojazdów
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi jednak kojarzyć i analizować nabytej wiedzy.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania. Wiedzę tę potrafi kreatywnie analizować.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_UMTS/09-2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wskazać oraz dobrać sposób diagnostyki pojazdu
2,0Nie potrafi poprawnie rozwiązywać zadań projektowych. Przy wykonywaniu tych zadań nie potrafi wyjaśnić sposobu działania i ma problem z formułowaniem wniosków.
3,0Student rozwiązuje podstawowe zadania projektowe. Popełnia błędy. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, ale w sposób bierny.
3,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim między 3,0 a 4,0.
4,0Student umiejętnie kojarzy i analizuje nabytą wiedzę. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, jest aktywny i potrafi interpretować uzyskane wyniki.
4,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim między 4,0 a 5,0.
5,0Student bardzo dobrze kojarzy i analizuje nabytą wiedzę. Postawione zadania rozwiązuje w sposób racjonalny. Ćwiczenia praktyczne realizuje wzorowo, jest aktywny i potrafi oceniać uzyskiwane wyniki.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_UMTS/09-2_K01
Zdolność stosowania wiedzy zdobytej z diagnostyki koputerowej pojazdów w innych przedmiotach. Zdolność stosowania wiedzy oraz umiejętności zdobytych w trakcie studiów w przyszłym zakładzie pracy.
2,0Student wykazuje bierność w przyswajaniu wiedzy i nabywaniu umiejetności algorytmizowania zagadnień inżynierskich z zakresu mechaniki i budowy maszyn. Nie dostrzega celów i sensu algorytmizacji tych zagadnień.
3,0Student wykazuje przeciętną aktywność przy odbiorze przekazywanej mu wiedzy i realizacji zlecanych mu zadań z zakresu algorytmizacji zagadnień inżynierskich. W nie wysokim stopniu dostrzega cele i sens algorytmizacji tych zagadnień.
3,5Kompetencje studenta w dziedzinie algorymizacji zagadnień inzynierskich na poziomie pośrednim między ocenami 3,0 a 4,0.
4,0Student aktywnie uczestniczy w przyswajaniu treści programowych przedmiotu oraz opracowywaniu projektów algorytmów zadanych mu zagadnień. Ma świadomość roli algorytmizacji przy rozwiązywaniu złożonych problemów inżynierskich.
4,5Kompetencje studenta w dziedzinie algorymizacji zagadnień inzynierskich na poziomie pośrednim między ocenami 4,0 a 5,0.
5,0Student wykazuje wysoką aktywność zarówno w odbiorze wiedzy, jak i przy realizacji zlecanych mu zadań projektowych. Jest przy tym bardzo kreatywny oraz świadomy roli algorytmizacji przy rozwiązywaniu złożonych problemów inżynierskich.

Literatura podstawowa

  1. Jankowscy J. i M., Przegląd metod i algorytmów numerycznych, cz. 1., WNT, Warszawa, 1981
  2. Dryja M., Jankowscy J. i M., Przegląd metod i algorytmów numerycznych, cz.2., WNT, Warszawa, 1982
  3. Turski W. M., Struktury danych, WNT, Warszawa, 1971

Literatura dodatkowa

  1. Tarnowski W., Podstawy projektowania technicznego, WNT, Warszawa, 1997
  2. Turski W. M., Metodologia programowania, WNT, Warszawa, 1978

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Opracowywanie algorytmów diagnostyki komputerowej wybranych układów i systemów elektronicznych samochodu.5
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości dotyczące wymagań ograniczenia emisji związków szkodliwych ze żródeł silnikowych1
T-W-2Wiadomości z zasad działania systemu EOBD/OBD1
T-W-3Wiadomości na temat gównych monitorów emisyjnych systemów OBD1
T-W-4Wiadomości na temat pozostałych monitorów systemu OBD1
T-W-5Informacja diagnostyczna i komunikacja w systemie OBD1
T-W-6Wiadomości z diagnostyki komputerowj dla układu ABS, ASR, ESP1
T-W-7Wiadomości z diagnostyki komputerowej dla układu klimatyzacji1
T-W-8Wiadomości z diagnostyki komputerowej dla układu komfortu1
T-W-9Wiadomości z diagnostyki komputerowej dla magistrali danych1
T-W-10Wiadomości z diagnostyki komputerowej dla układu Infotiment1
10

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.5
A-P-2Studiowanie literatury.8
A-P-3Przygotowanie się do zaliczenia.8
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Analiza treści wykładów i studiowanie literatury.15
A-W-3Przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego.10
A-W-4Konsultacje.4
39
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_UMTS/09-2_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedzę na temat diagnostyki komputerowej pojazdów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_W10zna podstawowe metody i techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań w zakresie konstruowania, pomiarów, projektowania technologii i eksploatacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie ogólnej wiedzy o możliwościach i metodach algorytmizacji zadań inżynierskich.
Treści programoweT-W-2Wiadomości z zasad działania systemu EOBD/OBD
T-W-1Wiadomości dotyczące wymagań ograniczenia emisji związków szkodliwych ze żródeł silnikowych
T-W-4Wiadomości na temat pozostałych monitorów systemu OBD
T-W-6Wiadomości z diagnostyki komputerowj dla układu ABS, ASR, ESP
T-W-5Informacja diagnostyczna i komunikacja w systemie OBD
T-W-10Wiadomości z diagnostyki komputerowej dla układu Infotiment
T-W-3Wiadomości na temat gównych monitorów emisyjnych systemów OBD
T-W-9Wiadomości z diagnostyki komputerowej dla magistrali danych
T-W-7Wiadomości z diagnostyki komputerowej dla układu klimatyzacji
T-W-8Wiadomości z diagnostyki komputerowej dla układu komfortu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia projektowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia końcowego, weryfikująca stopień opanowania treści przedmiotowych przez studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zrealizowanych zrealizowanych zadań projektowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi jednak kojarzyć i analizować nabytej wiedzy.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania. Wiedzę tę potrafi kreatywnie analizować.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_UMTS/09-2_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wskazać oraz dobrać sposób diagnostyki pojazdu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T_2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi w zakresie swojej specjalności
T_2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla swojej specjalności, w tym zadań nietypowych z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Wyrobienie umiejętności tworzenia lub doboru algorytmów do rozwiązywania określonych zadań z obszaru inżynierii produkcji.
C-3Zdobycie umiejętności sprawnego i samodzielnego posługiwania się programami realizującymi algorytmy różnorodnych obliczeń inżynierskich.
Treści programoweT-P-1Opracowywanie algorytmów diagnostyki komputerowej wybranych układów i systemów elektronicznych samochodu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia projektowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena zrealizowanych zrealizowanych zadań projektowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi poprawnie rozwiązywać zadań projektowych. Przy wykonywaniu tych zadań nie potrafi wyjaśnić sposobu działania i ma problem z formułowaniem wniosków.
3,0Student rozwiązuje podstawowe zadania projektowe. Popełnia błędy. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, ale w sposób bierny.
3,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim między 3,0 a 4,0.
4,0Student umiejętnie kojarzy i analizuje nabytą wiedzę. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, jest aktywny i potrafi interpretować uzyskane wyniki.
4,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim między 4,0 a 5,0.
5,0Student bardzo dobrze kojarzy i analizuje nabytą wiedzę. Postawione zadania rozwiązuje w sposób racjonalny. Ćwiczenia praktyczne realizuje wzorowo, jest aktywny i potrafi oceniać uzyskiwane wyniki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_UMTS/09-2_K01Zdolność stosowania wiedzy zdobytej z diagnostyki koputerowej pojazdów w innych przedmiotach. Zdolność stosowania wiedzy oraz umiejętności zdobytych w trakcie studiów w przyszłym zakładzie pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T_2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie ogólnej wiedzy o możliwościach i metodach algorytmizacji zadań inżynierskich.
Treści programoweT-P-1Opracowywanie algorytmów diagnostyki komputerowej wybranych układów i systemów elektronicznych samochodu.
T-W-4Wiadomości na temat pozostałych monitorów systemu OBD
T-W-8Wiadomości z diagnostyki komputerowej dla układu komfortu
T-W-6Wiadomości z diagnostyki komputerowj dla układu ABS, ASR, ESP
T-W-9Wiadomości z diagnostyki komputerowej dla magistrali danych
T-W-1Wiadomości dotyczące wymagań ograniczenia emisji związków szkodliwych ze żródeł silnikowych
T-W-5Informacja diagnostyczna i komunikacja w systemie OBD
T-W-2Wiadomości z zasad działania systemu EOBD/OBD
T-W-3Wiadomości na temat gównych monitorów emisyjnych systemów OBD
T-W-7Wiadomości z diagnostyki komputerowej dla układu klimatyzacji
T-W-10Wiadomości z diagnostyki komputerowej dla układu Infotiment
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia projektowe.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student wykazuje bierność w przyswajaniu wiedzy i nabywaniu umiejetności algorytmizowania zagadnień inżynierskich z zakresu mechaniki i budowy maszyn. Nie dostrzega celów i sensu algorytmizacji tych zagadnień.
3,0Student wykazuje przeciętną aktywność przy odbiorze przekazywanej mu wiedzy i realizacji zlecanych mu zadań z zakresu algorytmizacji zagadnień inżynierskich. W nie wysokim stopniu dostrzega cele i sens algorytmizacji tych zagadnień.
3,5Kompetencje studenta w dziedzinie algorymizacji zagadnień inzynierskich na poziomie pośrednim między ocenami 3,0 a 4,0.
4,0Student aktywnie uczestniczy w przyswajaniu treści programowych przedmiotu oraz opracowywaniu projektów algorytmów zadanych mu zagadnień. Ma świadomość roli algorytmizacji przy rozwiązywaniu złożonych problemów inżynierskich.
4,5Kompetencje studenta w dziedzinie algorymizacji zagadnień inzynierskich na poziomie pośrednim między ocenami 4,0 a 5,0.
5,0Student wykazuje wysoką aktywność zarówno w odbiorze wiedzy, jak i przy realizacji zlecanych mu zadań projektowych. Jest przy tym bardzo kreatywny oraz świadomy roli algorytmizacji przy rozwiązywaniu złożonych problemów inżynierskich.