Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (N1)
specjalność: Budowa i eksploatacja siłowni okrętowych
Sylabus przedmiotu Projektowanie okrętów 2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie okrętów 2 | ||
Specjalność | Projektowanie i budowa okrętów | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Projektowania Jachtów i Statków | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Monika Bortnowska <Monika.Bortnowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Przedmiot jest kontynuacją przedmiotu Projektowanie okrętów. Obejmuje rozwinięcie zagadnień wcześniej omawianych oraz analizy właściwości statków morskich. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z funkcjonalno-przestrzennym projektowaniem jednostek pływających na etapie koncepcyjnym |
C-2 | Przygotowanie studentów do przeprowadzenia obliczeń statecznościowych i zrównoważenia statku zgodnie z obowiązującymi wymaganiami |
C-3 | Nabycie umiejętności czytania i wykonania dokumentacji projektowej w tym wykonania planu ogólnego statku na etapie koncepcyjnym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Kontynuacja indywidualnych zadań realizowanych w poprzedzającym semestrze na przedmiocie: Projektowanie okrętów 1, z wykorzystaniem programów komputerowych, m.in: sprawdzenie objętości zapasów i balastu wodnego, analiza eksploatacyjnych stanów załadowania, obliczenie stateczności i zrównoważenie wzdłużne statku, sprawdzenie stateczności awaryjnej, dobór pędnika i silnika głównego, prognoza prędkości, dobór i rozmieszczenie urządzeń kotwiczno-cumowniczych i środków ratunkowych, wykonanie uproszczonego rysunku planu ogólnego statku, wykonanie skróconego opisu technicznego statku. | 18 |
T-P-2 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Optymalizacja właściwości statku w funkcji wymiarów głównych i kształtu kadłuba z uwzględnieniem wymagań przepisów klasyfikacyjnych i konwencji międzynarodowych. | 2 |
T-W-2 | Projektowanie napędu - prognozowanie oporu, dobór pędnika, analiza sprawności napędowej i mocy napędu, wybór typu napędu głównego; projektowanie przedziału maszynowni. | 2 |
T-W-3 | Projektowanie właściwości morskich statku, urządzenia tłumiące kołysania. Projektowanie właściwości manewrowych, dobór urządzeń sterowych. | 1 |
T-W-4 | Projektowanie stateczności statycznej i dynamicznej w stanie nieuszkodzonym, zrównoważenie wzdłużne statku. | 2 |
T-W-5 | Wpływ problemów wytrzymałościowych na projektowanie statków. Architektura okrętu. | 1 |
T-W-6 | Problemy budowy oraz technicznej eksploatacji statku w procesie jego projektowania. Budowa i zdanie statku; techniczna eksploatacja statku, odnowa i modernizacja statku. | 1 |
T-W-7 | Zaliczenie wykładów. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-P-2 | Samodzielne wykonanie zadań projektowych | 28 |
A-P-3 | Przygotowanie pracy zaliczeniowej | 27 |
A-P-4 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w wykładach. | 9 |
A-W-2 | Własne studia literaturowe | 38 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia. | 27 |
A-W-4 | Uczestnictwo w zaliczeniu | 1 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: Wykład problemowy, informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie. |
M-2 | Metody praktyczne: metoda projektów |
M-3 | Metody programowe: z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wykonanego projektu (zajęcia projektowe) |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena następuje po zrealizowaniu przedmiotu, w wyniku sprawdzenia wiedzy studenta w trakcie egzaminu ustnego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D1-03_W01 Absolwent posiada wiedzę w zakresie konstrukcji okrętów, metod doboru i optymalizacji elementów konstrukcyjnych oraz analizy ich wytrzymałości. | O_1A_W18 | T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D1-03_U01 Absolwent potrafi ze zrozumieniem odczytać dokumentację (rysunkową i tekstową) dotyczącą konstrukcji okrętu oraz zaprojektować elementy typowe dla konstrukcji okrętu zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej. | O_1A_U13 | T1A_U16 | InzA_U08 | C-3 | T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-6 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D1-03_K01 Absolwent ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | O_1A_K04 | T1A_K03, T1A_K04 | InzA_K01 | C-2 | — | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D1-03_W01 Absolwent posiada wiedzę w zakresie konstrukcji okrętów, metod doboru i optymalizacji elementów konstrukcyjnych oraz analizy ich wytrzymałości. | 2,0 | Nie posiada wystarczającej wiedzy na temat konstrukcji okrętów. |
3,0 | Posiada bardzo powierzchowną i z wieloma brakami wiedzę na temat konstrukcji okrętów. | |
3,5 | Posiada powierzchowną i z brakami wiedzę na temat konstrukcji okrętów. | |
4,0 | Posiada znaczną wiedzę na temat konstrukcji okrętów. | |
4,5 | Posiada szeroką wiedzę na temat konstrukcji okrętów. | |
5,0 | Posiada bardzo szeroką i wnikliwą wiedzę na temat konstrukcji okrętów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D1-03_U01 Absolwent potrafi ze zrozumieniem odczytać dokumentację (rysunkową i tekstową) dotyczącą konstrukcji okrętu oraz zaprojektować elementy typowe dla konstrukcji okrętu zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej. | 2,0 | Absolwent nie potrafi odczytywać dokumentacji (rysunkowej i tekstowej) dotyczącej konstrukcji okrętu oraz nie potrafi zaprojektować elementów typowych dla konstrukcji okrętu zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej. |
3,0 | Absolwent potrafi, jednak z dużą liczbą poważnych błędów, odczytać dokumentację (rysunkową i tekstową) dotyczącą konstrukcji okrętu oraz z wieloma poważnymi błędami zaprojektować elementy typowe dla konstrukcji okrętu zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej. | |
3,5 | Absolwent potrafi z małą liczbą poważnych błędów odczytać dokumentację (rysunkową i tekstową) dotyczącą konstrukcji okrętu oraz z małą liczbą poważnych błędów zaprojektować elementy typowe dla konstrukcji okrętu zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej. | |
4,0 | Absolwent potrafi z licznymi drobnymi błędami odczytać dokumentację (rysunkową i tekstową) dotyczącą konstrukcji okrętu oraz z licznymi drobnymi błędami zaprojektować elementy typowe dla konstrukcji okrętu zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej. | |
4,5 | Absolwent potrafi z małą liczbą mało istotnych błędów odczytać dokumentację (rysunkową i tekstową) dotyczącą konstrukcji okrętu oraz bez istotnych błędów zaprojektować elementy typowe dla konstrukcji okrętu zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej. | |
5,0 | Absolwent potrafi bardzo wnikliwie odczytać dokumentację (rysunkową i tekstową) dotyczącą konstrukcji okrętu oraz bez istotnych błędów zaprojektować elementy typowe dla konstrukcji okrętu zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D1-03_K01 Absolwent ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | 2,0 | Absolwent nie potrafi współpracować i realizować zadań w grupie oraz nie posiada świadomości konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas projektowania konstrukcji obiektów oceanotechnicznych. |
3,0 | Absolwent współpracuje i realizuje zadania w grupie z istotnymi brakami oraz ma niewielką świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas projektowania konstrukcji obiektów oceanotechnicznych. | |
3,5 | Absolwent z niewielkimi brakami współpracuje i realizuje zadania w grupie oraz ma świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas projektowania konstrukcji obiektów oceanotechnicznych. | |
4,0 | Absolwent dobrze współpracuje i realizuje zadania w grupie oraz ma dużą świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas projektowania konstrukcji obiektów oceanotechnicznych. | |
4,5 | Absolwent bardzo dobrze współpracuje i realizuje zadania w grupie oraz ma bardzo dużą świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas projektowania konstrukcji obiektów oceanotechnicznych. | |
5,0 | Absolwent potrafi bardzo dobrze współpracować i w pełni realizować zadania w grupie oraz ma bardzo dużą świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas projektowania konstrukcji obiektów oceanotechnicznych. |
Literatura podstawowa
- Schneekluth H., Bertram V., Ship design for efficiency and economy, 1998
- Paczesniak J., Staszewski J., Projektowanie morskich statków handlowych. cz. I, II, III, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1984
- Trafalski W., Projektowanie okrętowe i jego wspomaganie, Wydawnictwo Morskie, Gdańska, 1979
- Przepisy klasyfikacyjne i konwencje międzynarodowe, 2011