Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo obiektów i systemów technicznych
Sylabus przedmiotu Instalacje i napędy elektryczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria bezpieczeństwa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Instalacje i napędy elektryczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Michał Chmielowski <Michal.Chmielowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Michał Chmielowski <Michal.Chmielowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | matematyka: rachunek macierzowy, rachunek wektorowy, liczby zespolone, równania różniczkowe zwyczajne |
W-2 | fizyka: zjawisko prądu elektrycznego, podstawy elektromagnetyzmu |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zdobycie i poszerzenie wiedzy, oraz nabycie umiejętności właściwego użytkowania instalacji i urządzeń elektrycznych |
C-2 | nabycie wiedzy i umiejętności praktycznych dotyczących bezpieczeństwa w użytkowaniu instalacji i urządzeń elektrycznych, oraz zyskanie świadomości o zagrożeniach podczas użytkowania energii elektrycznej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | rozwiązywanie obwodów prądu stałego i przemiennego | 3 |
T-A-2 | obliczanie parametrów zwarciowych i dobór elementów typowych instalacji elektrycznych niskiego napięcia | 4 |
T-A-3 | analiza schematów instalacji elektrycznych | 1 |
T-A-4 | kolokwium | 1 |
T-A-5 | zadania obliczeniowe z dziedziny maszyn prądu stałego, transformatorów, maszyn synchronicznych i indukcyjnych | 5 |
T-A-6 | zaliczenie przedmiotu | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | podstawy elektrotechniki i elektromagnetyzmu | 4 |
T-W-2 | budowa, oznaczenia i zastosowanie przewodów, zasady prowadzenia instalacji w zależności od warunków środowiskowych, obciążalność przewodów, wielkości znamionowe | 2 |
T-W-3 | aparaty i urządzenia niskiego napięcia w wykonaniu zwykłym i przeciwwybuchowym: klasyfikacja, budowa i zastosowanie, zasady doboru i montażu łączników | 2 |
T-W-4 | części składowe instalacji elektrycznych, układy sieci, warunki pracy instalacji, instalacje systemów pomocniczych, instalacje w wykonaniu przeciwwybuchowym, środki ochrony przed: skutkami oddziaływania cieplnego, przed prądem przetężeniowym i przeciążeniowym, sposoby zapewnienia ciągłości zasilania odbiorników w sytuacjach awaryjnych | 2 |
T-W-5 | zwarcia w sieciach niskiego napięcia, obliczanie wielkości charakterystycznych | 2 |
T-W-6 | dobór elementów instalacji niskiego napięcia | 2 |
T-W-7 | ochrona przeciwporażeniowa w urządzeniach niskiego napięcia, działanie prądu na organizm ludzki, środki ochrony przed dotykiem bezpośrednim i pośrednim, oraz ochrona całkowita | 2 |
T-W-8 | maszyny prądu stałego i ich zastosowanie: budowa i zasada działania, podstawowe określenia i układy połączeń, zjawiska towarzyszące pracy maszyny prądu stałego: oddziaływanie twornika, komutacja, straty i sprawność, prądnice i silniki prądu stałego | 3 |
T-W-9 | transformatory: zasada działania, budowa transformatorów dużej i małej mocy, straty i sprawność, analiza pracy transformatora w stanie jałowym, obciążenia i zwarcia | 3 |
T-W-10 | maszyny synchroniczne: budowa i zasada działania, podstawowe określenia i układy połączeń, analiza pracy prądnicy synchronicznej, synchronizacja prądnicy z siecią, silnik synchroniczny: analiza pracy i metody rozruchu | 3 |
T-W-11 | maszyny indukcyjne: budowa, podstawowe pojęcia i zasada działania, analiza pracy maszyny indukcyjnej: praca silnikowa, prądnicowa i hamulcowa, spsoby rozruchu maszyn indukcyjnych | 3 |
T-W-12 | zaliczenie przedmiotu | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | przygotowanie do zajęć | 4 |
A-A-3 | przygotowanie do kolokwium | 4 |
A-A-4 | przygotowanie do zaliczenia | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 12 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 8 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda podająca: wykład informacyjny |
M-2 | metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie przedmiotu |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych na podstawie ocen z 2 kolokwiów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_C18_W22 student rozpoznaje części składowe instalacji elektrycznych, opisuje środki ochrony użyte do zabezpieczeń tych instalacji, potrafi dobierać środki ochrony dla typowych instalacji elektrycznych | IB_1A_W22 | T1A_W04 | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IB_1A_C18_W26 student wylicza typy maszyn elektrycznych, charakteryzuje ich zasadę działania i podstawowe właściwości, tłumaczy podstawowe zasady ich eksploatacji | IB_1A_W26 | T1A_W02, T1A_W06 | InzA_W01 | C-2, C-1 | T-W-10, T-W-8, T-W-11, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IB_1A_C18_W27 student wymienia zagrożenia przy użytkowaniu instalacji i urządzeń eletkrycznych, definiuje rodzaje zabezpieczeń, jakie mają im przeciwdziałać, oraz charakteryzuje metody doboru tych zabezpieczeń | IB_1A_W27 | T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W02 | C-2, C-1 | T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_C18_U01 student dobiera źródła informacji z literatury i korzysta z posiadanych wiadomości w celu rozwiązania podstawowych problemów obliczeniowych z dziedzin przetwarzania i użytkowania energii elektrycznej | IB_1A_U01 | T1A_U01 | — | C-2 | T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-A-3 | M-2 | S-2 |
IB_1A_C18_U12 student wykorzystuje wiedzę teoretyczną do zidentyfikowania i oceny rodzajów i stopnia zagrożeń związanych z elektrycznością, oraz opracowuje system zabezpieczeń przed tymi zagrożeniami | IB_1A_U12 | T1A_U11 | — | C-2 | T-A-2, T-A-1, T-A-3 | M-2 | S-2 |
IB_1A_C18_U15 student rozwiązuje proste zadania obliczeniowe z dziedziny przetwarzania i użytkowania energii elektrycznej | IB_1A_U15 | T1A_U14 | InzA_U06 | C-2 | T-A-2, T-A-5, T-A-1 | M-2 | S-2 |
IB_1A_C18_U16 student planuje rozwiązanie prostego zadania obliczeniowego poprzez analizę znanych mu, typowych metod obliczeniowych | IB_1A_U16 | T1A_U15 | InzA_U07 | C-2 | T-A-2, T-A-5, T-A-1 | M-2 | S-2 |
IB_1A_C18_U17 student opracowuje dobór rodzaju i typu zabezpieczenia dla standardowych odbiorników energii elektrycznej | IB_1A_U17 | T1A_U16 | InzA_U08 | C-2 | T-A-2, T-A-5 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_C18_K07 student ma świadomość zagrożeń wynikających z użytkowania energii elektrycznej | IB_1A_K07 | T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07 | InzA_K01 | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-10, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-11, T-W-9, T-W-4, T-W-2, T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-A-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IB_1A_C18_K08 student jest wrażliwy na kwestię odpowiedniego zabezpieczenia urządzeń i instalacji elektrycznych | IB_1A_K08 | T1A_K02, T1A_K07 | InzA_K01 | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-10, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-11, T-W-9, T-W-4, T-W-2, T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-A-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_C18_W22 student rozpoznaje części składowe instalacji elektrycznych, opisuje środki ochrony użyte do zabezpieczeń tych instalacji, potrafi dobierać środki ochrony dla typowych instalacji elektrycznych | 2,0 | student nie rozpoznaje części składowych instalacji elektrycznej i nie zna zastosowanych w niej środków ochrony |
3,0 | student rozpoznaje główne części składowe instalacji elektrycznej i główne zabezpieczenia | |
3,5 | student rozpoznaje główne części składowe instalacji elektrycznej i zastosowane w niej zabezpieczenia | |
4,0 | student rozpoznaje części składowe instalacji elektrycznej i zastosowane w niej zabezpieczenia, potrafi wymienić zasady doboru większości z nich | |
4,5 | student rozpoznaje części składowe instalacji elektrycznej i zastosowane w niej zabezpieczenia, potrafi wymienić zasady ich doboru | |
5,0 | student rozpoznaje części składowe instalacji elektrycznej i zastosowane w niej zabezpieczenia, oraz potrafi je samodzielnie dobrać | |
IB_1A_C18_W26 student wylicza typy maszyn elektrycznych, charakteryzuje ich zasadę działania i podstawowe właściwości, tłumaczy podstawowe zasady ich eksploatacji | 2,0 | student nie zna rodzajów maszyn elektrycznych ani zasady ich działania i eksploatacji |
3,0 | student zna główne rodzaje maszyn elektrycznych omówione na wykładzie, oraz zasadę ich działania i podstawowe własności eksploatacji | |
3,5 | student zna główne rodzaje maszyn elektrycznych, oraz zasadę ich działania i podstawowe własności eksploatacji | |
4,0 | student zna rodzaje maszyn elektrycznych, oraz ogólną zasadę ich działania i własności eksploatacji | |
4,5 | student zna rodzaje maszyn elektrycznych, oraz zasadę ich działania, charakterystyki pracy i własności podczas eksploatacji | |
5,0 | student zna rodzaje maszyn elektrycznych, potrafi je rozpoznać, szczegółowo opisuje zasadę ich działania, charakterystyki pracy i własności podczas eksploatacji | |
IB_1A_C18_W27 student wymienia zagrożenia przy użytkowaniu instalacji i urządzeń eletkrycznych, definiuje rodzaje zabezpieczeń, jakie mają im przeciwdziałać, oraz charakteryzuje metody doboru tych zabezpieczeń | 2,0 | student nie rozpoznaje zagrożeń przy użytkowaniu urządzeń i instalacji elektrycznych |
3,0 | student zna zagrożenia wynikające z użytkowania urządzeń i instalacji elektrycznych i rozpoznaje rodzaje zabezpieczeń | |
3,5 | student zna zagrożenia wynikające z użytkowania urządzeń i instalacji elektrycznych i samodzielnie wymienia rodzaje zabezpieczeń | |
4,0 | student zna zagrożenia wynikające z użytkowania urządzeń i instalacji elektrycznych, samodzielnie wymienia rodzaje zabezpieczeń, opisuje ich działanie i główne zasady doboru | |
4,5 | student zna zagrożenia wynikające z użytkowania urządzeń i instalacji elektrycznych, ocenia skuteczność zabezpieczeń, opisuje ich działanie i główne zasady doboru | |
5,0 | student zna zagrożenia wynikające z użytkowania urządzeń i instalacji elektrycznych, potrafi samodzielnie zaprojektować system zabezpieczeń dla prostego obwodu odbiorczego |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_C18_U01 student dobiera źródła informacji z literatury i korzysta z posiadanych wiadomości w celu rozwiązania podstawowych problemów obliczeniowych z dziedzin przetwarzania i użytkowania energii elektrycznej | 2,0 | student nie potrafi dobrać źródeł informacji w celu rozwiązania prostego problemu obliczeniowego z danej tematyki |
3,0 | student potrafi dobrać podstawowe źródła informacji w celu rozwiązania prostego problemu obliczeniowego z danej tematyki | |
3,5 | student potrafi dobrać podstawowe źródła informacji w celu rozwiązania prostego problemu obliczeniowego z danej tematyki i potrafi go rozwiązać z ich pomocą | |
4,0 | student posiada podstawowe wiadomości niezbędne do rozwiązania problemu obliczeniowego z danej tematyki i potrafi dobrać dodatkowe źródła informacji, aby go rozwiązać z ich pomocą | |
4,5 | student posiada wiadomości niezbędne do rozwiązania problemu obliczeniowego z danej tematyki i potrafi dobrać dodatkowe źródła informacji, aby go rozwiązać | |
5,0 | student posiada zaawansowane wiadomości niezbędne do rozwiązania rozbudowanego problemu obliczeniowego z danej tematyki i potrafi dobrać dodatkowe źródła informacji, aby go rozwiązać | |
IB_1A_C18_U12 student wykorzystuje wiedzę teoretyczną do zidentyfikowania i oceny rodzajów i stopnia zagrożeń związanych z elektrycznością, oraz opracowuje system zabezpieczeń przed tymi zagrożeniami | 2,0 | student nie potrafi zidentyfikować zagrożeń związanych z elektrycznością |
3,0 | student potrafi zidentyfikować zagrożenia związane z elektrycznością, sklasyfikować i ocenić skuteczność głównego zabezpieczenia instalacji | |
3,5 | student ocenia zagrożenia związane z elektrycznością w prostej instalacji, oraz skuteczność zastosowanych zabezpieczeń | |
4,0 | student ocenia zagrożenia związane z elektrycznością w prostej instalacji, oraz potrafi dobrać rodzaj zabezpieczeń | |
4,5 | student ocenia zagrożenia związane z elektrycznością w prostej instalacji, oraz potrafi dobrać zabezpieczenia | |
5,0 | student ocenia zagrożenia związane z elektrycznością w prostej instalacji oraz potrafi samodzielnie dobrać zabezpieczenia | |
IB_1A_C18_U15 student rozwiązuje proste zadania obliczeniowe z dziedziny przetwarzania i użytkowania energii elektrycznej | 2,0 | student nie rozwiązuje podstawowych zadań obliczeniowych |
3,0 | student rozwiązuje podstawowe zadania obliczeniowe z pomocą notatek | |
3,5 | student rozwiązuje podstawowe zadania obliczeniowe | |
4,0 | student rozwiązuje zadania obliczeniowe z pomocą notatek | |
4,5 | student rozwiązuje średnio zaawansowane zadania obliczeniowe z pomocą notatek | |
5,0 | student samodzielnie rozwiązuje średnio zaawansowane zadania obliczeniowe | |
IB_1A_C18_U16 student planuje rozwiązanie prostego zadania obliczeniowego poprzez analizę znanych mu, typowych metod obliczeniowych | 2,0 | student nie potrafi dokonać analizy podstawowych metod obliczeniowych ze względu na brak podstawowych wiadomości |
3,0 | student potrafi dokonać analizy podstawowych metod obliczeniowych | |
3,5 | student potrafi zaplanować rozwiązanie prostego zadania obliczeniowego | |
4,0 | student potrafi zaplanować rozwiązanie prostego zadania obliczeniowego | |
4,5 | student potrafi zaplanować rozwiązanie zadania obliczeniowego | |
5,0 | student potrafi zaplanować rozwiązanie rozbudowanego zadania obliczeniowego | |
IB_1A_C18_U17 student opracowuje dobór rodzaju i typu zabezpieczenia dla standardowych odbiorników energii elektrycznej | 2,0 | student nie potrafi oszacować rodzaju zabezpieczeń niezbędnego do ochrony prostego obwodu odbiorczego |
3,0 | student potrafi oszacować rodzaj zabezpieczeń niezbędny do ochrony pojedynczego obwodu odbiorczego i wymienić zasady jego doboru | |
3,5 | student potrafi oszacować rodzaj zabezpieczeń niezbędny do ochrony prostego obwodu odbiorczego i wymienić zasady jego doboru | |
4,0 | student potrafi oszacować i dobrać rodzaj zabezpieczeń niezbędny do ochrony pojedynczego obwodu odbiorczego | |
4,5 | student potrafi oszacować i dobrać rodzaj zabezpieczeń niezbędny do ochrony prostego obwodu odbiorczego | |
5,0 | student potrafi sprawnie oszacować i dobrać rodzaj zabezpieczeń niezbędny do ochrony prostej instalacji elektrycznej |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_C18_K07 student ma świadomość zagrożeń wynikających z użytkowania energii elektrycznej | 2,0 | student nie zauważa zagrożeń związanych z użytkowaniem energii elektrycznej i nie przestrzega zasad bezpieczeństwa przy kontakcie z urządzeniami |
3,0 | student rozumie, że użytkowanie urządzeń i instalacji elektrycznych związane jest z zagrożeniami i w kontakcie z nimi postępuje zgodnie z zasadami bezpieczeństwa | |
3,5 | student rozumie podstawowe zagrożenia wynikające z niewłaściwego użytkowania energii elektrycznej i postępuje zgodnie z zasadami bezpieczeństwa przy kontakcie z urządzeniami | |
4,0 | student rozumie zagrożenia, jakie wynikają z użytkowania urządzeń i instalacji elektrycznych i postępuje zgodnie z zasadami bezpieczeństwa przy kontakcie z nimi | |
4,5 | student rozumie zagrożenia, jakie wynikają z użytkowania urządzeń i instalacji elektrycznych, sposób zapobiegania ich skutkom i postępuje zgodnie z zasadami bezpieczeństwa przy kontakcie z urządzeniami | |
5,0 | student rozumie zagrożenia, jakie wynikają z użytkowania urządzeń i instalacji elektrycznych, potrafi określać sposoby zapobiegania ich skutkom i tworzyć zasady bezpieczeństwa przy użytkowaniu urządzeń i instalacji elektrycznych | |
IB_1A_C18_K08 student jest wrażliwy na kwestię odpowiedniego zabezpieczenia urządzeń i instalacji elektrycznych | 2,0 | student nie dba o kwestię właściwego zabezpieczenia instalacji i urządzeń elektrycznych |
3,0 | student ma świadomość konieczności postępowania zgodnie z przepisami bezpieczeństwa przy użytkowaniu urządzeń i instalacji elektrycznych | |
3,5 | student postępuje zgodnie z przepisami bezpieczeństwa przy użytkowaniu urządzeń i instalacji elektrycznych | |
4,0 | student postępuje zgodnie z przepisami bezpieczeństwa przy użytkowaniu urządzeń i instalacji elektrycznych i potrafi ocenić skuteczność zabezpieczeń instalacji i urządzeń | |
4,5 | student postępuje zgodnie z przepisami bezpieczeństwa przy użytkowaniu urządzeń i instalacji elektrycznych, potrafi ocenić skuteczność i jakość zabezpieczeń instalacji i urządzeń | |
5,0 | student postępuje zgodnie z przepisami bezpieczeństwa przy użytkowaniu urządzeń i instalacji elektrycznych i samodzielnie dba o właściwe zabezpieczenie instalacji i urządzeń |
Literatura podstawowa
- Brunon Lejdy, Instalacje elektryczne w obiektach budowlanych, WNT, Warszawa, 2009
- Paweł Hempowicz (praca zbiorowa), Elektrotechnika i elektronika dla nieelektryków, WNT, Warszawa, 1999
- Tadeusz Glinka (praca zbiorowa), Zadania z maszyn elektrycznych, WNT, Warszawa, 1976
Literatura dodatkowa
- Henryk Markiewicz, Instalacje elektryczne, WNT, Warszawa, 1998
- Elżbieta Goźlińska, Maszyny elektryczne, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 2007
- Michał Świerżewski, Urządzenia elektryczne w obszarach zagrożonych wybuchem, 2010, http://www.sep.com.pl/opracowania/opracowania_zagrozenia_wybuchem.pdf