Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo obiektów i systemów technicznych
Sylabus przedmiotu Logistyka i zarządzanie bezpieczeństwem:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria bezpieczeństwa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Logistyka i zarządzanie bezpieczeństwem | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo obiektów i systemów technicznych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ludmiła Filina-Dawidowicz <Ludmila.Filina@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ludmiła Filina-Dawidowicz <Ludmila.Filina@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnień z zakresu analizy ryzyka i skutków zagrożeń |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami bezpiecznego funkcjonowania łańcuchów logistycznych. |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawami zarządzania bezpieczeństwem w logistyce. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przykłady i zagadnienia zgodnie z tematyką prowadzonych wykładów | 13 |
T-A-2 | Zaliczenie | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do problematyki logistyki i zarządzania bezpieczeństwem. | 1 |
T-W-2 | Łańcuch logistyczny i procesy w nim zachodzące. | 1 |
T-W-3 | Zasady bezpiecznego funkcjonowania łańcuchów logistycznych. | 2 |
T-W-4 | Zarządzanie zapasami w łańcuchach dostaw. | 2 |
T-W-5 | Rola logistyki w sytuacjach kryzysowych. | 2 |
T-W-6 | Systemy logistyczne. Przykłady systemów logistycznych w służbach wojskowych, policyjnych itp. | 4 |
T-W-7 | Zarządzanie bezpieczeństwem poprzez usprawnienie systemów logistycznych. | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie się do ćwiczeń i do zaliczenia | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i przygotowanie się do zaliczenia | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające / wykład informacyjny, objaśnienie, wyjaśnienie |
M-2 | Metody problemowe / wykład problemowy |
M-3 | Metody aktywizujące / dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Metody praktyczne / ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Podsumowanie osiągniętych efektów przez test (wykłady) |
S-2 | Ocena formująca: Ocena osiągnietych efektów na zajeciach (ćwiczenia) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_D2-16_W01 Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania i określania skutków zagrożeń w łańcuchach dostaw | IB_1A_W14 | T1A_W04, T1A_W08 | InzA_W03 | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_D2-16_U01 Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwych źródeł w zakresie logistyki i zarządzania bezpieczeństwem, potrafi integrować i interpretować informacje, a także wyciągać wnioski. | IB_1A_U01 | T1A_U01 | — | C-2, C-1 | T-W-7, T-W-3, T-A-1 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
IB_1A_D2-16_U02 Student potrafi przekazywać informacje o zagrożeniach i niebezpieczeństwach w łańcuchach logistycznych w sposób zrozumiały, potrafi przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemu, opracować i przedstawić wnioski i zalecenia w zakresie logistyki i zarządzania bezpieczeństwem. | IB_1A_U03, IB_1A_U04 | T1A_U02, T1A_U03, T1A_U06, T1A_U07 | — | C-2, C-1 | T-A-1 | M-4 | S-2 |
IB_1A_D2-16_U03 Student potrafi dostrzegać różnorodne aspekty funkcjonowania łańcuchów logistycznych i ich wpływ na bezpieczeństwo otoczenia, potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania łańcucha logistycznego. | IB_1A_U11, IB_1A_U13 | T1A_U10, T1A_U13 | InzA_U03, InzA_U05 | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-A-1 | M-1, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
IB_1A_D2-16_U04 Student potrafi oszacować efekty ekonomiczne związane z zarządzaniem bezpieczeństwem w logistyce | IB_1A_U14 | T1A_U12 | InzA_U04 | C-2 | T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-A-1 | M-3, M-4 | S-2 |
IB_1A_D2-16_U05 Student potrafi zaprojektować prosty łańcuch logistyczny i ocenić go pod kątem bezpieczeństwa jego funkcjonowania. | IB_1A_U16, IB_1A_U17 | T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-W-3, T-W-6, T-A-1 | M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_D2-16_K01 Student jest wrażliwy na zagrożenia występujące w łańcuchu logistycznym, potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zarządzania bezpieczeństwem łańcucha logistycznego | IB_1A_K07 | T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07 | InzA_K01 | C-2, C-1 | T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-A-1 | M-1, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_D2-16_W01 Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania i określania skutków zagrożeń w łańcuchach dostaw | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi z obszaru danego efektu. |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi. | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają się błędy merytoryczne z obszaru danego efektu. | |
4,0 | Student ma wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne, jednak rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną z obszaru danego efektu. Nie popełnia błędów merytorycznych, ale sporadycznie popełnia pomyłki. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. | |
5,0 | Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru, zastosować wiedzę w odniesieniu do innych obszarów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_D2-16_U01 Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwych źródeł w zakresie logistyki i zarządzania bezpieczeństwem, potrafi integrować i interpretować informacje, a także wyciągać wnioski. | 2,0 | Student nie potrafi określić podstawowych źródeł pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych zagadnień. |
3,0 | Student potrafi wskazać podstawowe źródła pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych zagadnień. | |
3,5 | Student potrafi wskazać liczne źródła pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych zagadnień. | |
4,0 | Student potrafi przeprowadzić selekcję wybranych źródeł pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych zagadnień. | |
4,5 | Student potrafi przeprowadzić selekcję wybranych źródeł pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych zagadnień oraz na ich podstawie opisać istotne cechy analizowanego zadania. | |
5,0 | Student potrafi przeprowadzić selekcję wybranych źródeł pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych zagadnień oraz na ich podstawie opisać istotne cechy analizowanego zadania, a także samodzielnie uzasadnić dokonany wybór. | |
IB_1A_D2-16_U02 Student potrafi przekazywać informacje o zagrożeniach i niebezpieczeństwach w łańcuchach logistycznych w sposób zrozumiały, potrafi przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemu, opracować i przedstawić wnioski i zalecenia w zakresie logistyki i zarządzania bezpieczeństwem. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
IB_1A_D2-16_U03 Student potrafi dostrzegać różnorodne aspekty funkcjonowania łańcuchów logistycznych i ich wpływ na bezpieczeństwo otoczenia, potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania łańcucha logistycznego. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
IB_1A_D2-16_U04 Student potrafi oszacować efekty ekonomiczne związane z zarządzaniem bezpieczeństwem w logistyce | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
IB_1A_D2-16_U05 Student potrafi zaprojektować prosty łańcuch logistyczny i ocenić go pod kątem bezpieczeństwa jego funkcjonowania. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_D2-16_K01 Student jest wrażliwy na zagrożenia występujące w łańcuchu logistycznym, potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zarządzania bezpieczeństwem łańcucha logistycznego | 2,0 | Nie jest wrażliwy na zagrożenia występujące w łańcuchu logistycznym. Nie potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zarządzania bezpieczeństwem. |
3,0 | Ma podstawową świadomość z zakresu zagrożeń występujących w łańcuchu logistycznym. Potrafi w sposób podstawowy formułować opinie dotyczące zarządzania bezpieczeństwem. | |
3,5 | Ma podstawową świadomość z zakresu zagrożeń występujących w łańcuchu logistycznym. Potrafi w sposób podstawowy formułować opinie dotyczące zarządzania bezpieczeństwem. | |
4,0 | Ma podstawową świadomość z zakresu zagrożeń występujących w poszczególnych ogniwach łańcucha logistycznego. Potrafi w sposób podstawowy formułować i komunikować opinie dotyczące zarządzania bezpieczeństwem. | |
4,5 | Ma świadomość zagrożeń występujących podczas funkcjonowania łańcucha logistycznego. Potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zarządzania bezpieczeństwem. | |
5,0 | Ma wyróżniającą świadomość zagrożeń występujących podczas funkcjonowania łańcucha logistycznego. Potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zarządzania bezpieczeństwem. |
Literatura podstawowa
- Szymonik A., Logistyka w bezpieczeństwie, Difin, Warszawa, 2011
- Jaworski J., Mytlewski A. (red.), Funkcjonowanie systemów logistycznych, CeDeWu, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Krzyżaniak S., Podstawy zarządzania zapasami w przykładach, ILiM, Poznań, 2008