Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (N1)
specjalność: Budowa i eksploatacja siłowni okrętowych
Sylabus przedmiotu Fizyka 1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka 1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Sekulski <Zbigniew.Sekulski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zbigniew Sekulski <Zbigniew.Sekulski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka: podstawy geometrii analitycznej, podstawy rachunku rózniczkowego i całkowego. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność dostrzegania i rozumienia obserwowanych w przyrodzie podstawowych zjawisk fizycznych z zakresu mechaniki klasycznej oraz szczególnej teorii względności. |
C-2 | Umiejętność przygotowania i przeprowadzenia prostych pomiarów fizycznych oraz opracowania i dyskusji uzyskanych wyników. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Samodzielne rozwiązywanie przez studentów przykładów rachunkowych objaśniających i ilustrujących zagadnienia omawiane w trakcie wykładów. | 9 |
T-A-2 | Zaliczenie zajęć. | 1 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Wyznaczanie współczynnika lepkości i przewodnictwa cieplnego, badanie zjawisk interferencji i dyfrakcji światła, badanie zjawiska fotoelektrycznego, analiza emisyjna i absorpcyjna światła. | 14 |
T-L-2 | Zaliczenie zajęć. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Elementy metodologii nauk fizycznych. Determinizm i indeterminizm w opisie przyrody. Zakres stosowalności teorii fizycznych. | 2 |
T-W-2 | Mechanika Newtona. Koncepcje czasu i przestrzeni w mechanice Newtona. Transformacja Galileusza. Zasada względności Galileusza. | 4 |
T-W-3 | Swiatło jako promieniowanie elektromagnetyczne. Prędkość światła i eter. Doświadczenie Michelsona-Morleya. | 4 |
T-W-4 | Postulaty Einsteina. Transformacja Lorentza. Relatywistyczne skrócenie długości. Relatywistyczne skrócenie czasu. Względność równoczesności. Paradoks blizniąt. Relatywistyczne prawo składania prędkości. Energia ciała. Wykresy czasoprzestrzenne. | 10 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach seminaryjnych. | 10 |
A-A-2 | Samodzielne rozwiązywanie zadań domowych. | 11 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń. | 4 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestniczenie w zajęciach laboratoryjnych. | 15 |
A-L-2 | Przygotowywanie się do zajęć i opracowanie sprawozdań po ich odbyciu. | 33 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć. | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 20 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury. | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu. | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy, wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie. |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń zadanych do samodzielnego wykonania przez studenta. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń laboratoryjnych wykonywanych przez studenta. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena egzaminu pisemnego z wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_B14_W01 Absolwent zna podstawowe koncepcje fizyczne w zakresie obejmującą mechanikę klasyczną i relatywistyczną niezbędne do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych i procesów występujących w przyrodzie, wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym, pomiaru podstawowych wielkości fizycznych, rozumienia zachowania otaczającego nas świata. | O_1A_W05 | T1A_W01, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-A-2, T-A-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_B14_U01 Absolwent potrafi zinterpretować informacje o przebiegających zjawiskach w technice w kontekście podstawowych zjawisk fizycznych. | O_1A_U11 | T1A_U14 | InzA_U06 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-A-2, T-A-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1, S-4 |
O_1A_B14_U02 W zakresie podstawowych zjawisk fizycznych absolwent potrafi planować i przeprowadzać proste eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. | O_1A_U06 | T1A_U08, T1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02 | C-2 | T-L-2, T-L-1 | M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_B14_K01 Absolwent rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy z podstaw fizyki do opisu i wyjaśniania otaczającego świata. | O_1A_K08 | T1A_K02, T1A_K07 | InzA_K01 | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_B14_W01 Absolwent zna podstawowe koncepcje fizyczne w zakresie obejmującą mechanikę klasyczną i relatywistyczną niezbędne do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych i procesów występujących w przyrodzie, wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym, pomiaru podstawowych wielkości fizycznych, rozumienia zachowania otaczającego nas świata. | 2,0 | Nie zna w zadowalającym stopniu podstawowych koncepcji fizycznych w zakresie obejmującym mechanikę klasyczną i relatywistyczną. |
3,0 | Wykazuje się wystarczającą znajomością podstawowych koncepcji fizycznych w zakresie obejmującym mechanikę klasyczną i relatywistyczną. | |
3,5 | Wykazuje się słabą znajomością podstawowych koncepcji fizycznych w zakresie obejmującym mechanikę klasyczną i relatywistyczną. | |
4,0 | Wykazuje się dobrą znajomością podstawowych koncepcji fizycznych w zakresie obejmującym mechanikę klasyczną i relatywistyczną. | |
4,5 | Wykazuje się dość dobrą znajomością podstawowych koncepcji fizycznych w zakresie obejmującym mechanikę klasyczną i relatywistyczną. | |
5,0 | Wykazuje się bardzo dobrą znajomością podstawowych koncepcji fizycznych w zakresie obejmującym mechanikę klasyczną i relatywistyczną. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_B14_U01 Absolwent potrafi zinterpretować informacje o przebiegających zjawiskach w technice w kontekście podstawowych zjawisk fizycznych. | 2,0 | Absolwent nie potrafi w zadowalającym stopniu zinterpretować informacji o przebiegających zjawiskach w technice w kontekście podstawowych zjawisk fizycznych. |
3,0 | Absolwent potrafi w zadowalającym stopniu zinterpretować informacje o przebiegających zjawiskach w technice w kontekście podstawowych zjawisk fizycznych. | |
3,5 | Absolwent słabo interpretuje informacje o przebiegających zjawiskach w technice w kontekście podstawowych zjawisk fizycznych. | |
4,0 | Absolwent potrafi dobrze zinterpretować informacje o przebiegających zjawiskach w technice w kontekście podstawowych zjawisk fizycznych. | |
4,5 | Absolwent potrafi dość dobrze zinterpretowac informacje o przebiegających zjawiskach w technice w kontekście podstawowych zjawisk fizycznych. | |
5,0 | Absolwent potrafi bardzo dobrze zinterpretować informacje o przebiegających zjawiskach w technice w kontekście podstawowych zjawisk fizycznych. | |
O_1A_B14_U02 W zakresie podstawowych zjawisk fizycznych absolwent potrafi planować i przeprowadzać proste eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. | 2,0 | Nie potrafi w zadowalającym stopniu planować i przeprowadzać prostych eksperymentów, w tym pomiarów i symulacji komputerowych oraz interpretować uzyskanych wyników i wyciągać wniosków. |
3,0 | Potrafi zadowalająco planować i przeprowadzać proste eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe oraz interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. | |
3,5 | Potrafi słabo planować i przeprowadzać proste eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe oraz interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. | |
4,0 | Potrafi dobrze planować i przeprowadzać proste eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe oraz interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. | |
4,5 | Potrafi dość dobrze planować i przeprowadzać proste eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe oraz interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. | |
5,0 | Potrafi bardzo dobrze planować i przeprowadzać proste eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe oraz interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_B14_K01 Absolwent rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy z podstaw fizyki do opisu i wyjaśniania otaczającego świata. | 2,0 | Absolwent nie rozumie wystarczająco społecznych aspektów praktycznych stosowania zdobytej wiedzy z podstaw fizyki do opisu i wyjaśniania otaczającego świata. |
3,0 | Absolwent rozumie wystarczająco społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy z podstaw fizyki do opisu i wyjaśniania otaczającego świata. | |
3,5 | Absolwent słabo rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy z podstaw fizyki do opisu i wyjaśniania otaczającego świata. | |
4,0 | Absolwent dobrze rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy z podstaw fizyki do opisu i wyjaśniania otaczającego świata. | |
4,5 | Absolwent dość dobrze rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy z podstaw fizyki do opisu i wyjaśniania otaczającego świata. | |
5,0 | Absolwent bardzo dobrze rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy z podstaw fizyki do opisu i wyjaśniania otaczającego świata. |
Literatura podstawowa
- Wróblewski A., Jaworski J., Wstep do fizyki, T.1, PWN, Warszawa, 1984
- Wróblewski A., Jaworski J., Wstep do fizyki, T2/1, PWN, Warszawa, 1989
- Wróblewski A., Jaworski J., Wstep do fizyki, T2/2, PWN, Warszawa, 1991
- Januszajtis A., Fizyka dla politechnik, T.1, PWN, Warszawa, 1977
- Januszajtis A., Fizyka dla politechnik, T.2, PWN, Warszawa, 1982
- Hennel A., Krzyżanowski W., Szuszkiewicz W., Wódkiewicz K., Zadania i problemy z fizyki, T.1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1993
- T. Rewaj (red.), Ćwiczenia laboratoryjne z fizyk, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1998
- I. Kruk i J. Typek (red.), Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki, część II, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2007
Literatura dodatkowa
- Tipler P.A., Llewellyn R.A., Fizyka współczesna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
- Wróblewski A.K., Historia fizyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006
- Młody Technik, Jak to odkryli: cykl artykułów "Jak to odkryli" od tytułu "Czym sa i jak powstaja teorie fizyczne" do "Jak masa moze sie zamieniac w energie i odwrotnie?" opublikowanych w kolejnych w numerach od 1/2006 do 11/2006
- Newton I., Matematyczne zasady filozofii przyrody, Konsorcjum Akademickie: Wydawnictwo WSE w Krakowie, WSIiZ w Rzeszowie i WSZiA w Zamościu, Kraków, 2011
- Einstein A., Infeld L., Ewolucja fizyki, Prószyński i S-ka, Warszawa, 1998
- Dolnick E., Wielki zegar wszechświata, Prószyński i S-ka, Warszawa, 2012
- Warczewski J. (red.), Oblicza fizyki – między fascynacją a niepokojem, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008
- Arystoteles, Zachęta do filozofii. Fizyka., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
- Awicenna, Księga wiedzy., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
- Struczkow W.W., Zagadnienia współczesnej fizyki, WSziP, Warszawa, 1986
- Styer D.F., Teoria względności dla dociekliwych, Prószyński i S-ka, Warszawa, 2011