Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo obiektów i systemów technicznych

Sylabus przedmiotu Zarządzanie ryzykiem i bezpieczeństwem:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie ryzykiem i bezpieczeństwem
Specjalność Inżynieria bezpieczeństwa pożarowego
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Iouri Semenov <Iouri.Semenov@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Iouri Semenov <Iouri.Semenov@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW7 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana wiedza z zakresu: Bezpieczenstwa i higieny pracy, Monitorowania zagrożen bezpieczeństwa, Metod ilościowych i jakosciowych oceny ryzyka, Organizacji systemów bezpieczenstwa, Bezpieczenstwa procesów technologicznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z metodami podejmowania decyzji z uwzględnieniem niepewności informacyjnej
C-2Zapoznanie z rodzajami ryzyka
C-3Zapoznanie ze metodami zarządzania ryzykiem na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa
C-4Ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji czynników ryzyka
C-5Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy z zakresu zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Sposoby analizy wpływu poszczególnych rodzajów ryzyka na poziom bezpieczeństwa w gospodarce TSL3
T-A-2Metody badań zależności między poziomem ryzyka, niepewnością, a stanem bezpieczeństwa3
T-A-3Ocena ryzyka z wykorzystaniem metod HAZID (Hazard Identification); HAZOP (Hazard and Operability Study) oraz QRA (Quantitative Risk Assessment)3
T-A-4Analiza wpływu zastosowania poszczególnych narzędzi zarządzania ryzykiem na stan bezpieczeństwa. Analiza studium przypadku3
T-A-5Zapoznanie się z systemami zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwach transportowych i logistycznych UE oraz Stanów Zjednoczonych.2
T-A-6Zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Temat: Niepewność informacyjna jako źródło ryzyka Treść: niepewność - interpretacja i czynniki kształtujące; niepewność obiektywna, subiektywna, integralna; zadanie przewozowe jako źródło niepewności; metody podejmowania decyzji z uwzględnieniem niepewności informacyjnej; wpływ niepewności na ryzyko niepowodzenia podczas wykonania zadań przewozowych.3
T-W-2Temat: Rodzaje ryzyka w gospodarce TSL Treść: definicje ryzyka; ryzyko jako kategoria ekonomiczna, czynnik ludzki a ryzyko niepowodzenia; wieloaspektowość ryzyka, w tym ryzyko przewozowe, ryzyko utraty niezawodności środków transportowych oraz ryzyko zanieczyszczenia środowiska; ryzyka biznesowe, w tym ryzyko operacyjne, walutowe, transakcyjne (kontraktowe).3
T-W-3Temat: Fazy procesu zarządzania ryzykiem w gospodarce TSL Treść: etap identyfikacji ryzyka; etap analizy ryzyka w gospodarce TSL; etap opracowania wariantów zarządzania ryzykiem, etap oceny ryzyka, etap zapewnienia środków prewencyjnych3
T-W-4Temat: Metody zarządzania ryzykiem na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa Treść: narzędzia zarządzania ryzykiem: metody podejmowania, unikania, przenoszenia ryzyka; ograniczanie i eliminowanie przyczyn ryzyka; kompensowanie i ubezpieczanie ryzyka; sposoby zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwie TSL3
T-W-5Temat: System zarządzania bezpieczeństwem w gospodarce TSL Treść: struktura systemu zarządzania bezpieczeństwem w firmach transportowych; składowe systemu zarządzania ryzykiem w gospodarce TSL; kontrola i monitoring w trakcie zarządzania bezpieczeństwem podczas wykonania zadania przewozowego, strategie zarządzania bezpieczeństwem; bezpieczeństwo i zarządzanie ryzykiem w działalności innowacyjnej2
T-W-6Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych6
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia4
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych6
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia4
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Objaśnienie, wyjaśnienie
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: 7 prac pisemnych, 2 zadania do rozwiazania w każdej pracy
S-2Ocena podsumowująca: test składajacy się z 20 pytań, praca pisemna 3 pytania do wyboru spośród 4.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D1-16_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem
IB_1A_W14T1A_W04, T1A_W08InzA_W03C-2, C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2
IB_1A_D1-16_W02
Student zna metody ilościowej i jakościowej oceny ryzyka, zna metody analizy niezawodności elementów systemów bezpieczeństwa
IB_1A_W15T1A_W04C-2, C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D1-16_U01
Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie zarządzania ryzykiem ii bezpieczeństwem; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
IB_1A_U01T1A_U01C-4, C-5T-A-5M-3, M-4, M-5S-1, S-2
IB_1A_D1-16_U02
Student potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem; potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifikacji technicznych
IB_1A_U03T1A_U02C-4, C-5T-A-1, T-A-5, T-A-2, T-A-4M-3, M-4, M-5S-1, S-2
IB_1A_D1-16_U03
Student potrafi przygotować w języku polskim, a także w sposób skrócony w języku obcym uznawanym za podstawowy dla dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem; potrafi opracować dokumentację i przedstawić opis oraz rozwiązanie prostego zadania inżynierskiego, opracować i przedstawić wnioski i wytyczne wynikające dla użytkownika lub adresata opracowania
IB_1A_U04T1A_U03, T1A_U06, T1A_U07C-5T-A-1, T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-A-3M-3, M-4, M-5S-1, S-2
IB_1A_D1-16_U04
Student potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi dla realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
IB_1A_U08T1A_U07C-5T-A-1, T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-A-3M-4, M-5S-1, S-2
IB_1A_D1-16_U05
Student potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań dot. zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym dotyczące różnorodnych aspektów niekorzystnych i niebezpiecznych oddziaływań obiektów technicznych i procesów technologicznych na środowisko i ich wpływ na bezpieczeństwo ludzi i środowiska
IB_1A_U11T1A_U10InzA_U03C-1, C-5T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-A-3M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2
IB_1A_D1-16_U06
Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, urządzenia, obiekty, systemy, podstawowe procesy technologiczne i produkcyjne, zastosowane metody eksploatacji, różne rodzaje usług - zwłaszcza w powiązaniu z kryteriami stosowanymi w zarządzaniu ryzykiem i bezpieczeństwem
IB_1A_U13T1A_U13InzA_U05C-4, C-5T-A-1, T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-A-3M-3, M-4, M-5S-1, S-2
IB_1A_D1-16_U07
Student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich, metod zabezpieczeń, rozwiązań technicznych i środków zastosowanych dla zmniejszenia ryzyka
IB_1A_U14T1A_U12InzA_U04C-5T-W-3, T-A-1, T-A-4M-2, M-3, M-4, M-5S-2
IB_1A_D1-16_U08
Student potrafi, zgodnie z zadaną specyfikacją, zaprojektować oraz zrealizować proces, typowe dla zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem, używając do tego celu właściwych metod, technik i narzędzi
IB_1A_U17T1A_U16InzA_U08C-5T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-5M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2
IB_1A_D1-16_U09
Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole; umie oszacować czas niezbędny dla zrealizowania zadania dot. zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem; potrafi opracować harmonogram zapewniający dotrzymanie terminów i zrealizować go
IB_1A_U22T1A_U11C-5T-W-3, T-W-5, T-A-5M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D1-16_K01
Student jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa
IB_1A_K07T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01C-4, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-A-3M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_D1-16_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
IB_1A_D1-16_W02
Student zna metody ilościowej i jakościowej oceny ryzyka, zna metody analizy niezawodności elementów systemów bezpieczeństwa
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_D1-16_U01
Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie zarządzania ryzykiem ii bezpieczeństwem; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
IB_1A_D1-16_U02
Student potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem; potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifikacji technicznych
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
IB_1A_D1-16_U03
Student potrafi przygotować w języku polskim, a także w sposób skrócony w języku obcym uznawanym za podstawowy dla dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem; potrafi opracować dokumentację i przedstawić opis oraz rozwiązanie prostego zadania inżynierskiego, opracować i przedstawić wnioski i wytyczne wynikające dla użytkownika lub adresata opracowania
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
IB_1A_D1-16_U04
Student potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi dla realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
IB_1A_D1-16_U05
Student potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań dot. zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym dotyczące różnorodnych aspektów niekorzystnych i niebezpiecznych oddziaływań obiektów technicznych i procesów technologicznych na środowisko i ich wpływ na bezpieczeństwo ludzi i środowiska
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
IB_1A_D1-16_U06
Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, urządzenia, obiekty, systemy, podstawowe procesy technologiczne i produkcyjne, zastosowane metody eksploatacji, różne rodzaje usług - zwłaszcza w powiązaniu z kryteriami stosowanymi w zarządzaniu ryzykiem i bezpieczeństwem
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
IB_1A_D1-16_U07
Student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich, metod zabezpieczeń, rozwiązań technicznych i środków zastosowanych dla zmniejszenia ryzyka
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
IB_1A_D1-16_U08
Student potrafi, zgodnie z zadaną specyfikacją, zaprojektować oraz zrealizować proces, typowe dla zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem, używając do tego celu właściwych metod, technik i narzędzi
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
IB_1A_D1-16_U09
Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole; umie oszacować czas niezbędny dla zrealizowania zadania dot. zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem; potrafi opracować harmonogram zapewniający dotrzymanie terminów i zrealizować go
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_D1-16_K01
Student jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Literatura podstawowa

  1. Białas A., Bezpieczeństwo informacji i usług w nowoczesnej instytucji i firmie., WNT, 2006, ISBN 83-204-3155-7
  2. Gąsiorkiewicz I., Monkiewicz J., Zarządzanie ryzykiem działalności organizacji, CH.Beck, 2010
  3. Jajuga K., Zarządzanie ryzykiem., Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007
  4. Kaczmarek T., Zarządzanie ryzykiem, Wyd. Difin, Warszawa, 2010
  5. Kasiewicz S. (red.), Zarządzanie zintegrowanym ryzykiem przedsiębiorstwa w Polsce., Wydawnictwo: Wolters Kluwer Polska sp. z o.o., 2010
  6. Krupa M., Ryzyko i niepewność w zarządzaniu firmą., Wydawnictwo ANTYKWA, 2002
  7. Semenov I.N., Zarządzanie ryzykiem w gospodarce morskiej. Tom II: Zarządzanie ryzykiem innowacji w transporcie morskim., PS, Szczecin, 2004
  8. Stanec I., Zawiła J., Niedźwiecki, Zarządzanie ryzykiem operacyjnym., CH. Beck, 2008
  9. Szeloch M., Podstawy organizacji i zarządzania, MWSLiT we Wrocławiu, Wrocław, 2004
  10. Łańcucki J., Podstawy kompleksowego zarządzania jakością TQM, Wyd. AE, Poznań, 2006
  11. Urbaniak M., Systemy zarządzania w praktyce gospodarczej., Wyd. Difin, Warszawa, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Sposoby analizy wpływu poszczególnych rodzajów ryzyka na poziom bezpieczeństwa w gospodarce TSL3
T-A-2Metody badań zależności między poziomem ryzyka, niepewnością, a stanem bezpieczeństwa3
T-A-3Ocena ryzyka z wykorzystaniem metod HAZID (Hazard Identification); HAZOP (Hazard and Operability Study) oraz QRA (Quantitative Risk Assessment)3
T-A-4Analiza wpływu zastosowania poszczególnych narzędzi zarządzania ryzykiem na stan bezpieczeństwa. Analiza studium przypadku3
T-A-5Zapoznanie się z systemami zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwach transportowych i logistycznych UE oraz Stanów Zjednoczonych.2
T-A-6Zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Temat: Niepewność informacyjna jako źródło ryzyka Treść: niepewność - interpretacja i czynniki kształtujące; niepewność obiektywna, subiektywna, integralna; zadanie przewozowe jako źródło niepewności; metody podejmowania decyzji z uwzględnieniem niepewności informacyjnej; wpływ niepewności na ryzyko niepowodzenia podczas wykonania zadań przewozowych.3
T-W-2Temat: Rodzaje ryzyka w gospodarce TSL Treść: definicje ryzyka; ryzyko jako kategoria ekonomiczna, czynnik ludzki a ryzyko niepowodzenia; wieloaspektowość ryzyka, w tym ryzyko przewozowe, ryzyko utraty niezawodności środków transportowych oraz ryzyko zanieczyszczenia środowiska; ryzyka biznesowe, w tym ryzyko operacyjne, walutowe, transakcyjne (kontraktowe).3
T-W-3Temat: Fazy procesu zarządzania ryzykiem w gospodarce TSL Treść: etap identyfikacji ryzyka; etap analizy ryzyka w gospodarce TSL; etap opracowania wariantów zarządzania ryzykiem, etap oceny ryzyka, etap zapewnienia środków prewencyjnych3
T-W-4Temat: Metody zarządzania ryzykiem na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa Treść: narzędzia zarządzania ryzykiem: metody podejmowania, unikania, przenoszenia ryzyka; ograniczanie i eliminowanie przyczyn ryzyka; kompensowanie i ubezpieczanie ryzyka; sposoby zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwie TSL3
T-W-5Temat: System zarządzania bezpieczeństwem w gospodarce TSL Treść: struktura systemu zarządzania bezpieczeństwem w firmach transportowych; składowe systemu zarządzania ryzykiem w gospodarce TSL; kontrola i monitoring w trakcie zarządzania bezpieczeństwem podczas wykonania zadania przewozowego, strategie zarządzania bezpieczeństwem; bezpieczeństwo i zarządzanie ryzykiem w działalności innowacyjnej2
T-W-6Zaliczenie1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych6
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych6
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D1-16_W01Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W14ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z rodzajami ryzyka
C-1Zapoznanie z metodami podejmowania decyzji z uwzględnieniem niepewności informacyjnej
C-3Zapoznanie ze metodami zarządzania ryzykiem na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa
Treści programoweT-W-1Temat: Niepewność informacyjna jako źródło ryzyka Treść: niepewność - interpretacja i czynniki kształtujące; niepewność obiektywna, subiektywna, integralna; zadanie przewozowe jako źródło niepewności; metody podejmowania decyzji z uwzględnieniem niepewności informacyjnej; wpływ niepewności na ryzyko niepowodzenia podczas wykonania zadań przewozowych.
T-W-2Temat: Rodzaje ryzyka w gospodarce TSL Treść: definicje ryzyka; ryzyko jako kategoria ekonomiczna, czynnik ludzki a ryzyko niepowodzenia; wieloaspektowość ryzyka, w tym ryzyko przewozowe, ryzyko utraty niezawodności środków transportowych oraz ryzyko zanieczyszczenia środowiska; ryzyka biznesowe, w tym ryzyko operacyjne, walutowe, transakcyjne (kontraktowe).
T-W-3Temat: Fazy procesu zarządzania ryzykiem w gospodarce TSL Treść: etap identyfikacji ryzyka; etap analizy ryzyka w gospodarce TSL; etap opracowania wariantów zarządzania ryzykiem, etap oceny ryzyka, etap zapewnienia środków prewencyjnych
T-W-4Temat: Metody zarządzania ryzykiem na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa Treść: narzędzia zarządzania ryzykiem: metody podejmowania, unikania, przenoszenia ryzyka; ograniczanie i eliminowanie przyczyn ryzyka; kompensowanie i ubezpieczanie ryzyka; sposoby zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwie TSL
T-W-5Temat: System zarządzania bezpieczeństwem w gospodarce TSL Treść: struktura systemu zarządzania bezpieczeństwem w firmach transportowych; składowe systemu zarządzania ryzykiem w gospodarce TSL; kontrola i monitoring w trakcie zarządzania bezpieczeństwem podczas wykonania zadania przewozowego, strategie zarządzania bezpieczeństwem; bezpieczeństwo i zarządzanie ryzykiem w działalności innowacyjnej
T-A-1Sposoby analizy wpływu poszczególnych rodzajów ryzyka na poziom bezpieczeństwa w gospodarce TSL
T-A-2Metody badań zależności między poziomem ryzyka, niepewnością, a stanem bezpieczeństwa
T-A-3Ocena ryzyka z wykorzystaniem metod HAZID (Hazard Identification); HAZOP (Hazard and Operability Study) oraz QRA (Quantitative Risk Assessment)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Objaśnienie, wyjaśnienie
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: 7 prac pisemnych, 2 zadania do rozwiazania w każdej pracy
S-2Ocena podsumowująca: test składajacy się z 20 pytań, praca pisemna 3 pytania do wyboru spośród 4.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D1-16_W02Student zna metody ilościowej i jakościowej oceny ryzyka, zna metody analizy niezawodności elementów systemów bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W15zna metody ilościowej i jakościowej oceny ryzyka, zna metody analizy niezawodności elementów systemów bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z rodzajami ryzyka
C-1Zapoznanie z metodami podejmowania decyzji z uwzględnieniem niepewności informacyjnej
C-3Zapoznanie ze metodami zarządzania ryzykiem na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa
Treści programoweT-W-1Temat: Niepewność informacyjna jako źródło ryzyka Treść: niepewność - interpretacja i czynniki kształtujące; niepewność obiektywna, subiektywna, integralna; zadanie przewozowe jako źródło niepewności; metody podejmowania decyzji z uwzględnieniem niepewności informacyjnej; wpływ niepewności na ryzyko niepowodzenia podczas wykonania zadań przewozowych.
T-W-2Temat: Rodzaje ryzyka w gospodarce TSL Treść: definicje ryzyka; ryzyko jako kategoria ekonomiczna, czynnik ludzki a ryzyko niepowodzenia; wieloaspektowość ryzyka, w tym ryzyko przewozowe, ryzyko utraty niezawodności środków transportowych oraz ryzyko zanieczyszczenia środowiska; ryzyka biznesowe, w tym ryzyko operacyjne, walutowe, transakcyjne (kontraktowe).
T-W-3Temat: Fazy procesu zarządzania ryzykiem w gospodarce TSL Treść: etap identyfikacji ryzyka; etap analizy ryzyka w gospodarce TSL; etap opracowania wariantów zarządzania ryzykiem, etap oceny ryzyka, etap zapewnienia środków prewencyjnych
T-W-4Temat: Metody zarządzania ryzykiem na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa Treść: narzędzia zarządzania ryzykiem: metody podejmowania, unikania, przenoszenia ryzyka; ograniczanie i eliminowanie przyczyn ryzyka; kompensowanie i ubezpieczanie ryzyka; sposoby zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwie TSL
T-W-5Temat: System zarządzania bezpieczeństwem w gospodarce TSL Treść: struktura systemu zarządzania bezpieczeństwem w firmach transportowych; składowe systemu zarządzania ryzykiem w gospodarce TSL; kontrola i monitoring w trakcie zarządzania bezpieczeństwem podczas wykonania zadania przewozowego, strategie zarządzania bezpieczeństwem; bezpieczeństwo i zarządzanie ryzykiem w działalności innowacyjnej
T-A-3Ocena ryzyka z wykorzystaniem metod HAZID (Hazard Identification); HAZOP (Hazard and Operability Study) oraz QRA (Quantitative Risk Assessment)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Objaśnienie, wyjaśnienie
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: 7 prac pisemnych, 2 zadania do rozwiazania w każdej pracy
S-2Ocena podsumowująca: test składajacy się z 20 pytań, praca pisemna 3 pytania do wyboru spośród 4.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D1-16_U01Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie zarządzania ryzykiem ii bezpieczeństwem; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie inżynierii bezpieczeństwa; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji czynników ryzyka
C-5Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy z zakresu zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem
Treści programoweT-A-5Zapoznanie się z systemami zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwach transportowych i logistycznych UE oraz Stanów Zjednoczonych.
Metody nauczaniaM-3Objaśnienie, wyjaśnienie
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: 7 prac pisemnych, 2 zadania do rozwiazania w każdej pracy
S-2Ocena podsumowująca: test składajacy się z 20 pytań, praca pisemna 3 pytania do wyboru spośród 4.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D1-16_U02Student potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem; potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifikacji technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U03potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zagadnień technicznych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa; potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifikacji technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji czynników ryzyka
C-5Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy z zakresu zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem
Treści programoweT-A-1Sposoby analizy wpływu poszczególnych rodzajów ryzyka na poziom bezpieczeństwa w gospodarce TSL
T-A-5Zapoznanie się z systemami zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwach transportowych i logistycznych UE oraz Stanów Zjednoczonych.
T-A-2Metody badań zależności między poziomem ryzyka, niepewnością, a stanem bezpieczeństwa
T-A-4Analiza wpływu zastosowania poszczególnych narzędzi zarządzania ryzykiem na stan bezpieczeństwa. Analiza studium przypadku
Metody nauczaniaM-3Objaśnienie, wyjaśnienie
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: 7 prac pisemnych, 2 zadania do rozwiazania w każdej pracy
S-2Ocena podsumowująca: test składajacy się z 20 pytań, praca pisemna 3 pytania do wyboru spośród 4.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D1-16_U03Student potrafi przygotować w języku polskim, a także w sposób skrócony w języku obcym uznawanym za podstawowy dla dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem; potrafi opracować dokumentację i przedstawić opis oraz rozwiązanie prostego zadania inżynierskiego, opracować i przedstawić wnioski i wytyczne wynikające dla użytkownika lub adresata opracowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U04potrafi przygotować w języku polskim, a także w sposób skrócony w języku obcym uznawanym za podstawowy dla dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu inżynierii bezpieczeństwa; potrafi opracować dokumentację i przedstawić opis oraz rozwiązanie prostego zadania inżynierskiego, opracować i przedstawić wnioski i wytyczne wynikające dla użytkownika lub adresata opracowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-5Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy z zakresu zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem
Treści programoweT-A-1Sposoby analizy wpływu poszczególnych rodzajów ryzyka na poziom bezpieczeństwa w gospodarce TSL
T-A-5Zapoznanie się z systemami zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwach transportowych i logistycznych UE oraz Stanów Zjednoczonych.
T-A-2Metody badań zależności między poziomem ryzyka, niepewnością, a stanem bezpieczeństwa
T-A-4Analiza wpływu zastosowania poszczególnych narzędzi zarządzania ryzykiem na stan bezpieczeństwa. Analiza studium przypadku
T-A-3Ocena ryzyka z wykorzystaniem metod HAZID (Hazard Identification); HAZOP (Hazard and Operability Study) oraz QRA (Quantitative Risk Assessment)
Metody nauczaniaM-3Objaśnienie, wyjaśnienie
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: 7 prac pisemnych, 2 zadania do rozwiazania w każdej pracy
S-2Ocena podsumowująca: test składajacy się z 20 pytań, praca pisemna 3 pytania do wyboru spośród 4.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D1-16_U04Student potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi dla realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U08potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi dla realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-5Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy z zakresu zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem
Treści programoweT-A-1Sposoby analizy wpływu poszczególnych rodzajów ryzyka na poziom bezpieczeństwa w gospodarce TSL
T-A-5Zapoznanie się z systemami zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwach transportowych i logistycznych UE oraz Stanów Zjednoczonych.
T-A-2Metody badań zależności między poziomem ryzyka, niepewnością, a stanem bezpieczeństwa
T-A-4Analiza wpływu zastosowania poszczególnych narzędzi zarządzania ryzykiem na stan bezpieczeństwa. Analiza studium przypadku
T-A-3Ocena ryzyka z wykorzystaniem metod HAZID (Hazard Identification); HAZOP (Hazard and Operability Study) oraz QRA (Quantitative Risk Assessment)
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: 7 prac pisemnych, 2 zadania do rozwiazania w każdej pracy
S-2Ocena podsumowująca: test składajacy się z 20 pytań, praca pisemna 3 pytania do wyboru spośród 4.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D1-16_U05Student potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań dot. zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym dotyczące różnorodnych aspektów niekorzystnych i niebezpiecznych oddziaływań obiektów technicznych i procesów technologicznych na środowisko i ich wpływ na bezpieczeństwo ludzi i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U11potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym dotyczące różnorodnych aspektów niekorzystnych i niebezpiecznych oddziaływań obiektów technicznych i procesów technologicznych na środowisko i ich wpływ na bezpieczeństwo ludzi i środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z metodami podejmowania decyzji z uwzględnieniem niepewności informacyjnej
C-5Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy z zakresu zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem
Treści programoweT-W-3Temat: Fazy procesu zarządzania ryzykiem w gospodarce TSL Treść: etap identyfikacji ryzyka; etap analizy ryzyka w gospodarce TSL; etap opracowania wariantów zarządzania ryzykiem, etap oceny ryzyka, etap zapewnienia środków prewencyjnych
T-W-4Temat: Metody zarządzania ryzykiem na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa Treść: narzędzia zarządzania ryzykiem: metody podejmowania, unikania, przenoszenia ryzyka; ograniczanie i eliminowanie przyczyn ryzyka; kompensowanie i ubezpieczanie ryzyka; sposoby zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwie TSL
T-W-5Temat: System zarządzania bezpieczeństwem w gospodarce TSL Treść: struktura systemu zarządzania bezpieczeństwem w firmach transportowych; składowe systemu zarządzania ryzykiem w gospodarce TSL; kontrola i monitoring w trakcie zarządzania bezpieczeństwem podczas wykonania zadania przewozowego, strategie zarządzania bezpieczeństwem; bezpieczeństwo i zarządzanie ryzykiem w działalności innowacyjnej
T-A-1Sposoby analizy wpływu poszczególnych rodzajów ryzyka na poziom bezpieczeństwa w gospodarce TSL
T-A-5Zapoznanie się z systemami zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwach transportowych i logistycznych UE oraz Stanów Zjednoczonych.
T-A-2Metody badań zależności między poziomem ryzyka, niepewnością, a stanem bezpieczeństwa
T-A-4Analiza wpływu zastosowania poszczególnych narzędzi zarządzania ryzykiem na stan bezpieczeństwa. Analiza studium przypadku
T-A-3Ocena ryzyka z wykorzystaniem metod HAZID (Hazard Identification); HAZOP (Hazard and Operability Study) oraz QRA (Quantitative Risk Assessment)
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Objaśnienie, wyjaśnienie
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: 7 prac pisemnych, 2 zadania do rozwiazania w każdej pracy
S-2Ocena podsumowująca: test składajacy się z 20 pytań, praca pisemna 3 pytania do wyboru spośród 4.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D1-16_U06Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, urządzenia, obiekty, systemy, podstawowe procesy technologiczne i produkcyjne, zastosowane metody eksploatacji, różne rodzaje usług - zwłaszcza w powiązaniu z kryteriami stosowanymi w zarządzaniu ryzykiem i bezpieczeństwem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, urządzenia, obiekty, systemy, podstawowe procesy technologiczne i produkcyjne, zastosowane metody eksploatacji, rózne rodzaje usług - zwłaszcza w powiązaniu z kryteriami stosowanymi w inżynierii bezpieczeństwa.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji czynników ryzyka
C-5Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy z zakresu zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem
Treści programoweT-A-1Sposoby analizy wpływu poszczególnych rodzajów ryzyka na poziom bezpieczeństwa w gospodarce TSL
T-A-5Zapoznanie się z systemami zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwach transportowych i logistycznych UE oraz Stanów Zjednoczonych.
T-A-2Metody badań zależności między poziomem ryzyka, niepewnością, a stanem bezpieczeństwa
T-A-4Analiza wpływu zastosowania poszczególnych narzędzi zarządzania ryzykiem na stan bezpieczeństwa. Analiza studium przypadku
T-A-3Ocena ryzyka z wykorzystaniem metod HAZID (Hazard Identification); HAZOP (Hazard and Operability Study) oraz QRA (Quantitative Risk Assessment)
Metody nauczaniaM-3Objaśnienie, wyjaśnienie
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: 7 prac pisemnych, 2 zadania do rozwiazania w każdej pracy
S-2Ocena podsumowująca: test składajacy się z 20 pytań, praca pisemna 3 pytania do wyboru spośród 4.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D1-16_U07Student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich, metod zabezpieczeń, rozwiązań technicznych i środków zastosowanych dla zmniejszenia ryzyka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich, metod zabezpieczeń, rozwiązań technicznych i środków zastosowanych dla zmniejszenia ryzyka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-5Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy z zakresu zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem
Treści programoweT-W-3Temat: Fazy procesu zarządzania ryzykiem w gospodarce TSL Treść: etap identyfikacji ryzyka; etap analizy ryzyka w gospodarce TSL; etap opracowania wariantów zarządzania ryzykiem, etap oceny ryzyka, etap zapewnienia środków prewencyjnych
T-A-1Sposoby analizy wpływu poszczególnych rodzajów ryzyka na poziom bezpieczeństwa w gospodarce TSL
T-A-4Analiza wpływu zastosowania poszczególnych narzędzi zarządzania ryzykiem na stan bezpieczeństwa. Analiza studium przypadku
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Objaśnienie, wyjaśnienie
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: test składajacy się z 20 pytań, praca pisemna 3 pytania do wyboru spośród 4.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D1-16_U08Student potrafi, zgodnie z zadaną specyfikacją, zaprojektować oraz zrealizować proces, typowe dla zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem, używając do tego celu właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U17potrafi, zgodnie z zadaną specyfikacją, zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, instalację, system lub proces, typowe dla inżynierii bezpieczeństwa, używając do tego celu właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-5Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy z zakresu zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem
Treści programoweT-W-3Temat: Fazy procesu zarządzania ryzykiem w gospodarce TSL Treść: etap identyfikacji ryzyka; etap analizy ryzyka w gospodarce TSL; etap opracowania wariantów zarządzania ryzykiem, etap oceny ryzyka, etap zapewnienia środków prewencyjnych
T-W-4Temat: Metody zarządzania ryzykiem na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa Treść: narzędzia zarządzania ryzykiem: metody podejmowania, unikania, przenoszenia ryzyka; ograniczanie i eliminowanie przyczyn ryzyka; kompensowanie i ubezpieczanie ryzyka; sposoby zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwie TSL
T-W-5Temat: System zarządzania bezpieczeństwem w gospodarce TSL Treść: struktura systemu zarządzania bezpieczeństwem w firmach transportowych; składowe systemu zarządzania ryzykiem w gospodarce TSL; kontrola i monitoring w trakcie zarządzania bezpieczeństwem podczas wykonania zadania przewozowego, strategie zarządzania bezpieczeństwem; bezpieczeństwo i zarządzanie ryzykiem w działalności innowacyjnej
T-A-1Sposoby analizy wpływu poszczególnych rodzajów ryzyka na poziom bezpieczeństwa w gospodarce TSL
T-A-5Zapoznanie się z systemami zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwach transportowych i logistycznych UE oraz Stanów Zjednoczonych.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Objaśnienie, wyjaśnienie
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: 7 prac pisemnych, 2 zadania do rozwiazania w każdej pracy
S-2Ocena podsumowująca: test składajacy się z 20 pytań, praca pisemna 3 pytania do wyboru spośród 4.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D1-16_U09Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole; umie oszacować czas niezbędny dla zrealizowania zadania dot. zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem; potrafi opracować harmonogram zapewniający dotrzymanie terminów i zrealizować go
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U22potrafi pracować indywidualnie i w zespole; umie oszacować czas niezbędny dla zrealizowania zadania; potrafi opracować harmonogram zapewniający dotrzymanie terminów i zrealizować go
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Cel przedmiotuC-5Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy z zakresu zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem
Treści programoweT-W-3Temat: Fazy procesu zarządzania ryzykiem w gospodarce TSL Treść: etap identyfikacji ryzyka; etap analizy ryzyka w gospodarce TSL; etap opracowania wariantów zarządzania ryzykiem, etap oceny ryzyka, etap zapewnienia środków prewencyjnych
T-W-5Temat: System zarządzania bezpieczeństwem w gospodarce TSL Treść: struktura systemu zarządzania bezpieczeństwem w firmach transportowych; składowe systemu zarządzania ryzykiem w gospodarce TSL; kontrola i monitoring w trakcie zarządzania bezpieczeństwem podczas wykonania zadania przewozowego, strategie zarządzania bezpieczeństwem; bezpieczeństwo i zarządzanie ryzykiem w działalności innowacyjnej
T-A-5Zapoznanie się z systemami zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwach transportowych i logistycznych UE oraz Stanów Zjednoczonych.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Objaśnienie, wyjaśnienie
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: 7 prac pisemnych, 2 zadania do rozwiazania w każdej pracy
S-2Ocena podsumowująca: test składajacy się z 20 pytań, praca pisemna 3 pytania do wyboru spośród 4.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D1-16_K01Student jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji czynników ryzyka
C-5Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy z zakresu zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem
Treści programoweT-W-1Temat: Niepewność informacyjna jako źródło ryzyka Treść: niepewność - interpretacja i czynniki kształtujące; niepewność obiektywna, subiektywna, integralna; zadanie przewozowe jako źródło niepewności; metody podejmowania decyzji z uwzględnieniem niepewności informacyjnej; wpływ niepewności na ryzyko niepowodzenia podczas wykonania zadań przewozowych.
T-W-2Temat: Rodzaje ryzyka w gospodarce TSL Treść: definicje ryzyka; ryzyko jako kategoria ekonomiczna, czynnik ludzki a ryzyko niepowodzenia; wieloaspektowość ryzyka, w tym ryzyko przewozowe, ryzyko utraty niezawodności środków transportowych oraz ryzyko zanieczyszczenia środowiska; ryzyka biznesowe, w tym ryzyko operacyjne, walutowe, transakcyjne (kontraktowe).
T-W-3Temat: Fazy procesu zarządzania ryzykiem w gospodarce TSL Treść: etap identyfikacji ryzyka; etap analizy ryzyka w gospodarce TSL; etap opracowania wariantów zarządzania ryzykiem, etap oceny ryzyka, etap zapewnienia środków prewencyjnych
T-W-4Temat: Metody zarządzania ryzykiem na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa Treść: narzędzia zarządzania ryzykiem: metody podejmowania, unikania, przenoszenia ryzyka; ograniczanie i eliminowanie przyczyn ryzyka; kompensowanie i ubezpieczanie ryzyka; sposoby zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwie TSL
T-W-5Temat: System zarządzania bezpieczeństwem w gospodarce TSL Treść: struktura systemu zarządzania bezpieczeństwem w firmach transportowych; składowe systemu zarządzania ryzykiem w gospodarce TSL; kontrola i monitoring w trakcie zarządzania bezpieczeństwem podczas wykonania zadania przewozowego, strategie zarządzania bezpieczeństwem; bezpieczeństwo i zarządzanie ryzykiem w działalności innowacyjnej
T-A-1Sposoby analizy wpływu poszczególnych rodzajów ryzyka na poziom bezpieczeństwa w gospodarce TSL
T-A-5Zapoznanie się z systemami zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwach transportowych i logistycznych UE oraz Stanów Zjednoczonych.
T-A-2Metody badań zależności między poziomem ryzyka, niepewnością, a stanem bezpieczeństwa
T-A-4Analiza wpływu zastosowania poszczególnych narzędzi zarządzania ryzykiem na stan bezpieczeństwa. Analiza studium przypadku
T-A-3Ocena ryzyka z wykorzystaniem metod HAZID (Hazard Identification); HAZOP (Hazard and Operability Study) oraz QRA (Quantitative Risk Assessment)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Objaśnienie, wyjaśnienie
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: 7 prac pisemnych, 2 zadania do rozwiazania w każdej pracy
S-2Ocena podsumowująca: test składajacy się z 20 pytań, praca pisemna 3 pytania do wyboru spośród 4.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.