Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (N1)
specjalność: Budowa i eksploatacja siłowni okrętowych
Sylabus przedmiotu Urządzenia klimatyzacyjne i chłodnicze:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Urządzenia klimatyzacyjne i chłodnicze | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>, Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | termodynamika |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy i umiejętnosći w zakresie wyposażenia i doboru urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczenia obiegów klimatyzacyjnych i chłodniczych | 4 |
T-A-2 | zaliczenie | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Systemy klimatyzacji pomieszczeń na statku. Elementy systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych. | 1 |
T-W-2 | Podstawy obliczania systemów wentylacji i klimatyzacji na statku | 1 |
T-W-3 | Klimatyzatory, typy i rozwiązania. Rozwiązania wentylacji w ładowniach, maszynowniach, magazynach, pomieszceniach mieszkalnych i technicznych. | 1 |
T-W-4 | Urządzenia do obróbki powietrza, schematu instalacji klimatyzacyjnych jedno-i dwuprzewodowe, nisko-i wysokociśnieniowe, jedno i wielostopniowe | 1 |
T-W-5 | Wentylator, kanały powietrzne, czerpnia i urządzenia do wprowadzenia powietrza do pomieszczeń. | 1 |
T-W-6 | Zagadnienie optymalnego zużycia energii przez układy klimatyzacyjne. Klimatyzacja w hiperbarycznych systemach morskich. Sterowanie pracą urządzeń klimatyzacyjnych. | 1 |
T-W-7 | Urządzenia chłodnicze magazynu prowiantu. | 1 |
T-W-8 | Urządzenia chłodncize klimatyzacji. | 1 |
T-W-9 | Urządzenia chłodnicze chłodniowców. | 1 |
T-W-10 | Urządzenia chłodnicze magazynow prowiantu. Urządzenia chłodnicze kontenerów chłodniczych. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczesnictwo w ćwiczeniach | 5 |
A-A-2 | Przygotowanie się do zajęć | 6 |
A-A-3 | Studiowanie literatury | 8 |
A-A-4 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń | 1 |
20 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczesnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 11 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 9 |
A-W-4 | Zaliczenie wykładów | 1 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca/Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu w formie pisemnej |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_O01-2_W01 Ma podstawową wiedzę o lewobieżnych obiegach termodynamicznych i procesach obróbki powietrza: nawilżania, chłodzenia, ogrzewania i osuszania. Zna podstawowe elementy urządzeń klimatyzacyjnych i wymagania dla pomieszczeń różnych typów, jak i komór chłodniczych. Ma podstawy do oceny skojarzonej gospodarki energetycznej w obiektach. | O_1A_W08 | T1A_W03, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1 | T-W-7, T-W-10, T-W-3, T-W-8, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-9, T-W-5, T-W-2 | M-1 | S-1 |
O_1A_O01-2_W02 Ma podstawową wiedzę o instalacjach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych i chłodniczych stosowanych w oceanotechnice. W tym ma wiedzę na temat .... obiektach lewobieżnych chłodziarek i pomp ciepła, o bezpośrednich i pośrednich urządzeniach chłodniczych , o rodzajach czynników chłodniczych, o zaletach rozwiązań wielostopniowych i kaskadowych | O_1A_W17 | T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-7, T-W-10, T-W-3, T-W-8, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-9, T-W-5, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_O01-2_U01 Potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych | O_1A_U07 | T1A_U13 | InzA_U05 | C-1 | T-A-1 | M-2 | S-2 |
O_1A_O01-2_U02 Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich w tym koszty wy-tworzenia i eksploatacji obiektów technicznych; umie uwzględnić kryterium ekonomiczne w projektowaniu urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych. | O_1A_U10 | T1A_U12 | InzA_U04 | C-1 | T-A-1 | M-2 | S-2 |
O_1A_O01-2_U03 Potrafi zaprojektować urządzenie, obiekt, instalację, system lub proces z chłodnictwa lub klimatyzacji w oceanotechnice, zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej | O_1A_U13 | T1A_U16 | InzA_U08 | C-1 | T-A-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_O01-2_K01 Jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa w oceanotechnice i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejęt-ność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa związanego z obecnością urządzeń wentylacyjnych i klimatyzacyjnych i chłodniczych oceanotechnice | O_1A_K07 | T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07 | InzA_K01 | C-1 | T-W-7, T-W-10, T-W-3, T-W-8, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-9, T-W-5, T-W-2, T-A-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_O01-2_W01 Ma podstawową wiedzę o lewobieżnych obiegach termodynamicznych i procesach obróbki powietrza: nawilżania, chłodzenia, ogrzewania i osuszania. Zna podstawowe elementy urządzeń klimatyzacyjnych i wymagania dla pomieszczeń różnych typów, jak i komór chłodniczych. Ma podstawy do oceny skojarzonej gospodarki energetycznej w obiektach. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty. |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć. | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przyładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustrować własnymi przyładami podstawowe pojęcia. | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego obiegu lewobieznego. | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe obiegu lewobieznego. | |
O_1A_O01-2_W02 Ma podstawową wiedzę o instalacjach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych i chłodniczych stosowanych w oceanotechnice. W tym ma wiedzę na temat .... obiektach lewobieżnych chłodziarek i pomp ciepła, o bezpośrednich i pośrednich urządzeniach chłodniczych , o rodzajach czynników chłodniczych, o zaletach rozwiązań wielostopniowych i kaskadowych | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty. |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć. | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przyładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustrować własnymi przyładami podstawowe pojęcia. | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego obiegu lewobieznego. | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe obiegu lewobieznego. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_O01-2_U01 Potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty. |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć. | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przyładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustrować własnymi przyładami podstawowe pojęcia. | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego obiegu lewobieznego. | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe obiegu lewobieznego. | |
O_1A_O01-2_U02 Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich w tym koszty wy-tworzenia i eksploatacji obiektów technicznych; umie uwzględnić kryterium ekonomiczne w projektowaniu urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty. |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć. | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przyładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustrować własnymi przyładami podstawowe pojęcia. | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego obiegu lewobieznego. | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe obiegu lewobieznego. | |
O_1A_O01-2_U03 Potrafi zaprojektować urządzenie, obiekt, instalację, system lub proces z chłodnictwa lub klimatyzacji w oceanotechnice, zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty. |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć. | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przyładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustrować własnymi przyładami podstawowe pojęcia. | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego obiegu lewobieznego. | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe obiegu lewobieznego. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_O01-2_K01 Jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa w oceanotechnice i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejęt-ność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa związanego z obecnością urządzeń wentylacyjnych i klimatyzacyjnych i chłodniczych oceanotechnice | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli |
Literatura podstawowa
- Fodemski I, Domowe i handlowe urządzenia chłodnicze, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2000
- Kąkol M., Chłodnictwo, wentylacja i klimatyzacja w jednostkach morskich, Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1982
- Piotrowski J, Chłodnictwo okrętowe, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1994
- Wasiluk W., Wentylacja i klimatyzacja na statku, Morskie, Gdańsk, 1977
- Zakrzewski B., Obliczenia obiegów chłodniczych i klimatyzacyjnych, Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1991
Literatura dodatkowa
- Czapp M., Charun H., Bohdal T., Badania laboratoryjne urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych., Politechnika Koszalińska, Koszalin, 1996
- Fodemski T.R., Pomiary cieplne. Część I i II, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2001