Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N2)
specjalność: urządzenia mechatroniczne w transporcie samochodowym

Sylabus przedmiotu Elementy prawa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elementy prawa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Edyta Engel <Edyta.Engel-Babska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 20 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu szkoły średniej o społeczeństwie i przedsiębiorczości

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi instytucjami prawa prawa cywilnego, pracy, własności intelektualnej i bezpieczeństwa pracy oraz rozróznianie zakresów regulacji poszczególnych dziedzin - gałęzi prawa.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Pojęcie i cechy prawa, podział prawa na gałęzie, akty prawa powszechnie obowiązujące w Polsce, budowa aktu normatywnego.1
T-W-2Stanowienie, przestrzeganie i stosowanie prawa (model sądowy i administracyjny, w tym omówienie podstawowych zasad KPA w relacji organ - obywatel).1
T-W-3Pojęcie osoby fizycznej, prawnej i osoby ułomnej, konsument. Zdolność prawna i zdolność do czynności prawnej.1
T-W-4Pojęcie i rodzaje czynności prawnej. Wady oświadczeń woli.1
T-W-5Sposoby zawarcia umowy. Przedstawicielstwo ze szczególnym uwzględnieniem pełnomocnictwa i prokury.1
T-W-6Powstanie zobowiązań, zdarzenia prawne je kreujące. Wykonanie, nie wykonanie i nienależyte wykonanie zobowiązania, zasady ogólne, skutki dla stron.1
T-W-7Wybrane przykłady umów przenoszących praw: sprzedaż, pożyczka, zamiana. Wybrabe umowy o korzystanie z cudzej rzeczy i prawa: najem, dzierżawa, leasing.1
T-W-8Pojęcie i cechy stosunku pracy. Tendencje w prawie pracy, w tym: nowe formy zatrudnienia. Pojęcie i elementy obligatoryjne i fakultatywne umów o pracę.2
T-W-9Rozwiązanie umowy o pracę ze szczególnym uwzględnieniem konstrukcji umowy na czas nieokreślony. Rozwiązanie bez wypowiedzenia. Grupy szczególnie chronione - cechy charakterystyczne. Podstawowe roszczenia pracownicze.2
T-W-10Obowiązki stron stosunków pracy, ze szczególnym uwzglednieniem wymogów z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.2
T-W-11Akta prawa wewnątrz zakładu pracy, regulaminy.2
T-W-12Wynagrodzenie, urlop, czas pracy - cechy charakterystyczne. Odpowiedzialność stron stosunku pracy - cechy charakterystyczne.1
T-W-13Rola związków zawodowych w zakładzie pracy. Spory zbiorowe. Zwonienia grupowe - założenia.2
T-W-14Zakres prawa intelektualnego. Przedmiot ochrony prawa autorskiego.1
T-W-15Przedmiot ochrony w prawie wynalazczym (wynalazki, wzór użytkowy, projet racjonalizatorski, patent). Przedmiot ochrony w prawie przemysłowym.1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach - 20 godzin20
A-W-2Przygotowanie do wykładu z zapowiedzianej tematyki - literatura, przepisu20
A-W-3Przygotowanie do kolokwium, nauczenie się materii wykładowej, w tym, rozszerzająco o podaną (zadaną) litereturę20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, pogadanka, objaśnienia i wyjaśnienia

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca w oparciu o pisemne kolokwium obejmujące trzy zagadnienia wykładowe - średnia ocen za odpowiedzi na każde pytanie.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_A01_W02
Student zna przepisy dotyczące różnych form prowadzenia działalności gospodarczej jako przedsiębiorca.
T_2A_W13, T_2A_W12, T_2A_W14T2A_W09, T2A_W10, T2A_W11T-W-2, T-W-14, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-12, T-W-11, T-W-8, T-W-10, T-W-1, T-W-4, T-W-13, T-W-15, T-W-6

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_A01_U02
Student ma umiejętność poruszania się w prawie obejmującym środowisko przemysławe, a nadto zastosować zachowania do zgodnych z zasadami i przeisami BHP.
T_2A_U13T2A_U13T-W-9, T-W-1, T-W-13, T-W-11, T-W-5, T-W-12, T-W-7, T-W-8, T-W-14, T-W-15, T-W-10, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_A01_K02
Student ma kompetencję do identyfikowania zdarzeń faktycznych z punktu widzenia środowiska prawnego. Ma świadomość znaczenia prawa w prowadzeniu działalności i jej wykonywania w charakterze pracownika. Potrafi przeciwdziałać zachowaniom niezgodnych z zasadami i przepisami BHP. Ma wiedzę w zakresie ochrony własności intelektualnej i autorskiej.
T_2A_K01, T_2A_K02, T_2A_K05, T_2A_K06T2A_K01, T2A_K02, T2A_K05, T2A_K06T-W-2, T-W-13, T-W-10, T-W-12, T-W-9, T-W-1, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-14, T-W-3, T-W-15, T-W-4, T-W-11, T-W-7

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_A01_W02
Student zna przepisy dotyczące różnych form prowadzenia działalności gospodarczej jako przedsiębiorca.
2,0Student nie ma pojęcia o formach prowadzenia działaności gospodarczej
3,0Student zna formy prowadzenia działaności gospodaczej
3,5Jak wyżej plus zna źródła znajdowania się przepisów regulujących te formy.
4,0Jak wyżej plus zna struktury organizacyjne róznych form działaności organizacyjnej.
4,5Jak wyżej plus zna podstawowe pojęcia z zakresu prawa cywilnego, handlowego, intelektualnego praz prawa pracy.
5,0Student zna formy prowadzenia działaności, zna źródła znajdowania się przepisów regulujących te formy, zna struktury form organizacyjnych, zna podstwowe pojęcia z zakresu prawa cywilnego, handlowego, intelektualnego oraz prawa pracy. Zna podstawowe umowy cywilne.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_A01_U02
Student ma umiejętność poruszania się w prawie obejmującym środowisko przemysławe, a nadto zastosować zachowania do zgodnych z zasadami i przeisami BHP.
2,0Student nie posiada umiejętności w poruszaniu się w materii wykładowej.
3,0Student posiada umiętność poruszania się w materii wykładowej, ale nie jest pewny źródeł regulacji. Raz po raz myli np. czynność prawną ze zdolnością do czynności prawnych.
3,5Jak wyżej, ale bez pomyłek.
4,0Jak wyżej, ale sprawnie potrafi wyjaśnić znaczenie regulacji i ich roli.
4,5Jak wyżej, ale dodatkowo potrafi krytycznie odnieść się do funkcjonowania (istnienia) instytucji.
5,0Student posiada umiejętności swobodnego poruszania się po instytucjach omawianych na wykładach w oparciu nie tylko o wykład, ale także w oparciu o literaturę specjalistyczną.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_A01_K02
Student ma kompetencję do identyfikowania zdarzeń faktycznych z punktu widzenia środowiska prawnego. Ma świadomość znaczenia prawa w prowadzeniu działalności i jej wykonywania w charakterze pracownika. Potrafi przeciwdziałać zachowaniom niezgodnych z zasadami i przepisami BHP. Ma wiedzę w zakresie ochrony własności intelektualnej i autorskiej.
2,0Student nie ma kompetencji do identyfikowania podstawowych instytucji prawnych.
3,0Student ma kompetencje w zakresie podstawowej, minimalnej, rozrózniania instytucji prawnych i ich znaczenia.
3,5Jak wyżej, ale potrafi nadto potrafi znaleźć przepisy regulujące dane instytucje.
4,0Jak wyżej, a nadto płynnie potrafi posługiwać się aparaturą pojęciową.
4,5Jak wyżej, ale nadto zna wybrane orzeczenia i literaturę postawową.
5,0Jak wyżej, ale student ma kompetencje do rozróżniania metod regulacji prawnych i należycie, bardzo dobrze potrafi te kometencje wykorzystać.

Literatura podstawowa

  1. J. Nowacki, Z. Tobor, Wstęp do prawoznawstwa, Oficyna, Warszawa, 2007, 3
  2. Z. Radwański, A. Olejniczak, Prawo cywilne - część ogółne, C.H. Beck, Warszawa, 2011, 11
  3. A. Kawałko, H. Witczak, Zobowiązania, C.H. Beck, Warszawa, 2010, 3
  4. M. Barzycka - Banaszczyk, Prawo pracy, C.B. Beck, Warszawa, 2010, 12

Literatura dodatkowa

  1. A. Chobot, Nowe formy zatrudnienia, PWN, Warszawa, 1997, 1
  2. G. Michniewicz, Prawo w działaności gospodarczej, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz, 2011, 1
  3. T. Chauvin, T. Stawecki, P. Winczorek, Wstęp do prawoznawstwa, C.H. Beck, Warszawa, 2009, 5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie i cechy prawa, podział prawa na gałęzie, akty prawa powszechnie obowiązujące w Polsce, budowa aktu normatywnego.1
T-W-2Stanowienie, przestrzeganie i stosowanie prawa (model sądowy i administracyjny, w tym omówienie podstawowych zasad KPA w relacji organ - obywatel).1
T-W-3Pojęcie osoby fizycznej, prawnej i osoby ułomnej, konsument. Zdolność prawna i zdolność do czynności prawnej.1
T-W-4Pojęcie i rodzaje czynności prawnej. Wady oświadczeń woli.1
T-W-5Sposoby zawarcia umowy. Przedstawicielstwo ze szczególnym uwzględnieniem pełnomocnictwa i prokury.1
T-W-6Powstanie zobowiązań, zdarzenia prawne je kreujące. Wykonanie, nie wykonanie i nienależyte wykonanie zobowiązania, zasady ogólne, skutki dla stron.1
T-W-7Wybrane przykłady umów przenoszących praw: sprzedaż, pożyczka, zamiana. Wybrabe umowy o korzystanie z cudzej rzeczy i prawa: najem, dzierżawa, leasing.1
T-W-8Pojęcie i cechy stosunku pracy. Tendencje w prawie pracy, w tym: nowe formy zatrudnienia. Pojęcie i elementy obligatoryjne i fakultatywne umów o pracę.2
T-W-9Rozwiązanie umowy o pracę ze szczególnym uwzględnieniem konstrukcji umowy na czas nieokreślony. Rozwiązanie bez wypowiedzenia. Grupy szczególnie chronione - cechy charakterystyczne. Podstawowe roszczenia pracownicze.2
T-W-10Obowiązki stron stosunków pracy, ze szczególnym uwzglednieniem wymogów z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.2
T-W-11Akta prawa wewnątrz zakładu pracy, regulaminy.2
T-W-12Wynagrodzenie, urlop, czas pracy - cechy charakterystyczne. Odpowiedzialność stron stosunku pracy - cechy charakterystyczne.1
T-W-13Rola związków zawodowych w zakładzie pracy. Spory zbiorowe. Zwonienia grupowe - założenia.2
T-W-14Zakres prawa intelektualnego. Przedmiot ochrony prawa autorskiego.1
T-W-15Przedmiot ochrony w prawie wynalazczym (wynalazki, wzór użytkowy, projet racjonalizatorski, patent). Przedmiot ochrony w prawie przemysłowym.1
20

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach - 20 godzin20
A-W-2Przygotowanie do wykładu z zapowiedzianej tematyki - literatura, przepisu20
A-W-3Przygotowanie do kolokwium, nauczenie się materii wykładowej, w tym, rozszerzająco o podaną (zadaną) litereturę20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_A01_W02Student zna przepisy dotyczące różnych form prowadzenia działalności gospodarczej jako przedsiębiorca.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_W13zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego. Rozumie konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej. Potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej: - zna podstawy systemów patentowych i prawa patentowego oraz potrafi korzystać z zasobów patentowych, - zna ustawę "o prawie autorskim i prawach pokrewnych" oraz techniki bezpieczeństwa w sieci WWW
T_2A_W12ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością i prowadzenia działalności gospodarczej
T_2A_W14zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystując zdobytą wiedzę z zakresu organizacji produkcji, procedur zakładania spółek i pozyskiwania funduszy na działalność gospodarczą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Treści programoweT-W-2Stanowienie, przestrzeganie i stosowanie prawa (model sądowy i administracyjny, w tym omówienie podstawowych zasad KPA w relacji organ - obywatel).
T-W-14Zakres prawa intelektualnego. Przedmiot ochrony prawa autorskiego.
T-W-3Pojęcie osoby fizycznej, prawnej i osoby ułomnej, konsument. Zdolność prawna i zdolność do czynności prawnej.
T-W-5Sposoby zawarcia umowy. Przedstawicielstwo ze szczególnym uwzględnieniem pełnomocnictwa i prokury.
T-W-7Wybrane przykłady umów przenoszących praw: sprzedaż, pożyczka, zamiana. Wybrabe umowy o korzystanie z cudzej rzeczy i prawa: najem, dzierżawa, leasing.
T-W-9Rozwiązanie umowy o pracę ze szczególnym uwzględnieniem konstrukcji umowy na czas nieokreślony. Rozwiązanie bez wypowiedzenia. Grupy szczególnie chronione - cechy charakterystyczne. Podstawowe roszczenia pracownicze.
T-W-12Wynagrodzenie, urlop, czas pracy - cechy charakterystyczne. Odpowiedzialność stron stosunku pracy - cechy charakterystyczne.
T-W-11Akta prawa wewnątrz zakładu pracy, regulaminy.
T-W-8Pojęcie i cechy stosunku pracy. Tendencje w prawie pracy, w tym: nowe formy zatrudnienia. Pojęcie i elementy obligatoryjne i fakultatywne umów o pracę.
T-W-10Obowiązki stron stosunków pracy, ze szczególnym uwzglednieniem wymogów z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.
T-W-1Pojęcie i cechy prawa, podział prawa na gałęzie, akty prawa powszechnie obowiązujące w Polsce, budowa aktu normatywnego.
T-W-4Pojęcie i rodzaje czynności prawnej. Wady oświadczeń woli.
T-W-13Rola związków zawodowych w zakładzie pracy. Spory zbiorowe. Zwonienia grupowe - założenia.
T-W-15Przedmiot ochrony w prawie wynalazczym (wynalazki, wzór użytkowy, projet racjonalizatorski, patent). Przedmiot ochrony w prawie przemysłowym.
T-W-6Powstanie zobowiązań, zdarzenia prawne je kreujące. Wykonanie, nie wykonanie i nienależyte wykonanie zobowiązania, zasady ogólne, skutki dla stron.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma pojęcia o formach prowadzenia działaności gospodarczej
3,0Student zna formy prowadzenia działaności gospodaczej
3,5Jak wyżej plus zna źródła znajdowania się przepisów regulujących te formy.
4,0Jak wyżej plus zna struktury organizacyjne róznych form działaności organizacyjnej.
4,5Jak wyżej plus zna podstawowe pojęcia z zakresu prawa cywilnego, handlowego, intelektualnego praz prawa pracy.
5,0Student zna formy prowadzenia działaności, zna źródła znajdowania się przepisów regulujących te formy, zna struktury form organizacyjnych, zna podstwowe pojęcia z zakresu prawa cywilnego, handlowego, intelektualnego oraz prawa pracy. Zna podstawowe umowy cywilne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_A01_U02Student ma umiejętność poruszania się w prawie obejmującym środowisko przemysławe, a nadto zastosować zachowania do zgodnych z zasadami i przeisami BHP.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_U13ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U13ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Treści programoweT-W-9Rozwiązanie umowy o pracę ze szczególnym uwzględnieniem konstrukcji umowy na czas nieokreślony. Rozwiązanie bez wypowiedzenia. Grupy szczególnie chronione - cechy charakterystyczne. Podstawowe roszczenia pracownicze.
T-W-1Pojęcie i cechy prawa, podział prawa na gałęzie, akty prawa powszechnie obowiązujące w Polsce, budowa aktu normatywnego.
T-W-13Rola związków zawodowych w zakładzie pracy. Spory zbiorowe. Zwonienia grupowe - założenia.
T-W-11Akta prawa wewnątrz zakładu pracy, regulaminy.
T-W-5Sposoby zawarcia umowy. Przedstawicielstwo ze szczególnym uwzględnieniem pełnomocnictwa i prokury.
T-W-12Wynagrodzenie, urlop, czas pracy - cechy charakterystyczne. Odpowiedzialność stron stosunku pracy - cechy charakterystyczne.
T-W-7Wybrane przykłady umów przenoszących praw: sprzedaż, pożyczka, zamiana. Wybrabe umowy o korzystanie z cudzej rzeczy i prawa: najem, dzierżawa, leasing.
T-W-8Pojęcie i cechy stosunku pracy. Tendencje w prawie pracy, w tym: nowe formy zatrudnienia. Pojęcie i elementy obligatoryjne i fakultatywne umów o pracę.
T-W-14Zakres prawa intelektualnego. Przedmiot ochrony prawa autorskiego.
T-W-15Przedmiot ochrony w prawie wynalazczym (wynalazki, wzór użytkowy, projet racjonalizatorski, patent). Przedmiot ochrony w prawie przemysłowym.
T-W-10Obowiązki stron stosunków pracy, ze szczególnym uwzglednieniem wymogów z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.
T-W-4Pojęcie i rodzaje czynności prawnej. Wady oświadczeń woli.
T-W-6Powstanie zobowiązań, zdarzenia prawne je kreujące. Wykonanie, nie wykonanie i nienależyte wykonanie zobowiązania, zasady ogólne, skutki dla stron.
T-W-3Pojęcie osoby fizycznej, prawnej i osoby ułomnej, konsument. Zdolność prawna i zdolność do czynności prawnej.
T-W-2Stanowienie, przestrzeganie i stosowanie prawa (model sądowy i administracyjny, w tym omówienie podstawowych zasad KPA w relacji organ - obywatel).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności w poruszaniu się w materii wykładowej.
3,0Student posiada umiętność poruszania się w materii wykładowej, ale nie jest pewny źródeł regulacji. Raz po raz myli np. czynność prawną ze zdolnością do czynności prawnych.
3,5Jak wyżej, ale bez pomyłek.
4,0Jak wyżej, ale sprawnie potrafi wyjaśnić znaczenie regulacji i ich roli.
4,5Jak wyżej, ale dodatkowo potrafi krytycznie odnieść się do funkcjonowania (istnienia) instytucji.
5,0Student posiada umiejętności swobodnego poruszania się po instytucjach omawianych na wykładach w oparciu nie tylko o wykład, ale także w oparciu o literaturę specjalistyczną.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_A01_K02Student ma kompetencję do identyfikowania zdarzeń faktycznych z punktu widzenia środowiska prawnego. Ma świadomość znaczenia prawa w prowadzeniu działalności i jej wykonywania w charakterze pracownika. Potrafi przeciwdziałać zachowaniom niezgodnych z zasadami i przepisami BHP. Ma wiedzę w zakresie ochrony własności intelektualnej i autorskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T_2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T_2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Treści programoweT-W-2Stanowienie, przestrzeganie i stosowanie prawa (model sądowy i administracyjny, w tym omówienie podstawowych zasad KPA w relacji organ - obywatel).
T-W-13Rola związków zawodowych w zakładzie pracy. Spory zbiorowe. Zwonienia grupowe - założenia.
T-W-10Obowiązki stron stosunków pracy, ze szczególnym uwzglednieniem wymogów z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.
T-W-12Wynagrodzenie, urlop, czas pracy - cechy charakterystyczne. Odpowiedzialność stron stosunku pracy - cechy charakterystyczne.
T-W-9Rozwiązanie umowy o pracę ze szczególnym uwzględnieniem konstrukcji umowy na czas nieokreślony. Rozwiązanie bez wypowiedzenia. Grupy szczególnie chronione - cechy charakterystyczne. Podstawowe roszczenia pracownicze.
T-W-1Pojęcie i cechy prawa, podział prawa na gałęzie, akty prawa powszechnie obowiązujące w Polsce, budowa aktu normatywnego.
T-W-5Sposoby zawarcia umowy. Przedstawicielstwo ze szczególnym uwzględnieniem pełnomocnictwa i prokury.
T-W-8Pojęcie i cechy stosunku pracy. Tendencje w prawie pracy, w tym: nowe formy zatrudnienia. Pojęcie i elementy obligatoryjne i fakultatywne umów o pracę.
T-W-6Powstanie zobowiązań, zdarzenia prawne je kreujące. Wykonanie, nie wykonanie i nienależyte wykonanie zobowiązania, zasady ogólne, skutki dla stron.
T-W-14Zakres prawa intelektualnego. Przedmiot ochrony prawa autorskiego.
T-W-3Pojęcie osoby fizycznej, prawnej i osoby ułomnej, konsument. Zdolność prawna i zdolność do czynności prawnej.
T-W-15Przedmiot ochrony w prawie wynalazczym (wynalazki, wzór użytkowy, projet racjonalizatorski, patent). Przedmiot ochrony w prawie przemysłowym.
T-W-4Pojęcie i rodzaje czynności prawnej. Wady oświadczeń woli.
T-W-11Akta prawa wewnątrz zakładu pracy, regulaminy.
T-W-7Wybrane przykłady umów przenoszących praw: sprzedaż, pożyczka, zamiana. Wybrabe umowy o korzystanie z cudzej rzeczy i prawa: najem, dzierżawa, leasing.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma kompetencji do identyfikowania podstawowych instytucji prawnych.
3,0Student ma kompetencje w zakresie podstawowej, minimalnej, rozrózniania instytucji prawnych i ich znaczenia.
3,5Jak wyżej, ale potrafi nadto potrafi znaleźć przepisy regulujące dane instytucje.
4,0Jak wyżej, a nadto płynnie potrafi posługiwać się aparaturą pojęciową.
4,5Jak wyżej, ale nadto zna wybrane orzeczenia i literaturę postawową.
5,0Jak wyżej, ale student ma kompetencje do rozróżniania metod regulacji prawnych i należycie, bardzo dobrze potrafi te kometencje wykorzystać.