Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Inżynieria bioprocesowa
Sylabus przedmiotu Zarządzanie jakością:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie jakością | ||
Specjalność | Zarządzanie i eksploatacja w systemach produkcyjnych | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marian Kordas <Marian.Kordas@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Statystyka |
W-2 | Systemy dobrych praktyk wytwarzania |
W-3 | Rachunkowość i finanse |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student w ramach wykładów zdobędzie wiedzę teoretyczną o zasadach podejścia jakościowego, jego istocie oraz koncepcjach zarządzania jakością. |
C-2 | Student w ramach ćwiczeń audytoryjnych nabędzie umiejętność interpretacji wymagań norm stosowanych w przedsiębiorstwach. Pozna zasady i terminologię w systemowym zarządzaniu jakością oraz sterowaniu dokumentami i danymi. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Interpretacja wymagań normy ISO 9001. Stosowanie norm ISO 9001. Zasady i terminologia w systemowym zarządzaniu jakością zgodnie z normą ISO 9000. Interpretacja norm wykorzystywanych w przedsiębiorstwach. Elementy SZJ dla przedsiębiorstwa (odpowiedzialność i kierowanie, SZJ, sterowanie dokumentami i danymi, działania korygujące, szkolenia). | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy teoretyczne zarządzania jakością. Wybrane zagadnienia kwalitologii, podstawowe pojęcia i operacje jakościowe. Zastosowanie kwalitologii. Istota i zasady podejścia jakościowego. Podstawy zarządzania jakością (podstawowe koncepcje zarządzania jakością, model ZJ, zakres ZJ, cykl wyrobu, projektowanie systemów ZJ, Total Quality Management). Zagadnienia ekonomiczne ZJ. Praktyka zarządzania jakością. Systemy ZJ wg norm ISO 9 000 (modele SZJ, dokumentacja, ocena i certyfikacja systemu, planowanie i wprowadzanie SZJ). Instrumenty zarządzania jakością (zasady – Kaizena, zera defektów; metody – projektowania: QFD, DOE, FTA, FMEA, kontroli: SKO, SPC, pracy zespołowej; narzędzia – tradycyjne i nowoczesne: diagramy relacji, pokrewieństwa, systematyki, macierzowy, strzałkowy, macierzowa analiza danych, wykres programowy procesu decyzji) Zrozumienie problemów jakości. Motywacja jakości. Wychowanie świadomego podejścia do jakości. Metody samokontroli i samosprawdzania. Ekonomiczne aspekty jakości i wartości jakości. Bilans kosztów. Planowanie produkcji w aspekcie jakości. Sterowanie w celu zmniejszenia defektów wyrobu. Niektóre aspekty kosztów przy decyzjach dotyczących jakości. Obliczanie kosztów jakości. Interpretacja wymagań normy ISO 9001. Stosowanie norm ISO 9001. Zasady i terminologia w systemowym zarządzaniu jakością zgodnie z normą ISO 9000. Interpretacja norm wykorzystywanych w przedsiębiorstwach. Elementy SZJ dla przedsiębiorstwa (odpowiedzialność i kierowanie, SZJ, sterowanie dokumentami i danymi, działania korygujące, szkolenia). | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 9 |
A-A-3 | Konsultacje z prowadzącym | 3 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 4 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 22 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 7 |
59 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podajace (wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie) |
M-2 | Metody problemowe (wykład konwersatoryjny) |
M-3 | Metody aktywizujace (dyskusja dydaktyczna) |
M-4 | Metody praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne - zaliczenie na podstawie testu oraz przezentacji przygotowanej przez studenta |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C08-10_W01 Student posiada wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględniać pozatechniczne wpływy działalności inżynierskiej. Student posiada wiedzę o zarządzaniu jakością jako sposobie myślenia dążący do podniesienia aktywności i sprawności działania zespołów ludzkich. | ICHP_2A_W10, ICHP_2A_W12 | T2A_W08, T2A_W09, T2A_W11 | InzA2_W03, InzA2_W04 | C-1 | T-W-1 | M-2, M-3, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C08-10_U01 Student w ramach ćwiczeń audytoryjnych nabędzie umiejętność pozyskiwania i oceny informacji oraz jej przetwarzania. Pozna podejście uwzględniające aspekty pozatechniczne oraz terminologię stosowaną w zarządzaniu jakością. | ICHP_2A_U01 | T2A_U01 | — | C-2 | T-A-1 | M-3, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C08-10_K01 Student posiada świadomość potrzeby ciągłego kształcenia oraz inspiruje i pomaga innym w dążeniu do doskonalenia zawodowego. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, potrafi kreatywnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i innowacyjny. | ICHP_2A_K01, ICHP_2A_K02, ICHP_2A_K06 | T2A_K01, T2A_K02, T2A_K06 | InzA2_K01, InzA2_K02 | C-2 | T-A-1 | M-3, M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C08-10_W01 Student posiada wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględniać pozatechniczne wpływy działalności inżynierskiej. Student posiada wiedzę o zarządzaniu jakością jako sposobie myślenia dążący do podniesienia aktywności i sprawności działania zespołów ludzkich. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy o zarządzaniu jakością ma problemy z terminologią. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę o zarządzaniu jakością. | |
3,5 | Student w podstawowym stopniu opanował wiedzę teoretyczną i rozumie problemy związane z jakością. | |
4,0 | Student posiada rozszerzoną wiedzę teoretyczną i rozumie problemy związane z jakością. | |
4,5 | Student posiada rozszerzoną wiedzę teoretyczną, rozumie problemy związane z jakością dąży do podniesienia aktywności i sprawności. | |
5,0 | Student posiada rozszerzoną wiedzę teoretyczną, rozumie problemy związane z jakością dąży do podniesienia aktywności i sprawności. Orientuje się w pozatechnicznych wpływach zarządzania jakością na jakość działań zespołów ludzkich. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C08-10_U01 Student w ramach ćwiczeń audytoryjnych nabędzie umiejętność pozyskiwania i oceny informacji oraz jej przetwarzania. Pozna podejście uwzględniające aspekty pozatechniczne oraz terminologię stosowaną w zarządzaniu jakością. | 2,0 | Student nie posiada podstawowych umiejętności stosowanych w zarządzaniu jakością. |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności stosowane w zarządzaniu jakością i potrafi dokonać interpretacji norm. | |
3,5 | Student posiada umiejętności stosowane w zarządzaniu jakością i potrafi dokonać interpretacji norm. | |
4,0 | Student posiada rozszerzone umiejętności stosowane w zarządzaniu jakością, potrafi dokonać poprawnej interpretacji norm oraz zna w podstawowym stopniu obieg dokumentów w przedsiębiorstwie. | |
4,5 | Student posiada rozszerzone umiejętności stosowane w zarządzaniu jakością, potrafi dokonać poprawnej interpretacji norm oraz zna w rozszerzonym stopniu obieg dokumentów w przedsiębiorstwie. | |
5,0 | Student posiada rozszerzone umiejętności stosowane w zarządzaniu jakością, potrafi dokonać poprawnej interpretacji norm oraz zna w rozszerzonym stopniu obieg dokumentów w przedsiębiorstwie. Potrafi przewidywać skutki wywołane podjętymi działaniami. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C08-10_K01 Student posiada świadomość potrzeby ciągłego kształcenia oraz inspiruje i pomaga innym w dążeniu do doskonalenia zawodowego. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, potrafi kreatywnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i innowacyjny. | 2,0 | Nie spełnia kryterium uzyskania oceny 3,0 . |
3,0 | Student potrafi działać odtwórczo nie ma potrzeby ciągłego kształcenia. | |
3,5 | Student potrafi działać odtwórczo wykazując niewielką kreatywność wykazuje potrzebę kształcenia. | |
4,0 | Student wykazuje kreatywność przy stawianych zadaniach, inspiruje innych do działania i kształcenia. | |
4,5 | Student wykazuje kreatywność przy stawianych zadaniach, inspiruje innych do działania i kształcenia. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki swoich działań. | |
5,0 | Student wykazuje kreatywność przy stawianych zadaniach inspiruje, innych do działania i kształcenia. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki swoich działań myśli w sposób innowacyjny i przedsiębiorczy. |
Literatura podstawowa
- Hamrol A., Zarządzanie jakością z przykładami, WN PWN, Warszawa, 2007
- Hamrol A., Mantura W., Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka, Warszawa, WN PWN, 2005
- Iwasiewicz A., Zarządzanie jakością w przykładach i zadaniach, Śląskie WN Wyższej Szkoły Zarządzania i Nauk Społecznych, Tychy, 2005
Literatura dodatkowa
- Grudowski P., System zarządzania jakością wg normy 9001 w małej firmie: dokumentacja, wdrażanie, audit, OPO, Bydgoszcz, 2004