Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Inżynieria procesów ekoenergetyki

Sylabus przedmiotu Metody oczyszczania gleby:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody oczyszczania gleby
Specjalność Procesy i urządzenia w ochronie środowiska
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksander Majkut <Aleksander.Majkut@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Połom <Ewa.Polom@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie
projektyP2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu inżynierii chemicznej i ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student ma podstawową wiedzę z zakresu klasyfikacji gruntów, rozpoznawania zanieczyszczeń i zagrożeń środowiska oraz metod dekontaminacji środowiska wodno-gruntowego zanieczyszczonego substancjami ropopochodnymi.
C-2Student potrafi opracować strategię dekontaminacji gleb z uwzględnieniem ekonomicznych przesłanek oraz analizy zalet i ograniczeń metod stosowanych w oczyszczaniu gruntów z zanieczyszczeń.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Przygotowanie projektu oczyszczania wybranego środowiska wodno-gruntowego zanieczyszczonego substancjami ropopochodnymi z zastosowaniem wybranych metod dekontaminacji15
15
wykłady
T-W-1Formalno - prawne aspekty egzekwowania zasad ochrony środowiska1
T-W-2Rozpoznawanie zanieczyszczeń i zagrożeń środowiska produktami ropopochodnymi2
T-W-3Dopuszczalne stężenia zanieczyszczeń gruntów i wód podziemnych1
T-W-4Podział gruntów, strefy, obszary, użytkowanie1
T-W-5Elementy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego1
T-W-6Migracja produktów ropopochodnych w środowisku2
T-W-7Przegląd metod dekontaminacji środowiska wodno-gruntowego zanieczyszczonego substancjami ropopochodnymi. Bioremediacja. Techniki EX-Situ, IN-Situ4
T-W-8Strategia dekontaminacji. Ekonomiczne przesłanki wyboru strategii oczyszczania gruntów2
T-W-9Analiza zalet i ograniczeń metod stosowanych w oczyszczaniu gruntów z zanieczyszczeń substancjami ropopochodnymi1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Konsultacje z prowadzącym przedmiot15
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia14
A-W-3zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wyklad informacyjny
M-2ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne na koniec zajęć
S-2Ocena formująca: ocena projektu wykonanego zgodnie z wymaganiami określonymi na zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C07-06_W01
Student ma podstawową wiedzę z zakresu klasyfikacji gruntów, rozpoznawania zanieczyszczeń i zagrożeń środowiska oraz metod dekontaminacji środowiska wodno-gruntowego zanieczyszczonego substancjami ropopochodnymi.
ICHP_2A_W06T2A_W04InzA2_W05C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-1, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C07-06_U01
Student ma umiejętność opracowania strategii dekontaminacji gleb z uwzględnieniem ekonomicznych przesłanek oraz analizy zalet i ograniczeń metod stosowanych w oczyszczaniu gruntów z zanieczyszczeń
ICHP_2A_U14, ICHP_2A_U10, ICHP_2A_U15T2A_U10, T2A_U14, T2A_U15InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05C-2T-P-1M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C07-06_K01
Student ma świadomość zagrożeń wynikających z zanieczyszczenia środowiska wodno-gruntowego.
ICHP_2A_K02T2A_K02InzA2_K01C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-1, T-W-8, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C07-06_W01
Student ma podstawową wiedzę z zakresu klasyfikacji gruntów, rozpoznawania zanieczyszczeń i zagrożeń środowiska oraz metod dekontaminacji środowiska wodno-gruntowego zanieczyszczonego substancjami ropopochodnymi.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie treści programowych przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C07-06_U01
Student ma umiejętność opracowania strategii dekontaminacji gleb z uwzględnieniem ekonomicznych przesłanek oraz analizy zalet i ograniczeń metod stosowanych w oczyszczaniu gruntów z zanieczyszczeń
2,0
3,0Student wykonał projekt spelniając podstawowe wymagania przedstawione na ćwiczeniach projektowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C07-06_K01
Student ma świadomość zagrożeń wynikających z zanieczyszczenia środowiska wodno-gruntowego.
2,0
3,0świadomość zagrożeń wynikających z zanieczyszczenia środowiska wodno-gruntowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Klimiuk E. Łebkowska M., Biotechnologia w ochronie środowiska, WN PWN, Warszawa, 2003
  2. Surygała J., Zanieczyszczenia naftowe w gruncie, Ofic. Wyd. Pol.Wrocławskiej, Wrocław, 2000
  3. Kołoczek H.,Kaszycki P., Biologiczne mechanizmy oczyszczania skażeń organicznych w glebie, 2004

Literatura dodatkowa

  1. J. Zieńko, K. Karakulski, Substancje ropopochodne w środowisku gruntowo wodnym, Wydawnictwo Uczelniane PS, Szczecin, 1998
  2. Praca zbiorowa, Likwidacja zanieczyszczeń gruntu substancjami ropopochodnymi, Wyd. PIOŚ, 1991
  3. POŚ, Obwieszczenie Marszałka Sejmu RP z 2008 (Dz. U. nr 25 poz.150), wraz z pózniejszymi zmianami, 2008

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przygotowanie projektu oczyszczania wybranego środowiska wodno-gruntowego zanieczyszczonego substancjami ropopochodnymi z zastosowaniem wybranych metod dekontaminacji15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Formalno - prawne aspekty egzekwowania zasad ochrony środowiska1
T-W-2Rozpoznawanie zanieczyszczeń i zagrożeń środowiska produktami ropopochodnymi2
T-W-3Dopuszczalne stężenia zanieczyszczeń gruntów i wód podziemnych1
T-W-4Podział gruntów, strefy, obszary, użytkowanie1
T-W-5Elementy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego1
T-W-6Migracja produktów ropopochodnych w środowisku2
T-W-7Przegląd metod dekontaminacji środowiska wodno-gruntowego zanieczyszczonego substancjami ropopochodnymi. Bioremediacja. Techniki EX-Situ, IN-Situ4
T-W-8Strategia dekontaminacji. Ekonomiczne przesłanki wyboru strategii oczyszczania gruntów2
T-W-9Analiza zalet i ograniczeń metod stosowanych w oczyszczaniu gruntów z zanieczyszczeń substancjami ropopochodnymi1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Konsultacje z prowadzącym przedmiot15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia14
A-W-3zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C07-06_W01Student ma podstawową wiedzę z zakresu klasyfikacji gruntów, rozpoznawania zanieczyszczeń i zagrożeń środowiska oraz metod dekontaminacji środowiska wodno-gruntowego zanieczyszczonego substancjami ropopochodnymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W06ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami inżynierii chemicznej i procesowej w zakresie ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student ma podstawową wiedzę z zakresu klasyfikacji gruntów, rozpoznawania zanieczyszczeń i zagrożeń środowiska oraz metod dekontaminacji środowiska wodno-gruntowego zanieczyszczonego substancjami ropopochodnymi.
Treści programoweT-W-2Rozpoznawanie zanieczyszczeń i zagrożeń środowiska produktami ropopochodnymi
T-W-3Dopuszczalne stężenia zanieczyszczeń gruntów i wód podziemnych
T-W-4Podział gruntów, strefy, obszary, użytkowanie
T-W-5Elementy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego
T-W-6Migracja produktów ropopochodnych w środowisku
T-W-7Przegląd metod dekontaminacji środowiska wodno-gruntowego zanieczyszczonego substancjami ropopochodnymi. Bioremediacja. Techniki EX-Situ, IN-Situ
T-W-9Analiza zalet i ograniczeń metod stosowanych w oczyszczaniu gruntów z zanieczyszczeń substancjami ropopochodnymi
T-W-1Formalno - prawne aspekty egzekwowania zasad ochrony środowiska
T-W-8Strategia dekontaminacji. Ekonomiczne przesłanki wyboru strategii oczyszczania gruntów
Metody nauczaniaM-1wyklad informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne na koniec zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie treści programowych przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C07-06_U01Student ma umiejętność opracowania strategii dekontaminacji gleb z uwzględnieniem ekonomicznych przesłanek oraz analizy zalet i ograniczeń metod stosowanych w oczyszczaniu gruntów z zanieczyszczeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
ICHP_2A_U10przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich potrafi integrować zdobytą wiedzę z zakresu chemii, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
ICHP_2A_U15potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w realizowanych procesach w zakresie ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Student potrafi opracować strategię dekontaminacji gleb z uwzględnieniem ekonomicznych przesłanek oraz analizy zalet i ograniczeń metod stosowanych w oczyszczaniu gruntów z zanieczyszczeń.
Treści programoweT-P-1Przygotowanie projektu oczyszczania wybranego środowiska wodno-gruntowego zanieczyszczonego substancjami ropopochodnymi z zastosowaniem wybranych metod dekontaminacji
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena projektu wykonanego zgodnie z wymaganiami określonymi na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykonał projekt spelniając podstawowe wymagania przedstawione na ćwiczeniach projektowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C07-06_K01Student ma świadomość zagrożeń wynikających z zanieczyszczenia środowiska wodno-gruntowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Student ma podstawową wiedzę z zakresu klasyfikacji gruntów, rozpoznawania zanieczyszczeń i zagrożeń środowiska oraz metod dekontaminacji środowiska wodno-gruntowego zanieczyszczonego substancjami ropopochodnymi.
C-2Student potrafi opracować strategię dekontaminacji gleb z uwzględnieniem ekonomicznych przesłanek oraz analizy zalet i ograniczeń metod stosowanych w oczyszczaniu gruntów z zanieczyszczeń.
Treści programoweT-W-2Rozpoznawanie zanieczyszczeń i zagrożeń środowiska produktami ropopochodnymi
T-W-3Dopuszczalne stężenia zanieczyszczeń gruntów i wód podziemnych
T-W-4Podział gruntów, strefy, obszary, użytkowanie
T-W-5Elementy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego
T-W-6Migracja produktów ropopochodnych w środowisku
T-W-7Przegląd metod dekontaminacji środowiska wodno-gruntowego zanieczyszczonego substancjami ropopochodnymi. Bioremediacja. Techniki EX-Situ, IN-Situ
T-W-9Analiza zalet i ograniczeń metod stosowanych w oczyszczaniu gruntów z zanieczyszczeń substancjami ropopochodnymi
T-W-1Formalno - prawne aspekty egzekwowania zasad ochrony środowiska
T-W-8Strategia dekontaminacji. Ekonomiczne przesłanki wyboru strategii oczyszczania gruntów
T-P-1Przygotowanie projektu oczyszczania wybranego środowiska wodno-gruntowego zanieczyszczonego substancjami ropopochodnymi z zastosowaniem wybranych metod dekontaminacji
Metody nauczaniaM-1wyklad informacyjny
M-2ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne na koniec zajęć
S-2Ocena formująca: ocena projektu wykonanego zgodnie z wymaganiami określonymi na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0świadomość zagrożeń wynikających z zanieczyszczenia środowiska wodno-gruntowego
3,5
4,0
4,5
5,0