Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (N1)
specjalność: Budowa i eksploatacja siłowni okrętowych

Sylabus przedmiotu Wentylacja i klimatyzacja:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wentylacja i klimatyzacja
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>, Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 10 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL5 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Termodynamika

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania instalacji, wentylacji i klimatyzacji chłodniczych i pomp i ciepła
C-2Nabycie umiejętności prowadzenia podstawowych pomiarów działania instalacji wentylacji, klimatyzacji i chłodniczych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Szkolenie stanowiskowe i BHP1
T-L-2Pomiary energetyczne i masowe wentylatora.2
T-L-3Wyznaczenie charakterystyki rurociągu.2
T-L-4Pomiar zasiegu strumienia izotermicznego powietrza.2
T-L-5Bilans energetyczny i masowy klimatyzatora w okresie lato/zima.2
T-L-6Uruchamianie, eksploatacja i zatrzymanie sprężarki chłodniczej: dopełnienie czynnikiem chłodniczym i olejem.2
T-L-7Wykrywanie nieszczelnosći urządzeń chłodncizych.1
T-L-8Bilans energetyczny urządzenia chłodniczego.2
T-L-9zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Zanieczyszczenia powietrza, szkodliwe, uciążliwe, jego źródła.Technika przewietrzania pomieszczeń1
T-W-2Wentylator, kanały powietrzne, urządzenia nawiewne.1
T-W-3Opory przepływu powietrza, określenie ilości powietrza, dobór wentylatora, oczyszczanie powietrza1
T-W-4Powietrze zewnętrzne, klimat, mikroklimat-człowiek-zdrowie-praca-wydajność pracy- komfort termiczny1
T-W-5Przewidywana średnia ocena PMV najmniejszy mołziwy odsetek niezadowolonych PPD. Obróbka powietrza-nagrzewanie, chłodzenia, nawilżanie, suszenie, filtracja.1
T-W-6Podstawowe procesy termodynamiczne na wykresie Moliera h-x.1
T-W-7Systemy kontrolowanej atmosfery w ładowniach i kontenerach1
T-W-8Obiegi pompy ciepła. Obiegi termodynamiczne lewobieżne w systemach klimatyzacyjnych.1
T-W-9Wentylacja ładowni, maszynowni, pomieszczeń pomocniczych i obiektów hiperbarycznych.1
T-W-10Bilanse energetyczne. Metody uzyskiwania mocy chłodniczej, lewobieżne obiegi termodynamiczne, systemy chłodnicze i pompy ciepła na obiektach pływających, czynniki chłodnicze, sprężarki chłodnicze, wymienniki ciepła, sterowanie instalacją chłodniczą. Automatyka chłodnicza.Systemy wentylacji i klimatyzacji.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć15
A-L-3Studiowanie literatury10
A-L-4Opracowanie sprawozdań5
A-L-5Przygotowanie się do zaliczenia5
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Studiowanie literatury19
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia20
A-W-4Zaliczenie wykładów1
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu w formie pisemnej.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania oraz sprawozdań studenta.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_C10_W01
Ma wiedzę w zakresie rodzajów, budowy i funkcji obiektów oceanotechnicznych, oraz związanych z nimi problemów projektowych i eksploatacyjnych związanych z wentylacją i klimatyzacją. Ma wiedzę o zagrożeniach w przypadku wadliwej pracy wentylacji.
O_1A_W14T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1S-1
O_1A_C10_W02
Ma podstawową wiedzę o obiegach chłodniczych. Zna budowę urządzeń chłodniczych. Zna procesy obróbki powietrza w wentylacji i klimatyzacji, zna wykres Moliera h-x powietrza. Zna podstawowe systemy wentylacji i klimatyzacji, sposoby odzysku ciepła w klimatyzacji. Ma podstawową wiedzę o mikroklimacie pomieszczeń i wpływie na zdrowie czlowieka. Zna podstawowe zanieczyszczenia powietrza i sposoby ich usuwania.
O_1A_W17T1A_W04, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_C10_U01
Potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji wentylacji i klimatyzacji.
O_1A_U07T1A_U13InzA_U05C-1, C-2T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-2S-2, S-1
O_1A_C10_U02
Potrafi przy formułowaniu zadań inżynierskich z wentylacji i klimatyzacji w obiektach pływających dostrzec aspekty systemowe, możliwości wykorzystania ciepła odpadowego, zimna odpadowego.
O_1A_U13T1A_U16InzA_U08C-1, C-2T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_C10_K01
Potrafi współdziałać w grupie przyjmując w niej różne role przy projektowaniu instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
O_1A_K01T1A_K01InzA_K02C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_C10_W01
Ma wiedzę w zakresie rodzajów, budowy i funkcji obiektów oceanotechnicznych, oraz związanych z nimi problemów projektowych i eksploatacyjnych związanych z wentylacją i klimatyzacją. Ma wiedzę o zagrożeniach w przypadku wadliwej pracy wentylacji.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
O_1A_C10_W02
Ma podstawową wiedzę o obiegach chłodniczych. Zna budowę urządzeń chłodniczych. Zna procesy obróbki powietrza w wentylacji i klimatyzacji, zna wykres Moliera h-x powietrza. Zna podstawowe systemy wentylacji i klimatyzacji, sposoby odzysku ciepła w klimatyzacji. Ma podstawową wiedzę o mikroklimacie pomieszczeń i wpływie na zdrowie czlowieka. Zna podstawowe zanieczyszczenia powietrza i sposoby ich usuwania.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_C10_U01
Potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji wentylacji i klimatyzacji.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
O_1A_C10_U02
Potrafi przy formułowaniu zadań inżynierskich z wentylacji i klimatyzacji w obiektach pływających dostrzec aspekty systemowe, możliwości wykorzystania ciepła odpadowego, zimna odpadowego.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_C10_K01
Potrafi współdziałać w grupie przyjmując w niej różne role przy projektowaniu instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Czapp M., Charun H., Bohdal T., Badania laboratoryjne urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 1996
  2. Fodemski I., Domowe i handlowe urządzenia chłodnicze, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2000
  3. Fodemski, Pomiary cieplne. Część II, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2001
  4. Kakol M., Chłodnictwo, wentylacja i klimatyzacja w jednostkach morskich, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1982
  5. Piotrowski J., Chłodnictwo okrętowe, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1977
  6. Recnagel, Sprenger, Schramek, Honmann, Kompendium wiedzy: Ogrzewnictwo, klimatyzacja, ciepła woda, chłodnictwo, Omni Scala, Wrocław, 2008
  7. Zakrzewski B., Obliczenia obiegów chłodniczych i klimatyzacyjnych, Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1991

Literatura dodatkowa

  1. Fodemski ., Pomiary cieplne. Część I, Naukowo- Techniczne, Warszawa, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Szkolenie stanowiskowe i BHP1
T-L-2Pomiary energetyczne i masowe wentylatora.2
T-L-3Wyznaczenie charakterystyki rurociągu.2
T-L-4Pomiar zasiegu strumienia izotermicznego powietrza.2
T-L-5Bilans energetyczny i masowy klimatyzatora w okresie lato/zima.2
T-L-6Uruchamianie, eksploatacja i zatrzymanie sprężarki chłodniczej: dopełnienie czynnikiem chłodniczym i olejem.2
T-L-7Wykrywanie nieszczelnosći urządzeń chłodncizych.1
T-L-8Bilans energetyczny urządzenia chłodniczego.2
T-L-9zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zanieczyszczenia powietrza, szkodliwe, uciążliwe, jego źródła.Technika przewietrzania pomieszczeń1
T-W-2Wentylator, kanały powietrzne, urządzenia nawiewne.1
T-W-3Opory przepływu powietrza, określenie ilości powietrza, dobór wentylatora, oczyszczanie powietrza1
T-W-4Powietrze zewnętrzne, klimat, mikroklimat-człowiek-zdrowie-praca-wydajność pracy- komfort termiczny1
T-W-5Przewidywana średnia ocena PMV najmniejszy mołziwy odsetek niezadowolonych PPD. Obróbka powietrza-nagrzewanie, chłodzenia, nawilżanie, suszenie, filtracja.1
T-W-6Podstawowe procesy termodynamiczne na wykresie Moliera h-x.1
T-W-7Systemy kontrolowanej atmosfery w ładowniach i kontenerach1
T-W-8Obiegi pompy ciepła. Obiegi termodynamiczne lewobieżne w systemach klimatyzacyjnych.1
T-W-9Wentylacja ładowni, maszynowni, pomieszczeń pomocniczych i obiektów hiperbarycznych.1
T-W-10Bilanse energetyczne. Metody uzyskiwania mocy chłodniczej, lewobieżne obiegi termodynamiczne, systemy chłodnicze i pompy ciepła na obiektach pływających, czynniki chłodnicze, sprężarki chłodnicze, wymienniki ciepła, sterowanie instalacją chłodniczą. Automatyka chłodnicza.Systemy wentylacji i klimatyzacji.1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć15
A-L-3Studiowanie literatury10
A-L-4Opracowanie sprawozdań5
A-L-5Przygotowanie się do zaliczenia5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Studiowanie literatury19
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia20
A-W-4Zaliczenie wykładów1
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_C10_W01Ma wiedzę w zakresie rodzajów, budowy i funkcji obiektów oceanotechnicznych, oraz związanych z nimi problemów projektowych i eksploatacyjnych związanych z wentylacją i klimatyzacją. Ma wiedzę o zagrożeniach w przypadku wadliwej pracy wentylacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W14ma wiedzę w zakresie rodzajów, budowy i funkcji obiektów oceanotechnicznych oraz związanych z nimi problemów projektowych i eksploatacyjnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania instalacji, wentylacji i klimatyzacji chłodniczych i pomp i ciepła
C-2Nabycie umiejętności prowadzenia podstawowych pomiarów działania instalacji wentylacji, klimatyzacji i chłodniczych
Treści programoweT-W-2Wentylator, kanały powietrzne, urządzenia nawiewne.
T-W-3Opory przepływu powietrza, określenie ilości powietrza, dobór wentylatora, oczyszczanie powietrza
T-W-4Powietrze zewnętrzne, klimat, mikroklimat-człowiek-zdrowie-praca-wydajność pracy- komfort termiczny
T-W-6Podstawowe procesy termodynamiczne na wykresie Moliera h-x.
T-W-7Systemy kontrolowanej atmosfery w ładowniach i kontenerach
T-W-1Zanieczyszczenia powietrza, szkodliwe, uciążliwe, jego źródła.Technika przewietrzania pomieszczeń
T-W-5Przewidywana średnia ocena PMV najmniejszy mołziwy odsetek niezadowolonych PPD. Obróbka powietrza-nagrzewanie, chłodzenia, nawilżanie, suszenie, filtracja.
T-W-8Obiegi pompy ciepła. Obiegi termodynamiczne lewobieżne w systemach klimatyzacyjnych.
T-W-9Wentylacja ładowni, maszynowni, pomieszczeń pomocniczych i obiektów hiperbarycznych.
T-W-10Bilanse energetyczne. Metody uzyskiwania mocy chłodniczej, lewobieżne obiegi termodynamiczne, systemy chłodnicze i pompy ciepła na obiektach pływających, czynniki chłodnicze, sprężarki chłodnicze, wymienniki ciepła, sterowanie instalacją chłodniczą. Automatyka chłodnicza.Systemy wentylacji i klimatyzacji.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_C10_W02Ma podstawową wiedzę o obiegach chłodniczych. Zna budowę urządzeń chłodniczych. Zna procesy obróbki powietrza w wentylacji i klimatyzacji, zna wykres Moliera h-x powietrza. Zna podstawowe systemy wentylacji i klimatyzacji, sposoby odzysku ciepła w klimatyzacji. Ma podstawową wiedzę o mikroklimacie pomieszczeń i wpływie na zdrowie czlowieka. Zna podstawowe zanieczyszczenia powietrza i sposoby ich usuwania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W17ma wiedzę w zakresie wyposażenia obiektów oceanotechnicznych w urządzenia, instalacje i systemy bezpieczeństwa, w tym urządzenia pokładowe, instalacje ładunkowe, balastowe, do pozyskiwania zasobów morskich, sanitarne, klimatyzacyjne, wentylacyjne, grzewcze, itp.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania instalacji, wentylacji i klimatyzacji chłodniczych i pomp i ciepła
C-2Nabycie umiejętności prowadzenia podstawowych pomiarów działania instalacji wentylacji, klimatyzacji i chłodniczych
Treści programoweT-W-2Wentylator, kanały powietrzne, urządzenia nawiewne.
T-W-3Opory przepływu powietrza, określenie ilości powietrza, dobór wentylatora, oczyszczanie powietrza
T-W-4Powietrze zewnętrzne, klimat, mikroklimat-człowiek-zdrowie-praca-wydajność pracy- komfort termiczny
T-W-6Podstawowe procesy termodynamiczne na wykresie Moliera h-x.
T-W-7Systemy kontrolowanej atmosfery w ładowniach i kontenerach
T-W-1Zanieczyszczenia powietrza, szkodliwe, uciążliwe, jego źródła.Technika przewietrzania pomieszczeń
T-W-5Przewidywana średnia ocena PMV najmniejszy mołziwy odsetek niezadowolonych PPD. Obróbka powietrza-nagrzewanie, chłodzenia, nawilżanie, suszenie, filtracja.
T-W-8Obiegi pompy ciepła. Obiegi termodynamiczne lewobieżne w systemach klimatyzacyjnych.
T-W-9Wentylacja ładowni, maszynowni, pomieszczeń pomocniczych i obiektów hiperbarycznych.
T-W-10Bilanse energetyczne. Metody uzyskiwania mocy chłodniczej, lewobieżne obiegi termodynamiczne, systemy chłodnicze i pompy ciepła na obiektach pływających, czynniki chłodnicze, sprężarki chłodnicze, wymienniki ciepła, sterowanie instalacją chłodniczą. Automatyka chłodnicza.Systemy wentylacji i klimatyzacji.
T-L-4Pomiar zasiegu strumienia izotermicznego powietrza.
T-L-5Bilans energetyczny i masowy klimatyzatora w okresie lato/zima.
T-L-2Pomiary energetyczne i masowe wentylatora.
T-L-3Wyznaczenie charakterystyki rurociągu.
T-L-6Uruchamianie, eksploatacja i zatrzymanie sprężarki chłodniczej: dopełnienie czynnikiem chłodniczym i olejem.
T-L-7Wykrywanie nieszczelnosći urządzeń chłodncizych.
T-L-8Bilans energetyczny urządzenia chłodniczego.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_C10_U01Potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji wentylacji i klimatyzacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U07potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania instalacji, wentylacji i klimatyzacji chłodniczych i pomp i ciepła
C-2Nabycie umiejętności prowadzenia podstawowych pomiarów działania instalacji wentylacji, klimatyzacji i chłodniczych
Treści programoweT-L-4Pomiar zasiegu strumienia izotermicznego powietrza.
T-L-5Bilans energetyczny i masowy klimatyzatora w okresie lato/zima.
T-L-2Pomiary energetyczne i masowe wentylatora.
T-L-3Wyznaczenie charakterystyki rurociągu.
T-L-6Uruchamianie, eksploatacja i zatrzymanie sprężarki chłodniczej: dopełnienie czynnikiem chłodniczym i olejem.
T-L-7Wykrywanie nieszczelnosći urządzeń chłodncizych.
T-L-8Bilans energetyczny urządzenia chłodniczego.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania oraz sprawozdań studenta.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_C10_U02Potrafi przy formułowaniu zadań inżynierskich z wentylacji i klimatyzacji w obiektach pływających dostrzec aspekty systemowe, możliwości wykorzystania ciepła odpadowego, zimna odpadowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U13potrafi zaprojektować urządzenie, obiekt, instalację, system lub proces, typowe dla oceanotechniki, zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania instalacji, wentylacji i klimatyzacji chłodniczych i pomp i ciepła
C-2Nabycie umiejętności prowadzenia podstawowych pomiarów działania instalacji wentylacji, klimatyzacji i chłodniczych
Treści programoweT-L-4Pomiar zasiegu strumienia izotermicznego powietrza.
T-L-5Bilans energetyczny i masowy klimatyzatora w okresie lato/zima.
T-L-2Pomiary energetyczne i masowe wentylatora.
T-L-3Wyznaczenie charakterystyki rurociągu.
T-L-6Uruchamianie, eksploatacja i zatrzymanie sprężarki chłodniczej: dopełnienie czynnikiem chłodniczym i olejem.
T-L-7Wykrywanie nieszczelnosći urządzeń chłodncizych.
T-L-8Bilans energetyczny urządzenia chłodniczego.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania oraz sprawozdań studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_C10_K01Potrafi współdziałać w grupie przyjmując w niej różne role przy projektowaniu instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_K01rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania instalacji, wentylacji i klimatyzacji chłodniczych i pomp i ciepła
C-2Nabycie umiejętności prowadzenia podstawowych pomiarów działania instalacji wentylacji, klimatyzacji i chłodniczych
Treści programoweT-W-2Wentylator, kanały powietrzne, urządzenia nawiewne.
T-W-3Opory przepływu powietrza, określenie ilości powietrza, dobór wentylatora, oczyszczanie powietrza
T-W-4Powietrze zewnętrzne, klimat, mikroklimat-człowiek-zdrowie-praca-wydajność pracy- komfort termiczny
T-W-6Podstawowe procesy termodynamiczne na wykresie Moliera h-x.
T-W-7Systemy kontrolowanej atmosfery w ładowniach i kontenerach
T-W-1Zanieczyszczenia powietrza, szkodliwe, uciążliwe, jego źródła.Technika przewietrzania pomieszczeń
T-W-5Przewidywana średnia ocena PMV najmniejszy mołziwy odsetek niezadowolonych PPD. Obróbka powietrza-nagrzewanie, chłodzenia, nawilżanie, suszenie, filtracja.
T-W-8Obiegi pompy ciepła. Obiegi termodynamiczne lewobieżne w systemach klimatyzacyjnych.
T-W-9Wentylacja ładowni, maszynowni, pomieszczeń pomocniczych i obiektów hiperbarycznych.
T-W-10Bilanse energetyczne. Metody uzyskiwania mocy chłodniczej, lewobieżne obiegi termodynamiczne, systemy chłodnicze i pompy ciepła na obiektach pływających, czynniki chłodnicze, sprężarki chłodnicze, wymienniki ciepła, sterowanie instalacją chłodniczą. Automatyka chłodnicza.Systemy wentylacji i klimatyzacji.
T-L-4Pomiar zasiegu strumienia izotermicznego powietrza.
T-L-5Bilans energetyczny i masowy klimatyzatora w okresie lato/zima.
T-L-2Pomiary energetyczne i masowe wentylatora.
T-L-3Wyznaczenie charakterystyki rurociągu.
T-L-6Uruchamianie, eksploatacja i zatrzymanie sprężarki chłodniczej: dopełnienie czynnikiem chłodniczym i olejem.
T-L-7Wykrywanie nieszczelnosći urządzeń chłodncizych.
T-L-8Bilans energetyczny urządzenia chłodniczego.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania oraz sprawozdań studenta.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli