Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N2)
specjalność: urządzenia mechatroniczne w transporcie samochodowym

Sylabus przedmiotu Zarządzanie jakością w transporcie drogowym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie jakością w transporcie drogowym
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Eliasz <Jacek.Eliasz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Danilecki <Krzysztof.Danilecki@zut.edu.pl>, Jacek Eliasz <Jacek.Eliasz@zut.edu.pl>, Małgorzata Mrozik <Malgorzata.Mrozik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 10 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z matematyki, statystyki, badań operacyjnych, logistyki, systemów transportowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie podstaw inżynierii jakości dla obszaru przedsiębiorstw z obszaru transportu drogowego opartych o wymagania normy PN-EN ISO 9001:2009. Nabycie umiejętności tworzenia i analizowania modeli zarządzania jakością w transporcie drogowym.
C-2Poznanie podstaw tworzenia narzędzi i metod z zakresu inżynierii jakości stosowanych w sektorze transportu drogowego
C-3Poznanie podstaw definiowania i analizy wskaźników jakościowych związanych z realizacją transportu drogowego.
C-4Poznanie podstaw tworzenia rozwiązań koncepcyjnych, uwzględniających zastosowanie analizy systemowej i procesowej w inżynierii jakości dla obszaru transportu drogowego.
C-5Poznanie podstaw tworzenia podstawowych elementów dokumentacji systemu zarządzania jakością dla przedsiębiorstw z sektora transportu drogowego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Tworzenie mapy procesu dla transportu drogowego2
T-A-2Tworzenie rejestru aspektów jakosciowych dla wybranego przykładu przedsiebiorstwa z obszaru transportu drogowego2
T-A-3Tworzenie programu zarządzania jakością dla wybranego przykładu przedsiebiorstwa z obszaru transportu drogowego2
T-A-4Tworzenie planu monitorowania aspektów jakosciowych dla wybranego przykładu przedsiebiorstwa z obszaru transportu drogowego2
T-A-5Metodyka przeprowadzania i dokumentowania audytów wewnetrznych dla wybranego przykładu przedsiebiorstwa z obszaru transportu drogowego2
10
wykłady
T-W-1Podstawowe elementy Systemu Zarządzania Jakością (SZJ) zgodnie z wymaganiami normy PN EN ISO 9001:2009.2
T-W-2Ujęcie procesowe w zarządzaniu jakością.2
T-W-3Określanie, ocena i weryfikacja aspektów jakościowych.2
T-W-4Podstawy zastosowania analizy systemowej i procesowej w inżynierii jakości.2
T-W-5Zasady tworzenia dokumentacji SZJ2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Uczestnictwo w konsultacjach5
A-A-3Studiowanie literatury przedmiotu10
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Przygotowanie do dyskusji do wykładów problemowych. Tematyka wykładów jest zapowiadana.15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające (Wykład informacyjny) metody problemowe (wykład problemowy)
M-2metody praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń pisemne w formie testu: - obejmującego całość materiału, - odpowiedzi częściowe punktowane są proporcjonalnie, - brak punktów ujemnych za niewłaściwą odpowiedź.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_C06_W01
Poznanie podstaw systemów zarządzania jakością opartych o wymagania normy PN EN ISO 9001:2009. Poznanie praktycznych aspektów tworzenia i analizowania modeli systemów zarządzania jakością w transporcie oraz analizy i oceny działalności projakościowej przedsiębiorstw z obszaru transportu drogowego.
T_2A_W12T2A_W09C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_C06_U01
Student nabywa umiejętności tworzenia i analizowania modeli systemów zarządzania jakością w transporcie oraz analizy i oceny działalności projakościowej przedsiębiorstw z obszaru transportu drogowego.
T_2A_U14, T_2A_U17T2A_U14, T2A_U17C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_C06_K01
Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie.
T_2A_K01, T_2A_K03T2A_K01, T2A_K03T-W-1, T-A-1, T-A-5, T-A-2, T-W-2, T-A-4, T-W-5, T-W-4, T-A-3, T-W-3M-1, M-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_C06_W01
Poznanie podstaw systemów zarządzania jakością opartych o wymagania normy PN EN ISO 9001:2009. Poznanie praktycznych aspektów tworzenia i analizowania modeli systemów zarządzania jakością w transporcie oraz analizy i oceny działalności projakościowej przedsiębiorstw z obszaru transportu drogowego.
2,0poniżej 50% maksymalnej sumy punktów w teście (tj. poniżej 10 punktów)
3,0od 10 do 12 punktów
3,5od 13 do 14 punktów
4,0od 15 do 16 punktów
4,5od 17 do 18 punktów
5,0powyżej 18 punktów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_C06_U01
Student nabywa umiejętności tworzenia i analizowania modeli systemów zarządzania jakością w transporcie oraz analizy i oceny działalności projakościowej przedsiębiorstw z obszaru transportu drogowego.
2,0Student nieobecny na wszystkich wykładach. Nie potrafi odpowiedzieć na pytania testowe.
3,0Student obecny na co najmniej połowie wszystkich wykładów. Umie odpowiedzieć na mniej niż połowę zadanych zagadnień.
3,5Student uczestniczy w więcej niż połowie wszystkich wykładów. Umie odpowiedzieć na co najmniej połowę zadanych pytań.
4,0Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem co najmniej połowy wymaganych umiejetności.
4,5Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem większości wymaganych umiejetności.
5,0Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem wszystkich wymaganych umiejetności.

Literatura podstawowa

  1. Hamrol Adam, Mantura Władysław, Zarządzanie jakością Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  2. Hamrol Adam, Zarządzanie jakością z przykładami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Komitet ISO, Norma PN EN ISO 9001:2009, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Tworzenie mapy procesu dla transportu drogowego2
T-A-2Tworzenie rejestru aspektów jakosciowych dla wybranego przykładu przedsiebiorstwa z obszaru transportu drogowego2
T-A-3Tworzenie programu zarządzania jakością dla wybranego przykładu przedsiebiorstwa z obszaru transportu drogowego2
T-A-4Tworzenie planu monitorowania aspektów jakosciowych dla wybranego przykładu przedsiebiorstwa z obszaru transportu drogowego2
T-A-5Metodyka przeprowadzania i dokumentowania audytów wewnetrznych dla wybranego przykładu przedsiebiorstwa z obszaru transportu drogowego2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe elementy Systemu Zarządzania Jakością (SZJ) zgodnie z wymaganiami normy PN EN ISO 9001:2009.2
T-W-2Ujęcie procesowe w zarządzaniu jakością.2
T-W-3Określanie, ocena i weryfikacja aspektów jakościowych.2
T-W-4Podstawy zastosowania analizy systemowej i procesowej w inżynierii jakości.2
T-W-5Zasady tworzenia dokumentacji SZJ2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Uczestnictwo w konsultacjach5
A-A-3Studiowanie literatury przedmiotu10
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Przygotowanie do dyskusji do wykładów problemowych. Tematyka wykładów jest zapowiadana.15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_C06_W01Poznanie podstaw systemów zarządzania jakością opartych o wymagania normy PN EN ISO 9001:2009. Poznanie praktycznych aspektów tworzenia i analizowania modeli systemów zarządzania jakością w transporcie oraz analizy i oceny działalności projakościowej przedsiębiorstw z obszaru transportu drogowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_W12ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstaw inżynierii jakości dla obszaru przedsiębiorstw z obszaru transportu drogowego opartych o wymagania normy PN-EN ISO 9001:2009. Nabycie umiejętności tworzenia i analizowania modeli zarządzania jakością w transporcie drogowym.
C-2Poznanie podstaw tworzenia narzędzi i metod z zakresu inżynierii jakości stosowanych w sektorze transportu drogowego
C-3Poznanie podstaw definiowania i analizy wskaźników jakościowych związanych z realizacją transportu drogowego.
C-4Poznanie podstaw tworzenia rozwiązań koncepcyjnych, uwzględniających zastosowanie analizy systemowej i procesowej w inżynierii jakości dla obszaru transportu drogowego.
C-5Poznanie podstaw tworzenia podstawowych elementów dokumentacji systemu zarządzania jakością dla przedsiębiorstw z sektora transportu drogowego.
Treści programoweT-W-1Podstawowe elementy Systemu Zarządzania Jakością (SZJ) zgodnie z wymaganiami normy PN EN ISO 9001:2009.
T-W-2Ujęcie procesowe w zarządzaniu jakością.
T-W-3Określanie, ocena i weryfikacja aspektów jakościowych.
T-W-4Podstawy zastosowania analizy systemowej i procesowej w inżynierii jakości.
T-W-5Zasady tworzenia dokumentacji SZJ
Metody nauczaniaM-2metody praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń pisemne w formie testu: - obejmującego całość materiału, - odpowiedzi częściowe punktowane są proporcjonalnie, - brak punktów ujemnych za niewłaściwą odpowiedź.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0poniżej 50% maksymalnej sumy punktów w teście (tj. poniżej 10 punktów)
3,0od 10 do 12 punktów
3,5od 13 do 14 punktów
4,0od 15 do 16 punktów
4,5od 17 do 18 punktów
5,0powyżej 18 punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_C06_U01Student nabywa umiejętności tworzenia i analizowania modeli systemów zarządzania jakością w transporcie oraz analizy i oceny działalności projakościowej przedsiębiorstw z obszaru transportu drogowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T_2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla swojej specjalności, w tym zadań nietypowych z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstaw inżynierii jakości dla obszaru przedsiębiorstw z obszaru transportu drogowego opartych o wymagania normy PN-EN ISO 9001:2009. Nabycie umiejętności tworzenia i analizowania modeli zarządzania jakością w transporcie drogowym.
C-2Poznanie podstaw tworzenia narzędzi i metod z zakresu inżynierii jakości stosowanych w sektorze transportu drogowego
C-3Poznanie podstaw definiowania i analizy wskaźników jakościowych związanych z realizacją transportu drogowego.
C-4Poznanie podstaw tworzenia rozwiązań koncepcyjnych, uwzględniających zastosowanie analizy systemowej i procesowej w inżynierii jakości dla obszaru transportu drogowego.
C-5Poznanie podstaw tworzenia podstawowych elementów dokumentacji systemu zarządzania jakością dla przedsiębiorstw z sektora transportu drogowego.
Treści programoweT-A-1Tworzenie mapy procesu dla transportu drogowego
T-A-2Tworzenie rejestru aspektów jakosciowych dla wybranego przykładu przedsiebiorstwa z obszaru transportu drogowego
T-A-3Tworzenie programu zarządzania jakością dla wybranego przykładu przedsiebiorstwa z obszaru transportu drogowego
T-A-4Tworzenie planu monitorowania aspektów jakosciowych dla wybranego przykładu przedsiebiorstwa z obszaru transportu drogowego
T-A-5Metodyka przeprowadzania i dokumentowania audytów wewnetrznych dla wybranego przykładu przedsiebiorstwa z obszaru transportu drogowego
Metody nauczaniaM-2metody praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń pisemne w formie testu: - obejmującego całość materiału, - odpowiedzi częściowe punktowane są proporcjonalnie, - brak punktów ujemnych za niewłaściwą odpowiedź.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nieobecny na wszystkich wykładach. Nie potrafi odpowiedzieć na pytania testowe.
3,0Student obecny na co najmniej połowie wszystkich wykładów. Umie odpowiedzieć na mniej niż połowę zadanych zagadnień.
3,5Student uczestniczy w więcej niż połowie wszystkich wykładów. Umie odpowiedzieć na co najmniej połowę zadanych pytań.
4,0Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem co najmniej połowy wymaganych umiejetności.
4,5Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem większości wymaganych umiejetności.
5,0Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem wszystkich wymaganych umiejetności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_C06_K01Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Treści programoweT-W-1Podstawowe elementy Systemu Zarządzania Jakością (SZJ) zgodnie z wymaganiami normy PN EN ISO 9001:2009.
T-A-1Tworzenie mapy procesu dla transportu drogowego
T-A-5Metodyka przeprowadzania i dokumentowania audytów wewnetrznych dla wybranego przykładu przedsiebiorstwa z obszaru transportu drogowego
T-A-2Tworzenie rejestru aspektów jakosciowych dla wybranego przykładu przedsiebiorstwa z obszaru transportu drogowego
T-W-2Ujęcie procesowe w zarządzaniu jakością.
T-A-4Tworzenie planu monitorowania aspektów jakosciowych dla wybranego przykładu przedsiebiorstwa z obszaru transportu drogowego
T-W-5Zasady tworzenia dokumentacji SZJ
T-W-4Podstawy zastosowania analizy systemowej i procesowej w inżynierii jakości.
T-A-3Tworzenie programu zarządzania jakością dla wybranego przykładu przedsiebiorstwa z obszaru transportu drogowego
T-W-3Określanie, ocena i weryfikacja aspektów jakościowych.
Metody nauczaniaM-1metody podające (Wykład informacyjny) metody problemowe (wykład problemowy)
M-2metody praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe)