Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (N1)
specjalność: Budowa i eksploatacja siłowni okrętowych

Sylabus przedmiotu Technologia informacyjna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia informacyjna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Żelazny <Katarzyna.Zelazny@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 0,80,33zaliczenie
laboratoriaL1 20 1,20,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza informatyczna z zakresu szkoły ponadgimnazjalnej
W-2Podstawy obsługi komputera

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest zapoznanie z zagadnieniami objętymi egzaminami na Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych.
C-2Nabycie umiejętności obsługiwania edytorów tekstów, arkuszy kalkulacyjnych, bazy danych, tworzenia prezentacji multimedialnych oraz aplikacji graficznych i internetowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Użytkowanie komputerów - podstawowy organizacji pracy w systemie operacyjnym Windows, zarządzenie zasobami komputera, operacjie na plikach i folderach2
T-L-2Usługi sieciowe w systemach informacyjnych - usługi Uczelnianej Sieci Komputerowej ZUT. Metody i techniki prezentowania oraz wyszukiwania informacji w Internecie.2
T-L-3Przetwarzanie tekstów - tworzenie i edycja tekstu z wykorzystaniem operacji formatowania, tworzenie tekstu w postacji tabeli oraz operacje na tabelach, wykorzystanie korespondencji seryjnej4
T-L-4Arkusz kalkulacyjny - wpisywanie danych, zasady tworzenia formuł, sposoby adresowania komórek, tworzenie i foramtowanie wykresów, wykorzystanie standardowych funkcji oraz dostępnych narzędzi4
T-L-5Baza danych - projektowanie prostej bazy danych, modyfikacjia i wprowadznie danych, wyszukiwanie i sortowanie danych wedłg określonych kryteriów, tworzenie formularzy i raportów4
T-L-6Grafika menedżerska i prezentacyjna - tworzenie prezentacji multimedialnej z wykorzystaniem różnych forma prezentacji typu obraz, film, dżwięk, hiperłącza, tabele, wykresy, schematy2
T-L-7Zaliczenie przedmiotu2
20
wykłady
T-W-1Program wykładów jest zgodny z zakresem materiału obowiązującego na egzaminach ECDL (Europejskie Komputerowe Prawo Jazdy). W szególności obejmuje: podstawy technik informatycznych, użytkowanie komputerów, przetwarzanie testów, arkusze kalkulacyjne, bazy danych, grafikę menedżerską i prezentacyjną, usługi w sieciach informatycznych, pozyskiwanie i przetwarzanie informacji.9
T-W-2Zaliczenie przedmiotu1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo z zajęciach20
A-L-2Przygotowanie do zajęć4
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia4
A-L-4Przeglądanie internetu2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie literatury i internetu5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
20

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny/ typowe środki audiowizualne(rzutnik komputerowy, tablica)
M-2Ćwiczenia laboratoryjne/ stanowisko komputerwe z niezbędnym oprogramowaniem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie z użyciem komputera
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_A01_W01
Student zdobywa wiedzę z zakresu ochrony prawa autorskiego materiałów i informacji publikowanych oraz oprogramowania udostępnianego w Internecie
O_1A_W01T1A_W10InzA_W03C-1T-W-1M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_A01_U01
Student powinien wykazać się umiejętnościami w zakresie wykorzystania baz danych, edytorów tekstów, arkusza kalkulacyjnego oraz narzędzi grafiki memedżerskiej i prezentacyjnej
O_1A_U05, O_1A_U02, O_1A_U03T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U07InzA_U03, InzA_U06, InzA_U07C-1, C-2T-W-1, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-1, T-L-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_A01_K01
Student umie przygotować i przedstawić informacje w postaci dokumentu i prezentacji oraz umieścić je w Internecie
O_1A_K06T1A_K07InzA_K01C-2T-L-3, T-L-6, T-L-2M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_A01_W01
Student zdobywa wiedzę z zakresu ochrony prawa autorskiego materiałów i informacji publikowanych oraz oprogramowania udostępnianego w Internecie
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu ochrony prawa autorskiego.
3,0Student posiada wiedzę z zakresu ochrony prawa autorskiego w tym podstawowe pojęcia i dokumenty określające prawa autorskie związane z Internetem.
3,5Student posiada wiedzę z zakresu ochrony prawa autorskiego w tym podstawę prawą ochrony praw autorskiech materiałów publikowanych w Internecie oraz materiałów nie podlegające tej ochronie , formy zabezpieczania przed piractwem internetowym.
4,0Student posiada wiedzę z zakresu ochrony prawa autorskiego w tym podstawę prawą ochrony praw autorskiechmateriałów publikowanych w Internecie oraz materiałów nie podlegające tej ochronie, formy zabezpieczania przed piractwem internetowym, rodzaje licencji.
4,5Student posiada wiedzę z zakresu ochrony prawa autorskiego w tym podstawę prawą ochrony praw autorskiechmateriałów publikowanych w Internecie oraz materiałów nie podlegające tej ochronie, formy zabezpieczania przed piractwem internetowym, rodzaje licencji i formy ograniczeń użytkowania programów.
5,0Student posiada wiedzę z zakresu ochrony prawa autorskiego w tym podstawę prawą ochrony praw autorskiechmateriałów publikowanych w Internecie oraz materiałów nie podlegające tej ochronie, formy zabezpieczania przed piractwem internetowym, rodzaje licencji i formy ograniczeń użytkowania programów oraz korzystania z zasobów internetowych bez naruszenia praw autorskich.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_A01_U01
Student powinien wykazać się umiejętnościami w zakresie wykorzystania baz danych, edytorów tekstów, arkusza kalkulacyjnego oraz narzędzi grafiki memedżerskiej i prezentacyjnej
2,0Student nie posiada umiejętności i w zakresie wykorzystania baz danych, edytorów tekstów, arkusza kalkulacyjnego oraz narzędzi grafiki memedżerskiej i prezentacyjnej.
3,0Student potrafi: uwtorzyć, edytować dokument tekstowy z wykorzystaniem podstawowych technik formatowania tekstu; wprowadzić dane i wykonać podstwowe obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym; utworzyć jednotabelową bazę danch z wykorzystaniem podstawowych obiektów; utworzyć prostą prezentację multimedialną.
3,5Student potrafi: uwtorzyć, edytować dokument tekstowy z wykorzystaniem zaawansowanych technik formatowania tekstu; wprowadzić dane i wykonać obliczenia korzystając z dostępnych funkcji oraz tworzyć wykresy w arkuszu kalkulacyjnym; utworzyć bazę danch z wykorzystaniem dostępnych obiektów z możliwością ich modyfikowania; utworzyć prezentację multimedialną formatując slajdy, osadzając obiekty.
4,0Student potrafi: uwtorzyć zaawansowane dokumenty tekstowe, szablony i wzorce; wykonać obliczenia korzystając z dostępnych funkcji, sposobów adresowania i nazw komórek oraz tworzyć i formatować wykresy w arkuszu kalkulacyjnym; zprojektować i utworzyć bazę danch z wykorzystaniem dostępnych obiektów z możliwością ich modyfikowania; utworzyć prezentację multimedialną formatując slajdy i ich wzorce, osadzając obiekty.
4,5Student potrafi: uwtorzyć zaawansowane dokumenty tekstowe, korzystać z szablonów, wzorców i korespondencji seryjnej; wykonać zaawansowane obliczenia wykorzystając różne sposoby tworzenia formuł obliczeniowych oraz zaawansowane sposoby tworzenia i modyfikacji wykresów w arkuszu kalkulacyjnym; zprojektować, utworzyć bazę danch oraz wykorzystać zawarte w niej dane; utworzyć prezentację multimedialną formatując slajdy i ich wzorce, osadzając obiekty, z wykorzystaniem podstawowej animacji.
5,0Student potrafi: uwtorzyć zaawansowane dokumenty tekstowe, szablony i wzorce, korzysta z korespondencji seryjnej z wykorzystaniem bazy danych; wykonać zaawansowane obliczenia wykorzystając różne sposoby tworzenia formuł obliczeniowych i formuły tablicowej oraz zaawansowane sposoby tworzenia i modyfikacji wykresów w arkuszu kalkulacyjnym; zprojektować, utworzyć bazę danch oraz w pełni wykorzystać zawarte w niej dane; utworzyć zaawansowaną prezentację multimedialną z wykorzystaniem osadzonych obiektów, schematów organizacyjnyvh i różnych form animacji.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_A01_K01
Student umie przygotować i przedstawić informacje w postaci dokumentu i prezentacji oraz umieścić je w Internecie
2,0Student nie potrafi przygotować i przedstawić informacji w postaci dokumentu i prezentacji oraz z wykorzystaniem Internetu.
3,0Student potrafi w zakresie podstawowym przygotować i przedstawić informacje w formie dokumentu, prezentacji bez wykorzystaniem Internetu.
3,5Student potrafi w zakresie podstawowym przygotować i przedstawić informacje w formie dokumentu, prezentacji z wykorzystaniem Internetu.
4,0Student potrafi przygotować i przedstawić informacje w formie dokumentu, prezentacji oraz umieścić je w Internecie.
4,5Student potrafi przygotować i przedstawić informacje w formie dokumentu, prezentacji oraz umieścić je w Internecie ale nie jest w stanie dotrzeć do wielu odbiorców.
5,0Student potrafi przygotować i przedstawić informacje w formie dokumentu, prezentacji oraz umieścić je w Internecie docierając do wielu odbiorców.

Literatura podstawowa

  1. Żarnowska-Mazur A., ECDL na skróty, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012, 2
  2. Koperowska-Tomczak M., Przetwarzanie tekstów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  3. Koperowska-Tomczak M., Arkusze kalkulacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN: Mikon, Warszawa, 2009
  4. Koperowska-Tomczak M., ECDL: Bazy danych, Wydawnictwo Naulowe PWN, Warszawa, 2009
  5. Koperowska-Tomczak M., Grafika inżynierska i prezentacyjna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
  6. Żarnowska-Mazur A., Przeglądnie stron internetowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
  7. Nowakowska H., Użytkowanie komputerów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Litwin L., ECDL. Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych. Przewodnik, Helion, Gliwice, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Użytkowanie komputerów - podstawowy organizacji pracy w systemie operacyjnym Windows, zarządzenie zasobami komputera, operacjie na plikach i folderach2
T-L-2Usługi sieciowe w systemach informacyjnych - usługi Uczelnianej Sieci Komputerowej ZUT. Metody i techniki prezentowania oraz wyszukiwania informacji w Internecie.2
T-L-3Przetwarzanie tekstów - tworzenie i edycja tekstu z wykorzystaniem operacji formatowania, tworzenie tekstu w postacji tabeli oraz operacje na tabelach, wykorzystanie korespondencji seryjnej4
T-L-4Arkusz kalkulacyjny - wpisywanie danych, zasady tworzenia formuł, sposoby adresowania komórek, tworzenie i foramtowanie wykresów, wykorzystanie standardowych funkcji oraz dostępnych narzędzi4
T-L-5Baza danych - projektowanie prostej bazy danych, modyfikacjia i wprowadznie danych, wyszukiwanie i sortowanie danych wedłg określonych kryteriów, tworzenie formularzy i raportów4
T-L-6Grafika menedżerska i prezentacyjna - tworzenie prezentacji multimedialnej z wykorzystaniem różnych forma prezentacji typu obraz, film, dżwięk, hiperłącza, tabele, wykresy, schematy2
T-L-7Zaliczenie przedmiotu2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Program wykładów jest zgodny z zakresem materiału obowiązującego na egzaminach ECDL (Europejskie Komputerowe Prawo Jazdy). W szególności obejmuje: podstawy technik informatycznych, użytkowanie komputerów, przetwarzanie testów, arkusze kalkulacyjne, bazy danych, grafikę menedżerską i prezentacyjną, usługi w sieciach informatycznych, pozyskiwanie i przetwarzanie informacji.9
T-W-2Zaliczenie przedmiotu1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo z zajęciach20
A-L-2Przygotowanie do zajęć4
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia4
A-L-4Przeglądanie internetu2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie literatury i internetu5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_A01_W01Student zdobywa wiedzę z zakresu ochrony prawa autorskiego materiałów i informacji publikowanych oraz oprogramowania udostępnianego w Internecie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W01zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie z zagadnieniami objętymi egzaminami na Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych.
Treści programoweT-W-1Program wykładów jest zgodny z zakresem materiału obowiązującego na egzaminach ECDL (Europejskie Komputerowe Prawo Jazdy). W szególności obejmuje: podstawy technik informatycznych, użytkowanie komputerów, przetwarzanie testów, arkusze kalkulacyjne, bazy danych, grafikę menedżerską i prezentacyjną, usługi w sieciach informatycznych, pozyskiwanie i przetwarzanie informacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny/ typowe środki audiowizualne(rzutnik komputerowy, tablica)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu ochrony prawa autorskiego.
3,0Student posiada wiedzę z zakresu ochrony prawa autorskiego w tym podstawowe pojęcia i dokumenty określające prawa autorskie związane z Internetem.
3,5Student posiada wiedzę z zakresu ochrony prawa autorskiego w tym podstawę prawą ochrony praw autorskiech materiałów publikowanych w Internecie oraz materiałów nie podlegające tej ochronie , formy zabezpieczania przed piractwem internetowym.
4,0Student posiada wiedzę z zakresu ochrony prawa autorskiego w tym podstawę prawą ochrony praw autorskiechmateriałów publikowanych w Internecie oraz materiałów nie podlegające tej ochronie, formy zabezpieczania przed piractwem internetowym, rodzaje licencji.
4,5Student posiada wiedzę z zakresu ochrony prawa autorskiego w tym podstawę prawą ochrony praw autorskiechmateriałów publikowanych w Internecie oraz materiałów nie podlegające tej ochronie, formy zabezpieczania przed piractwem internetowym, rodzaje licencji i formy ograniczeń użytkowania programów.
5,0Student posiada wiedzę z zakresu ochrony prawa autorskiego w tym podstawę prawą ochrony praw autorskiechmateriałów publikowanych w Internecie oraz materiałów nie podlegające tej ochronie, formy zabezpieczania przed piractwem internetowym, rodzaje licencji i formy ograniczeń użytkowania programów oraz korzystania z zasobów internetowych bez naruszenia praw autorskich.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_A01_U01Student powinien wykazać się umiejętnościami w zakresie wykorzystania baz danych, edytorów tekstów, arkusza kalkulacyjnego oraz narzędzi grafiki memedżerskiej i prezentacyjnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U05potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik informacyjno-komunikacyjnych w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zagadnień technicznych właściwych dla oceanotechniki; potrafi przekazać informacje techniczne w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifikacji technicznych
O_1A_U02potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski. Stosuje zasady ochrony własności intelektualnej.
O_1A_U03ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych oraz poznawania nowych metod projektowania i budowy urządzeń oceanotechnicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie z zagadnieniami objętymi egzaminami na Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych.
C-2Nabycie umiejętności obsługiwania edytorów tekstów, arkuszy kalkulacyjnych, bazy danych, tworzenia prezentacji multimedialnych oraz aplikacji graficznych i internetowych.
Treści programoweT-W-1Program wykładów jest zgodny z zakresem materiału obowiązującego na egzaminach ECDL (Europejskie Komputerowe Prawo Jazdy). W szególności obejmuje: podstawy technik informatycznych, użytkowanie komputerów, przetwarzanie testów, arkusze kalkulacyjne, bazy danych, grafikę menedżerską i prezentacyjną, usługi w sieciach informatycznych, pozyskiwanie i przetwarzanie informacji.
T-L-3Przetwarzanie tekstów - tworzenie i edycja tekstu z wykorzystaniem operacji formatowania, tworzenie tekstu w postacji tabeli oraz operacje na tabelach, wykorzystanie korespondencji seryjnej
T-L-5Baza danych - projektowanie prostej bazy danych, modyfikacjia i wprowadznie danych, wyszukiwanie i sortowanie danych wedłg określonych kryteriów, tworzenie formularzy i raportów
T-L-6Grafika menedżerska i prezentacyjna - tworzenie prezentacji multimedialnej z wykorzystaniem różnych forma prezentacji typu obraz, film, dżwięk, hiperłącza, tabele, wykresy, schematy
T-L-4Arkusz kalkulacyjny - wpisywanie danych, zasady tworzenia formuł, sposoby adresowania komórek, tworzenie i foramtowanie wykresów, wykorzystanie standardowych funkcji oraz dostępnych narzędzi
T-L-1Użytkowanie komputerów - podstawowy organizacji pracy w systemie operacyjnym Windows, zarządzenie zasobami komputera, operacjie na plikach i folderach
T-L-2Usługi sieciowe w systemach informacyjnych - usługi Uczelnianej Sieci Komputerowej ZUT. Metody i techniki prezentowania oraz wyszukiwania informacji w Internecie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny/ typowe środki audiowizualne(rzutnik komputerowy, tablica)
M-2Ćwiczenia laboratoryjne/ stanowisko komputerwe z niezbędnym oprogramowaniem
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie z użyciem komputera
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności i w zakresie wykorzystania baz danych, edytorów tekstów, arkusza kalkulacyjnego oraz narzędzi grafiki memedżerskiej i prezentacyjnej.
3,0Student potrafi: uwtorzyć, edytować dokument tekstowy z wykorzystaniem podstawowych technik formatowania tekstu; wprowadzić dane i wykonać podstwowe obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym; utworzyć jednotabelową bazę danch z wykorzystaniem podstawowych obiektów; utworzyć prostą prezentację multimedialną.
3,5Student potrafi: uwtorzyć, edytować dokument tekstowy z wykorzystaniem zaawansowanych technik formatowania tekstu; wprowadzić dane i wykonać obliczenia korzystając z dostępnych funkcji oraz tworzyć wykresy w arkuszu kalkulacyjnym; utworzyć bazę danch z wykorzystaniem dostępnych obiektów z możliwością ich modyfikowania; utworzyć prezentację multimedialną formatując slajdy, osadzając obiekty.
4,0Student potrafi: uwtorzyć zaawansowane dokumenty tekstowe, szablony i wzorce; wykonać obliczenia korzystając z dostępnych funkcji, sposobów adresowania i nazw komórek oraz tworzyć i formatować wykresy w arkuszu kalkulacyjnym; zprojektować i utworzyć bazę danch z wykorzystaniem dostępnych obiektów z możliwością ich modyfikowania; utworzyć prezentację multimedialną formatując slajdy i ich wzorce, osadzając obiekty.
4,5Student potrafi: uwtorzyć zaawansowane dokumenty tekstowe, korzystać z szablonów, wzorców i korespondencji seryjnej; wykonać zaawansowane obliczenia wykorzystając różne sposoby tworzenia formuł obliczeniowych oraz zaawansowane sposoby tworzenia i modyfikacji wykresów w arkuszu kalkulacyjnym; zprojektować, utworzyć bazę danch oraz wykorzystać zawarte w niej dane; utworzyć prezentację multimedialną formatując slajdy i ich wzorce, osadzając obiekty, z wykorzystaniem podstawowej animacji.
5,0Student potrafi: uwtorzyć zaawansowane dokumenty tekstowe, szablony i wzorce, korzysta z korespondencji seryjnej z wykorzystaniem bazy danych; wykonać zaawansowane obliczenia wykorzystając różne sposoby tworzenia formuł obliczeniowych i formuły tablicowej oraz zaawansowane sposoby tworzenia i modyfikacji wykresów w arkuszu kalkulacyjnym; zprojektować, utworzyć bazę danch oraz w pełni wykorzystać zawarte w niej dane; utworzyć zaawansowaną prezentację multimedialną z wykorzystaniem osadzonych obiektów, schematów organizacyjnyvh i różnych form animacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_A01_K01Student umie przygotować i przedstawić informacje w postaci dokumentu i prezentacji oraz umieścić je w Internecie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_K06ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu - m.in. poprzez środki masowego przekazu - informacji i opinii dotyczących osiągnięć oceanotechniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności obsługiwania edytorów tekstów, arkuszy kalkulacyjnych, bazy danych, tworzenia prezentacji multimedialnych oraz aplikacji graficznych i internetowych.
Treści programoweT-L-3Przetwarzanie tekstów - tworzenie i edycja tekstu z wykorzystaniem operacji formatowania, tworzenie tekstu w postacji tabeli oraz operacje na tabelach, wykorzystanie korespondencji seryjnej
T-L-6Grafika menedżerska i prezentacyjna - tworzenie prezentacji multimedialnej z wykorzystaniem różnych forma prezentacji typu obraz, film, dżwięk, hiperłącza, tabele, wykresy, schematy
T-L-2Usługi sieciowe w systemach informacyjnych - usługi Uczelnianej Sieci Komputerowej ZUT. Metody i techniki prezentowania oraz wyszukiwania informacji w Internecie.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne/ stanowisko komputerwe z niezbędnym oprogramowaniem
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie z użyciem komputera
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przygotować i przedstawić informacji w postaci dokumentu i prezentacji oraz z wykorzystaniem Internetu.
3,0Student potrafi w zakresie podstawowym przygotować i przedstawić informacje w formie dokumentu, prezentacji bez wykorzystaniem Internetu.
3,5Student potrafi w zakresie podstawowym przygotować i przedstawić informacje w formie dokumentu, prezentacji z wykorzystaniem Internetu.
4,0Student potrafi przygotować i przedstawić informacje w formie dokumentu, prezentacji oraz umieścić je w Internecie.
4,5Student potrafi przygotować i przedstawić informacje w formie dokumentu, prezentacji oraz umieścić je w Internecie ale nie jest w stanie dotrzeć do wielu odbiorców.
5,0Student potrafi przygotować i przedstawić informacje w formie dokumentu, prezentacji oraz umieścić je w Internecie docierając do wielu odbiorców.