Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
specjalność: Projektowanie i budowa okrętów

Sylabus przedmiotu Kotły specjalne i fluidalne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kotły specjalne i fluidalne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,50,33zaliczenie
wykładyW6 30 2,50,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu termodynamiki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy i umiejętności dotyczacej budowy, podstaw eksploatacji i podstawowych obliczeń technicznych kotłów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zadania rachunkowe dotyczace obliczeń cieplnych, hydraulicznych kotłów14
T-A-2Zaliczenie ćwiczeń1
15
wykłady
T-W-1Zjawisko fluidyzacji.2
T-W-2Hydrodynamika złoża fluidalnego2
T-W-3Wymiana ciepła w złożu fluidalnym2
T-W-4Odsiarczanie spalin i dobór sorbentu.2
T-W-5Przegląd technologii fluidalnego spalania. Klasyfikacja kotłów fluidalnych.2
T-W-6Budowa kotłów atmosferycznych i ciśnieniowych z warstwą pęcherzykową i cyrkulacyjną.2
T-W-7Cyklony odpylające.2
T-W-8Kotły fluidalne utylizacyjne.2
T-W-9Paliwa do kotłów fluidalnych i ich przygotowanie.2
T-W-10Rozruch kotłów fluidalnych.2
T-W-11Układy gazowo-parowe z kotłami fluidalnymi.2
T-W-12Praca kotła fluidalnego w warunkach morskich.2
T-W-13Kotły ciśnieniowe2
T-W-14Kotły dwuczynnikowe. Kotły wodne.2
T-W-15Nagrzewnice oleju grzewczego.1
T-W-16Zaliczenie1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń10
A-A-3Samodzielne rozwiązywanie zadań12
37
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-3Studiowanie literatury12
A-W-4Studiowanie źródeł internetowych10
62

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test z treści wykładowych, pisemne zaliczenie zadań z ćwiczeń audytoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_O02-4_W01
Ma poszerzoną i pogłebioną wiedzę z wybranych działów fizyki pozwalającą na zrozumienie zjawisk fizycznych występujących w kotłach różnego typu i budowy, pozwalającą na wykonanie projektowych obliczeń z zakresn wymiany ciepła i przepływów.
O_1A_W08T1A_W03, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-10, T-W-9, T-W-12, T-W-6, T-W-4, T-W-14, T-W-13, T-W-11, T-W-1, T-W-8, T-W-2, T-W-5, T-W-15M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_O02-4_U01
Student potrafi zanalizować sposób funkcjonowania elementów kotłów specjalnych i fluidalnych a także zna podstawy eksploatacji kotłów.
O_1A_U07T1A_U13InzA_U05C-1T-W-6, T-W-3, T-A-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_O02-4_K01
Student ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej w procesie projektowania kotłów na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa oraz ochrony środowiska
O_1A_K02T1A_K02InzA_K01C-1T-W-9, T-W-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_O02-4_W01
Ma poszerzoną i pogłebioną wiedzę z wybranych działów fizyki pozwalającą na zrozumienie zjawisk fizycznych występujących w kotłach różnego typu i budowy, pozwalającą na wykonanie projektowych obliczeń z zakresn wymiany ciepła i przepływów.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_O02-4_U01
Student potrafi zanalizować sposób funkcjonowania elementów kotłów specjalnych i fluidalnych a także zna podstawy eksploatacji kotłów.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_O02-4_K01
Student ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej w procesie projektowania kotłów na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa oraz ochrony środowiska
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Bis Zbigniew, Kotły fluidalne. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa, 2010
  2. Chmielniak Tadeusz, Technologie energetyczne, WNT, Warszawa, 2008
  3. Kruczek Stanisław, Kotły, konstrukcje i obliczenia., Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Kunii D. Levenspiel O, Fluidization Engineering, Butterworth-Heineman, Boston, London, Sydney, 1991
  2. Buecker B., Basics of Boiler & HRSG design, PennWell Corporation, 2002, Tulsa Oklahoma

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zadania rachunkowe dotyczace obliczeń cieplnych, hydraulicznych kotłów14
T-A-2Zaliczenie ćwiczeń1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zjawisko fluidyzacji.2
T-W-2Hydrodynamika złoża fluidalnego2
T-W-3Wymiana ciepła w złożu fluidalnym2
T-W-4Odsiarczanie spalin i dobór sorbentu.2
T-W-5Przegląd technologii fluidalnego spalania. Klasyfikacja kotłów fluidalnych.2
T-W-6Budowa kotłów atmosferycznych i ciśnieniowych z warstwą pęcherzykową i cyrkulacyjną.2
T-W-7Cyklony odpylające.2
T-W-8Kotły fluidalne utylizacyjne.2
T-W-9Paliwa do kotłów fluidalnych i ich przygotowanie.2
T-W-10Rozruch kotłów fluidalnych.2
T-W-11Układy gazowo-parowe z kotłami fluidalnymi.2
T-W-12Praca kotła fluidalnego w warunkach morskich.2
T-W-13Kotły ciśnieniowe2
T-W-14Kotły dwuczynnikowe. Kotły wodne.2
T-W-15Nagrzewnice oleju grzewczego.1
T-W-16Zaliczenie1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń10
A-A-3Samodzielne rozwiązywanie zadań12
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-3Studiowanie literatury12
A-W-4Studiowanie źródeł internetowych10
62
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_O02-4_W01Ma poszerzoną i pogłebioną wiedzę z wybranych działów fizyki pozwalającą na zrozumienie zjawisk fizycznych występujących w kotłach różnego typu i budowy, pozwalającą na wykonanie projektowych obliczeń z zakresn wymiany ciepła i przepływów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W08ma wiedzę w zakresie termodynamiki technicznej; zna różnorodne źródła energii oraz sposoby ich wykorzystania w technice
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności dotyczacej budowy, podstaw eksploatacji i podstawowych obliczeń technicznych kotłów
Treści programoweT-W-10Rozruch kotłów fluidalnych.
T-W-9Paliwa do kotłów fluidalnych i ich przygotowanie.
T-W-12Praca kotła fluidalnego w warunkach morskich.
T-W-6Budowa kotłów atmosferycznych i ciśnieniowych z warstwą pęcherzykową i cyrkulacyjną.
T-W-4Odsiarczanie spalin i dobór sorbentu.
T-W-14Kotły dwuczynnikowe. Kotły wodne.
T-W-13Kotły ciśnieniowe
T-W-11Układy gazowo-parowe z kotłami fluidalnymi.
T-W-1Zjawisko fluidyzacji.
T-W-8Kotły fluidalne utylizacyjne.
T-W-2Hydrodynamika złoża fluidalnego
T-W-5Przegląd technologii fluidalnego spalania. Klasyfikacja kotłów fluidalnych.
T-W-15Nagrzewnice oleju grzewczego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z treści wykładowych, pisemne zaliczenie zadań z ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_O02-4_U01Student potrafi zanalizować sposób funkcjonowania elementów kotłów specjalnych i fluidalnych a także zna podstawy eksploatacji kotłów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U07potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności dotyczacej budowy, podstaw eksploatacji i podstawowych obliczeń technicznych kotłów
Treści programoweT-W-6Budowa kotłów atmosferycznych i ciśnieniowych z warstwą pęcherzykową i cyrkulacyjną.
T-W-3Wymiana ciepła w złożu fluidalnym
T-A-1Zadania rachunkowe dotyczace obliczeń cieplnych, hydraulicznych kotłów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z treści wykładowych, pisemne zaliczenie zadań z ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_O02-4_K01Student ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej w procesie projektowania kotłów na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa oraz ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności dotyczacej budowy, podstaw eksploatacji i podstawowych obliczeń technicznych kotłów
Treści programoweT-W-9Paliwa do kotłów fluidalnych i ich przygotowanie.
T-W-4Odsiarczanie spalin i dobór sorbentu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z treści wykładowych, pisemne zaliczenie zadań z ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli