Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (N1)
specjalność: Budowa i eksploatacja siłowni okrętowych
Sylabus przedmiotu Technologia wyposażania statków:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia wyposażania statków | ||
Specjalność | Projektowanie i budowa okrętów | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tadeusz Graczyk <Tadeusz.Graczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tadeusz Graczyk <Tadeusz.Graczyk@zut.edu.pl>, Radosław Rutkowski <Radoslaw.Rutkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | materiałoznawstwo, mechanika ogólna, konstrukcja okrętów, podst. konstrukcji maszyn. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość zagadnień technologii wyposażania w zakresie omawianym w programie wykładów. Podstawowa umiejętność projektowania procesu wyposażania statku. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawowe zasady technologicznego projektowania przestrzennego rejonów wyposażeniowych statków i obiektów oceanotechnicznych (cechy przestrzenne i czasowe jednostek wyposażeniowych). Wpływ prefabrykacji oraz blokowego i modułowego wyposażania na projektowanie, technologię budowy i eksploatację na przykładach instalacji rurarskich i wyposażania pomieszczeń. | 5 |
5 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Dokumentacja organizacyjno-technologiczna procesów wyposażeniowych. Prezentacje wybranych technologii - wizyty techniczne w zakładach przemysłu okrętowego. | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rozwój technologii wyposażania statków. Struktura wydziałów i zakres prac wyposażeniowych w stoczni. Przygotowanie baz montażowych, fundamenty i przejścia grodziowe jako bazy montażowe, płyty fundamentowe. Montaż głównego układu napędowego, wzajemne oddziaływanie kadłuba statku i siłowni podczas wodowania, wyposażania i załadunku. Wpływ śruby na linię wałów. Technologia montażu linii wałów - montaż tylnicy, osadzanie śruby, parowanie wałów, metody montażu linii wałów. Montaż maszyn głównych i wyposażenia pomocniczego siłowni. Montaż urządzeń sterowych: steru, maszyny sterowej, steru strumieniowego. Technologia rurociągów okrętowych, kanałów wentylacyjnych, instalacji elektrycznych, prac ślusarskich. Technologia wyposażania nadbudówki - modułowy system wyposażania. Prace konserwacyjne, izolacyjne, drzewne, ciesielskie. Wykonawstwo i montaż osprzętu okrętowego. Wzajemne oddziaływanie procesu budowy kadłuba i wyposażania końcowego - deformacja kadłuba podczas montażu, zapewnienie dokładności wykonawstwa. | 10 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 5 |
A-A-2 | Praca własna studenta. | 20 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 10 |
A-L-2 | Praca własna studenta. | 15 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 10 |
A-W-2 | Praca własna studenta. | 40 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady: metody podające oraz problemowe. |
M-2 | Metody praktyczne: metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena ciągła. |
S-2 | Ocena podsumowująca: na podstawie egzaminu pisemnego - wykłady. zaliczenia pisemnego - cwiczenia. na podstawie oceny wykonanego projektu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D1-08_W01 Ma wiedzę o różnych rodzajach technik wytwarzania oraz w zakresie wyposażania statków. | O_1A_W11, O_1A_W19 | T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-1 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D1-08_U01 Ma umiejętności w zakresie różnych rodzajach technik wytwarzania oraz w zakresie technologii wyposażania statków. | O_1A_U13, O_1A_U08 | T1A_U11, T1A_U16 | InzA_U05, InzA_U08 | C-1 | T-W-1 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D1-08_W01 Ma wiedzę o różnych rodzajach technik wytwarzania oraz w zakresie wyposażania statków. | 2,0 | Student nie ma wiedzy niezbędnej do rozwiązania podstawowych problemów. |
3,0 | Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania podstawowych problemów. | |
3,5 | Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności. | |
4,0 | Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności. | |
4,5 | Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności. | |
5,0 | Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D1-08_U01 Ma umiejętności w zakresie różnych rodzajach technik wytwarzania oraz w zakresie technologii wyposażania statków. | 2,0 | Student nie potrafi rozwiązać podstawowych problemów. |
3,0 | Student potrafi rozwiązać podstawowych problemy. | |
3,5 | Student potrafi rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności. | |
4,0 | Student potrafi rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności. | |
4,5 | Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności. | |
5,0 | Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności. |
Literatura podstawowa
- Balcerski A., Bocheński D., Układy technologiczne i energetyczne jednostek oceanotechnicznych, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1998
- Cudny K., Linie wałów okrętowych, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1990
- Doerffer J.W., Organizacja produkcji w stoczni, Wydawnictwo Morskie, Gdynia, 1971
- Doerffer J.W., Technologia wyposażania statków, Wydswnictwo Morskie, Gdańsk, 1975
- Groover M. P., Fundamentals of Modern Manufacturing - Materials, Processes and Systems, John Wiley&Sons, 2002, II
- Storch R.L., Ship Production, Cornell Maritime Press, Centreville, USA, 1995, II
- Szarejko J., Poradnik instalatora rurociągów, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1985
- Szarejko J., Poradnik ślusarza okrętowego, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1983
- Szarejko J., Rusztowania robocze w budownictwie okrętowym, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1985
Literatura dodatkowa
- Marine Log., 2012
- Ocean News and Technology, 2012
- Ocean Systems, 2012
- Offshore, 2012
- Offshore Engineer, 2012
- Sea Technology, 2012
- Praca zbiorowa, Modulnaja postrojka sudow, Sudostrojenije, Leningrad, 1983