Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | ZIIP_1A_C16_U24 | Umiejętność modelowania danych dla relacyjnej bazy danych. Umiejętność projektowania struktury logicznej i fizycznej bazy relacyjnej. Umiejetność utworzenia bazy danych w systemie MS SQL Server 2008. Umiejetność formułowania zadań do bazy danych w języku
SQL. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | ZIIP_1A_U13 | ma umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem oraz potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł, integrować je, interpretować, wyciągać wnioski, a także formułować i uzasadniać opinie |
---|
ZIIP_1A_U21 | ma umiejętności w zakresie projektowania inżynierskiego obiektów i procesów technicznych z zastosowaniem wspomagania komputerowego |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T1A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie |
---|
T1A_U02 | potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach |
T1A_U03 | potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_U04 | potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_U07 | potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej |
T1A_U16 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
---|
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami projektowania, tworzenia, ochrony i wykorzystania systemów relacyjnych baz danych oraz nowymi trendami rozwojowymi z zakresu baz danych |
---|
Treści programowe | T-P-1 | Omówienie zasad zaliczenia projektu. |
---|
T-P-4 | Praca nad włanym projektem. Utworzenie modelu logicznego i diagramu SERM i diagramu ERD. |
T-P-3 | Sprawdzenie przygotowania teoretycznego do pracy nad własnym projektem. Uzgodnienie tematyki i zakresu projektów realizowanych w zespołach dwu osobowych. |
T-P-2 | Tworzenie modelu koncepcyjnego przykładowej bazy danych. Analiza opisu tekstowego. Ustalenie celu i zakresu projektu. Przeprowadzenie procesu modelowania danych (model SERM): wyodrębnienie encji i ich atrybutów. Określenie typów relacji zachodzących pomiędzy encjami. Określenie kierunków dziedziczenia. Zaprojektowanie relacyjnej bazy danych z użyciem diagramów ERD. Transformacja diagramu ERD do modelu fizycznego relacyjnej bazy danych.
Normalizacji baz danych – sprowadzanie do 3NF. Redukcja wielowartościowości i zależności
połączeniowej. |
T-L-1 | Instalacja i konfiguracja systemu baz danych MS SQL Server 2007. Omówienie zasad dostepu i korzystania z sytemu. |
T-L-3 | Agregacja danch. Tworzenie zapytń z funkcjami agregującymi. Złączenia lewo i prawo stronne w zapytaniach złożonych. |
T-L-2 | Tworzenie baz danych w srodowisku MS SQL server. Modyfikacja i edycja tabeli. Tworzenie diagramu ERD. Tworzenie widoków. Sortowania zagnieżdżone. Zapytania wybierające. |
T-L-4 | Przetwarzanie danych. Tworzenie widoków z wyrażeniami. Konwersje typów danych. Konwersje wartości Null. Przetwarzanie danych typu data i czas. |
T-W-5 | Ochrona baz danych. Metody ochrony integralnosci baz danych – asercje, wiezy domenowe i
wiezy globalne. Przykłady. Ochrona baz danych przed niepowołanym dostepem i przed
awaria – metody. Przykłady.
Współbieznosc i wielodostep do bazy danych. Pojecie transakcji. Przykłady transakcji.
Zarzadzanie transakcjami. Metody blokowania elementów bazy danych. Protokół
dwufazowego blokowania i wypełnienia. Szeregowalnosc transakcji. Zakleszczenia |
T-W-6 | Normalizacja bazy danyh. Jezyk SQL - charakterystyka typy zastosowań, składnia poszczególnych instrukcji |
T-W-4 | Zasady i metody dostepu do relacyjnych baz danych – interfejs zapytań, program w języku
programowania z wywołaniem operacji na bazie danych. Zarzadzanie danymi. Języki zapytań
w relacyjnych bazach danych – podział jezyków i krótka ich charakterystyka. Jezyki
definiowania i manipulacji danymi (DDL, DML). Jezyk SQL. Podstawowe konstrukcje jezyka
DDL i DML w SQL. Zapytanie selekcyjne. Operatory logiczne i arytmetyczne, operator „in”,
„exists”, „like”, „between”. Funkcje agregujace. Klauzule „group by”, „order by” oraz
„having”. Zapytania zagnieżdżone. Kasowanie, wstawianie i aktualizacja danych bazy
danych w SQL. Widoki w relacyjnej bazie danych. Tworzenie widoków w SQL. |
T-W-7 | Wprowadzenie do hurtowni i magazynów danych. Modele danych w hurtowniach danych –
wymiary i fakty. Metody projektowania magazynów i hurtowni danych. Narzedzia OLAP w
bazach i hurtowniach danych. |
T-W-2 | Modelowanie danych charakterystyka poszczególnych faz (zakres prac i efekty końcowe). Definicja modelu danych. Chronologiczny przegląd modeli danych. Model logiczny i fizyczny bazy danych. Projekt koncepcyjny - model SERM |
T-W-1 | Wprowadzenie do baz danych. Podstawowe pojęcia : baza danych, system bazy danych, system zarządzania bazą danych. Przykłady komercyjnych systemów z bazami danych. |
T-W-3 | Zasady projektowania relacyjnych baz danych. Projekt koncepcyjny - model zwiazków encji. Diagramy strukturalne w projektowaniu struktury logicznej bazy danych. Diagramy ERD. Transformacja diagramów ERD na tabele relacyjnej bazy danych. Anomalie błędnie zaprojektowanej struktury danych.
Normalizacja i projektowanie relacyjnych struktur baz danych. Fazy normalizacji. Definicja
zależności funkcyjnych zwykłych, przechodnich, wielowartościowych i połączeniowych.
Przykłady normalizacji tabel. |
Metody nauczania | M-2 | Ćwiczenia i laboratorium - Metoda problemowa z dyskusją - w ramach zajęć praktycznych realizacja zadań indywidualnych. |
---|
Sposób oceny | S-3 | Ocena formująca: Sprawdzian praktyczny przy komputerze umiejętności realizacji zapytań w języku SQL. Ocena realizacji projektu własnego |
---|
S-2 | Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć (wejściówek), aktywnej obecności na zajęciach oraz dokumentacji własnego projektu |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie potrafi zaprojektowć relacyjnej baz danych o bardzo prostej strukturze. Nie potrafi utworzyć w języku SQL zapytań wybierających, agregujących i przetwarzających dane |
3,0 | Student potrafi zaprojektowć i zrealizować relacyjną bazę danych o bardzo prostej strukturze w systemie MS Sql Server 2008 i potrafi utworzyć w języku SQL zapytania wybierające, agregujące i przetwarzające dane w języku SQL |
3,5 | Student ma wiedzę pośrednia pomiedzy ocena 3,0 i 4,0 |
4,0 | Student potrafi zaprojektowć i zrealizować relacyjną bazę danych o złożonej strukturze w systemie MS SQL Server 2008 i potrafi utworzyć proste i złożone zapytania wybierające, agregujące i przetwarzające dane |
4,5 | Student ma wiedzę pośrednia pomiedzy ocena 4,0 i 5,0 |
5,0 | Student potrafi zaprojektowć i zrealizować relacyjną bazę danych o złożonej strukturze w systemie MS Sql Server 2008 i potrafi utworzyć złożone zapytania wybierające, agregujące i przetwarzające dane wymagające zastosowania konwersji typów, złączeń i podzapytań w języku SQL. Potrafi zaprojektować i wykonać interfejs graficzny do wprowadzania danych Potrafi zaprojektować i wygenerować raport tabelaryczny i z elementami graficznymi |