Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Inżynieria bezpieczeństwa pożarowego
Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo eksploatacji urządzeń chłodniczych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria bezpieczeństwa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bezpieczeństwo eksploatacji urządzeń chłodniczych | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo obiektów i systemów technicznych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>, Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy termodynamiki. Skutki zagrożeń |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poszerzenie istoty wiedzy i nabycie umiejętności oceny bezpieczeństwa w urządzeniach chłodniczych i pompach ciepła. |
C-2 | Poznanie metod bezpieczeństwa eksploatacji urzadzeń chłodniczych oraz nabycie umiejętności ich zastosowania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczenia wielkości napełniania substancjami kontrolowanymi instalacji chlodniczych i pomp ciepła, klimatyzatorów. | 5 |
T-A-2 | Obliczenia stężenia substancji kontrolowanych w pomieszczeniach. | 5 |
T-A-3 | Obliczenia wentylacji pomieszczeń z urządzeniami napełnionymi substancjami kontrolowanymi. | 4 |
T-A-4 | zaliczenie ćwiczeń | 1 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Szkolenie BHP | 1 |
T-L-2 | Uruchomienie, dozór, zatrzymanie instalacji ziębniczej. Wpływ zmian wybranych parametrów na działanie instalacji ziębniczej. | 5 |
T-L-3 | Napełnianie, opróżnianie i odzysk ziebnika z instalacji ziębniczej. Próby ciśnieniowe instalacji. Kontrola szczelności urządzeń ziębniczych. | 6 |
T-L-4 | Dokumentowanie wykonanych czynności. Posługiwanie się schematem urządzenia. | 6 |
T-L-5 | Nastawy urządzeń regulacyjnych i zabezpieczajacych. | 4 |
T-L-6 | Badania energetyczne urządzenia ziębniczego. | 6 |
T-L-7 | zaliczenie | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zagadnienia bezpieczeństwa dotyczące instalacji, czynników ziębniczych i nośników ciepła. | 1 |
T-W-2 | Budowa i funkcjonowanie urządzeń chłodniczych. Klasyfikacja systemów ziębienia, zagrożenia | 2 |
T-W-3 | Parametry pracy urządzeń ziębniczych. Sposoby regulacji automatycznej. | 1 |
T-W-4 | Wyposażenie zabezpieczające i sterujące. Substancje kontrolowane i ich zamienniki. | 2 |
T-W-5 | Próby ciśnieniowe, szczelności. Wymagania bezpieczeństwa dla pomieszczeń maszynowni chłodniczej | 3 |
T-W-6 | Eksploatacja urządzeń ziębniczych. Wymagania w zakresie montażu, obsługi, konserwacji, napraw i kontroli urządzeń instalacji. | 4 |
T-W-7 | Aspekty ekologiczne i energetyczne chłodziarek, pomp ciepła i klimatyzatorów. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczęstnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych | 8 |
A-A-3 | Zaliczenie ćwiczeń | 2 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w laboratoriach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych | 7 |
A-L-3 | Opracowanie wyników laboratoriów i sporządzanie sprawozdań | 10 |
A-L-4 | przygotowanie się do zaliczenia laboratoriów | 3 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie się do egzaminu | 4 |
A-W-4 | Uczestnictwo w egzaminie | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca/Wykład informacyjny. |
M-2 | Metody praktyczne/ćwiczenia przedmiotowe; ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Metoda programowa: z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania oraz sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposobów dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu. |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_D2-02_W01 Student powienien posiadać wiedzę związaną z zastosowaniem czyników chłodniczych w urządzeniach chłodniczych i pompach ciepła. | IB_1A_W14 | T1A_W04, T1A_W08 | InzA_W03 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-6 | M-1 | S-1 |
IB_1A_D2-02_W02 Student posiada więdzę o podstawowych materiałach stosowanych w konstrukcjach chłodziarek i pomp ciepła. | IB_1A_W27 | T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-6 | M-1 | S-1 |
IB_1A_D2-02_W03 Student posiada wiedzę dotyczącą rozwiązań urządzeń chłodniczych i pomp ciepła. | IB_1A_W34 | T1A_W04 | InzA_W05 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_D2-02_U01 Student umie korzystać z literatury i oprogramowania ogólnodostępnego z zakresu obiegów lewobieżnych w języku polskim i angielskim. | IB_1A_U01 | T1A_U01 | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-5 | M-2, M-3 | S-3, S-2 |
IB_1A_D2-02_U02 Student umie opisać rozwiązania techniczne chłodziarek, pomp ciepła i klimatyzatorów i określić stwarzane dla poszczególnych rozwiązań zagrożenia. | IB_1A_U03 | T1A_U02 | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-5 | M-2, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
IB_1A_D2-02_U03 Student potrafi opisać instalację chłodniczą, pompę ciepła, klimatyzator i przedstawić problemy bezpieczeństwa w jej działaniu w języku polskim i angielskim. | IB_1A_U04 | T1A_U03, T1A_U06, T1A_U07 | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-5 | M-2, M-3 | S-3, S-2 |
IB_1A_D2-02_U04 Student umie na podstawie zastosowań czynników chłodniczych przewidzieć ogólne zagrożenia w środowisku pracy. | IB_1A_U12 | T1A_U11 | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-5 | M-2 | S-3, S-2 |
IB_1A_D2-02_U05 Student umie ogólnie ocenić pracę urządzeń chłodniczych, pomp ciepła, klimatyzatorów i przewidzieć ich zalety i wady. | IB_1A_U13 | T1A_U13 | InzA_U05 | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-5 | M-2, M-3 | S-2 |
IB_1A_D2-02_U06 Student potrafi na podstawie rodzajów substancji użytych w obiegach chłodziarek i pomp ciepła przewidzieć typowe zagrożenia dla otoczenia. | IB_1A_U18 | T1A_U14 | InzA_U06 | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-2, M-3 | S-3, S-2 |
IB_1A_D2-02_U07 Student potrafi wykorzystać informację z literatury lub baz danych o substancjach stosowanych w obiegach lewobieżnych. | IB_1A_U19 | T1A_U01 | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-1, T-L-3 | M-2 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_D2-02_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za stosowane chłodziarki i klimatyzatory i docenia potrzebę pracy zespołowej. | IB_1A_K04 | T1A_K03, T1A_K04 | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
IB_1A_D2-02_K02 Student ma śwadomość zagrożeń związanych z zastosowaniem chłodziarek, pomp ciepła i klimatyzatorów. | IB_1A_K07 | T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07 | InzA_K01 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_D2-02_W01 Student powienien posiadać wiedzę związaną z zastosowaniem czyników chłodniczych w urządzeniach chłodniczych i pompach ciepła. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia. | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu. | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu. | |
IB_1A_D2-02_W02 Student posiada więdzę o podstawowych materiałach stosowanych w konstrukcjach chłodziarek i pomp ciepła. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia. | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu. | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu. | |
IB_1A_D2-02_W03 Student posiada wiedzę dotyczącą rozwiązań urządzeń chłodniczych i pomp ciepła. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty. |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość pojęć. | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia. | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu. | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_D2-02_U01 Student umie korzystać z literatury i oprogramowania ogólnodostępnego z zakresu obiegów lewobieżnych w języku polskim i angielskim. | 2,0 | Student nie potrafi określić podstawowych źródeł pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów chłodzenia. |
3,0 | Student potrafi wskazać podstawowe źródła pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów. | |
3,5 | Student potrafi wskazać liczne źródła pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów. | |
4,0 | Student potrafi przeprowadzić selekcje wybranych źródeł pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów. | |
4,5 | Student potrafi przeprowadzić selekcje wybranych źródeł pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów oraz na ich podstawie opisać istotne cechy analizowanego systemu. | |
5,0 | Student potrafi przeprowadzić selekcje wybranych źródeł pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów oraz na ich podstawie opisać istotne cechy analizowanego systemu, a także samodzielnie uzasadnić dokonany wybór. | |
IB_1A_D2-02_U02 Student umie opisać rozwiązania techniczne chłodziarek, pomp ciepła i klimatyzatorów i określić stwarzane dla poszczególnych rozwiązań zagrożenia. | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych właściwości i cech analizowanych systemów chłodzenia |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować większą część podstawowych właściwości i cech analizowanych systemów chłodzenia. | |
3,5 | Student potrafi podać podstawowe właściwości i cechy analizowanych systemów. | |
4,0 | Student potrafi w miarę szeroko scharakteryzować podstawowe właściwości i cechy analizowanych systemów chłodzenia. | |
4,5 | Student potrafi w miarę szeroko scharakteryzować pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych systemów chłodzenia. | |
5,0 | Student potrafi w miarę szeroko scharakteryzować pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych systemów chłodzenia z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. | |
IB_1A_D2-02_U03 Student potrafi opisać instalację chłodniczą, pompę ciepła, klimatyzator i przedstawić problemy bezpieczeństwa w jej działaniu w języku polskim i angielskim. | 2,0 | Student nie potrafi opisać podstawowych właściwości i cech analizowanych systemów |
3,0 | Student potrafi opisać większą część podstawowych właściwości i cech analizowanych systemów. | |
3,5 | Student potrafi opisać podstawowe właściwości i cechy analizowanych systemów | |
4,0 | Student potrafi w miarę dokładnie opisać podstawowe właściwości i cechy analizowanych systemów. | |
4,5 | Student potrafi w miarę dokładnie opisać pierwszorzęne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych systemów. | |
5,0 | Student potrafi w miarę dokładnie opisać pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych systemów z jedoczesnym uzasadnieniem dokonanego opisu | |
IB_1A_D2-02_U04 Student umie na podstawie zastosowań czynników chłodniczych przewidzieć ogólne zagrożenia w środowisku pracy. | 2,0 | Student nie potrafi przedstawić najprostrzego modelu opisującego wybrany proces lub obiekt . |
3,0 | Student potrafi przedstawić najprostszy model opisujący wybrany proces lub obiekt. | |
3,5 | Student potrafi przedstawić najprostrzy model opisujacy kilka wybranych procesów lub obiektów. | |
4,0 | Student potrafi przedstawić sposób doskonalenia modeli opisujących wybrane procesy lub obiekty. | |
4,5 | Student potrafi wprowadzic rozszerzenia do podstawowych modeli opisujących wybrane procesy lub obiekty. | |
5,0 | Student potrafi wyczerpująco przedstawić modele opisujące wybrane procesy lub obiekty. | |
IB_1A_D2-02_U05 Student umie ogólnie ocenić pracę urządzeń chłodniczych, pomp ciepła, klimatyzatorów i przewidzieć ich zalety i wady. | 2,0 | Student nie potrafi określić podstawowych kryteriów oceny rozwiązań. |
3,0 | Student potrafi określić podstawowe kryteria oceny rozwiązań | |
3,5 | Student potrafi określić podstawowe kryteria oceny rozwiązań i przedstawić je w sposób ilościowy | |
4,0 | Student potrafi określić podstawowe kryteria oceny rozwiązań i przedstawić je w sposób ilościowy oraz poddać je krytycznej analizie | |
4,5 | Student potrafi określić podstawowe kryteria oceny rozwiązań i przedstawić je w sposób ilościowy oraz poddać je krytycznej analizie, a także zwerifikować przyjęte kryteria | |
5,0 | Student potrafi określić podstawowe kryteria oceny rozwiązań i przedstawić je w sposób ilościowy oraz poddać je krytycznej analizie, a także zwerifikować przyjęte kryteria oraz w sposób przekonywujący uzasadnić wprowadzone zmiany. | |
IB_1A_D2-02_U06 Student potrafi na podstawie rodzajów substancji użytych w obiegach chłodziarek i pomp ciepła przewidzieć typowe zagrożenia dla otoczenia. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia. | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu. | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu. | |
IB_1A_D2-02_U07 Student potrafi wykorzystać informację z literatury lub baz danych o substancjach stosowanych w obiegach lewobieżnych. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty. |
3,0 | Student potrafi zdefiniować wiekszość podstawowych pojęć. | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia. | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujace wybrane właściwośći analizowanego obiegu lewobieznego. | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe obiegu lewobieżnego. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_D2-02_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za stosowane chłodziarki i klimatyzatory i docenia potrzebę pracy zespołowej. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli | |
IB_1A_D2-02_K02 Student ma śwadomość zagrożeń związanych z zastosowaniem chłodziarek, pomp ciepła i klimatyzatorów. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli |
Literatura podstawowa
- Fodemski T.R., Domowe i handlowe urządzenia chłodnicze, WNT, Warszawa, 2000
- Piotrowski Ildenfos, Okrętowe urządzenia chłodnicze, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1977
- PN-EN 378-1+A1:2011, Instalacje ziębnicze i pompy ciepła. Wymagania dotyczące bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Wymagania podstawowe, definicje, klasyfikacja i kryteria wyboru, 2011
- Starowicz Zenon, Poradnik Montera chlodniczego, WNT, Warszawa, 1976
Literatura dodatkowa
- Studziński Adam, Eksploatacja chłodniowców, Trademar, Gdynia, 2005