Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (N1)
specjalność: Budowa i eksploatacja siłowni okrętowych
Sylabus przedmiotu Metrologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metrologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Zmuda <Arkadiusz.Zmuda@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z grafiki inżynierskiej, m.in. znajomość odwzorowania i wymiarowania elementów maszyn. |
W-2 | Wiadomości z podstaw statystyki matematycznej, m.in. pojęcie zmiennej losowej czy odchylenia standardowego oraz szacowanie parametrów rozkładu prawdopodobieństwa. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z istotą i zasadami prowadzenia pomiarów warsztatowych. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności przygotowania i doboru odpowiednich przyrządów pomiarowych oraz przeprowadzania pomiarów warsztatowych. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności interpretacji otrzymanych wyników pomiarów i ich wizualizacji. |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności analizy błędów pomiarowych i źródeł ich występowania oraz szacowania niepewności pomiarów. |
C-5 | Zapoznanie studentów z problematyką tolerancji i pasowań wałków i otworów. |
C-6 | Ukształtowanie umiejętności doboru tolerancji i pasowań elementów maszyn. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Pomiary przyrządami suwmiarkowymi i przyrządami mikrometrycznymi. Pomiary czujnikami mechanicznymi. Pomiary kątów i stożków. Analiza błędów pomiarowych i analiza niepewności pomiarów. | 2 |
T-L-2 | Pomiary wymiarów tolerowanych. Dobór pasowań wałków i otworów. | 2 |
T-L-3 | Zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych. | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie i rodzaje metrologii. Definicje pomiaru i klasyfikacja metod pomiarowych. | 1 |
T-W-2 | Klasyfikacja i właściwości metrologiczne przyrządów pomiarowych. | 1 |
T-W-3 | Rodzaje, budowa i zastosowanie wzorców miar, przyrządów suwmiarkowych i przyrządów mikrometrycznych oraz czujników mechanicznych. | 1 |
T-W-4 | Analiza błędów pomiarowych i analiza niepewności pomiarów. | 2 |
T-W-5 | Układ tolerancji i pasowań wałków i otworów. | 2 |
T-W-6 | Łańcuchy wymiarowe. | 1 |
T-W-7 | Czujniki i przetworniki pomiarowe. Systemy pomiarowe. Rejestracja wyników pomiarów. | 1 |
T-W-8 | Zaliczenie końcowe. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniach. | 5 |
A-L-2 | Konsultacje. | 5 |
A-L-3 | Opracowanie wyników pomiarów. Przygotowanie sprawozdań. | 10 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych. | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu. | 10 |
A-W-2 | Konsultacje. | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny w połączeniu z wykładem problemowym. |
M-2 | Wykorzystanie metod aktywizujących w postaci dyskusji dydaktycznej związanej z tematyką wykładów. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
M-4 | Wykorzystanie metod programowanych z wykorzystaniem komputera. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena sprawozdań i zaliczeń z zajęć laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_B03_W01 Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i rozróżnia metody pomiarowe oraz zna klasyfikację, rodzaje i właściwości metrologiczne przyrządów pomiarowych i wzorców miar, jak również potrafi podać i scharakteryzować klasyfikację i sposoby wyznaczania błędów pomiarowych. Student zna i rozumie istotę tolerancji i pasowań wałków i otworów, jak również łańcuchów wymiarowych. Student zna rodzaje i charakterystyki czujników i przetworników pomiarowych oraz budowę systemów pomiarowych i systemów rejestracji wyników pomiarów. | O_1A_W10 | T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-3 | M-2, M-1, M-3 | S-3, S-4, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_B03_U01 Student posiada umiejętności: - przygotowania i doboru odpowiednich przyrządów pomiarowych oraz przeprowadzenia pomiarów warsztatowych, - interpretacji otrzymanych wyników pomiarów i ich wizualizacji oraz wyciągania wniosków, - analizy błędów pomiarowych i źródeł ich występowania oraz szacowania niepewności pomiarów, - doboru tolerancji i pasowań elementów maszyn. | O_1A_U06 | T1A_U08, T1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02 | C-3, C-1, C-2, C-4, C-5, C-6 | T-L-2, T-L-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-3 | M-2, M-4, M-1, M-3 | S-3, S-4, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_B03_K01 Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie. | O_1A_K02, O_1A_K04 | T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04 | InzA_K01 | C-3, C-2, C-4, C-5, C-6 | T-L-2, T-L-1 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_B03_W01 Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i rozróżnia metody pomiarowe oraz zna klasyfikację, rodzaje i właściwości metrologiczne przyrządów pomiarowych i wzorców miar, jak również potrafi podać i scharakteryzować klasyfikację i sposoby wyznaczania błędów pomiarowych. Student zna i rozumie istotę tolerancji i pasowań wałków i otworów, jak również łańcuchów wymiarowych. Student zna rodzaje i charakterystyki czujników i przetworników pomiarowych oraz budowę systemów pomiarowych i systemów rejestracji wyników pomiarów. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
3,5 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
4,0 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania | |
4,5 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania | |
5,0 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_B03_U01 Student posiada umiejętności: - przygotowania i doboru odpowiednich przyrządów pomiarowych oraz przeprowadzenia pomiarów warsztatowych, - interpretacji otrzymanych wyników pomiarów i ich wizualizacji oraz wyciągania wniosków, - analizy błędów pomiarowych i źródeł ich występowania oraz szacowania niepewności pomiarów, - doboru tolerancji i pasowań elementów maszyn. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiarów i analiz oraz przygotować sprawozdań, w których przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych pomiarów i analiz |
3,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i analizy oraz przygotować sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i analiz | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i analizy oraz przygotować sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i analiz wraz z prezentacją wniosków | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i analizy oraz przygotować sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i analizy oraz przygotować sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych pomiarów i analiz | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i analizy oraz przygotować sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych pomiarów i analiz, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_B03_K01 Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie. | 2,0 | Student nie rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, jak również nie potrafi pracować w grupie |
3,0 | Student ma podstawową świadomość wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, jak również potrafi pracować w grupie | |
3,5 | Student ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, jak również potrafi pracować w grupie; ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole | |
4,0 | Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole | |
4,5 | Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania | |
5,0 | Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, jak również potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania |
Literatura podstawowa
- Adamczak S., Makieła W., Metrologia w budowie maszyn - Zadania z rozwiązaniami, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2004
- Jakubiec W., Malinowski J., Metrologia wielkości geometrycznych, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2004
- Praca zbiorowa, Współczesna metrologia, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Jezierski J., Analiza tolerancji i niedokładności pomiarów w budowie maszyn, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1994
- Malinowski J., Pasowania i pomiary, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1993
- Praca zbiorowa pod red.: Nowicki B., Zawora J., Metrologia wielkości geometrycznych - Ćwiczenia laboratoryjne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1998
- Polski Komitet Normalizacyjny, Normy przedmiotowe, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa, 2011, www.pkn.pl