Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N2)
specjalność: urządzenia mechatroniczne w transporcie samochodowym

Sylabus przedmiotu Silniki spalinowe w transporcie drogowym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Silniki spalinowe w transporcie drogowym
Specjalność urządzenia mechatroniczne w transporcie samochodowym
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Danilecki <Krzysztof.Danilecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 10 2,00,38zaliczenie
wykładyW1 13 2,00,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu podstaw budowy i działania silników cieplnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie poszerzonej wiedzy dotyczącej możliwości kształtowania charakterystyk użytkowych silników samochodowych
C-2Ukształtowanie umiejętności obliczeń i analizy parametrów procesów silnikowych ze względu na właściwości użytkowe, bezpieczeństwo i obciążenie środowiska naturalnego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Kształtowanie charakterystyki napędowej silnika trakcyjnego poprzez dobór systemu doładowania10
10
wykłady
T-W-1Nowoczesne systemy wymiany ładunku w silnikach tłokowych. Kształtowanie charakterystyki napełniania silników samochodowych. Systemy doładowania silników3
T-W-2Tworzenie mieszanki i proces spalania w silnikach o zapłonie samoczynnym. Wpływ czynników eksploatacyjnych i konstrukcyjnych na parametry robocze silników. Anomalie procesu spalania. Czynniki ograniczające emisję szkodliwych składników spalin.2
T-W-3Kinematyka i dynamika układu korbowego silnika. Drgania skrętne wałów korbowych i ich wpływ na wytrzymałość zmęczeniową.2
T-W-4Rozwiązania rozrządu zaworowego nowoczesnych silników spalinowych.1
T-W-5Układy zasilania silników z zapłonem iskrowym i z zapłonem samoczynnym i zapłonem iskrowym paliwami alternatywnymi.2
T-W-6Modelowanie procesów roboczych silnika tłokowego.2
T-W-7Nowoczesne systemy sterowania pracą silnika spalinowego i jego zespołów.1
13

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach10
A-P-2Wykonywanie sprawozdań i zaliczenia ćwiczeń.20
A-P-3Konsultacje5
35
wykłady
A-W-1Udział w wykładach13
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.15
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu z dostępnych zbiorów biblioteki i czytelni30
A-W-4Egzamin2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia projektowe polegające na rozwiązywaniu zadania problemowego, wymagającego analizy i oceny przebiegu procesów roboczych silnika spalinowego

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania projektowego
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - zestaw pytań problemowych z zakresu tematycznego wykładów, sprawdzające uzyskane efekty kształcenia. Wymagana pozytywna ocena z każdego pytania; końcowa ocena na podstawie średniej z uzyskanych ocen cząstkowych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena postępów podczas realizacji ćwiczeń projektowych oraz umiejętności pracy w grupie podczas rozwiązywania zadań problemowych - intuicyjna w formie aprobaty

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_UMTS/02_W01
Student ma porzerzoną i usystematyzowaną wiedzę w zakresie budowy noiwoczesnych silników samochodowych, potrafi opisywać efekty zmiany rozwiązań konstrukcyjnych na charakterystyki użytkowe silników
T_2A_W03, T_2A_W04T2A_W02, T2A_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_UMTS/02_U01
Student analizuje charakterystyki silników oraz potrafi ocenić wpływ ich przebiegu na właściwości trakcyjne i toksyczność spalin, analizuje procesy silnikowe praz potrafi kojarzyć ich przebieg z konnstrukcją układów które w tych procesach uczestniczą, przeprowadza symulacje dotyczące kształtowania charakterystyki silnika poprzez jego doładowanie
T_2A_U08, T_2A_U11, T_2A_U15T2A_U08, T2A_U11, T2A_U15C-2T-P-1M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_UMTS/02_K01
Student potrafi pracować w zespole prowadzącym analizę decyzyjną.
T_2A_K02, T_2A_K03T2A_K02, T2A_K03C-2T-P-1M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_UMTS/02_W01
Student ma porzerzoną i usystematyzowaną wiedzę w zakresie budowy noiwoczesnych silników samochodowych, potrafi opisywać efekty zmiany rozwiązań konstrukcyjnych na charakterystyki użytkowe silników
2,0
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać.
3,5
4,0
4,5.
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_UMTS/02_U01
Student analizuje charakterystyki silników oraz potrafi ocenić wpływ ich przebiegu na właściwości trakcyjne i toksyczność spalin, analizuje procesy silnikowe praz potrafi kojarzyć ich przebieg z konnstrukcją układów które w tych procesach uczestniczą, przeprowadza symulacje dotyczące kształtowania charakterystyki silnika poprzez jego doładowanie
2,0
3,0Zaprezentowane w terminie i zaliczone zadanie projektowe w zakresie podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_UMTS/02_K01
Student potrafi pracować w zespole prowadzącym analizę decyzyjną.
2,0
3,0Student przejawia mierne zaangażowanie w pracę zespolu prowadzącym analizę decyzyjną podczas ćwiczeń projektowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wajand J., Wajand T., Tłokowe silniki spalinowe średnio- i szybkoobrotowe, WNT, Wydanie 4, Warszawa, 2005
  2. Kowalewicz A., Wybrane zagadnienia samochodowych silników spalinowych, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom, 2002
  3. Luft S., Podstawy budowy silników, WKŁ, Warszawa, 2011
  4. Wisłocki K., Systemy doładowania szybkoobrotowych silników spalinowych, WKŁ, Warszawa, 1991

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Kształtowanie charakterystyki napędowej silnika trakcyjnego poprzez dobór systemu doładowania10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Nowoczesne systemy wymiany ładunku w silnikach tłokowych. Kształtowanie charakterystyki napełniania silników samochodowych. Systemy doładowania silników3
T-W-2Tworzenie mieszanki i proces spalania w silnikach o zapłonie samoczynnym. Wpływ czynników eksploatacyjnych i konstrukcyjnych na parametry robocze silników. Anomalie procesu spalania. Czynniki ograniczające emisję szkodliwych składników spalin.2
T-W-3Kinematyka i dynamika układu korbowego silnika. Drgania skrętne wałów korbowych i ich wpływ na wytrzymałość zmęczeniową.2
T-W-4Rozwiązania rozrządu zaworowego nowoczesnych silników spalinowych.1
T-W-5Układy zasilania silników z zapłonem iskrowym i z zapłonem samoczynnym i zapłonem iskrowym paliwami alternatywnymi.2
T-W-6Modelowanie procesów roboczych silnika tłokowego.2
T-W-7Nowoczesne systemy sterowania pracą silnika spalinowego i jego zespołów.1
13

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach10
A-P-2Wykonywanie sprawozdań i zaliczenia ćwiczeń.20
A-P-3Konsultacje5
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach13
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.15
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu z dostępnych zbiorów biblioteki i czytelni30
A-W-4Egzamin2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_UMTS/02_W01Student ma porzerzoną i usystematyzowaną wiedzę w zakresie budowy noiwoczesnych silników samochodowych, potrafi opisywać efekty zmiany rozwiązań konstrukcyjnych na charakterystyki użytkowe silników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_W03ma szczegółową wiedzę z wybranych zagadnień pokrewnych kierunków studiów powiązanych z obszarem studiowanej specjalności
T_2A_W04ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku Transport takich jak: konstrukcja i eksploatacja pojazdów, techniki wytwarzania, automatyzacja, metrologia, eksploatacja maszyn, energetyka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie poszerzonej wiedzy dotyczącej możliwości kształtowania charakterystyk użytkowych silników samochodowych
Treści programoweT-W-1Nowoczesne systemy wymiany ładunku w silnikach tłokowych. Kształtowanie charakterystyki napełniania silników samochodowych. Systemy doładowania silników
T-W-2Tworzenie mieszanki i proces spalania w silnikach o zapłonie samoczynnym. Wpływ czynników eksploatacyjnych i konstrukcyjnych na parametry robocze silników. Anomalie procesu spalania. Czynniki ograniczające emisję szkodliwych składników spalin.
T-W-3Kinematyka i dynamika układu korbowego silnika. Drgania skrętne wałów korbowych i ich wpływ na wytrzymałość zmęczeniową.
T-W-4Rozwiązania rozrządu zaworowego nowoczesnych silników spalinowych.
T-W-5Układy zasilania silników z zapłonem iskrowym i z zapłonem samoczynnym i zapłonem iskrowym paliwami alternatywnymi.
T-W-6Modelowanie procesów roboczych silnika tłokowego.
T-W-7Nowoczesne systemy sterowania pracą silnika spalinowego i jego zespołów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - zestaw pytań problemowych z zakresu tematycznego wykładów, sprawdzające uzyskane efekty kształcenia. Wymagana pozytywna ocena z każdego pytania; końcowa ocena na podstawie średniej z uzyskanych ocen cząstkowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać.
3,5
4,0
4,5.
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_UMTS/02_U01Student analizuje charakterystyki silników oraz potrafi ocenić wpływ ich przebiegu na właściwości trakcyjne i toksyczność spalin, analizuje procesy silnikowe praz potrafi kojarzyć ich przebieg z konnstrukcją układów które w tych procesach uczestniczą, przeprowadza symulacje dotyczące kształtowania charakterystyki silnika poprzez jego doładowanie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T_2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi w zakresie swojej specjalności
T_2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne dotyczące pojazdów samochodowych, systemów i procesów transportowych i usług w zakresie transportu i ruchu drogowego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności obliczeń i analizy parametrów procesów silnikowych ze względu na właściwości użytkowe, bezpieczeństwo i obciążenie środowiska naturalnego
Treści programoweT-P-1Kształtowanie charakterystyki napędowej silnika trakcyjnego poprzez dobór systemu doładowania
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe polegające na rozwiązywaniu zadania problemowego, wymagającego analizy i oceny przebiegu procesów roboczych silnika spalinowego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania projektowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zaprezentowane w terminie i zaliczone zadanie projektowe w zakresie podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_UMTS/02_K01Student potrafi pracować w zespole prowadzącym analizę decyzyjną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności obliczeń i analizy parametrów procesów silnikowych ze względu na właściwości użytkowe, bezpieczeństwo i obciążenie środowiska naturalnego
Treści programoweT-P-1Kształtowanie charakterystyki napędowej silnika trakcyjnego poprzez dobór systemu doładowania
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe polegające na rozwiązywaniu zadania problemowego, wymagającego analizy i oceny przebiegu procesów roboczych silnika spalinowego
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena postępów podczas realizacji ćwiczeń projektowych oraz umiejętności pracy w grupie podczas rozwiązywania zadań problemowych - intuicyjna w formie aprobaty
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student przejawia mierne zaangażowanie w pracę zespolu prowadzącym analizę decyzyjną podczas ćwiczeń projektowych
3,5
4,0
4,5
5,0