Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)

Sylabus przedmiotu Mikro i makroekonomia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikro i makroekonomia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Grażyna Mańczak <Grazyna.Manczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 2,50,41zaliczenie
wykładyW1 45 3,50,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy ekonomicznych definicji nabyte w trakcie nauki przedmiotu przedsiębiorczość w szkołach średnich, obserwacja zjawisk gospodarczych w Polsce i za granicą, umiejętność prowadzenia dyskusji na tematy społeczno-gospodarcze; analiza prasy codziennej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z dziedziny ekonomii w zakresie koncepcji teoretycznych i umiejętności praktycznych, w tym zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki rynkowej, wskazanie złożoności problemów ekonomicznych, szerokich powiązań z innymi aspektami życia (m.in. polityką) oraz rozwijanie u studentów zdolności do wieloaspektowego spojrzenia na procesy gospodarcze i wskazanie możliwości praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy teoretycznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe kategorie ekonomiczne2
T-A-2Elementy rynku i mechanizm rynkowy3
T-A-3Czynniki determinujące popyt i podaż oraz analiza ich wpływu na popyt i podaż4
T-A-4Zachowanie konsumenta na rynku (racjonalność, użyteczność, równowaga konsumenta)3
T-A-5Przedsiębiorstwo na rynku (funkcja produkcji, koszty, przychód, zysk)3
T-A-6Struktury rynkowe (konkurencja doskonała, monopol, konkurencja monopolistyczna, oligopol – pojęcie, cechy, przykłady, równowaga przedsiębiorstwa w poszczególnych strukturach w krótkim i długim okresie)3
T-A-7Rynek ziemi, pracy i kapitału3
T-A-8Podstawowe agregaty makroekonomiczne: PKB, inflacja, bezrobocie, deficyt, dług publiczny, itd.3
T-A-9Pieniądz, jego funkcje, stabilizacja, popyt na pieniądz i podaż pieniądza3
T-A-10Rynek Wspólnoty Europejskiej. Pomoc publiczna dla firm oraz ze środków Unii Europejskiej.3
30
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii1
T-W-2Współczesne systemy społeczno-gospodarcze ( zalety i słabość gospodarki rynkowej)2
T-W-3Podstawowe kryteria gospodarki rynkowej ( rynek, podaż, popyt, cena)3
T-W-4Gospodarstwo domowe (teoria wyboru konsumenta)2
T-W-5Podstawy teorii przedsiębiorstwa3
T-W-6Rynek czynników produkcji i podział dochodów (teoria podziału)2
T-W-7Główne kategorie i pojęcia makroekonomii1
T-W-8Produkt krajowy brutto i dochód narodowy2
T-W-9Rodzaje i czynniki wzrostu i rozwoju ekonomicznego2
T-W-10Rola państwa w gospodarce3
T-W-11Budżet państwa. Podatki, polityka finansowa.3
T-W-12Bank centralny. Polityka pieniężna3
T-W-13Inflacja i deflacja3
T-W-14Bezrobocie3
T-W-15Cykliczność rozwoju gospodarczego i polityka antycykliczna2
T-W-16Handel międzynarodowy i zagraniczny3
T-W-17Elementy finansów międzynarodowych2
T-W-18Struktura współczesnej gospodarki światowej2
T-W-19Globalizacja3
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą oraz fachową prasą (czytanie/krytyczna analiza literatury, czytanie fachowej prasy)13
A-A-3Prace domowe (np. rozwiązywanie zadań)15
A-A-4Przygotowanie do kolokwium15
A-A-5Konsultacje2
75
wykłady
A-W-1Godziny kontaktowe z nauczycielem45
A-W-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą oraz fachową prasą (czytanie/krytyczna analiza literatury, czytanie fachowej prasy)18
A-W-3Przygotowanie się do zajęć20
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu20
A-W-5Konsultacje do wykladu2
105

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacje multimedialne, rozwiązywanie zadań, analiza przypadków, praca w grupach, dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne, pytania otwarte. Oceniany jest zasób wiedzy studenta umiejętność kojarzenia faktów, analizy i syntezy zjawisk.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_B06_W01
W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe kategorii, opisuje prawa i prawidlowosci ekonomiczne oraz wyjaśnia związki i zależności występujące między nimi
ZIIP_1A_W17T1A_W08InzA_W03C-1T-W-1, T-W-11, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_B06_U02
Student umiejętnie wykorzystuje zdobytą wiedzę w zakresie przedmiotu i powiązać z praktyką
ZIIP_1A_U13, ZIIP_1A_U14, ZIIP_1A_U18, ZIIP_1A_U23T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-A-6, T-A-3, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_B06_K01
W zakresie kompetencji student potrafi podejmować decyzje i dokonywać wyborów w oparciu o wiedzę ekonomiczną. Ma podstawy do organizowania i prowadzenia przyszłej własnej działalności gospodarczej. Umie prawidłowo odczytywać informacje ekonomiczne płynące z różnych źródeł informacji i wyciąga na ich podstawie prawidłowe wnioski dla własnej działalności gospodarczej.
ZIIP_1A_K01, ZIIP_1A_K07, ZIIP_1A_K06T1A_K01, T1A_K02, T1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-1T-A-4, T-W-13, T-W-14M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_B06_W01
W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe kategorii, opisuje prawa i prawidlowosci ekonomiczne oraz wyjaśnia związki i zależności występujące między nimi
2,0Student nie zna podstawowyh definicji w zakresie przedmiotu
3,0Student w minimalnym stopniu wiedzę w zakresie przedmiotu
3,5Student poprawnie definiuje większość pojęć i prawidłowości w zakresie przedmiotu
4,0Student dobrze definiuje, opisuje zależności wynikające z zakresu przedmiotu
4,5Student posiada rozległa wiedzę w podstawowycy kategoriach, prawach ekonomicznych w zakresie mikro- i makroekonomii
5,0Student bardzo dobrze rozumie i posiada rozległą wiedzę w szerokim zakresie przedmiotu mikro- i makroekonomia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_B06_U02
Student umiejętnie wykorzystuje zdobytą wiedzę w zakresie przedmiotu i powiązać z praktyką
2,0Student nie posiada umiejętności w zakresie przedmiotu
3,0Student posiada w dostatecznym stopniu umiejętności związane z zakresem przedmiotu
3,5Student posiada znaczne umiejeności polegające na prawidłowej ocenie otoczenia mikro- i makroekonomicznego
4,0Student zdobył umiejętności na dobrym poziomie, przejawiające się prawidłowej ocenie otaczającej rzeczywistości z teorią ekonomiczną
4,5Student potrafi wykorzystać zdobyte umiejętności teoretyczne i praktyczne z zakresu mikro- i makroekonomii
5,0Student umie bardzo dobrze orientuje się w otaczającej go rzeczywistości mikro- i makroekonomicznej

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_B06_K01
W zakresie kompetencji student potrafi podejmować decyzje i dokonywać wyborów w oparciu o wiedzę ekonomiczną. Ma podstawy do organizowania i prowadzenia przyszłej własnej działalności gospodarczej. Umie prawidłowo odczytywać informacje ekonomiczne płynące z różnych źródeł informacji i wyciąga na ich podstawie prawidłowe wnioski dla własnej działalności gospodarczej.
2,0Student nie posiada żadnych kompetencji w zakresie przedmiotu
3,0Student posiada kompetencje w dostatecznym stopniu
3,5Student posiada podstawowe kompetencje polegające na rozróżnianiu źródeł informacji i wyciąganie wniosków
4,0Student posiada dobre kompetencje z zakresu rozwiązywania zadań i problemów mikro- i makroekonomicznych
4,5Student dobrze potrafi definiować, formułować, opisać i podsumować zdobyte kompetencje w zakresie przedmiotu
5,0Student zdobył bardzo dobre komptencje w zakresie mikro- i makroekonomii polegające na zdolności stosowania zdobytej wiedzy w pracy lub w nauce

Literatura podstawowa

  1. Begg D., Fischer S., Dornbusch R., Ekonomia (t. I – II), Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2003
  2. S. Marciniak, Makro- i mikroekonomia, Podstawy prawne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
  3. Czarny B., Podstawy ekonomii, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Dębniewski G., Pałach H., Zakrzewski W., Mikroekonomia, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2007
  2. Bożyk P., Zagraniczna i międzynarodowa polityka ekonomiczna, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2004
  3. Czasopisma, Ekonomista, Gospodarka Narodowa, roczniki statystyczne, dzienniki, Internet, portale tematyczne, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe kategorie ekonomiczne2
T-A-2Elementy rynku i mechanizm rynkowy3
T-A-3Czynniki determinujące popyt i podaż oraz analiza ich wpływu na popyt i podaż4
T-A-4Zachowanie konsumenta na rynku (racjonalność, użyteczność, równowaga konsumenta)3
T-A-5Przedsiębiorstwo na rynku (funkcja produkcji, koszty, przychód, zysk)3
T-A-6Struktury rynkowe (konkurencja doskonała, monopol, konkurencja monopolistyczna, oligopol – pojęcie, cechy, przykłady, równowaga przedsiębiorstwa w poszczególnych strukturach w krótkim i długim okresie)3
T-A-7Rynek ziemi, pracy i kapitału3
T-A-8Podstawowe agregaty makroekonomiczne: PKB, inflacja, bezrobocie, deficyt, dług publiczny, itd.3
T-A-9Pieniądz, jego funkcje, stabilizacja, popyt na pieniądz i podaż pieniądza3
T-A-10Rynek Wspólnoty Europejskiej. Pomoc publiczna dla firm oraz ze środków Unii Europejskiej.3
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii1
T-W-2Współczesne systemy społeczno-gospodarcze ( zalety i słabość gospodarki rynkowej)2
T-W-3Podstawowe kryteria gospodarki rynkowej ( rynek, podaż, popyt, cena)3
T-W-4Gospodarstwo domowe (teoria wyboru konsumenta)2
T-W-5Podstawy teorii przedsiębiorstwa3
T-W-6Rynek czynników produkcji i podział dochodów (teoria podziału)2
T-W-7Główne kategorie i pojęcia makroekonomii1
T-W-8Produkt krajowy brutto i dochód narodowy2
T-W-9Rodzaje i czynniki wzrostu i rozwoju ekonomicznego2
T-W-10Rola państwa w gospodarce3
T-W-11Budżet państwa. Podatki, polityka finansowa.3
T-W-12Bank centralny. Polityka pieniężna3
T-W-13Inflacja i deflacja3
T-W-14Bezrobocie3
T-W-15Cykliczność rozwoju gospodarczego i polityka antycykliczna2
T-W-16Handel międzynarodowy i zagraniczny3
T-W-17Elementy finansów międzynarodowych2
T-W-18Struktura współczesnej gospodarki światowej2
T-W-19Globalizacja3
45

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą oraz fachową prasą (czytanie/krytyczna analiza literatury, czytanie fachowej prasy)13
A-A-3Prace domowe (np. rozwiązywanie zadań)15
A-A-4Przygotowanie do kolokwium15
A-A-5Konsultacje2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Godziny kontaktowe z nauczycielem45
A-W-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą oraz fachową prasą (czytanie/krytyczna analiza literatury, czytanie fachowej prasy)18
A-W-3Przygotowanie się do zajęć20
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu20
A-W-5Konsultacje do wykladu2
105
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_B06_W01W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe kategorii, opisuje prawa i prawidlowosci ekonomiczne oraz wyjaśnia związki i zależności występujące między nimi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W17ma podstawową wiedzę niezbędną do korzystania z treści humanistycznych i innych uzupełniających wykształcenie techniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z dziedziny ekonomii w zakresie koncepcji teoretycznych i umiejętności praktycznych, w tym zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki rynkowej, wskazanie złożoności problemów ekonomicznych, szerokich powiązań z innymi aspektami życia (m.in. polityką) oraz rozwijanie u studentów zdolności do wieloaspektowego spojrzenia na procesy gospodarcze i wskazanie możliwości praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy teoretycznej.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii
T-W-11Budżet państwa. Podatki, polityka finansowa.
T-W-3Podstawowe kryteria gospodarki rynkowej ( rynek, podaż, popyt, cena)
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne, rozwiązywanie zadań, analiza przypadków, praca w grupach, dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne, pytania otwarte. Oceniany jest zasób wiedzy studenta umiejętność kojarzenia faktów, analizy i syntezy zjawisk.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowyh definicji w zakresie przedmiotu
3,0Student w minimalnym stopniu wiedzę w zakresie przedmiotu
3,5Student poprawnie definiuje większość pojęć i prawidłowości w zakresie przedmiotu
4,0Student dobrze definiuje, opisuje zależności wynikające z zakresu przedmiotu
4,5Student posiada rozległa wiedzę w podstawowycy kategoriach, prawach ekonomicznych w zakresie mikro- i makroekonomii
5,0Student bardzo dobrze rozumie i posiada rozległą wiedzę w szerokim zakresie przedmiotu mikro- i makroekonomia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_B06_U02Student umiejętnie wykorzystuje zdobytą wiedzę w zakresie przedmiotu i powiązać z praktyką
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U13ma umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem oraz potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł, integrować je, interpretować, wyciągać wnioski, a także formułować i uzasadniać opinie
ZIIP_1A_U14ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
ZIIP_1A_U18ma umiejętności samokształcenia się
ZIIP_1A_U23ma umiejętności w zakresie rozumienia podstawowych procesów ekonomicznych i zasad sterowania nimi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z dziedziny ekonomii w zakresie koncepcji teoretycznych i umiejętności praktycznych, w tym zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki rynkowej, wskazanie złożoności problemów ekonomicznych, szerokich powiązań z innymi aspektami życia (m.in. polityką) oraz rozwijanie u studentów zdolności do wieloaspektowego spojrzenia na procesy gospodarcze i wskazanie możliwości praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy teoretycznej.
Treści programoweT-A-6Struktury rynkowe (konkurencja doskonała, monopol, konkurencja monopolistyczna, oligopol – pojęcie, cechy, przykłady, równowaga przedsiębiorstwa w poszczególnych strukturach w krótkim i długim okresie)
T-A-3Czynniki determinujące popyt i podaż oraz analiza ich wpływu na popyt i podaż
T-W-6Rynek czynników produkcji i podział dochodów (teoria podziału)
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne, rozwiązywanie zadań, analiza przypadków, praca w grupach, dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne, pytania otwarte. Oceniany jest zasób wiedzy studenta umiejętność kojarzenia faktów, analizy i syntezy zjawisk.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności w zakresie przedmiotu
3,0Student posiada w dostatecznym stopniu umiejętności związane z zakresem przedmiotu
3,5Student posiada znaczne umiejeności polegające na prawidłowej ocenie otoczenia mikro- i makroekonomicznego
4,0Student zdobył umiejętności na dobrym poziomie, przejawiające się prawidłowej ocenie otaczającej rzeczywistości z teorią ekonomiczną
4,5Student potrafi wykorzystać zdobyte umiejętności teoretyczne i praktyczne z zakresu mikro- i makroekonomii
5,0Student umie bardzo dobrze orientuje się w otaczającej go rzeczywistości mikro- i makroekonomicznej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_B06_K01W zakresie kompetencji student potrafi podejmować decyzje i dokonywać wyborów w oparciu o wiedzę ekonomiczną. Ma podstawy do organizowania i prowadzenia przyszłej własnej działalności gospodarczej. Umie prawidłowo odczytywać informacje ekonomiczne płynące z różnych źródeł informacji i wyciąga na ich podstawie prawidłowe wnioski dla własnej działalności gospodarczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
ZIIP_1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, jest zdolny podjąć obowiązki dalszego rozwoju nauki i gospodarki
ZIIP_1A_K06ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z dziedziny ekonomii w zakresie koncepcji teoretycznych i umiejętności praktycznych, w tym zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki rynkowej, wskazanie złożoności problemów ekonomicznych, szerokich powiązań z innymi aspektami życia (m.in. polityką) oraz rozwijanie u studentów zdolności do wieloaspektowego spojrzenia na procesy gospodarcze i wskazanie możliwości praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy teoretycznej.
Treści programoweT-A-4Zachowanie konsumenta na rynku (racjonalność, użyteczność, równowaga konsumenta)
T-W-13Inflacja i deflacja
T-W-14Bezrobocie
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne, rozwiązywanie zadań, analiza przypadków, praca w grupach, dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne, pytania otwarte. Oceniany jest zasób wiedzy studenta umiejętność kojarzenia faktów, analizy i syntezy zjawisk.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada żadnych kompetencji w zakresie przedmiotu
3,0Student posiada kompetencje w dostatecznym stopniu
3,5Student posiada podstawowe kompetencje polegające na rozróżnianiu źródeł informacji i wyciąganie wniosków
4,0Student posiada dobre kompetencje z zakresu rozwiązywania zadań i problemów mikro- i makroekonomicznych
4,5Student dobrze potrafi definiować, formułować, opisać i podsumować zdobyte kompetencje w zakresie przedmiotu
5,0Student zdobył bardzo dobre komptencje w zakresie mikro- i makroekonomii polegające na zdolności stosowania zdobytej wiedzy w pracy lub w nauce