Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Inżynieria bezpieczeństwa pożarowego

Sylabus przedmiotu Prawo krajowe i międzynarodowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Prawo krajowe i międzynarodowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Edyta Engel <Edyta.Engel-Babska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Edyta Engel <Edyta.Engel-Babska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

dla tego przedmiotu nie są określone cele przedmiotu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Treści programowe ćwiczeń do zupełnienia przez wykładowcę na ogólem 15 godzin zajęć15
15
wykłady
T-W-1Pojęcie i cechy prawa. Hierarchia prawa. Gałęzie prawa. Budowa aktu normatywnego. Stanowienie, stosowanie prawa i jego przestrzegania. Ustalanie aktualnej treści źródeł prawa.2
T-W-2Pojęcie osoby i ich kategorie, zdolność prawna a zdolność do czynności prawnych, rodzaje czynności prawnych, wady oświadczenia woli. Umowa i sposoby jej zawierania.2
T-W-3Pełnomocnictwo, cechy charakterystyczne, przedawnienie roszczeń majątkowych, źródła zobowiązań. Skutki wykonania i nie wykonania zobowiązań.2
T-W-4Pojęcie i cechy stosunku pracy, formy nawiązania. Obowiązki stron - zagadnienia ogólne.2
T-W-5Zasady i przepisy BHP. Źródła prawa. Zasady ogólne. Strony obowiązania do przestrzegania zasad i przepisów BHP. Formy prowadznia działalności gospodarczej w tym obowiązki pracodawcy (przedsiębiorcy) w zakresie przestrzegania zasad i przepisów BHP.2
T-W-6Prawo ochrony środowiska. Cele, przedmiot, zakres regulacji.2
T-W-7Dostęp do informacji o środowisku. Odpowiedzialność za naruszenia wymagań w prawie ochrony środowiska: cechy charakterystyczne: odpowiedzialność administracyjna, cywilna i karna. Zapobieganie poważnym awariom, procedury i zakres regulacji.2
T-W-8POstępowanie administracyjne: zasady, właściowść organu, strony, terminy, środki odwoławcze.2
T-W-9Podział administracyjny RP, organy administracjii rządowej i samorządowej.2
T-W-10Prawo wykroczeń. Zakres regulacji ustawy. Pojęcie i elementy wykroczenia. Postępowanie w sprawach o wykroczenia. Typologia wykroczeń ze szczegónym uwzględnieniem wykroczeń przepisów dotyczących bezpieczeństwa.2
T-W-11Prawo europejskie (prawo Unii Europejskiej). Pojęcie instytucji europejskich, organizacji międzynarodowych. Podział prawa europejskiego, struktury, cechy i funkcje.2
T-W-12System instytucjonalny w UE. Zasady, podstawowe kompetencje, miejsce w systemie.2
T-W-13Tworzenie o stosowanie prawa w UE. Źródła prawa w UE. Relacje między prawem krajowym a unijnym (pojęcie, hierarchia, akty prawodawcze i nieprawodoawcze - cechy charakterystyczne.).2
T-W-14Działania wewnętrzne i zewnętrzne UE. Zasady, cele płaszczyznay działania. System sądowy ochrony prawnej UE. Ochrona praw jednostki. Rola Trybunał Sprawiedliwości.2
T-W-15Unormowania formalno - prawne krajowe i unijne w zakresie ekologii na wypadek awarii, katastrof chemicznych, ochrony ludności, bezpieczeństwa w transporcie.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2studiowanie literatury i przepisów dotyczących tematyki ćwiczeń8
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia2
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury przez studentów zadanej przez wykładowcę15
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia5
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny o charakterze wyjaśniającym, pogadanki. Ćwiczenia audytoryjne obejmujące zagadnienia szczegółowe omawiane przez pryzmat praktyki orzeczniczej.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formułująca oceniająca aktywność studenta w zależności od przygotowania się do zajęć oraz opracowania orzeczenia. Ocena końcowa obejmuje ocenę formułującą oraz wyniki kolekwium z tematów objętych wykładem: trzy otwarte pytania, zaś ocena ogólna z kolokwium to średnia ocen za odpowiedzi na każde pytanie.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C05_W01
Stdent ma wiedzę objętą przedmiotem zajęć, w szczególności potrafi ustalić źróło prawa dotyczącego danej kwestii, ma wiedzę dotyczącą szerokiego spektrum zagadnień z prawa cywilnego, pracy, w tym z zakresu BHP, prawa własności intelektualnej, zna instytucje prawne i organizacyjne UE, zna zależności między prawem krajowym a prawem UE.
IB_1A_W13, IB_1A_W22, IB_1A_W23, IB_1A_W29, IB_1A_W31, IB_1A_W33, IB_1A_W35T1A_W02, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W10, T1A_W11InzA_W02, InzA_W03

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C05_U01
Potrafi, na bazie pozyskanej wiedzy, określić zagrożenia bezpieczeństwa i możliwości ich ograniczenia lub eliminacji, potrafi określić źródła prawa, hierarchię źródeł, określić podstawe zasady stosowania, przestrzegania i tworzenia prawa. Określić zakres zastosowania przepisu.
IB_1A_U06, IB_1A_U11, IB_1A_U12, IB_1A_U19, IB_1A_U21T1A_U01, T1A_U05, T1A_U10, T1A_U11InzA_U03

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C05_K01
Student ma kompetencje do analizy przepisów prawa, ich wyszukiwania w aktualnym stanie stanie prawnym, potrafi rozrózniać zagadnienia objęte przedmiotem zajęć, zna zasady i przepisy bezpieczeństwa pracy oraz w zasady bezpieczeństwa, odpowiedzialności za ich nie przestrzeganie. Potrafi rozrózniać prawo karjowe od eurpejskiego ze wskazaniem, które obowiązuje w danej regulacji.
IB_1A_K02, IB_1A_K05, IB_1A_K07T1A_K02, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K07InzA_K01, InzA_K02

Literatura podstawowa

  1. J. Nowacki, Z. Tobor, Wstęp do prawoznawstwa, Woltedrs Kluwers, Warszawa, 2011, 3
  2. Z. Radwański, A.Olejniczak, Prawo cywilne, C.H. Beck, Warszawa, 2011, 11
  3. L. Florek, Prawo pracy, C.H. Beck, Warszawa, 2010, 12
  4. K. Strzyczkowski, Prawo gospodarcze publiczne, LwxisNexis, Warszawa, 2011, 6
  5. B. Orlik, A. Puczko, Prawo administracyjne, Lex, Warszawa, 2011, 1
  6. M. Górski, Prawo ochrony środowiska, Wolters Kluwers, Warszawa, 2009
  7. J. Barta, M. Czajkoska - Dąbrowska, Z. Ćwiątalski, R. Markiewicz, E. Traple, Prawo autorskie i prawa pokrewne, Lex, Warszawa, 2011, 6
  8. A. Mroczkowska - Budziak, R. Seidel, Elementy prawa, eMPi, Poznań, 2010, 1
  9. A. Kuś, Prawso Unii Europejskiej z uwzględnieniem Traktatu z Lizbony, KUL, Lublin, 2010, 1

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Treści programowe ćwiczeń do zupełnienia przez wykładowcę na ogólem 15 godzin zajęć15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie i cechy prawa. Hierarchia prawa. Gałęzie prawa. Budowa aktu normatywnego. Stanowienie, stosowanie prawa i jego przestrzegania. Ustalanie aktualnej treści źródeł prawa.2
T-W-2Pojęcie osoby i ich kategorie, zdolność prawna a zdolność do czynności prawnych, rodzaje czynności prawnych, wady oświadczenia woli. Umowa i sposoby jej zawierania.2
T-W-3Pełnomocnictwo, cechy charakterystyczne, przedawnienie roszczeń majątkowych, źródła zobowiązań. Skutki wykonania i nie wykonania zobowiązań.2
T-W-4Pojęcie i cechy stosunku pracy, formy nawiązania. Obowiązki stron - zagadnienia ogólne.2
T-W-5Zasady i przepisy BHP. Źródła prawa. Zasady ogólne. Strony obowiązania do przestrzegania zasad i przepisów BHP. Formy prowadznia działalności gospodarczej w tym obowiązki pracodawcy (przedsiębiorcy) w zakresie przestrzegania zasad i przepisów BHP.2
T-W-6Prawo ochrony środowiska. Cele, przedmiot, zakres regulacji.2
T-W-7Dostęp do informacji o środowisku. Odpowiedzialność za naruszenia wymagań w prawie ochrony środowiska: cechy charakterystyczne: odpowiedzialność administracyjna, cywilna i karna. Zapobieganie poważnym awariom, procedury i zakres regulacji.2
T-W-8POstępowanie administracyjne: zasady, właściowść organu, strony, terminy, środki odwoławcze.2
T-W-9Podział administracyjny RP, organy administracjii rządowej i samorządowej.2
T-W-10Prawo wykroczeń. Zakres regulacji ustawy. Pojęcie i elementy wykroczenia. Postępowanie w sprawach o wykroczenia. Typologia wykroczeń ze szczegónym uwzględnieniem wykroczeń przepisów dotyczących bezpieczeństwa.2
T-W-11Prawo europejskie (prawo Unii Europejskiej). Pojęcie instytucji europejskich, organizacji międzynarodowych. Podział prawa europejskiego, struktury, cechy i funkcje.2
T-W-12System instytucjonalny w UE. Zasady, podstawowe kompetencje, miejsce w systemie.2
T-W-13Tworzenie o stosowanie prawa w UE. Źródła prawa w UE. Relacje między prawem krajowym a unijnym (pojęcie, hierarchia, akty prawodawcze i nieprawodoawcze - cechy charakterystyczne.).2
T-W-14Działania wewnętrzne i zewnętrzne UE. Zasady, cele płaszczyznay działania. System sądowy ochrony prawnej UE. Ochrona praw jednostki. Rola Trybunał Sprawiedliwości.2
T-W-15Unormowania formalno - prawne krajowe i unijne w zakresie ekologii na wypadek awarii, katastrof chemicznych, ochrony ludności, bezpieczeństwa w transporcie.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2studiowanie literatury i przepisów dotyczących tematyki ćwiczeń8
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury przez studentów zadanej przez wykładowcę15
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C05_W01Stdent ma wiedzę objętą przedmiotem zajęć, w szczególności potrafi ustalić źróło prawa dotyczącego danej kwestii, ma wiedzę dotyczącą szerokiego spektrum zagadnień z prawa cywilnego, pracy, w tym z zakresu BHP, prawa własności intelektualnej, zna instytucje prawne i organizacyjne UE, zna zależności między prawem krajowym a prawem UE.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W13zna i rozumie funkcjonowanie służb i systemów ratowniczych
IB_1A_W22zna środki bezpieczeństwa i ochrony indywidualnej i zbiorowej oraz kryteria ich doboru
IB_1A_W23zna rodzaje komunikacji społecznej, zasady przygotowania skutecznej komunikacji antykryzysowej, zna narzędzia i środki właściwe dla procesu komunikowania
IB_1A_W29ma wiedzę w zakresie mechaniki płynów niezbędną do analizy problemów bezpieczeństwa
IB_1A_W31zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
IB_1A_W33zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
IB_1A_W35ma wiedzę w zakresie oddzialywania różnych rodzajów zagrożeń na człowieka i środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C05_U01Potrafi, na bazie pozyskanej wiedzy, określić zagrożenia bezpieczeństwa i możliwości ich ograniczenia lub eliminacji, potrafi określić źródła prawa, hierarchię źródeł, określić podstawe zasady stosowania, przestrzegania i tworzenia prawa. Określić zakres zastosowania przepisu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U06ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych oraz poznawania nowych rodzajów zagrożeń i metod zabezpieczeń
IB_1A_U11potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym dotyczące różnorodnych aspektów niekorzystnych i niebezpiecznych oddziaływań obiektów technicznych i procesów technologicznych na środowisko i ich wpływ na bezpieczeństwo ludzi i środowiska
IB_1A_U12ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym, zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń występujące w tym środowisku oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą i ogólne zasady zmniejszenia czynników narażenia i zagrożenia w środowisku pracy
IB_1A_U19potrafi znaleźć źródła informacji o substancjach, materiałach lub procesach niebezpiecznych, zinterpretować je oraz zastosować do oceny zagrożeń
IB_1A_U21stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zasady ergonomii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C05_K01Student ma kompetencje do analizy przepisów prawa, ich wyszukiwania w aktualnym stanie stanie prawnym, potrafi rozrózniać zagadnienia objęte przedmiotem zajęć, zna zasady i przepisy bezpieczeństwa pracy oraz w zasady bezpieczeństwa, odpowiedzialności za ich nie przestrzeganie. Potrafi rozrózniać prawo karjowe od eurpejskiego ze wskazaniem, które obowiązuje w danej regulacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
IB_1A_K05potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
IB_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy