Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
specjalność: Technologia polimerów
Sylabus przedmiotu Fizyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Fizyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Nikos Guskos <Nikos.Guskos@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Irena Kruk <Irena.Kruk@zut.edu.pl>, Danuta Piwowarska <Danuta.Piwowarska@zut.edu.pl>, Janusz Typek <Janusz.Typek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zna podstawy fizyki ze szkoły średniej (podstawowe wielkości fizyczne; zasadnicze zjawiska fizyczne w otaczającym świecie). |
W-2 | Zna podstawy algebry (wektory, macierze, podstawowe funkcje matematyczne; rozwiązywanie równań, iloczyn skalarny, wektorowy; pojęcie pochodnej i całki) w zakresie szkoły średniej. |
W-3 | Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę matematyczną do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania problemów fizycznych |
W-4 | Potrafi wykonać obliczenia numeryczne posługując się kalkulatorem i komputerem |
W-5 | Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej |
C-2 | Wyrobienie umiejętności korzystania ze źródeł literaturowych w zakresie wiedzy fachowej, również w j. angielskim |
C-3 | Rozwinięcie umiejętności zastosowania doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi w/w kierunku |
C-4 | Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zamiana wartości jednostek fizycznych w różnych układach jednostek, analiza wymiarowa | 4 |
T-A-2 | Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem praw i zasad zachowania fizyki klasycznej | 10 |
T-A-3 | Rozwiązywanie zadań z szczególnej i ogólnej teorii względności | 2 |
T-A-4 | Sprawdzian wiadomości | 2 |
T-A-5 | Rozwiązywanie zadań z fal dźwiękowych i elektromagnetycznych | 4 |
T-A-6 | Prezentacje studentów dotyczące fizycznych aspektów technologii chemicznej | 6 |
T-A-7 | Kolokwium końcowe | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Układ jednostek SI, przedrostki jednostek fizycznych, analiza wymiarowa | 4 |
T-W-2 | Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej | 8 |
T-W-3 | Elementy szczególnej i ogólnej teorii względności, energetyka jądrowa | 5 |
T-W-4 | Zjawiska falowe – interferencja, dyfrakcja, polaryzacja, fale dźwiękowe, elektromagnetyczne | 5 |
T-W-5 | Fizyka energii odnawialnych | 2 |
T-W-6 | Wprowadzenie do fizyki współczesnej | 6 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Zajęcia dydaktyczne | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie się do zajęć | 43 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji | 15 |
A-A-4 | Konsultacje do ćwiczeń | 2 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładzie | 30 |
A-W-2 | Konsultacje | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 15 |
A-W-4 | Udział w egzaminie | 2 |
A-W-5 | Studiowanie literatury związanej z wykładem | 11 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem projektora multimedialnego |
M-2 | Wykład z pokazami eksperymentów fizycznych |
M-3 | Seminarium |
M-4 | Ćwiczenia audytoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Egzamin pisemny |
S-2 | Ocena formująca: Kolokwium |
S-3 | Ocena formująca: Prezentacja multimedialna |
S-4 | Ocena formująca: Zadanie domowe |
S-5 | Ocena formująca: Aktywność na zajęciach audytoryjnych |
S-6 | Ocena formująca: Kolokwia zaliczające ćwiczenia audytoryjne oraz aktywność studentów podczas dyskusji w trakcie ćwiczeń |
S-7 | Ocena formująca: Test wiedzy teoretycznej przeprowadzony w czasie wykładu (1g) w środku semestru |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_B03_W01 Student ma widzę obejmującą mechanikę w stopniu niezbędnym do zrozumienia podstaw działania urządzeń mechanicznych i układów elektronicznych. Student ma wiedzę z wybranych działów fizyki niezbędną do ilościowego opisu, rozumienia oraz rozwiązywania prostych zadań. | TCH_1A_W02 | T1A_W01 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-A-1 | M-1, M-2 | S-6, S-7 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_B03_U01 Student potrafi sformułować podstawowe twierdzenia i prawa fizyczne, zapisać je używając formalizmu matematycznego i zastosować do rozwiązywania prostych zadań fizycznych. | TCH_1A_U01 | T1A_U01 | — | C-2, C-3, C-4 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-4 | S-6 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_B03_K01 Student potrafi uczyć się samodzielnie, a także potrafi pracować w zespole. Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze. Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Student ma świadomość ważnej roli fizyki przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów jak i w praktyce inżynierskiej. | TCH_1A_K01, TCH_1A_K06 | T1A_K01, T1A_K03 | InzA_K01 | C-2, C-3, C-4 | T-A-6 | M-3, M-4 | S-3, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_B03_W01 Student ma widzę obejmującą mechanikę w stopniu niezbędnym do zrozumienia podstaw działania urządzeń mechanicznych i układów elektronicznych. Student ma wiedzę z wybranych działów fizyki niezbędną do ilościowego opisu, rozumienia oraz rozwiązywania prostych zadań. | 2,0 | Wiedza studenta z podstaw fizyki niezbędna do ilościowego opisu, rozumienia i rozwiązywania prostych zadań jest poniżej 50 %. |
3,0 | Wiedza studenta z podstaw fizyki niezbędna do ilościowego opisu, rozumienia i rozwiązywania prostych zadań jest większa od 50 % i sięga do 60 %. | |
3,5 | Wiedza studenta z podstaw fizyki niezbędna do ilościowego opisu, rozumienia i rozwiązywania prostych zadań jest większa od 60 % i sięga do 70 %. | |
4,0 | Wiedza studenta z podstaw fizyki niezbędna do ilościowego opisu, rozumienia i rozwiązywania prostych zadań jest większa od 70 % i sięga do 80 %. | |
4,5 | Wiedza studenta z podstaw fizyki niezbędna do ilościowego opisu, rozumienia i rozwiązywania prostych zadań jest większa od 80 % i sięga do 90 %. | |
5,0 | Wiedza studenta z podstaw fizyki niezbędna do ilościowego opisu, rozumienia i rozwiązywania prostych zadań jest powyżej 90 %. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_B03_U01 Student potrafi sformułować podstawowe twierdzenia i prawa fizyczne, zapisać je używając formalizmu matematycznego i zastosować do rozwiązywania prostych zadań fizycznych. | 2,0 | Student nie potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowych praw fizyki oraz ich zastosować do prostych problemów fizycznych. |
3,0 | Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki oraz zastosować je do prostych problemów fizycznych na ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych jest większa od 50% i sięga 60 %. | |
3,5 | Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki oraz zastosować je do prostych problemów fizycznych na ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych jest większa od 60% i sięga 70 %. | |
4,0 | Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki oraz zastosować je do prostych problemów fizycznych na ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych jest większa od 70% i sięga 80 %. | |
4,5 | Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki oraz zastosować je do prostych problemów fizycznych na ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych jest większa od 80% i sięga 90 %. | |
5,0 | Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki oraz zastosować je do prostych problemów fizycznych na ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych jest w zakresie od 90 d0 100%. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_B03_K01 Student potrafi uczyć się samodzielnie, a także potrafi pracować w zespole. Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze. Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Student ma świadomość ważnej roli fizyki przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów jak i w praktyce inżynierskiej. | 2,0 | Nie przygotował prezentacji, nie jest aktywny na ćwiczeniach |
3,0 | Dostateczne przygotowana prezentacja, mało aktywny na zajęciach | |
3,5 | Dostateczne przygotowana prezentacja, aktywny na zajęciach | |
4,0 | Dobrze przygotowana prezentacja, aktywny na zajęciach | |
4,5 | Dobrze przygotowana prezentacja, bardzo aktywny na zajęciach | |
5,0 | Bardzo dobrze przygotowana prezentacja, bardzo aktywny na ćwiczeniach |
Literatura podstawowa
- D. Halliday, R. Resnick, Fizyka, PWN, Warszawa, 2011
- T. Rewaj (red), Zbiór zadań z fizyki, Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1996
- A. Bujko, Zadania z fizyki z rozwiązaniami i komentarzami, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- K. Lichszteld, I. Kruk, Wykłady z Fizyki, Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1995