Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)

Sylabus przedmiotu Etyka biznesu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Etyka biznesu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksander Butrynowski <Aleksander.Butrynowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bożena Dydycz <Bozena.Dydycz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza filozoficzna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Orientacja w lokowaniu moralności wśród innych regulatorów relacji międzyludzkich. Znajomość głównych zagadnień związanych z problematyką etyki biznesu.
C-2Umiejętność rozpoznawania płaszczyzn konfliktów moralnych związanych z szeroko rozumianą działalnością biznesową i gospodarczą.
C-3Refleksja własna w kontekście gotowości do wyborów moralnych w ramach pełnienia ról społecznych związanych z biznesem.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Etyka jako dyscyplina wiedzy. Specyfika etyki biznesu - główne pojęcia, stanowiska i problemy.2
T-W-2Typowe podejścia do etyki biznesu wg. orientacji regionalnych, religijnych, kulturowych, filozoficznych.1
T-W-3Tradycja etyczna wobec moralnych problemów biznesu - chrześcijaństwo, test kantowski i test utylitarystyczny.2
T-W-4Przejawianie się podstawowych wartości w życiu gospodarczym - odpowiedzialność społeczna i jednostkowa.2
T-W-5Relacje odpowiedzialności na poziomie firmy - perspektywa pracownicza, perspektywa menedżerska.2
T-W-6Etyczne wymiary funkcjonowania firmy - otoczenie społeczne firmy; zasady pozytywnej konkurencji; etyka reklamy, kodeksy etyczne firm.4
T-W-7Zasady etycznego negocjowania. Problem socjotechnicznych manipulacji w sferze wartości moralnych.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie i napisanie eseju7
A-W-4studiowanie literatury do wykładu konwersatoryjnego6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna (znajomość literatury) podczas wykładu konwersatoryjnego.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności rozważania zagadnień problemowych na podstawie napisanego eseju.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_A09-1_W01
Wykazuje znajomość podstawowej terminologii i problematyki etyki biznesu.
ZIIP_1A_W11, ZIIP_1A_W17T1A_W02, T1A_W03, T1A_W08InzA_W03C-3, C-2T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-6M-2, M-3, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_A09-1_U01
Posiada umiejętność interpretowania programów etycznych i kodeksów etycznego postępowania w kontekście działalności zawodowej.
ZIIP_1A_U09, ZIIP_1A_U24T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U11InzA_U03C-3, C-1, C-2T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-6M-2, M-3, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_A09-1_K01
posiada kompetencję identyfikacji dylematów etycznych i ich odpowiedzialnego rozwiązywania w sferze osobistej i zawodowej
ZIIP_1A_K02, ZIIP_1A_K03, ZIIP_1A_K06T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05InzA_K01C-3, C-2T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-6M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_A09-1_W01
Wykazuje znajomość podstawowej terminologii i problematyki etyki biznesu.
2,0brak aktywności merytorycznej na wykładzie konwersatoryjnym; esej - praca nie na temat; rażące błędy logiczne, językowe i kompozycyjne.
3,0słaba aktywność merytoryczna na wykładzie konwersatoryjnym; esej - w minimalnym stopniu praca spełnia warunki formalne eseju; słabe wykorzystanie literatury tematu; zdecydowany brak własnych opinii; błędy logiczne, językowe i kompozycyjne.
3,5zadawalająca aktywność merytoryczna na wykładzie konwersatoryjnym; esej - w minimalnym stopniu praca spełnia warunki formalne eseju; zadawalające wykorzystanie literatury tematu; zbyt mała liczba własnych opinii; nieliczne błędy kompozycyjne; praca poprawna językowo.
4,0duża aktywność merytoryczna na wykładzie konwersatoryjnym; esej - praca spełnia warunki formalne eseju; bogata literatura tematu; dobra prezentacja różnorodnych stanowisk; sformułowana własna opinia z poprawną próbą uzasadnienia, praca poprawna kompozycyjnie i językowo.
4,5duża aktywność merytoryczna na wykładzie konwersatoryjnym; esej - praca spełnia warunki formalne eseju; bogata literatura tematu; dobra prezentacja różnorodnych stanowisk; praca wyraża uzasadnione własne opinie podejmując merytoryczną dyskusję z poglądami przywoływanych autorów; praca bardzo dobra kompozycyjnie i językowo.
5,0bardzo duża aktywność merytoryczna na wykładzie konwersatoryjnym; esej - forma pracy w pełnym stopniu odpowiada wyznacznikom formalnym eseju; bogata i różnorodna literatura tematu; bardzo dobra prezentacja omawianego problemu; praca wyraża uzasadnione własne opinie podejmując na wysokim poziomie merytoryczną dyskusję z poglądami przywoływanych autorów; praca bezbłędna kompozycyjnie i językowo.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_A09-1_U01
Posiada umiejętność interpretowania programów etycznych i kodeksów etycznego postępowania w kontekście działalności zawodowej.
2,0brak aktywności merytorycznej na wykładzie konwersatoryjnym; esej - praca nie na temat; rażące błędy logiczne, językowe i kompozycyjne.
3,0słaba aktywność merytoryczna na wykładzie konwersatoryjnym; esej - w minimalnym stopniu praca spełnia warunki formalne eseju; słabe wykorzystanie literatury tematu; zdecydowany brak własnych opinii; błędy logiczne, językowe i kompozycyjne.
3,5zadawalająca aktywność merytoryczna na wykładzie konwersatoryjnym; esej - w minimalnym stopniu praca spełnia warunki formalne eseju; zadawalające wykorzystanie literatury tematu; zbyt mała liczba własnych opinii; nieliczne błędy kompozycyjne; praca poprawna językowo.
4,0duża aktywność merytoryczna na wykładzie konwersatoryjnym; esej - praca spełnia warunki formalne eseju; bogata literatura tematu; dobra prezentacja różnorodnych stanowisk; sformułowana własna opinia z poprawną próbą uzasadnienia, praca poprawna kompozycyjnie i językowo.
4,5duża aktywność merytoryczna na wykładzie konwersatoryjnym; esej - praca spełnia warunki formalne eseju; bogata literatura tematu; dobra prezentacja różnorodnych stanowisk; praca wyraża uzasadnione własne opinie podejmując merytoryczną dyskusję z poglądami przywoływanych autorów; praca bardzo dobra kompozycyjnie i językowo.
5,0bardzo duża aktywność merytoryczna na wykładzie konwersatoryjnym; esej - forma pracy w pełnym stopniu odpowiada wyznacznikom formalnym eseju; bogata i różnorodna literatura tematu; bardzo dobra prezentacja omawianego problemu; praca wyraża uzasadnione własne opinie podejmując na wysokim poziomie merytoryczną dyskusję z poglądami przywoływanych autorów; praca bezbłędna kompozycyjnie i językowo.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_A09-1_K01
posiada kompetencję identyfikacji dylematów etycznych i ich odpowiedzialnego rozwiązywania w sferze osobistej i zawodowej
2,0brak aktywności merytorycznej na wykładzie konwersatoryjnym; esej - praca nie na temat; rażące błędy logiczne, językowe i kompozycyjne.
3,0słaba aktywność merytoryczna na wykładzie konwersatoryjnym; esej - w minimalnym stopniu praca spełnia warunki formalne eseju; słabe wykorzystanie literatury tematu; zdecydowany brak własnych opinii; błędy logiczne, językowe i kompozycyjne.
3,5zadawalająca aktywność merytoryczna na wykładzie konwersatoryjnym; esej - w minimalnym stopniu praca spełnia warunki formalne eseju; zadawalające wykorzystanie literatury tematu; zbyt mała liczba własnych opinii; nieliczne błędy kompozycyjne; praca poprawna językowo.
4,0duża aktywność merytoryczna na wykładzie konwersatoryjnym; esej - praca spełnia warunki formalne eseju; bogata literatura tematu; dobra prezentacja różnorodnych stanowisk; sformułowana własna opinia z poprawną próbą uzasadnienia, praca poprawna kompozycyjnie i językowo.
4,5duża aktywność merytoryczna na wykładzie konwersatoryjnym; esej - praca spełnia warunki formalne eseju; bogata literatura tematu; dobra prezentacja różnorodnych stanowisk; praca wyraża uzasadnione własne opinie podejmując merytoryczną dyskusję z poglądami przywoływanych autorów; praca bardzo dobra kompozycyjnie i językowo.
5,0bardzo duża aktywność merytoryczna na wykładzie konwersatoryjnym; esej - forma pracy w pełnym stopniu odpowiada wyznacznikom formalnym eseju; bogata i różnorodna literatura tematu; bardzo dobra prezentacja omawianego problemu; praca wyraża uzasadnione własne opinie podejmując na wysokim poziomie merytoryczną dyskusję z poglądami przywoływanych autorów; praca bezbłędna kompozycyjnie i językowo.

Literatura podstawowa

  1. Dietl J. Gasparski W., Etyka biznesu, PWN, Warszawa, 2002
  2. Chrysides G.D., Kaler J.H., Wprowadzenie do etyki biznesu, PWN, Warszawa, 1999
  3. Sternberg E., Czysty biznes, etyka biznesu w działaniu, PWN, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Zwoliński A., Etyka bogacenia, Wydawnictwo WAM, Kraków, 2002
  2. Blanchard K., Peale N.V., Etyka biznesu, Studio Emka, 2008
  3. Porter M.E., Prahalad C.K., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, Wydawnictwo Helion, 2007

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Etyka jako dyscyplina wiedzy. Specyfika etyki biznesu - główne pojęcia, stanowiska i problemy.2
T-W-2Typowe podejścia do etyki biznesu wg. orientacji regionalnych, religijnych, kulturowych, filozoficznych.1
T-W-3Tradycja etyczna wobec moralnych problemów biznesu - chrześcijaństwo, test kantowski i test utylitarystyczny.2
T-W-4Przejawianie się podstawowych wartości w życiu gospodarczym - odpowiedzialność społeczna i jednostkowa.2
T-W-5Relacje odpowiedzialności na poziomie firmy - perspektywa pracownicza, perspektywa menedżerska.2
T-W-6Etyczne wymiary funkcjonowania firmy - otoczenie społeczne firmy; zasady pozytywnej konkurencji; etyka reklamy, kodeksy etyczne firm.4
T-W-7Zasady etycznego negocjowania. Problem socjotechnicznych manipulacji w sferze wartości moralnych.2
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie i napisanie eseju7
A-W-4studiowanie literatury do wykładu konwersatoryjnego6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_A09-1_W01Wykazuje znajomość podstawowej terminologii i problematyki etyki biznesu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W11ma wiedzę o uwarunkowaniach zwyczajowych i etycznych związanych z obszarem inżynierii produkcji
ZIIP_1A_W17ma podstawową wiedzę niezbędną do korzystania z treści humanistycznych i innych uzupełniających wykształcenie techniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-3Refleksja własna w kontekście gotowości do wyborów moralnych w ramach pełnienia ról społecznych związanych z biznesem.
C-2Umiejętność rozpoznawania płaszczyzn konfliktów moralnych związanych z szeroko rozumianą działalnością biznesową i gospodarczą.
Treści programoweT-W-2Typowe podejścia do etyki biznesu wg. orientacji regionalnych, religijnych, kulturowych, filozoficznych.
T-W-1Etyka jako dyscyplina wiedzy. Specyfika etyki biznesu - główne pojęcia, stanowiska i problemy.
T-W-3Tradycja etyczna wobec moralnych problemów biznesu - chrześcijaństwo, test kantowski i test utylitarystyczny.
T-W-7Zasady etycznego negocjowania. Problem socjotechnicznych manipulacji w sferze wartości moralnych.
T-W-5Relacje odpowiedzialności na poziomie firmy - perspektywa pracownicza, perspektywa menedżerska.
T-W-4Przejawianie się podstawowych wartości w życiu gospodarczym - odpowiedzialność społeczna i jednostkowa.
T-W-6Etyczne wymiary funkcjonowania firmy - otoczenie społeczne firmy; zasady pozytywnej konkurencji; etyka reklamy, kodeksy etyczne firm.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3wykład konwersatoryjny
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności rozważania zagadnień problemowych na podstawie napisanego eseju.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak aktywności merytorycznej na wykładzie konwersatoryjnym; esej - praca nie na temat; rażące błędy logiczne, językowe i kompozycyjne.
3,0słaba aktywność merytoryczna na wykładzie konwersatoryjnym; esej - w minimalnym stopniu praca spełnia warunki formalne eseju; słabe wykorzystanie literatury tematu; zdecydowany brak własnych opinii; błędy logiczne, językowe i kompozycyjne.
3,5zadawalająca aktywność merytoryczna na wykładzie konwersatoryjnym; esej - w minimalnym stopniu praca spełnia warunki formalne eseju; zadawalające wykorzystanie literatury tematu; zbyt mała liczba własnych opinii; nieliczne błędy kompozycyjne; praca poprawna językowo.
4,0duża aktywność merytoryczna na wykładzie konwersatoryjnym; esej - praca spełnia warunki formalne eseju; bogata literatura tematu; dobra prezentacja różnorodnych stanowisk; sformułowana własna opinia z poprawną próbą uzasadnienia, praca poprawna kompozycyjnie i językowo.
4,5duża aktywność merytoryczna na wykładzie konwersatoryjnym; esej - praca spełnia warunki formalne eseju; bogata literatura tematu; dobra prezentacja różnorodnych stanowisk; praca wyraża uzasadnione własne opinie podejmując merytoryczną dyskusję z poglądami przywoływanych autorów; praca bardzo dobra kompozycyjnie i językowo.
5,0bardzo duża aktywność merytoryczna na wykładzie konwersatoryjnym; esej - forma pracy w pełnym stopniu odpowiada wyznacznikom formalnym eseju; bogata i różnorodna literatura tematu; bardzo dobra prezentacja omawianego problemu; praca wyraża uzasadnione własne opinie podejmując na wysokim poziomie merytoryczną dyskusję z poglądami przywoływanych autorów; praca bezbłędna kompozycyjnie i językowo.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_A09-1_U01Posiada umiejętność interpretowania programów etycznych i kodeksów etycznego postępowania w kontekście działalności zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U09ma umiejętności w zakresie pracy indywidualnej i w zespole
ZIIP_1A_U24ma umiejętności w zakresie zarządzania personelem oraz koordynowania pracami zespołów pracowniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-3Refleksja własna w kontekście gotowości do wyborów moralnych w ramach pełnienia ról społecznych związanych z biznesem.
C-1Orientacja w lokowaniu moralności wśród innych regulatorów relacji międzyludzkich. Znajomość głównych zagadnień związanych z problematyką etyki biznesu.
C-2Umiejętność rozpoznawania płaszczyzn konfliktów moralnych związanych z szeroko rozumianą działalnością biznesową i gospodarczą.
Treści programoweT-W-2Typowe podejścia do etyki biznesu wg. orientacji regionalnych, religijnych, kulturowych, filozoficznych.
T-W-1Etyka jako dyscyplina wiedzy. Specyfika etyki biznesu - główne pojęcia, stanowiska i problemy.
T-W-3Tradycja etyczna wobec moralnych problemów biznesu - chrześcijaństwo, test kantowski i test utylitarystyczny.
T-W-7Zasady etycznego negocjowania. Problem socjotechnicznych manipulacji w sferze wartości moralnych.
T-W-5Relacje odpowiedzialności na poziomie firmy - perspektywa pracownicza, perspektywa menedżerska.
T-W-4Przejawianie się podstawowych wartości w życiu gospodarczym - odpowiedzialność społeczna i jednostkowa.
T-W-6Etyczne wymiary funkcjonowania firmy - otoczenie społeczne firmy; zasady pozytywnej konkurencji; etyka reklamy, kodeksy etyczne firm.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3wykład konwersatoryjny
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności rozważania zagadnień problemowych na podstawie napisanego eseju.
S-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna (znajomość literatury) podczas wykładu konwersatoryjnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak aktywności merytorycznej na wykładzie konwersatoryjnym; esej - praca nie na temat; rażące błędy logiczne, językowe i kompozycyjne.
3,0słaba aktywność merytoryczna na wykładzie konwersatoryjnym; esej - w minimalnym stopniu praca spełnia warunki formalne eseju; słabe wykorzystanie literatury tematu; zdecydowany brak własnych opinii; błędy logiczne, językowe i kompozycyjne.
3,5zadawalająca aktywność merytoryczna na wykładzie konwersatoryjnym; esej - w minimalnym stopniu praca spełnia warunki formalne eseju; zadawalające wykorzystanie literatury tematu; zbyt mała liczba własnych opinii; nieliczne błędy kompozycyjne; praca poprawna językowo.
4,0duża aktywność merytoryczna na wykładzie konwersatoryjnym; esej - praca spełnia warunki formalne eseju; bogata literatura tematu; dobra prezentacja różnorodnych stanowisk; sformułowana własna opinia z poprawną próbą uzasadnienia, praca poprawna kompozycyjnie i językowo.
4,5duża aktywność merytoryczna na wykładzie konwersatoryjnym; esej - praca spełnia warunki formalne eseju; bogata literatura tematu; dobra prezentacja różnorodnych stanowisk; praca wyraża uzasadnione własne opinie podejmując merytoryczną dyskusję z poglądami przywoływanych autorów; praca bardzo dobra kompozycyjnie i językowo.
5,0bardzo duża aktywność merytoryczna na wykładzie konwersatoryjnym; esej - forma pracy w pełnym stopniu odpowiada wyznacznikom formalnym eseju; bogata i różnorodna literatura tematu; bardzo dobra prezentacja omawianego problemu; praca wyraża uzasadnione własne opinie podejmując na wysokim poziomie merytoryczną dyskusję z poglądami przywoływanych autorów; praca bezbłędna kompozycyjnie i językowo.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_A09-1_K01posiada kompetencję identyfikacji dylematów etycznych i ich odpowiedzialnego rozwiązywania w sferze osobistej i zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K02ma kompetencje w zakresie stosowania prawa i przestrzegania zasad etyki zawodowej
ZIIP_1A_K03ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
ZIIP_1A_K06ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Refleksja własna w kontekście gotowości do wyborów moralnych w ramach pełnienia ról społecznych związanych z biznesem.
C-2Umiejętność rozpoznawania płaszczyzn konfliktów moralnych związanych z szeroko rozumianą działalnością biznesową i gospodarczą.
Treści programoweT-W-2Typowe podejścia do etyki biznesu wg. orientacji regionalnych, religijnych, kulturowych, filozoficznych.
T-W-1Etyka jako dyscyplina wiedzy. Specyfika etyki biznesu - główne pojęcia, stanowiska i problemy.
T-W-3Tradycja etyczna wobec moralnych problemów biznesu - chrześcijaństwo, test kantowski i test utylitarystyczny.
T-W-7Zasady etycznego negocjowania. Problem socjotechnicznych manipulacji w sferze wartości moralnych.
T-W-5Relacje odpowiedzialności na poziomie firmy - perspektywa pracownicza, perspektywa menedżerska.
T-W-4Przejawianie się podstawowych wartości w życiu gospodarczym - odpowiedzialność społeczna i jednostkowa.
T-W-6Etyczne wymiary funkcjonowania firmy - otoczenie społeczne firmy; zasady pozytywnej konkurencji; etyka reklamy, kodeksy etyczne firm.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności rozważania zagadnień problemowych na podstawie napisanego eseju.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak aktywności merytorycznej na wykładzie konwersatoryjnym; esej - praca nie na temat; rażące błędy logiczne, językowe i kompozycyjne.
3,0słaba aktywność merytoryczna na wykładzie konwersatoryjnym; esej - w minimalnym stopniu praca spełnia warunki formalne eseju; słabe wykorzystanie literatury tematu; zdecydowany brak własnych opinii; błędy logiczne, językowe i kompozycyjne.
3,5zadawalająca aktywność merytoryczna na wykładzie konwersatoryjnym; esej - w minimalnym stopniu praca spełnia warunki formalne eseju; zadawalające wykorzystanie literatury tematu; zbyt mała liczba własnych opinii; nieliczne błędy kompozycyjne; praca poprawna językowo.
4,0duża aktywność merytoryczna na wykładzie konwersatoryjnym; esej - praca spełnia warunki formalne eseju; bogata literatura tematu; dobra prezentacja różnorodnych stanowisk; sformułowana własna opinia z poprawną próbą uzasadnienia, praca poprawna kompozycyjnie i językowo.
4,5duża aktywność merytoryczna na wykładzie konwersatoryjnym; esej - praca spełnia warunki formalne eseju; bogata literatura tematu; dobra prezentacja różnorodnych stanowisk; praca wyraża uzasadnione własne opinie podejmując merytoryczną dyskusję z poglądami przywoływanych autorów; praca bardzo dobra kompozycyjnie i językowo.
5,0bardzo duża aktywność merytoryczna na wykładzie konwersatoryjnym; esej - forma pracy w pełnym stopniu odpowiada wyznacznikom formalnym eseju; bogata i różnorodna literatura tematu; bardzo dobra prezentacja omawianego problemu; praca wyraża uzasadnione własne opinie podejmując na wysokim poziomie merytoryczną dyskusję z poglądami przywoływanych autorów; praca bezbłędna kompozycyjnie i językowo.