Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo obiektów i systemów technicznych

Sylabus przedmiotu Mikroekonomia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikroekonomia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Alina Gładzicka-Janowska <Alina.Gladzicka-Janowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Alina Gładzicka-Janowska <Alina.Gladzicka-Janowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy ekonomicznych definicj nabytych w trakcie nauki przedmiotu przedsiębiorczość w szkole średniej, umiejętność dyskutowania na tematy społeczne - gospodarcze, analiza prasy codziennej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z ekonomii w zakresie teorii i umiejętności praktycznych. Zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki rynkowej. Rozwijanie u studentów zdolności do wielopoziomego spojrzenia na procesy gospodarcze i wskazanie możliwości praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy teoretycznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Gospodarowanie w skali mikroekonomicznej2
T-W-2Gospodarka rynkowa2
T-W-3Rynek: popyt, podaż, mechanizm cen4
T-W-4Konkurencja rynkowa2
T-W-5Przedsiębiorstwo w gospodarce (istota i cele, formy organizacyjno-prawne, majątek przedsiębiorstwa, przychody i koszty, zysk, bilans i rachunek wyników, ocena działalności przedsiębiorstwa6
T-W-6Analiza kosztów działalności przedsiębiorstwa (rodzaje kosztów, plan kosztów i kalkulacja kosztów przedsięwzięcia)4
T-W-7Decyzje przedsiębiorstwa (optymalna wielkość produkcji, próg rentowności, korzyści skali)2
T-W-8Zachowanie konsumenta na rynku2
T-W-9Źródła finansowania działalności przedsiębiorstwa4
T-W-10Regulacyjna rola państwa w aspekcie mikroekonomicznym2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Zapoznanie studentów ze wskazaną literaturą oraz fachową prasą (czytanie/analiza literatury)5
A-W-3Rozwiązaywanie zadań jako praca domowa5
A-W-4Przygotowanie do kolokwium5
A-W-5Konsultacje5
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Rozwiązywanie zadań, analiza przypadków, praca grupach, dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne, pytania otwarte. Oceniany jest zasób wiedzy studenta, umiejętność analizy i syntezy zjawisk

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_A08_W01
Student posiada wiedzę z zakresu mikroekonomii w działalności gospodarczej
IB_1A_W32T1A_W09InzA_W04C-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_A08_U01
Student potrafi umiejętnie wykorzystać swoją zdobytą wiedzę z zakresu mikronomii i prawidłowo rozpoznaje prawidlowości ekonomiczne
IB_1A_U14T1A_U12InzA_U04C-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_A08_K01
Student potrafi podejmować decyzje i dokonywać wyborów w oparciu o zdobytą wiedzę z zakresu mikroekonomii
IB_1A_K05T1A_K06InzA_K02C-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_A08_W01
Student posiada wiedzę z zakresu mikroekonomii w działalności gospodarczej
2,0Student nie posiada minimalnej wiedzy w zakresie mikroekonomii
3,0Student posiada minimalną wiedzę z zakresu mikroekonomii
3,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu i potrafi już rozróżniać prawidlowości ekonomiczne
4,0Student w dobrym stopniu posiadł wiedzę z zakresu mikroekonomii i potrafi analizować teorię ekonomiczną z praktyką
4,5Student potrafi wyciągać wnioski z otaczającej go rzeczywistości gospodarczej
5,0Student bardzo dobrze posiadł wiedzę z zakresu mikroekonomii

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_A08_U01
Student potrafi umiejętnie wykorzystać swoją zdobytą wiedzę z zakresu mikronomii i prawidłowo rozpoznaje prawidlowości ekonomiczne
2,0Student nie posiada umiejętności w zakresie mikroekonomii
3,0Student w dostatecznym stopniu posiada umiejetności zwiazane z zakresem przedmiotu
3,5Student posiada znaczne umiejetności w zakresie mikroekonomii polegające na rozróżnianiu otoczenia mikroekonomicznego
4,0Student zdobył umiejętności na dobrym poziomie, polegającej na prawidlowej ocenie rzeczywistości z teorią ekonomiczną
4,5Student potrafi wykorzystać na wysokim poziomie zdobyte umeijeności teoretyczne i praktyczne z zakresu mikroekonomii
5,0Student bardzo dobrze orientuje się w otaczającej go rzeczywistości i umiejetnie porusza się w dziedzinie mikroekonomii

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_A08_K01
Student potrafi podejmować decyzje i dokonywać wyborów w oparciu o zdobytą wiedzę z zakresu mikroekonomii
2,0Student nie posiada kompetencji w zakresie mikroekonomii
3,0Student posiada podstawowe kompetencje w stopniu dostatecznym
3,5Student posiada kompetencje polegające na rozróżnianiu źródeł inofrmacji i wyciąganiu wniosków w zakresie mikroekonomii
4,0Student posiada dobe komptencje z zakresu rozwiązywania zadań i problemów mikroekonomicznych
4,5Student dobrze potrafi definiować, formułować, opisać i podsumować zdobyte kompetencje w zakresie mikroekonomii
5,0Student jest bardzo kompetentny w zakresie mikroekonomii.Posiada zdolność stosowania zdobytej wiedzy w pracy lub w nauce

Literatura podstawowa

  1. Begg D., Fischer S., Dornbusch R., Ekonomia (t. I i II), Polskie Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 2007
  2. Marciniak S., Makro- i mikroekonomia. Podstawy prawne, Wydawnictwo Naukwoe PWN, Warszawa, 2007
  3. Czarny B., Podstawy ekonomii, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2005
  4. Czarny E., Mikroekonomia, PWE, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Dębniewski G., Pałach H., Zakrzewski W., Mikroekonomia, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2007
  2. Bożyk P., Zagraniczna i międzynarodowa polityka ekonomiczna, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2007
  3. Czasopisma EKONOISTA, GOSPODARKA NAROODOWA< ROCZNIKI STATYSTYCZNE, DZIENNIKI, INTERNET, PORTALE TEMATYCZNE, 2012

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Gospodarowanie w skali mikroekonomicznej2
T-W-2Gospodarka rynkowa2
T-W-3Rynek: popyt, podaż, mechanizm cen4
T-W-4Konkurencja rynkowa2
T-W-5Przedsiębiorstwo w gospodarce (istota i cele, formy organizacyjno-prawne, majątek przedsiębiorstwa, przychody i koszty, zysk, bilans i rachunek wyników, ocena działalności przedsiębiorstwa6
T-W-6Analiza kosztów działalności przedsiębiorstwa (rodzaje kosztów, plan kosztów i kalkulacja kosztów przedsięwzięcia)4
T-W-7Decyzje przedsiębiorstwa (optymalna wielkość produkcji, próg rentowności, korzyści skali)2
T-W-8Zachowanie konsumenta na rynku2
T-W-9Źródła finansowania działalności przedsiębiorstwa4
T-W-10Regulacyjna rola państwa w aspekcie mikroekonomicznym2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Zapoznanie studentów ze wskazaną literaturą oraz fachową prasą (czytanie/analiza literatury)5
A-W-3Rozwiązaywanie zadań jako praca domowa5
A-W-4Przygotowanie do kolokwium5
A-W-5Konsultacje5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_A08_W01Student posiada wiedzę z zakresu mikroekonomii w działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W32ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z ekonomii w zakresie teorii i umiejętności praktycznych. Zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki rynkowej. Rozwijanie u studentów zdolności do wielopoziomego spojrzenia na procesy gospodarcze i wskazanie możliwości praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy teoretycznej
Metody nauczaniaM-1Rozwiązywanie zadań, analiza przypadków, praca grupach, dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne, pytania otwarte. Oceniany jest zasób wiedzy studenta, umiejętność analizy i syntezy zjawisk
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada minimalnej wiedzy w zakresie mikroekonomii
3,0Student posiada minimalną wiedzę z zakresu mikroekonomii
3,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu i potrafi już rozróżniać prawidlowości ekonomiczne
4,0Student w dobrym stopniu posiadł wiedzę z zakresu mikroekonomii i potrafi analizować teorię ekonomiczną z praktyką
4,5Student potrafi wyciągać wnioski z otaczającej go rzeczywistości gospodarczej
5,0Student bardzo dobrze posiadł wiedzę z zakresu mikroekonomii
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_A08_U01Student potrafi umiejętnie wykorzystać swoją zdobytą wiedzę z zakresu mikronomii i prawidłowo rozpoznaje prawidlowości ekonomiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich, metod zabezpieczeń, rozwiązań technicznych i środków zastosowanych dla zmniejszenia ryzyka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z ekonomii w zakresie teorii i umiejętności praktycznych. Zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki rynkowej. Rozwijanie u studentów zdolności do wielopoziomego spojrzenia na procesy gospodarcze i wskazanie możliwości praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy teoretycznej
Metody nauczaniaM-1Rozwiązywanie zadań, analiza przypadków, praca grupach, dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne, pytania otwarte. Oceniany jest zasób wiedzy studenta, umiejętność analizy i syntezy zjawisk
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności w zakresie mikroekonomii
3,0Student w dostatecznym stopniu posiada umiejetności zwiazane z zakresem przedmiotu
3,5Student posiada znaczne umiejetności w zakresie mikroekonomii polegające na rozróżnianiu otoczenia mikroekonomicznego
4,0Student zdobył umiejętności na dobrym poziomie, polegającej na prawidlowej ocenie rzeczywistości z teorią ekonomiczną
4,5Student potrafi wykorzystać na wysokim poziomie zdobyte umeijeności teoretyczne i praktyczne z zakresu mikroekonomii
5,0Student bardzo dobrze orientuje się w otaczającej go rzeczywistości i umiejetnie porusza się w dziedzinie mikroekonomii
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_A08_K01Student potrafi podejmować decyzje i dokonywać wyborów w oparciu o zdobytą wiedzę z zakresu mikroekonomii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K05potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z ekonomii w zakresie teorii i umiejętności praktycznych. Zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki rynkowej. Rozwijanie u studentów zdolności do wielopoziomego spojrzenia na procesy gospodarcze i wskazanie możliwości praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy teoretycznej
Metody nauczaniaM-1Rozwiązywanie zadań, analiza przypadków, praca grupach, dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne, pytania otwarte. Oceniany jest zasób wiedzy studenta, umiejętność analizy i syntezy zjawisk
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada kompetencji w zakresie mikroekonomii
3,0Student posiada podstawowe kompetencje w stopniu dostatecznym
3,5Student posiada kompetencje polegające na rozróżnianiu źródeł inofrmacji i wyciąganiu wniosków w zakresie mikroekonomii
4,0Student posiada dobe komptencje z zakresu rozwiązywania zadań i problemów mikroekonomicznych
4,5Student dobrze potrafi definiować, formułować, opisać i podsumować zdobyte kompetencje w zakresie mikroekonomii
5,0Student jest bardzo kompetentny w zakresie mikroekonomii.Posiada zdolność stosowania zdobytej wiedzy w pracy lub w nauce