Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N2)
specjalność: urządzenia mechatroniczne w transporcie samochodowym
Sylabus przedmiotu Elementy prawa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Elementy prawa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Edyta Engel <Edyta.Engel-Babska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu szkoły średniej o społeczeństwie i przedsiębiorczości |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z podstawowymi instytucjami prawa prawa cywilnego, pracy, własności intelektualnej i bezpieczeństwa pracy oraz rozróznianie zakresów regulacji poszczególnych dziedzin - gałęzi prawa. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie i cechy prawa, podział prawa na gałęzie, akty prawa powszechnie obowiązujące w Polsce, budowa aktu normatywnego. | 1 |
T-W-2 | Stanowienie, przestrzeganie i stosowanie prawa (model sądowy i administracyjny, w tym omówienie podstawowych zasad KPA w relacji organ - obywatel). | 1 |
T-W-3 | Pojęcie osoby fizycznej, prawnej i osoby ułomnej, konsument. Zdolność prawna i zdolność do czynności prawnej. | 1 |
T-W-4 | Pojęcie i rodzaje czynności prawnej. Wady oświadczeń woli. | 1 |
T-W-5 | Sposoby zawarcia umowy. Przedstawicielstwo ze szczególnym uwzględnieniem pełnomocnictwa i prokury. | 1 |
T-W-6 | Powstanie zobowiązań, zdarzenia prawne je kreujące. Wykonanie, nie wykonanie i nienależyte wykonanie zobowiązania, zasady ogólne, skutki dla stron. | 1 |
T-W-7 | Wybrane przykłady umów przenoszących praw: sprzedaż, pożyczka, zamiana. Wybrabe umowy o korzystanie z cudzej rzeczy i prawa: najem, dzierżawa, leasing. | 1 |
T-W-8 | Pojęcie i cechy stosunku pracy. Tendencje w prawie pracy, w tym: nowe formy zatrudnienia. Pojęcie i elementy obligatoryjne i fakultatywne umów o pracę. | 2 |
T-W-9 | Rozwiązanie umowy o pracę ze szczególnym uwzględnieniem konstrukcji umowy na czas nieokreślony. Rozwiązanie bez wypowiedzenia. Grupy szczególnie chronione - cechy charakterystyczne. Podstawowe roszczenia pracownicze. | 2 |
T-W-10 | Obowiązki stron stosunków pracy, ze szczególnym uwzglednieniem wymogów z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. | 2 |
T-W-11 | Akta prawa wewnątrz zakładu pracy, regulaminy. | 2 |
T-W-12 | Wynagrodzenie, urlop, czas pracy - cechy charakterystyczne. Odpowiedzialność stron stosunku pracy - cechy charakterystyczne. | 1 |
T-W-13 | Rola związków zawodowych w zakładzie pracy. Spory zbiorowe. Zwonienia grupowe - założenia. | 2 |
T-W-14 | Zakres prawa intelektualnego. Przedmiot ochrony prawa autorskiego. | 1 |
T-W-15 | Przedmiot ochrony w prawie wynalazczym (wynalazki, wzór użytkowy, projet racjonalizatorski, patent). Przedmiot ochrony w prawie przemysłowym. | 1 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach - 20 godzin | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie do wykładu z zapowiedzianej tematyki - literatura, przepisu | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do kolokwium, nauczenie się materii wykładowej, w tym, rozszerzająco o podaną (zadaną) litereturę | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, pogadanka, objaśnienia i wyjaśnienia |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena podsumowująca w oparciu o pisemne kolokwium obejmujące trzy zagadnienia wykładowe - średnia ocen za odpowiedzi na każde pytanie. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
T_2A_A01_W02 Student zna przepisy dotyczące różnych form prowadzenia działalności gospodarczej jako przedsiębiorca. | T_2A_W13, T_2A_W12, T_2A_W14 | T2A_W09, T2A_W10, T2A_W11 | — | T-W-2, T-W-14, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-12, T-W-11, T-W-8, T-W-10, T-W-1, T-W-4, T-W-13, T-W-15, T-W-6 | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
T_2A_A01_U02 Student ma umiejętność poruszania się w prawie obejmującym środowisko przemysławe, a nadto zastosować zachowania do zgodnych z zasadami i przeisami BHP. | T_2A_U13 | T2A_U13 | — | T-W-9, T-W-1, T-W-13, T-W-11, T-W-5, T-W-12, T-W-7, T-W-8, T-W-14, T-W-15, T-W-10, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-2 | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
T_2A_A01_K02 Student ma kompetencję do identyfikowania zdarzeń faktycznych z punktu widzenia środowiska prawnego. Ma świadomość znaczenia prawa w prowadzeniu działalności i jej wykonywania w charakterze pracownika. Potrafi przeciwdziałać zachowaniom niezgodnych z zasadami i przepisami BHP. Ma wiedzę w zakresie ochrony własności intelektualnej i autorskiej. | T_2A_K01, T_2A_K02, T_2A_K05, T_2A_K06 | T2A_K01, T2A_K02, T2A_K05, T2A_K06 | — | T-W-2, T-W-13, T-W-10, T-W-12, T-W-9, T-W-1, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-14, T-W-3, T-W-15, T-W-4, T-W-11, T-W-7 | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_2A_A01_W02 Student zna przepisy dotyczące różnych form prowadzenia działalności gospodarczej jako przedsiębiorca. | 2,0 | Student nie ma pojęcia o formach prowadzenia działaności gospodarczej |
3,0 | Student zna formy prowadzenia działaności gospodaczej | |
3,5 | Jak wyżej plus zna źródła znajdowania się przepisów regulujących te formy. | |
4,0 | Jak wyżej plus zna struktury organizacyjne róznych form działaności organizacyjnej. | |
4,5 | Jak wyżej plus zna podstawowe pojęcia z zakresu prawa cywilnego, handlowego, intelektualnego praz prawa pracy. | |
5,0 | Student zna formy prowadzenia działaności, zna źródła znajdowania się przepisów regulujących te formy, zna struktury form organizacyjnych, zna podstwowe pojęcia z zakresu prawa cywilnego, handlowego, intelektualnego oraz prawa pracy. Zna podstawowe umowy cywilne. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_2A_A01_U02 Student ma umiejętność poruszania się w prawie obejmującym środowisko przemysławe, a nadto zastosować zachowania do zgodnych z zasadami i przeisami BHP. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności w poruszaniu się w materii wykładowej. |
3,0 | Student posiada umiętność poruszania się w materii wykładowej, ale nie jest pewny źródeł regulacji. Raz po raz myli np. czynność prawną ze zdolnością do czynności prawnych. | |
3,5 | Jak wyżej, ale bez pomyłek. | |
4,0 | Jak wyżej, ale sprawnie potrafi wyjaśnić znaczenie regulacji i ich roli. | |
4,5 | Jak wyżej, ale dodatkowo potrafi krytycznie odnieść się do funkcjonowania (istnienia) instytucji. | |
5,0 | Student posiada umiejętności swobodnego poruszania się po instytucjach omawianych na wykładach w oparciu nie tylko o wykład, ale także w oparciu o literaturę specjalistyczną. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_2A_A01_K02 Student ma kompetencję do identyfikowania zdarzeń faktycznych z punktu widzenia środowiska prawnego. Ma świadomość znaczenia prawa w prowadzeniu działalności i jej wykonywania w charakterze pracownika. Potrafi przeciwdziałać zachowaniom niezgodnych z zasadami i przepisami BHP. Ma wiedzę w zakresie ochrony własności intelektualnej i autorskiej. | 2,0 | Student nie ma kompetencji do identyfikowania podstawowych instytucji prawnych. |
3,0 | Student ma kompetencje w zakresie podstawowej, minimalnej, rozrózniania instytucji prawnych i ich znaczenia. | |
3,5 | Jak wyżej, ale potrafi nadto potrafi znaleźć przepisy regulujące dane instytucje. | |
4,0 | Jak wyżej, a nadto płynnie potrafi posługiwać się aparaturą pojęciową. | |
4,5 | Jak wyżej, ale nadto zna wybrane orzeczenia i literaturę postawową. | |
5,0 | Jak wyżej, ale student ma kompetencje do rozróżniania metod regulacji prawnych i należycie, bardzo dobrze potrafi te kometencje wykorzystać. |
Literatura podstawowa
- J. Nowacki, Z. Tobor, Wstęp do prawoznawstwa, Oficyna, Warszawa, 2007, 3
- Z. Radwański, A. Olejniczak, Prawo cywilne - część ogółne, C.H. Beck, Warszawa, 2011, 11
- A. Kawałko, H. Witczak, Zobowiązania, C.H. Beck, Warszawa, 2010, 3
- M. Barzycka - Banaszczyk, Prawo pracy, C.B. Beck, Warszawa, 2010, 12
Literatura dodatkowa
- A. Chobot, Nowe formy zatrudnienia, PWN, Warszawa, 1997, 1
- G. Michniewicz, Prawo w działaności gospodarczej, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz, 2011, 1
- T. Chauvin, T. Stawecki, P. Winczorek, Wstęp do prawoznawstwa, C.H. Beck, Warszawa, 2009, 5