Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo systemów transportowych

Sylabus przedmiotu Ratownictwo techniczne i morskie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ratownictwo techniczne i morskie
Specjalność Bezpieczeństwo obiektów i systemów technicznych
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Krystosik-Gromadzińska <agata.krystosik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agata Krystosik-Gromadzińska <agata.krystosik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW7 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana wiedza z przedmiotów tego kierunku studiów: Organizacja systemów bezpieczeństwa, Organizacja systemów ratownictwa, Skutki zagrożeń, Prawo krajowe i międzynarodowe, Monitorowanie zagrożeń bezpieczeństwa, Modelowanie zagrożeń, Techniczne systemy zabezpieczeń, Inżynieria bezpieczeństwa technicznego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć z przedmiotu jest przekazanie wiedzy o działających w kraju i w krajach nadbałtyckich systemach ratowniczych, technikach ratowniczych i zasadach ich użycia dla określonych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych, typowych branżach przemysłu, w transporcie lądowym, morskim, na Baltyku i w morskiej strefie przybrzeżnej, a także w razie wystąpienia katastrof naturalnych
C-2Celem zajęć z przedmiotu jest ukształtowanie u studentów umiejętności zakwalifikowania określonego rodzaju awarii lub katastrofy do kompetencji wlaściwego systemu ratownictwa technicznego, wskazania odpowiedniej techniki ratowniczej do użycia dla określonych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych, typowych branżach przemysłu, w transporcie lądowym, morskim, w razie katastrofy na Baltyku i w morskiej strefie przybrzeżnej, a także w nastepstwie katastrof naturalnych
C-3Celem zajęć z przedmiotu jest wykształcenie u studentów wrażliwości i świadomości znaczenia roli ratownictwa technicznego, właściwego doboru metod, organizacji i szybkości działania, dla zmniejszenia skutków awarii i katastrof w wymiarze ofiar ludzkich i strat ekonomicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie z programem zajęć, literaturą, zasadami zaliczenia i zasadami bezpieczeństwa w laboratorium1
T-L-2Projektowanie zabezpieczenia miejsca wystąpienia zdarzenia lub katastrofy technicznej.4
T-L-3Tworzenie procedur postępowania.2
T-L-4Analiza dokumentacji, dokumentacji fotograficznej, filmów z alarmów próbnych oraz awarii i katastrof.2
T-L-5Poznanie ndywidualnych technik ratowniczych, sposobów przetrwania na morzu, elementarnych zasad udzielania pierwszej pomocy, sposobów wzywania pomocy na lądzie i na morzu.2
T-L-6Oszacowanie czasu ewakuacji ze statku z zastosowaniem metody zaawansowanej i programu komputerowego3
T-L-7Przedstawienie sprawozdań z ćwiczeń, zaliczenie laboratorium1
15
wykłady
T-W-1Przedstawienie programu przedmiotu, literatury i zasad zaliczenia. Rodzaje działań interwencyjnych prowadzonych w ramach ratownictwa technicznego. Prawodawstwo krajowe i międzynarodowe.1
T-W-2Systemy ratownictwa. Analizowanie awarii, katastrof technicznych.1
T-W-3Środki techniczne i metody postępowania w ratownictwie. Komputerowe wspomaganie.1
T-W-4Poszukiwanie, torowanie dostępu (usuwanie przeszkód naturalnych i sztucznych), uwalnianie i ratowanie poszkodowanych oraz zagrożonych ludzi i zwierząt.1
T-W-5Oznakowanie, wydzielanie stref działań i stref zagrożenia, przewietrzanie i wentylowanie stref zagrożonych i stref działań ratowniczych. Oświetlanie oraz zabezpieczanie miejsc zdarzeń.1
T-W-6Wypompowywanie, obwałowanie i uszczelnianie. Zwalczanie wycieków.1
T-W-7Zwalczanie pożarów w obiektach lądowych.1
T-W-8Ratowanie życia i mienia na morzu. Środki techniczne ratownictwa morskiego (okręty i łodzie ratownicze, pojazdy podwodne, urządzenia dźwigowe, komory dekompresyjne, holowniki, urządzenia do prac podwodnych, ambulatoria, jednostki lotnicze i in.)2
T-W-9Wyposażenie statku w środki ratunkowe, ratownicze i wzywania pomocy. Sposoby i środki wzywania pomocy. Alarmy próbne1
T-W-10Zwalczanie zanieczyszczeń na morzu (likwidacja rozlewów olejowych).1
T-W-11Ratowanie techniczne na morzu: holowanie, ściąganie z mielizny.1
T-W-12Walka z pożarami na statkach.1
T-W-13Wsparcie medyczne. Ewakuacja ludzi z tonących jednostek. Ratownictwo brzegowe i małych jednostek.1
T-W-14Zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2studiowanie literatury, przepisów i norm5
A-L-3Opracowanie projektu ewakuacji i szacowanie czasu ewakuacji - wykonanie obliczeń z wykorzystaniem programu komputerowego4
A-L-4przygotowanie sprawozdania i przygotowanie do zaliczenia zajęć1
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury obowiązkowej i uzupełniającej5
A-W-3Studiowanie i analiza raportów z wypadków i katastrof oraz akcji ratowniczych4
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia1
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informujący, w celu przekazania wiedzy ujętej w programie przedmiotu
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z elemenatami gry dydaktycznej i ćwiczeń projektowych dla przyswojenia umiejętności planowania i prowadzenia akcji ratowniczej oraz kierowania w wymiarze podstawowym zadaniami w ramach akcji ratowniczej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena zachowania i postaw studentów oraz dzialań podejmowanych w ramach ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań i raportów przygotowanych przez studentów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w celu sprawdzenia widzy uzyskanej przez studenta w ramach przedmiotu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D2-15_W01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć pozna działające w kraju systemy ratownicze, techniki ratownicze i zasady ich użycia dla określonych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych, typowych branżach przemysłu, w transporcie morskim i na statkach morskich oraz w podstawowych katastrofach naturalnych
IB_1A_W13T1A_W04C-1T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-14, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-10, T-W-9M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D2-15_U01
W wyniku odbytych zajęć z przedmiotu student uzyska umiejętności zakwalifikowania określonego rodzaju awarii lub katastrofy do kompetencji właściwego systemu ratownictwa technicznego w kraju, potrafi wskazać odpowiednie techniki ratownicze do użycia dla określonych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych typowych branżach przemysłu, w transporcie lądowym i w podstawowych katastrofach naturalnych
IB_1A_U11, IB_1A_U16T1A_U10, T1A_U15InzA_U03, InzA_U07C-2T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-6M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D2-15_K01
W wyniku uczestniczenia w zajęciach z przedmiotu student uzyska wrażliwość i świadomość znaczenia roli ratownictwa technicznego, właściwego doboru metod, organizacji i szybkości działania, dla zmniejszenia skutków awarii i katastrof w wymiarze ofiar ludzkich i strat ekonomicznych
IB_1A_K02, IB_1A_K08T1A_K02, T1A_K07InzA_K01C-3T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-6M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_D2-15_W01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć pozna działające w kraju systemy ratownicze, techniki ratownicze i zasady ich użycia dla określonych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych, typowych branżach przemysłu, w transporcie morskim i na statkach morskich oraz w podstawowych katastrofach naturalnych
2,0Student nie jest w stanie wymienić i scharakteryzować działających w kraju systemów ratowniczych, technik ratowniczych i zasad ich użycia dla określonych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych, typowych branżach przemysłu, w transporcie morskim i w podstawowych katastrofach naturalnych. Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi.
3,0Student jest w stanie wymienić i scharakteryzować ogólnie podstawowe działające w kraju systemy ratownicze, techniki ratownicze i zasady ich użycia dla określonych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych, typowych branżach przemysłu, w transporcie morskim i w podstawowych katastrofach naturalnych. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki.
3,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować ogólnie podstawowe działające w kraju systemy ratownicze, techniki ratownicze i zasady ich użycia dla określonych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych, typowych branżach przemysłu, w transporcie morskim i w podstawowych katastrofach naturalnych. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy.
4,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować najważniejsze działające w kraju systemy ratownicze, techniki ratownicze i zasady ich użycia dla określonych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych, typowych branżach przemysłu, w transporcie morskim i w podstawowych katastrofach naturalnych. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy.
4,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować ogólnie wszystkie działające w kraju systemy ratownicze, techniki ratownicze i zasady ich użycia dla określonych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych, typowych branżach przemysłu, w transporcie morskim i w podstawowych katastrofach naturalnych. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować ogólnie wszystkie działające w kraju systemy ratownicze, techniki ratownicze i zasady ich użycia dla określonych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych, typowych branżach przemysłu, w transporcie morskim i w podstawowych katastrofach naturalnych. Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_D2-15_U01
W wyniku odbytych zajęć z przedmiotu student uzyska umiejętności zakwalifikowania określonego rodzaju awarii lub katastrofy do kompetencji właściwego systemu ratownictwa technicznego w kraju, potrafi wskazać odpowiednie techniki ratownicze do użycia dla określonych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych typowych branżach przemysłu, w transporcie lądowym i w podstawowych katastrofach naturalnych
2,0Student nie potrafi zakwalifikować określonego rodzaju awarii lub katastrofy do kompetencji właściwego systemu ratownictwa technicznego w kraju, nie potrafi wskazać odpowiedniej techniki ratowniczej do użycia w określonym rodzaju awarii technicznej lub wypadku w różnych typowych branżach przemysłu, w transporcie lądowym, morskim i w podstawowych katastrofach naturalnych
3,0Student potrafi zakwalifikować określony rodzaj awarii lub katastrofy do kompetencji właściwego systemu ratownictwa technicznego w kraju, potrafi wskazać odpowiednie techniki ratownicze do użycia dla określonych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych typowych branżach przemysłu, w transporcie lądowym, morskim i w podstawowych katastrofach naturalnych
3,5Student potrafi zakwalifikować określony rodzaj awarii lub katastrofy do kompetencji właściwego systemu ratownictwa technicznego w kraju; potrafi wskazać odpowiednie techniki ratownicze do użycia dla określonych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych typowych branżach przemysłu, w transporcie lądowym, morskim i w podstawowych katastrofach naturalnych oraz potrafi wyjaśnić zasady ich zastosowania w stopniu podstawowym.
4,0Student potrafi zakwalifikować określony rodzaj awarii lub katastrofy do kompetencji właściwego systemu ratownictwa technicznego w kraju, potrafi wskazać odpowiednie techniki ratownicze do użycia dla określonych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych typowych branżach przemysłu, w transporcie lądowym, morskim i w podstawowych katastrofach naturalnych oraz potrafi wyjaśnić zasady ich zastosowania w stopniu wyczerpującym.
4,5Student potrafi zakwalifikować określony rodzaj awarii lub katastrofy do kompetencji właściwego systemu ratownictwa technicznego w kraju, potrafi wskazać odpowiednie techniki ratownicze do użycia dla różnych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych typowych branżach przemysłu, w transporcie lądowym, morskim i w podstawowych katastrofach naturalnych oraz potrafi wyjaśnić zasady ich zastosowania w stopniu wyczerpującym, a także potrafi wymienić zalety i wady zastosowanych metod ratowniczych.
5,0Student potrafi zakwalifikować określony rodzaj awarii lub katastrofy do kompetencji właściwego systemu ratownictwa technicznego w kraju, potrafi wskazać odpowiednie techniki ratownicze do użycia dla różnych rodzajów awarii technicznych i wypadków w branżach przemysłu, w transporcie lądowym, morskim i w podstawowych katastrofach naturalnych oraz potrafi wyjaśnić zasady ich zastosowania w stopniu wyczerpującym, a także potrafi opisać i porównać zalety i wady zastosowanych metod ratowniczych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_D2-15_K01
W wyniku uczestniczenia w zajęciach z przedmiotu student uzyska wrażliwość i świadomość znaczenia roli ratownictwa technicznego, właściwego doboru metod, organizacji i szybkości działania, dla zmniejszenia skutków awarii i katastrof w wymiarze ofiar ludzkich i strat ekonomicznych
2,0Student nie wykazuje wrażliwości i nie ma świadomości znaczenia roli ratownictwa technicznego, właściwego doboru metod, organizacji i szybkości działania, dla zmniejszenia skutków awarii i katastrof w wymiarze ofiar ludzkich i strat ekonomicznych
3,0Student potrafi reagować i ma wrażliwość i świadomość znaczenia roli ratownictwa technicznego, właściwego doboru metod, organizacji i szybkości działania, dla zmniejszenia skutków awarii i katastrof w wymiarze ofiar ludzkich i strat ekonomicznych; w minimalnym stopniu wykazuje kompetencje do kierowania akcją ratowniczą i pomocą.
3,5Student potrafi reagować, ma wrażliwość i świadomość znaczenia roli ratownictwa technicznego, właściwego doboru metod, organizacji i szybkości działania, dla zmniejszenia skutków awarii i katastrof w wymiarze ofiar ludzkich i strat ekonomicznych; student ma nawyk reagowania w sposób profesjonalny w sytuacji gdy konieczne jest udzielenie pomocy, ratowanie życia lub mienia; posiada w minimalnym stopniu kompetencje do kierowania akcją ratowniczą i organizacją pomocy.
4,0Student potrafi reagować, ma wrażliwość i świadomość znaczenia roli ratownictwa technicznego, właściwego doboru metod, organizacji i szybkości działania, dla zmniejszenia skutków awarii i katastrof w wymiarze ofiar ludzkich i strat ekonomicznych; student ma nawyk reagowania w sposób profesjonalny w sytuacji gdy konieczne jest udzielenie pomocy, ratowanie życia lub mienia; posiada dobre kompetencje do kierowania akcją ratowniczą i organizacją pomocy.
4,5Student potrafi reagować, ma wykształconą dobrze wrażliwość i świadomość znaczenia roli ratownictwa technicznego, właściwego doboru metod, organizacji i szybkości działania, dla zmniejszenia skutków awarii i katastrof w wymiarze ofiar ludzkich i strat ekonomicznych; student ma nawyk reagowania w sposób profesjonalny w sytuacji gdy konieczne jest udzielenie pomocy, ratowanie życia lub mienia; posiada dobre kompetencje do kierowania akcją ratowniczą i organizacją pomocy.
5,0Student potrafi kompetentnie reagować, ma wykształconą dobrze wrażliwość i świadomość znaczenia roli ratownictwa technicznego, właściwego doboru metod, organizacji i szybkości działania, dla zmniejszenia skutków awarii i katastrof w wymiarze ofiar ludzkich i strat ekonomicznych; student ma nawyk reagowania w sposób profesjonalny w sytuacji gdy konieczne jest udzielenie pomocy, ratowanie życia lub mienia; posiada profesjonalne kompetencje do kierowania akcją ratowniczą i organizacją pomocy.

Literatura podstawowa

  1. Bielicki P. P., Ratownictwo i ewakuacja podczas pożaru, Centralna Szkoła Państwowej Straży Pożarnej, Częstochowa, 2001
  2. Cieckiewicz Jan [red.], Ratownictwo medyczne w wypadkach masowych, Górnicki Wydawnictwo Medyczne, Wrocław, 2005, ISBN: 978-83-61257-36-3
  3. GIOŚ, Zasady postępowania ratowniczego, Główny Inspektorat Ochrony Środowiska - Firex, Warszawa, 2004
  4. Klukowski Krzysztof [red.], Medycyna wypadków w transporcie, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2005, ISBN 83-200-3108-7
  5. Konecki M., Król B., Wróblewski D., Nowoczesne metody działań ratowniczo-gaśniczych, Szkoła Główna Służby Pożarniczej, Warszawa, 2003
  6. Kołodziński E., Komputerowe wspomaganie zarządzania bezpieczeństwem publicznym, WAT, Warszawa, 2003
  7. Krystek Ryszard [red.], Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu. I tom. Diagnoza bezpieczeństwa transportu w Polsce, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2009, ISBN 978-83-206-1743-6
  8. Lipiński S. [red.], Skuteczne ratownictwo. Fachowy poradnik dla służb ratowniczych., Verlag Dashofer, Warszawa, 2008, ISBN 83-88285-68-8
  9. Grzywaczewski, Zbigniew i inni, Walka z pożarami na statkach, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1982, ISBN 83-215-2857
  10. Jóźwiak, Edward, Morskie poszukiwania ratownicze, Wyd. Ucz. WSM, Gdaynia, 1991
  11. Poinc, Witold; Duda, Daniel, Ratownictwo morskie ratowanie życia i mienia, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1975
  12. Poinc, Witold, Ratownictwo morskie wydobywanie zatopionych statków, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1970

Literatura dodatkowa

  1. Dz. U. 1991 Nr 81 poz. 351, Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (ze zm.), Dziennik Ustaw RP, Warszawa, 2010, tekst ujednolicony 2010
  2. Dz. U. 1991 Nr 88 poz. 400, Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Strazy Pożarnej (ze zm.), Dziennik Ustaw RP, Warszawa, 2011, tekst ujednolicony 2011
  3. Dz. U. 2001 Nr 62 poz. 558, Ustawa z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (ze zm.), Dziennik Ustaw RP, Warszawa, 2009, Tekst ujednolicony 2009
  4. Dz. U. 2001 Nr 62 poz. 627, Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska, Dziennik Ustaw RP, Warszawa, 2001, tekst ujednolicony
  5. Dz. U. 2001 Nr 82 poz. 895, Rozporządzenie MSWiA z dnia 31 lipca 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad kierowania i współdziałania jednostek ochrony przeciwpożarowej biorących udział w działalniu ratowniczym, Dziennik Ustaw RP, Warszawa, 2001, ze zmianami
  6. Dz. U. 2003 Nr. 104 poz. 970, Rozporządzenie MGPiPS z dnia 29 maja 2003 r. w sprawie wymagań jakim powinien odpowiadać raport o bezpieczeństwie zakładu o dużym ryzyku, Dziennik Ustaw RP, Warszawa, 2003
  7. Dz. U. 2006 Nr. 191 poz. 1410, Ustawa z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym, Dziennik Ustaw RP, Warszawa, 2011, Tekst ujednolicony 2011
  8. Dz. U. 2009 Nr 130 poz. 1073, Rozporządzenie MSWiA z dnia 31 lipca 2009 r. w sprawie organizacji i funkcjonowania centrów powiadamiania ratunkowego i wojewódzkich centrów powiadania ratunkowego, Dziennik Ustaw RP, Warszawa, 2009
  9. Dz. U. 2010 Nr 109 poz. 719, Rozporządzenie MSWiA z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów, Dziennik Ustaw RP, Warszawa, 2010
  10. Dz. U. 2011 Nr 46 poz. 239, Rozporządzenie MSWiA z dnia 18 lutego 2011 r. w sprawie szczegółowych zasad organizacji krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego, Dziennik Ustaw RP, Warszawa, 2011
  11. Dz. U. 2011 Nr 75 poz. 404, Rozporządzenie MSWiA z dnia 24 marca 2011 r. w sprawie centralnego punktu systemu centrów powiadamiania ratunkowego oraz punktów centralnych służb, Dziennik Ustaw RP, Warszawa, 2011
  12. Dz. U. 2011 Nr. 208 poz. 1240, Ustawa z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych, Dziennik Ustaw RP, Warszawa, 2011
  13. Dz. U. 2011 Nr 208 poz. 1241, Ustawa z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich, Dziennik Ustaw RP, Warszawa, 2011
  14. Dz. U. 2011 Nr 228 poz. 1368, Ustawa z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim, Dziennik Ustaw RP, Warszawa, 2011
  15. ICAO, Podręcznik służb lotniskowych (tłumaczenie). Cz. I. Ratownictwo i zwalczanie pożarów, ICAO, Montreal, 1990, Tłum. Lech Górecki- MTiGM
  16. IMO, International Ship & Port Facility Security Code and SOLAS Amendments 2002 (ISPS Code) 2003 Edition, International Maritime Organization, London, 2003
  17. IMO, Międzynarodowy kodeks środków ratunkowych (Kodeks LSA), Polski Rejestr Statków, Gdańsk, 1999, PRS/TW, 02/99
  18. IMO, Międzynarodowa konwencja o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (MARPOL 73/78), International Maritime Organization / Polski rejestr Statków (tłum.), Londyn/Gdańsk, 1997, PRS/IMO/TW, 01/97
  19. IMO, Międzynarodowy kodeks środków ratunkowych (Kodeks LSA), International Maritime Organization / Polski Rejestr Statków (tłum.), Londyn/Gdańsk, 1999, PRS/TW, 02/99
  20. IMO, SOLAS Consolidated Edition 2009. Consolidated text of the International Convention for the Safety of Life at Sea, 1974, and its Protocol of 1988: articles, annexes and certificates, International Maritime Organization, London, 2009, ISBN 978-92-801-1505-5
  21. MP 1992 Nr 28 poz. 198 i 199, Zarządzenie MSW z 12 08 1999 w sprawie przeksztłcenia zaklad strazy pożrnych w zakła służby ratownicze, Monitor Polski, Warszawa, 1992
  22. USCG, Fire Fighting Manual for Tank Vessels CG-329, US Coast Guard, Department of Transportation, Washington, D.C., 1974
  23. Graczyk, Tadeusz; Piskorski, Łukasz; Siemianowski, Roman, Ochrona środowiska morskiego przed zanieczyszczeniami z obiektów oceanotechnicznych, Wyd. Uczeln. Polit. Szczecińskiej, Szczecin, 2011, ISBN 83-88764-01-2
  24. Grzywaczewski, Zbigniew, Walka z pożarami w portach, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1982, ISBN 83-215-1640-8
  25. Leszczyński, Ryszard, Ginące frachtowce, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk, 2007, ISBN 978-83-60584-08-8 ISSN 1230-7092
  26. Leszczyński, Ryszard, Ginące frachtowce, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk, 2009, ISBN 978-83-60584-18-7 ISSN 1230-7092
  27. Michalik, Jerzy S., Zapobieganie poważnym awariom. Zalecenia i wytyczne dla zakladów dużego ryzyka, Główny Inspektorat Pracy, Warszawa, 2005
  28. Ranecki J., Ratownictwo chemiczno-ekologiczne, Szkoła Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej, Poznań, 1998
  29. Ręczkowski, Marian, Ratownictwo i gaszenie pożarów szpitali, Inst. Wydawn. CRZZ, Warszawa, 1972
  30. Skiepko, Edward, Instalacje przeciwpożarowe, Dom Wydawniczy MEDIUM, Warszawa, 2009, ISBN 978-83-926815-7-1
  31. Żelichowski, K., Ratownistwo morskie, środki i techniki gaszenia pożarów na statkach, Wyższa Szk. Morska, Szczecin, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie z programem zajęć, literaturą, zasadami zaliczenia i zasadami bezpieczeństwa w laboratorium1
T-L-2Projektowanie zabezpieczenia miejsca wystąpienia zdarzenia lub katastrofy technicznej.4
T-L-3Tworzenie procedur postępowania.2
T-L-4Analiza dokumentacji, dokumentacji fotograficznej, filmów z alarmów próbnych oraz awarii i katastrof.2
T-L-5Poznanie ndywidualnych technik ratowniczych, sposobów przetrwania na morzu, elementarnych zasad udzielania pierwszej pomocy, sposobów wzywania pomocy na lądzie i na morzu.2
T-L-6Oszacowanie czasu ewakuacji ze statku z zastosowaniem metody zaawansowanej i programu komputerowego3
T-L-7Przedstawienie sprawozdań z ćwiczeń, zaliczenie laboratorium1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedstawienie programu przedmiotu, literatury i zasad zaliczenia. Rodzaje działań interwencyjnych prowadzonych w ramach ratownictwa technicznego. Prawodawstwo krajowe i międzynarodowe.1
T-W-2Systemy ratownictwa. Analizowanie awarii, katastrof technicznych.1
T-W-3Środki techniczne i metody postępowania w ratownictwie. Komputerowe wspomaganie.1
T-W-4Poszukiwanie, torowanie dostępu (usuwanie przeszkód naturalnych i sztucznych), uwalnianie i ratowanie poszkodowanych oraz zagrożonych ludzi i zwierząt.1
T-W-5Oznakowanie, wydzielanie stref działań i stref zagrożenia, przewietrzanie i wentylowanie stref zagrożonych i stref działań ratowniczych. Oświetlanie oraz zabezpieczanie miejsc zdarzeń.1
T-W-6Wypompowywanie, obwałowanie i uszczelnianie. Zwalczanie wycieków.1
T-W-7Zwalczanie pożarów w obiektach lądowych.1
T-W-8Ratowanie życia i mienia na morzu. Środki techniczne ratownictwa morskiego (okręty i łodzie ratownicze, pojazdy podwodne, urządzenia dźwigowe, komory dekompresyjne, holowniki, urządzenia do prac podwodnych, ambulatoria, jednostki lotnicze i in.)2
T-W-9Wyposażenie statku w środki ratunkowe, ratownicze i wzywania pomocy. Sposoby i środki wzywania pomocy. Alarmy próbne1
T-W-10Zwalczanie zanieczyszczeń na morzu (likwidacja rozlewów olejowych).1
T-W-11Ratowanie techniczne na morzu: holowanie, ściąganie z mielizny.1
T-W-12Walka z pożarami na statkach.1
T-W-13Wsparcie medyczne. Ewakuacja ludzi z tonących jednostek. Ratownictwo brzegowe i małych jednostek.1
T-W-14Zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2studiowanie literatury, przepisów i norm5
A-L-3Opracowanie projektu ewakuacji i szacowanie czasu ewakuacji - wykonanie obliczeń z wykorzystaniem programu komputerowego4
A-L-4przygotowanie sprawozdania i przygotowanie do zaliczenia zajęć1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury obowiązkowej i uzupełniającej5
A-W-3Studiowanie i analiza raportów z wypadków i katastrof oraz akcji ratowniczych4
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D2-15_W01Student w wyniku przeprowadzonych zajęć pozna działające w kraju systemy ratownicze, techniki ratownicze i zasady ich użycia dla określonych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych, typowych branżach przemysłu, w transporcie morskim i na statkach morskich oraz w podstawowych katastrofach naturalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W13zna i rozumie funkcjonowanie służb i systemów ratowniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć z przedmiotu jest przekazanie wiedzy o działających w kraju i w krajach nadbałtyckich systemach ratowniczych, technikach ratowniczych i zasadach ich użycia dla określonych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych, typowych branżach przemysłu, w transporcie lądowym, morskim, na Baltyku i w morskiej strefie przybrzeżnej, a także w razie wystąpienia katastrof naturalnych
Treści programoweT-W-4Poszukiwanie, torowanie dostępu (usuwanie przeszkód naturalnych i sztucznych), uwalnianie i ratowanie poszkodowanych oraz zagrożonych ludzi i zwierząt.
T-W-6Wypompowywanie, obwałowanie i uszczelnianie. Zwalczanie wycieków.
T-W-1Przedstawienie programu przedmiotu, literatury i zasad zaliczenia. Rodzaje działań interwencyjnych prowadzonych w ramach ratownictwa technicznego. Prawodawstwo krajowe i międzynarodowe.
T-W-8Ratowanie życia i mienia na morzu. Środki techniczne ratownictwa morskiego (okręty i łodzie ratownicze, pojazdy podwodne, urządzenia dźwigowe, komory dekompresyjne, holowniki, urządzenia do prac podwodnych, ambulatoria, jednostki lotnicze i in.)
T-W-2Systemy ratownictwa. Analizowanie awarii, katastrof technicznych.
T-W-3Środki techniczne i metody postępowania w ratownictwie. Komputerowe wspomaganie.
T-W-5Oznakowanie, wydzielanie stref działań i stref zagrożenia, przewietrzanie i wentylowanie stref zagrożonych i stref działań ratowniczych. Oświetlanie oraz zabezpieczanie miejsc zdarzeń.
T-W-7Zwalczanie pożarów w obiektach lądowych.
T-W-14Zaliczenie wykładów
T-W-11Ratowanie techniczne na morzu: holowanie, ściąganie z mielizny.
T-W-12Walka z pożarami na statkach.
T-W-13Wsparcie medyczne. Ewakuacja ludzi z tonących jednostek. Ratownictwo brzegowe i małych jednostek.
T-W-10Zwalczanie zanieczyszczeń na morzu (likwidacja rozlewów olejowych).
T-W-9Wyposażenie statku w środki ratunkowe, ratownicze i wzywania pomocy. Sposoby i środki wzywania pomocy. Alarmy próbne
Metody nauczaniaM-1Wykład informujący, w celu przekazania wiedzy ujętej w programie przedmiotu
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w celu sprawdzenia widzy uzyskanej przez studenta w ramach przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie wymienić i scharakteryzować działających w kraju systemów ratowniczych, technik ratowniczych i zasad ich użycia dla określonych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych, typowych branżach przemysłu, w transporcie morskim i w podstawowych katastrofach naturalnych. Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi.
3,0Student jest w stanie wymienić i scharakteryzować ogólnie podstawowe działające w kraju systemy ratownicze, techniki ratownicze i zasady ich użycia dla określonych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych, typowych branżach przemysłu, w transporcie morskim i w podstawowych katastrofach naturalnych. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki.
3,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować ogólnie podstawowe działające w kraju systemy ratownicze, techniki ratownicze i zasady ich użycia dla określonych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych, typowych branżach przemysłu, w transporcie morskim i w podstawowych katastrofach naturalnych. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy.
4,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować najważniejsze działające w kraju systemy ratownicze, techniki ratownicze i zasady ich użycia dla określonych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych, typowych branżach przemysłu, w transporcie morskim i w podstawowych katastrofach naturalnych. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy.
4,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować ogólnie wszystkie działające w kraju systemy ratownicze, techniki ratownicze i zasady ich użycia dla określonych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych, typowych branżach przemysłu, w transporcie morskim i w podstawowych katastrofach naturalnych. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować ogólnie wszystkie działające w kraju systemy ratownicze, techniki ratownicze i zasady ich użycia dla określonych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych, typowych branżach przemysłu, w transporcie morskim i w podstawowych katastrofach naturalnych. Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D2-15_U01W wyniku odbytych zajęć z przedmiotu student uzyska umiejętności zakwalifikowania określonego rodzaju awarii lub katastrofy do kompetencji właściwego systemu ratownictwa technicznego w kraju, potrafi wskazać odpowiednie techniki ratownicze do użycia dla określonych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych typowych branżach przemysłu, w transporcie lądowym i w podstawowych katastrofach naturalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U11potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym dotyczące różnorodnych aspektów niekorzystnych i niebezpiecznych oddziaływań obiektów technicznych i procesów technologicznych na środowisko i ich wpływ na bezpieczeństwo ludzi i środowiska
IB_1A_U16potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla inżynierii bezpieczeństwa oraz potrafi wybrać i zastosować właściwa metodę i narzędzia dla tego celu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Celem zajęć z przedmiotu jest ukształtowanie u studentów umiejętności zakwalifikowania określonego rodzaju awarii lub katastrofy do kompetencji wlaściwego systemu ratownictwa technicznego, wskazania odpowiedniej techniki ratowniczej do użycia dla określonych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych, typowych branżach przemysłu, w transporcie lądowym, morskim, w razie katastrofy na Baltyku i w morskiej strefie przybrzeżnej, a także w nastepstwie katastrof naturalnych
Treści programoweT-L-3Tworzenie procedur postępowania.
T-L-1Zapoznanie z programem zajęć, literaturą, zasadami zaliczenia i zasadami bezpieczeństwa w laboratorium
T-L-2Projektowanie zabezpieczenia miejsca wystąpienia zdarzenia lub katastrofy technicznej.
T-L-4Analiza dokumentacji, dokumentacji fotograficznej, filmów z alarmów próbnych oraz awarii i katastrof.
T-L-5Poznanie ndywidualnych technik ratowniczych, sposobów przetrwania na morzu, elementarnych zasad udzielania pierwszej pomocy, sposobów wzywania pomocy na lądzie i na morzu.
T-L-7Przedstawienie sprawozdań z ćwiczeń, zaliczenie laboratorium
T-L-6Oszacowanie czasu ewakuacji ze statku z zastosowaniem metody zaawansowanej i programu komputerowego
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z elemenatami gry dydaktycznej i ćwiczeń projektowych dla przyswojenia umiejętności planowania i prowadzenia akcji ratowniczej oraz kierowania w wymiarze podstawowym zadaniami w ramach akcji ratowniczej
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań i raportów przygotowanych przez studentów
S-1Ocena formująca: Ocena zachowania i postaw studentów oraz dzialań podejmowanych w ramach ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zakwalifikować określonego rodzaju awarii lub katastrofy do kompetencji właściwego systemu ratownictwa technicznego w kraju, nie potrafi wskazać odpowiedniej techniki ratowniczej do użycia w określonym rodzaju awarii technicznej lub wypadku w różnych typowych branżach przemysłu, w transporcie lądowym, morskim i w podstawowych katastrofach naturalnych
3,0Student potrafi zakwalifikować określony rodzaj awarii lub katastrofy do kompetencji właściwego systemu ratownictwa technicznego w kraju, potrafi wskazać odpowiednie techniki ratownicze do użycia dla określonych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych typowych branżach przemysłu, w transporcie lądowym, morskim i w podstawowych katastrofach naturalnych
3,5Student potrafi zakwalifikować określony rodzaj awarii lub katastrofy do kompetencji właściwego systemu ratownictwa technicznego w kraju; potrafi wskazać odpowiednie techniki ratownicze do użycia dla określonych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych typowych branżach przemysłu, w transporcie lądowym, morskim i w podstawowych katastrofach naturalnych oraz potrafi wyjaśnić zasady ich zastosowania w stopniu podstawowym.
4,0Student potrafi zakwalifikować określony rodzaj awarii lub katastrofy do kompetencji właściwego systemu ratownictwa technicznego w kraju, potrafi wskazać odpowiednie techniki ratownicze do użycia dla określonych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych typowych branżach przemysłu, w transporcie lądowym, morskim i w podstawowych katastrofach naturalnych oraz potrafi wyjaśnić zasady ich zastosowania w stopniu wyczerpującym.
4,5Student potrafi zakwalifikować określony rodzaj awarii lub katastrofy do kompetencji właściwego systemu ratownictwa technicznego w kraju, potrafi wskazać odpowiednie techniki ratownicze do użycia dla różnych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych typowych branżach przemysłu, w transporcie lądowym, morskim i w podstawowych katastrofach naturalnych oraz potrafi wyjaśnić zasady ich zastosowania w stopniu wyczerpującym, a także potrafi wymienić zalety i wady zastosowanych metod ratowniczych.
5,0Student potrafi zakwalifikować określony rodzaj awarii lub katastrofy do kompetencji właściwego systemu ratownictwa technicznego w kraju, potrafi wskazać odpowiednie techniki ratownicze do użycia dla różnych rodzajów awarii technicznych i wypadków w branżach przemysłu, w transporcie lądowym, morskim i w podstawowych katastrofach naturalnych oraz potrafi wyjaśnić zasady ich zastosowania w stopniu wyczerpującym, a także potrafi opisać i porównać zalety i wady zastosowanych metod ratowniczych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D2-15_K01W wyniku uczestniczenia w zajęciach z przedmiotu student uzyska wrażliwość i świadomość znaczenia roli ratownictwa technicznego, właściwego doboru metod, organizacji i szybkości działania, dla zmniejszenia skutków awarii i katastrof w wymiarze ofiar ludzkich i strat ekonomicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
IB_1A_K08rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Celem zajęć z przedmiotu jest wykształcenie u studentów wrażliwości i świadomości znaczenia roli ratownictwa technicznego, właściwego doboru metod, organizacji i szybkości działania, dla zmniejszenia skutków awarii i katastrof w wymiarze ofiar ludzkich i strat ekonomicznych
Treści programoweT-L-3Tworzenie procedur postępowania.
T-L-1Zapoznanie z programem zajęć, literaturą, zasadami zaliczenia i zasadami bezpieczeństwa w laboratorium
T-L-2Projektowanie zabezpieczenia miejsca wystąpienia zdarzenia lub katastrofy technicznej.
T-L-4Analiza dokumentacji, dokumentacji fotograficznej, filmów z alarmów próbnych oraz awarii i katastrof.
T-L-5Poznanie ndywidualnych technik ratowniczych, sposobów przetrwania na morzu, elementarnych zasad udzielania pierwszej pomocy, sposobów wzywania pomocy na lądzie i na morzu.
T-L-7Przedstawienie sprawozdań z ćwiczeń, zaliczenie laboratorium
T-L-6Oszacowanie czasu ewakuacji ze statku z zastosowaniem metody zaawansowanej i programu komputerowego
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z elemenatami gry dydaktycznej i ćwiczeń projektowych dla przyswojenia umiejętności planowania i prowadzenia akcji ratowniczej oraz kierowania w wymiarze podstawowym zadaniami w ramach akcji ratowniczej
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań i raportów przygotowanych przez studentów
S-1Ocena formująca: Ocena zachowania i postaw studentów oraz dzialań podejmowanych w ramach ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje wrażliwości i nie ma świadomości znaczenia roli ratownictwa technicznego, właściwego doboru metod, organizacji i szybkości działania, dla zmniejszenia skutków awarii i katastrof w wymiarze ofiar ludzkich i strat ekonomicznych
3,0Student potrafi reagować i ma wrażliwość i świadomość znaczenia roli ratownictwa technicznego, właściwego doboru metod, organizacji i szybkości działania, dla zmniejszenia skutków awarii i katastrof w wymiarze ofiar ludzkich i strat ekonomicznych; w minimalnym stopniu wykazuje kompetencje do kierowania akcją ratowniczą i pomocą.
3,5Student potrafi reagować, ma wrażliwość i świadomość znaczenia roli ratownictwa technicznego, właściwego doboru metod, organizacji i szybkości działania, dla zmniejszenia skutków awarii i katastrof w wymiarze ofiar ludzkich i strat ekonomicznych; student ma nawyk reagowania w sposób profesjonalny w sytuacji gdy konieczne jest udzielenie pomocy, ratowanie życia lub mienia; posiada w minimalnym stopniu kompetencje do kierowania akcją ratowniczą i organizacją pomocy.
4,0Student potrafi reagować, ma wrażliwość i świadomość znaczenia roli ratownictwa technicznego, właściwego doboru metod, organizacji i szybkości działania, dla zmniejszenia skutków awarii i katastrof w wymiarze ofiar ludzkich i strat ekonomicznych; student ma nawyk reagowania w sposób profesjonalny w sytuacji gdy konieczne jest udzielenie pomocy, ratowanie życia lub mienia; posiada dobre kompetencje do kierowania akcją ratowniczą i organizacją pomocy.
4,5Student potrafi reagować, ma wykształconą dobrze wrażliwość i świadomość znaczenia roli ratownictwa technicznego, właściwego doboru metod, organizacji i szybkości działania, dla zmniejszenia skutków awarii i katastrof w wymiarze ofiar ludzkich i strat ekonomicznych; student ma nawyk reagowania w sposób profesjonalny w sytuacji gdy konieczne jest udzielenie pomocy, ratowanie życia lub mienia; posiada dobre kompetencje do kierowania akcją ratowniczą i organizacją pomocy.
5,0Student potrafi kompetentnie reagować, ma wykształconą dobrze wrażliwość i świadomość znaczenia roli ratownictwa technicznego, właściwego doboru metod, organizacji i szybkości działania, dla zmniejszenia skutków awarii i katastrof w wymiarze ofiar ludzkich i strat ekonomicznych; student ma nawyk reagowania w sposób profesjonalny w sytuacji gdy konieczne jest udzielenie pomocy, ratowanie życia lub mienia; posiada profesjonalne kompetencje do kierowania akcją ratowniczą i organizacją pomocy.