Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S2)
specjalność: Produkcja owoców, warzyw i ziół
Sylabus przedmiotu Kwiaty jadalne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kwiaty jadalne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu botaniki, chemii i biochemii. |
W-2 | Student zna najważniejsze gatunki roślin ozdobnych, warzyw, owoców i ziół. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z gatunkami roślin o kwiatach jadalnych. |
C-2 | Przekazanie studentom wiedzy na temat wartości biologicznej kwiatów jadalnych. |
C-3 | Przekazanie studentom wiedzy na temat możliwości użytkowania kwiatów jadalnych - sposobów ich przechowywania i przetwarzania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Związki biologicznie czynne występujące w kwiatach jadalnych. Ocena wartości biologicznej kwiatów jadalnych wybranych gatunków roślin. | 6 |
T-A-2 | Sposoby przetwarzania kwiatów jadalnych. | 5 |
T-A-3 | Przechowywanie kwiatów jadalnych (warunki i parametry środowiska przechowalniczego, sposoby przedłużania trwałości przechowalniczej, opakowania). | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ogólna charakterystyka najważniejszych gatunków roślin o kwiatach jadalnych. | 6 |
T-W-2 | Specyfika uprawy roślin o kwiatach jadalnych. | 4 |
T-W-3 | Wykorzystanie kwiatów jadalnych w różnych kuchniach świata (Chiny, Japonia, Francja, Włochy i inne). | 5 |
T-W-4 | Mało znane kwiaty jadalne. | 5 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Czytanie wskazanej literatury | 2 |
A-A-3 | Analiza rynku produktów spożywczych, zawierających w swoim składzie kwiaty jadalne, na podstawie oceny stanu zaopatrzenia sklepów sieci handlowych Szczecina | 10 |
A-A-4 | Przygotowanie do sprawdzianu | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie do wykładu konwersatoryjnego | 2 |
A-W-3 | Czytanie wskazanej literatury | 4 |
A-W-4 | Przygotowanie do testu zaliczającego tematykę wykładów | 4 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Dyskusja związana z temtyką ćwiczeń audytoryjnych |
M-4 | Pokaz - prezentacja gatunków roślin o kwiatach jadalnych na kolekcji Katedry Ogrodnictwa |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Potwierdzone przygotowanie i zaangażowanie studenta w wykład konwersatoryjny |
S-2 | Ocena formująca: Potwierdzone przygotowanie i zaangażowanie studenta w dyskusję |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny |
S-4 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian w formie testu wielokrotnego wyboru |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_O04-K_W01 Student zna gatunki roślin o kwiatach jadalnych oraz specyfikę ich uprawy, przechowywania i przetwarzania | OG_2A_W03 | R2A_W04 | — | C-1, C-3 | T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
OG_2A_O04-K_W02 Student posiada wiedzę z zakresu wartości biologicznej najważniejszych gatunków o kwiatach jadalnych | OG_2A_W07 | R2A_W05 | InzA2_W02, InzA2_W04 | C-2 | T-A-1 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_O04-K_U01 Student ma umiejętność doboru odpowiednich technologii przechowywania i przetwarzania w odniesieniu do konkretnych gatunków roślin o kwiatach jadalnych | OG_2A_U03 | R2A_U05, R2A_U06 | InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U07 | C-3 | T-W-3, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
OG_2A_O04-K_U02 Student analizuje procesy zachodzące w przechowywanym surowcu oraz wpływ najważniejszych technik przetwarzania na wartość biologiczną kwiatów jadalnych | OG_2A_U06 | R2A_U04 | InzA2_U01, InzA2_U02 | C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_O04-K_K01 Student ma świadomość znaczenia umiejętnego doboru surowca (kwiatów jadalnych) przeznaczonego do bezpośredniej konsumpcji | OG_2A_K03, OG_2A_K04 | R2A_K05, R2A_K06 | InzA2_K01 | C-1 | T-W-4, T-W-1 | M-1, M-4 | S-4 |
OG_2A_O04-K_K02 Student ma świadomość ważności dokształcania w zakresie poszerzania asortymentu rynku produktów ogrodniczych o nowe rozwiązania (gatunki, odmiany, technologie przechowywania i przetwarzania) | OG_2A_K01 | R2A_K01, R2A_K07 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_O04-K_W01 Student zna gatunki roślin o kwiatach jadalnych oraz specyfikę ich uprawy, przechowywania i przetwarzania | 2,0 | Student nie zna gatunków roślin o kwiatach jadalnych oraz specyfiki ich uprawy, przechowywania i przetwarzania |
3,0 | Student zna w stopniu podstawowym gatunki roślin o kwiatach jadalnych oraz specyfikę ich uprawy, przechowywania i przetwarzania | |
3,5 | Student zna w stopniu zadowalającym gatunki roślin o kwiatach jadalnych oraz specyfikę ich uprawy, przechowywania i przetwarzania | |
4,0 | Student zna w stopniu dobrym gatunki roślin o kwiatach jadalnych oraz specyfikę ich uprawy, przechowywania i przetwarzania | |
4,5 | Student zna w stopniu ponad dobrym gatunki roślin o kwiatach jadalnych oraz specyfikę ich uprawy, przechowywania i przetwarzania | |
5,0 | Student zna w stopniu bardzo dobrym gatunki roślin o kwiatach jadalnych oraz specyfikę ich uprawy, przechowywania i przetwarzania | |
OG_2A_O04-K_W02 Student posiada wiedzę z zakresu wartości biologicznej najważniejszych gatunków o kwiatach jadalnych | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu wartości biologicznej najważniejszych gatunków o kwiatach jadalnych |
3,0 | Student posiada wiedzę w stopniu podstawowym z zakresu wartości biologicznej najważniejszych gatunków o kwiatach jadalnych | |
3,5 | Student posiada wiedzę w stopniu zadowalającym z zakresu wartości biologicznej najważniejszych gatunków o kwiatach jadalnych | |
4,0 | Student posiada wiedzę w stopniu dobrym z zakresu wartości biologicznej najważniejszych gatunków o kwiatach jadalnych | |
4,5 | Student posiada wiedzę w stopniu ponad dobrym z zakresu wartości biologicznej najważniejszych gatunków o kwiatach jadalnych | |
5,0 | Student posiada wiedzę w stopniu bardzo dobrym z zakresu wartości biologicznej najważniejszych gatunków o kwiatach jadalnych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_O04-K_U01 Student ma umiejętność doboru odpowiednich technologii przechowywania i przetwarzania w odniesieniu do konkretnych gatunków roślin o kwiatach jadalnych | 2,0 | Student nie ma umiejętności doboru odpowiednich technologii przechowywania i przetwarzania w odniesieniu do konkretnych gatunków roślin o kwiatach jadalnych |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawym dobrać odpowiednie technologie przechowywania i przetwarzania w odniesieniu do konkretnych gatunków roślin o kwiatach jadalnych | |
3,5 | Student potrafi w stopniu zadowalającym dobrać odpowiednie technologie przechowywania i przetwarzania w odniesieniu do konkretnych gatunków roślin o kwiatach jadalnych | |
4,0 | Student potrafi w stopniu dobrym dobrać odpowiednie technologie przechowywania i przetwarzania w odniesieniu do konkretnych gatunków roślin o kwiatach jadalnych | |
4,5 | Student potrafi w stopniu ponad dobrym dobrać odpowiednie technologie przechowywania i przetwarzania w odniesieniu do konkretnych gatunków roślin o kwiatach jadalnych | |
5,0 | Student potrafi w stopniu bardzo dobrym dobrać odpowiednie technologie przechowywania i przetwarzania w odniesieniu do konkretnych gatunków roślin o kwiatach jadalnych | |
OG_2A_O04-K_U02 Student analizuje procesy zachodzące w przechowywanym surowcu oraz wpływ najważniejszych technik przetwarzania na wartość biologiczną kwiatów jadalnych | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób dokonać analizy procesów zachodzących w przechowywanym surowcu oraz wpływu najważniejszych technik przetwarzania na wartość biologiczną kwiatów jadalnych |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym dokonać analizy procesów zachodzących w przechowywanym surowcu oraz wpływu najważniejszych technik przetwarzania na wartość biologiczną kwiatów jadalnych | |
3,5 | Student potrafi w stopniu zadowalającym dokonać analizy procesów zachodzących w przechowywanym surowcu oraz wpływu najważniejszych technik przetwarzania na wartość biologiczną kwiatów jadalnych | |
4,0 | Student potrafi w stopniu dobrym dokonać analizy procesów zachodzących w przechowywanym surowcu oraz wpływu najważniejszych technik przetwarzania na wartość biologiczną kwiatów jadalnych | |
4,5 | Student potrafi w stopniu ponad dobrym dokonać analizy procesów zachodzących w przechowywanym surowcu oraz wpływu najważniejszych technik przetwarzania na wartość biologiczną kwiatów jadalnych | |
5,0 | Student potrafi w stopniu bardzo dobrym dokonać analizy procesów zachodzących w przechowywanym surowcu oraz wpływu najważniejszych technik przetwarzania na wartość biologiczną kwiatów jadalnych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_O04-K_K01 Student ma świadomość znaczenia umiejętnego doboru surowca (kwiatów jadalnych) przeznaczonego do bezpośredniej konsumpcji | 2,0 | Student nie ma świadomości znaczenia umiejętnego doboru surowca – kwiatów jadalnych, przeznaczonego do bezpośredniej konsumpcji |
3,0 | Student rozumie w stopniu podstawowym swoją odpowiedzialność za dokonanie umiejętnego doboru surowca – kwiatów jadalnych, przeznaczonego do bezpośredniej konsumpcji | |
3,5 | Student rozumie w stopniu zadowalającym swoją odpowiedzialność za dokonanie umiejętnego doboru surowca – kwiatów jadalnych, przeznaczonego do bezpośredniej konsumpcji | |
4,0 | Student rozumie w stopniu dobrym swoją odpowiedzialność za dokonanie umiejętnego doboru surowca – kwiatów jadalnych, przeznaczonego do bezpośredniej konsumpcji | |
4,5 | Student rozumie w stopniu ponad dobrym swoją odpowiedzialność za dokonanie umiejętnego doboru surowca – kwiatów jadalnych, przeznaczonego do bezpośredniej konsumpcji | |
5,0 | Student rozumie w stopniu bardzo dobrym swoją odpowiedzialność za dokonanie umiejętnego doboru surowca – kwiatów jadalnych, przeznaczonego do bezpośredniej konsumpcji | |
OG_2A_O04-K_K02 Student ma świadomość ważności dokształcania w zakresie poszerzania asortymentu rynku produktów ogrodniczych o nowe rozwiązania (gatunki, odmiany, technologie przechowywania i przetwarzania) | 2,0 | Student nie ma świadomości ważności dokształcania w zakresie poszerzania asortymentu rynku produktów ogrodniczych o nowe rozwiązania (gatunki, odmiany, technologie przechowywania i przetwarzania) |
3,0 | Student w stopniu podstawowym ma świadomość ważności dokształcania w zakresie poszerzania asortymentu rynku produktów ogrodniczych o nowe rozwiązania (gatunki, odmiany, technologie przechowywania i przetwarzania) | |
3,5 | Student w stopniu zadowalającym ma świadomość ważności dokształcania w zakresie poszerzania asortymentu rynku produktów ogrodniczych o nowe rozwiązania (gatunki, odmiany, technologie przechowywania i przetwarzania) | |
4,0 | Student w stopniu dobrym ma świadomość ważności dokształcania w zakresie poszerzania asortymentu rynku produktów ogrodniczych o nowe rozwiązania (gatunki, odmiany, technologie przechowywania i przetwarzania) | |
4,5 | Student w stopniu ponad dobrym ma świadomość ważności dokształcania w zakresie poszerzania asortymentu rynku produktów ogrodniczych o nowe rozwiązania (gatunki, odmiany, technologie przechowywania i przetwarzania) | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym ma świadomość ważności dokształcania w zakresie poszerzania asortymentu rynku produktów ogrodniczych o nowe rozwiązania (gatunki, odmiany, technologie przechowywania i przetwarzania) |
Literatura podstawowa
- Zin M., Utrwalanie i przechowywanie żywności, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, 2008
- Schaffner W., Rośliny lecznicze. Chemizm, działanie, zastosowanie, Wydaw. Multico, Warszawa, 1996
Literatura dodatkowa
- Startek L., Mynett K., Rośliny ozdobne, Hortpress. Sp. z o.o., Warszawa, 2003