Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (N1)
specjalność: Budowa i eksploatacja siłowni okrętowych

Sylabus przedmiotu Urządzenia pomocnicze siłowni:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Urządzenia pomocnicze siłowni
Specjalność Budowa i eksploatacja siłowni okrętowych
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Mariusz Matejski <Mariusz.Matejski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 2,00,34egzamin
ćwiczenia audytoryjneA7 5 1,00,33zaliczenie
laboratoriaL7 15 3,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu termodynamiki, siłowni okrętowych oraz silników i układów napędowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy dotyczącej działania oraz umiejętności obsługiwania urządzeń pomocniczych siłowni

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Bilans wyparownika2
T-A-2Ćwiczenia na symulatorze siłowni okrętowych - wirowanie paliw, praca wyparownika, odolejanie wód zęzowych2
T-A-3Zaliczenie ćwiczeń1
5
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń laboratoryjnych, szkolenie BHP, określenie wymagań, sposobów oceny, wymagań odnośnie sprawozdań z przeprowadzonych badań2
T-L-2Budowa i działanie wirówki paliwa4
T-L-3Odolejanie wód zęzowych - odolejacz OB, budowa i działanie2
T-L-4Wyparownik próżniowy - budowa i działanie4
T-L-5Wirowanie paliwa, obsługa odolejacza wód zęzowych, obsługa wyparownika - praca na symulatorze silowni okrętowych2
T-L-6Zaliczenie zajęć1
15
wykłady
T-W-1Charakterystyka urządzeń pomocniczych siłowni okrętowych1
T-W-2Oczyszczanie okrętowych paliw i olejów smarowych metodą sedymentacji grawitacyjnej i przez wirowanie2
T-W-3Budowa i działanie wirówek paliwa i oleju smarowego2
T-W-4Charakterystyka procesu odolejania wód zęzowych2
T-W-5Przegląd rozwiązań konstrukcyjnych odolejaczy2
T-W-6Podstawy teoretyczne pracy wyparowników, rozwiązanie konstrukcyjne wyparowników4
T-W-7Podsumowanie zajęć, egzamin2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach5
A-A-2Studiowanie literatury ( czasopisma, internet, instrukcje)10
A-A-3Prezentacja dotycząca budowy i zastosowanie wybranych urządzeń pomocniczych siłowni8
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń2
25
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć na podstawie instrukcji laboratoryjnych20
A-L-3Opracowanie wyników i sporządzenie sprawozdań15
A-L-4Studiowanie literatury ( internet, czasopisma, podręczniki)25
75
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach21
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-3Studia literaturowe ( czasopisma fachowe, internet)25
51

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny 50% - materiały audiowizualne
M-2Wykład problemowy 30% - praca na modelach obiektów rzeczywistych ( symulator siłowni)
M-3Wykład konwersatoryjny - 20% - dyskusja podsumowująca
M-4Udział w zajęciach laboratoryjnych - przeprowadzenie pomiarów , obsługa urządzeń

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca - wynikająca z zaangażowania studenta w trakcie trwania zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca - egzamin
S-3Ocena formująca: Wejściówka do zajęć laboratoryjnych, ocena jakości sprawozdania z przeprowadzonych ćwiczeń laboratoryjnych, zaliczenie ustne przy stanowisku laboratoryjnym

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D2-03_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą budowy i funkcjonowania urządzeń pomocniczych siłowni
O_1A_W21, O_1A_W14T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-6, T-W-3, T-W-5M-3, M-1, M-2S-1, S-2
O_1A_D2-03_W02
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą zakresu stosowania i eksploatacji urządzeń pomocniczych siłowni oraz przeprowadzania pomiarów
O_1A_W21, O_1A_W10T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02C-1T-W-2, T-W-4, T-W-1M-3, M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D2-03_U01
Student potrafi zinterpretować schematy funkcjonalne urządzeń pomocniczych siłowni, określić parametry pracy, ocenić ich poprawne działanie
O_1A_U07, O_1A_U03, O_1A_U01T1A_U01, T1A_U05, T1A_U06, T1A_U13InzA_U03, InzA_U05C-1T-W-3, T-W-5M-3, M-1, M-2S-1, S-2
O_1A_D2-03_U02
Student potrafi ocenić parametry pracy urządzeń i ich wpływ na funkcjonowanie systemu
O_1A_U08, O_1A_U04T1A_U03, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U11InzA_U02, InzA_U05C-1T-W-2, T-W-4, T-W-1M-3, M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D2-03_K01
Student potrafi ocenić skutki społeczne wadliwego funkcjonowania urządzeń pomocniczych siłowni okrętowej
O_1A_K02, O_1A_K07T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01C-1T-W-3, T-W-5M-3, M-4, M-1, M-2S-1, S-2, S-3
O_1A_D2-03_K02
Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki eksploatacji urządzeń pomocniczych siłowni
O_1A_K02, O_1A_K01, O_1A_K07T1A_K01, T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-6, T-W-3, T-W-5M-3, M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_D2-03_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą budowy i funkcjonowania urządzeń pomocniczych siłowni
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształceniaStudent nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia składające się na efekt kształcenia
4,0Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia
4,5Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe ( literatura, internet)
5,0Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe ( literatura, internet) oraz wiedzę praktyczną
O_1A_D2-03_W02
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą zakresu stosowania i eksploatacji urządzeń pomocniczych siłowni oraz przeprowadzania pomiarów
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia składające się na efekt kształcenia
4,0Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia
4,5Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe ( literatura, internet)
5,0Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe ( literatura, internet) oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_D2-03_U01
Student potrafi zinterpretować schematy funkcjonalne urządzeń pomocniczych siłowni, określić parametry pracy, ocenić ich poprawne działanie
2,0Student prezentuje elementarne wiadomości w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje dobre umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań
5,0Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań , również w aspekcie praktycznym
O_1A_D2-03_U02
Student potrafi ocenić parametry pracy urządzeń i ich wpływ na funkcjonowanie systemu
2,0Student prezentuje elementarne wiadomości w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje dobre umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań
5,0Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań , również w aspekcie praktycznym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_D2-03_K01
Student potrafi ocenić skutki społeczne wadliwego funkcjonowania urządzeń pomocniczych siłowni okrętowej
2,0Student nie wykazuje elementarnych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze, ma świadomość jej roli
O_1A_D2-03_K02
Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki eksploatacji urządzeń pomocniczych siłowni
2,0Student nie wykazuje elementarnych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze, ma świadomość jej roli

Literatura podstawowa

  1. Perepeczko A., Górski Z.:, Okrętowe urządzenia pomocnicze, Trademark, Gdynia, 1998
  2. Balcerski A, Siłownie Okrętowe, Wyd. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1997
  3. Michalski R., Siłownie Okrętowe, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1997, 2

Literatura dodatkowa

  1. Urbański P., Paliwa i smary, Wydawnicrwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Bilans wyparownika2
T-A-2Ćwiczenia na symulatorze siłowni okrętowych - wirowanie paliw, praca wyparownika, odolejanie wód zęzowych2
T-A-3Zaliczenie ćwiczeń1
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń laboratoryjnych, szkolenie BHP, określenie wymagań, sposobów oceny, wymagań odnośnie sprawozdań z przeprowadzonych badań2
T-L-2Budowa i działanie wirówki paliwa4
T-L-3Odolejanie wód zęzowych - odolejacz OB, budowa i działanie2
T-L-4Wyparownik próżniowy - budowa i działanie4
T-L-5Wirowanie paliwa, obsługa odolejacza wód zęzowych, obsługa wyparownika - praca na symulatorze silowni okrętowych2
T-L-6Zaliczenie zajęć1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka urządzeń pomocniczych siłowni okrętowych1
T-W-2Oczyszczanie okrętowych paliw i olejów smarowych metodą sedymentacji grawitacyjnej i przez wirowanie2
T-W-3Budowa i działanie wirówek paliwa i oleju smarowego2
T-W-4Charakterystyka procesu odolejania wód zęzowych2
T-W-5Przegląd rozwiązań konstrukcyjnych odolejaczy2
T-W-6Podstawy teoretyczne pracy wyparowników, rozwiązanie konstrukcyjne wyparowników4
T-W-7Podsumowanie zajęć, egzamin2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach5
A-A-2Studiowanie literatury ( czasopisma, internet, instrukcje)10
A-A-3Prezentacja dotycząca budowy i zastosowanie wybranych urządzeń pomocniczych siłowni8
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć na podstawie instrukcji laboratoryjnych20
A-L-3Opracowanie wyników i sporządzenie sprawozdań15
A-L-4Studiowanie literatury ( internet, czasopisma, podręczniki)25
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach21
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-3Studia literaturowe ( czasopisma fachowe, internet)25
51
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D2-03_W01Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą budowy i funkcjonowania urządzeń pomocniczych siłowni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W21ma wiedzę w zakresie życia, eksploatacji, logistyki i diagnostyki systemów oceanotechnicznych
O_1A_W14ma wiedzę w zakresie rodzajów, budowy i funkcji obiektów oceanotechnicznych oraz związanych z nimi problemów projektowych i eksploatacyjnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy dotyczącej działania oraz umiejętności obsługiwania urządzeń pomocniczych siłowni
Treści programoweT-W-6Podstawy teoretyczne pracy wyparowników, rozwiązanie konstrukcyjne wyparowników
T-W-3Budowa i działanie wirówek paliwa i oleju smarowego
T-W-5Przegląd rozwiązań konstrukcyjnych odolejaczy
Metody nauczaniaM-3Wykład konwersatoryjny - 20% - dyskusja podsumowująca
M-1Wykład informacyjny 50% - materiały audiowizualne
M-2Wykład problemowy 30% - praca na modelach obiektów rzeczywistych ( symulator siłowni)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca - wynikająca z zaangażowania studenta w trakcie trwania zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca - egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształceniaStudent nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia składające się na efekt kształcenia
4,0Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia
4,5Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe ( literatura, internet)
5,0Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe ( literatura, internet) oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D2-03_W02Student ma podstawową wiedzę dotyczącą zakresu stosowania i eksploatacji urządzeń pomocniczych siłowni oraz przeprowadzania pomiarów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W21ma wiedzę w zakresie życia, eksploatacji, logistyki i diagnostyki systemów oceanotechnicznych
O_1A_W10ma wiedzę w zakresie metod i narzędzi do pomiarów parametrów obiektów technicznych w warunkach laboratoryjnych i przemysłowych; zna zasady określania tolerancji wykonawczych; zna metody i przepisy dotyczące kontroli jakości wymiarowej w procesach produkcyjnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy dotyczącej działania oraz umiejętności obsługiwania urządzeń pomocniczych siłowni
Treści programoweT-W-2Oczyszczanie okrętowych paliw i olejów smarowych metodą sedymentacji grawitacyjnej i przez wirowanie
T-W-4Charakterystyka procesu odolejania wód zęzowych
T-W-1Charakterystyka urządzeń pomocniczych siłowni okrętowych
Metody nauczaniaM-3Wykład konwersatoryjny - 20% - dyskusja podsumowująca
M-1Wykład informacyjny 50% - materiały audiowizualne
M-2Wykład problemowy 30% - praca na modelach obiektów rzeczywistych ( symulator siłowni)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca - wynikająca z zaangażowania studenta w trakcie trwania zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca - egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia składające się na efekt kształcenia
4,0Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia
4,5Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe ( literatura, internet)
5,0Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe ( literatura, internet) oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D2-03_U01Student potrafi zinterpretować schematy funkcjonalne urządzeń pomocniczych siłowni, określić parametry pracy, ocenić ich poprawne działanie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U07potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji
O_1A_U03ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych oraz poznawania nowych metod projektowania i budowy urządzeń oceanotechnicznych
O_1A_U01posługuje się językiem angielskim (lub innym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie oceanotechniki) w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także czytania ze zrozumieniem dokumentacji obiektów technicznych, instrukcji bezpieczeństwa, instrukcji obsługi urządzeń; ma umiejętności językowe zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy dotyczącej działania oraz umiejętności obsługiwania urządzeń pomocniczych siłowni
Treści programoweT-W-3Budowa i działanie wirówek paliwa i oleju smarowego
T-W-5Przegląd rozwiązań konstrukcyjnych odolejaczy
Metody nauczaniaM-3Wykład konwersatoryjny - 20% - dyskusja podsumowująca
M-1Wykład informacyjny 50% - materiały audiowizualne
M-2Wykład problemowy 30% - praca na modelach obiektów rzeczywistych ( symulator siłowni)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca - wynikająca z zaangażowania studenta w trakcie trwania zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca - egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student prezentuje elementarne wiadomości w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje dobre umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań
5,0Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań , również w aspekcie praktycznym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D2-03_U02Student potrafi ocenić parametry pracy urządzeń i ich wpływ na funkcjonowanie systemu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U08ma przygotowanie niezbędne do pracy w przemyśle, zna czynniki i rodzaje zagrożeń występujące w tym środowisku; zna zasady bezpieczeństwa pracy i ergonomii
O_1A_U04potrafi opracować dokumentację w postaci rysunków i opisów projektowanych i inwentaryzowanych obiektów technicznych wykorzystując narzędzia komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy dotyczącej działania oraz umiejętności obsługiwania urządzeń pomocniczych siłowni
Treści programoweT-W-2Oczyszczanie okrętowych paliw i olejów smarowych metodą sedymentacji grawitacyjnej i przez wirowanie
T-W-4Charakterystyka procesu odolejania wód zęzowych
T-W-1Charakterystyka urządzeń pomocniczych siłowni okrętowych
Metody nauczaniaM-3Wykład konwersatoryjny - 20% - dyskusja podsumowująca
M-1Wykład informacyjny 50% - materiały audiowizualne
M-2Wykład problemowy 30% - praca na modelach obiektów rzeczywistych ( symulator siłowni)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca - wynikająca z zaangażowania studenta w trakcie trwania zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca - egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student prezentuje elementarne wiadomości w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje dobre umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań
5,0Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań , również w aspekcie praktycznym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D2-03_K01Student potrafi ocenić skutki społeczne wadliwego funkcjonowania urządzeń pomocniczych siłowni okrętowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
O_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa w oceanotechnice i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa w oceanotechnice
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy dotyczącej działania oraz umiejętności obsługiwania urządzeń pomocniczych siłowni
Treści programoweT-W-3Budowa i działanie wirówek paliwa i oleju smarowego
T-W-5Przegląd rozwiązań konstrukcyjnych odolejaczy
Metody nauczaniaM-3Wykład konwersatoryjny - 20% - dyskusja podsumowująca
M-4Udział w zajęciach laboratoryjnych - przeprowadzenie pomiarów , obsługa urządzeń
M-1Wykład informacyjny 50% - materiały audiowizualne
M-2Wykład problemowy 30% - praca na modelach obiektów rzeczywistych ( symulator siłowni)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca - wynikająca z zaangażowania studenta w trakcie trwania zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca - egzamin
S-3Ocena formująca: Wejściówka do zajęć laboratoryjnych, ocena jakości sprawozdania z przeprowadzonych ćwiczeń laboratoryjnych, zaliczenie ustne przy stanowisku laboratoryjnym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje elementarnych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze, ma świadomość jej roli
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D2-03_K02Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki eksploatacji urządzeń pomocniczych siłowni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
O_1A_K01rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
O_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa w oceanotechnice i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa w oceanotechnice
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy dotyczącej działania oraz umiejętności obsługiwania urządzeń pomocniczych siłowni
Treści programoweT-W-6Podstawy teoretyczne pracy wyparowników, rozwiązanie konstrukcyjne wyparowników
T-W-3Budowa i działanie wirówek paliwa i oleju smarowego
T-W-5Przegląd rozwiązań konstrukcyjnych odolejaczy
Metody nauczaniaM-3Wykład konwersatoryjny - 20% - dyskusja podsumowująca
M-1Wykład informacyjny 50% - materiały audiowizualne
M-2Wykład problemowy 30% - praca na modelach obiektów rzeczywistych ( symulator siłowni)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca - wynikająca z zaangażowania studenta w trakcie trwania zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca - egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje elementarnych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze, ma świadomość jej roli