Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
specjalność: Technologia polimerów

Sylabus przedmiotu Chemia ogólna i nieorganiczna I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia ogólna i nieorganiczna I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Monika Bosacka <Monika.Bosacka@zut.edu.pl>, Anna Błońska-Tabero <Anna.Blonska-Tabero@zut.edu.pl>, Grażyna Dąbrowska <Grazyna.Dabrowska@zut.edu.pl>, Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl>, Izabella Rychłowska-Himmel <Izabella.Rychlowska-Himmel@zut.edu.pl>, Piotr Tabero <Piotr.Tabero@zut.edu.pl>, Elżbieta Tomaszewicz <Elzbieta.Tomaszewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 8,0 ECTS (formy) 8,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 4,00,41zaliczenie
wykładyW1 45 4,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiadanie podstawowej wiedzy z chemii, fizyki i matematyki z zakresu szkoły ponadgimnazjalnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami z chemii ogólnej i nieorganicznej potrzebnymi do opisu i zrozumienia zjawiski i praw chemicznych
C-2Zapoznanie studenta z rozwiązywaniem prostych zadań chemicznych związanych ze studiowanym kierunkiem

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Klasyfikacja i nazewnictwo związków nieorganicznych2
T-A-2Typy reakcji chemicznych.2
T-A-3Obliczenia oparte na podstawowych pojęciach i prawach chemii (min. liczba atomowa, masowa, masa atomowa, mol).2
T-A-4Obliczenia stechiometryczne oparte na wzorach związków chemicznych i równaniach reakcji chemicznych.2
T-A-5Stężenia roztworów. Mieszanie roztworów o różnych stężeniach. Obliczenia stechiometryczne z uwzględnieniem stężeń roztworów.4
T-A-6Kolokwium zaliczeniowe 12
T-A-7Budowa atomu, liczby kwantowe i orbitale atomowe.2
T-A-8Reakcje utleniania i redukcji2
T-A-9Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów. Stała i stopień dysocjacji słabych elektrolitów.2
T-A-10Roztwory buforowe. Obliczenia pH mieszanin buforowych.3
T-A-11Hydroliza soli. Pojęcie stałej i stopnia hydrolizy.2
T-A-12Iloczyn rozpuszczalności. Wpływ wspólnego jonu na rozpuszczalność trudnorozpuszczalnych elektrolitów3
T-A-13Kolokwium zaliczeniowe 22
30
wykłady
T-W-1Przedmiot i zakres chemii ogólnej i nieorganicznej. Zjawiska fizyczne i chemiczne. Mieszanina a związek chemiczny. Podstawowe pojęcia i prawa chemiczne. Względna masa atomowa i cząsteczkowa, liczba atomowa, mol.3
T-W-2Typy związków nieorganicznych i ich nazewnictwo. Typy reakcji chemicznych. Zasady obliczeń stechiometrycznych. Stężenia roztworów.3
T-W-3Budowa jądra atomowego. Cząstki elementarne. Energia wiązania nukleonów. Izotopy, izobary, izotony. Promieniotwórczość naturalna i sztuczna. Zastosowanie substancji promieniotwórczych.3
T-W-4Elektronowa struktura atomu. Dwoista natura światła i elektronów. Hipoteza de Broglie'a. Zasada nieoznaczoności Heisenberga. Funkcje falowe i równanie Schrödingera. Liczby kwantowe.3
T-W-5Atom wodoru. Orbitale atomowe wodoru. Orbitale w atomach wieloelektronowych. Zasady rozbudowy powłok elektronowych w atomach pierwiastków wieloelektronowych.3
T-W-6Układ okresowy pierwiastków. Perspektywy rozszerzenia układu okresowego. Energie jonizacji pierwiastków. Elektropowinowactwo i elektroujemność pierwiastków. Promienie atomowe i jonowe. Okresowość właściwości chemicznych pierwiastków.2
T-W-7Budowa cząsteczki. Rodzaje wiązań chemicznych. Teoria orbitali molekularnych. Dipole. Wiązania międzycząsteczkowe. Wiązanie wodorowe.3
T-W-8Cząsteczki wieloatomowe. Hybrydyzacja orbitali.2
T-W-9Szybkość reakcji chemicznych.Cząsteczkowość i rzędowość reakcji chemicznych. Układy homo- i heterogeniczne. Czynniki wpływające na szybkość reakcji chemicznych. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Zależność położenia stanu równowagi od temperatury i ciśnienia. Reakcje katalityczne.4
T-W-10Elektrolity. Solwatacja jonów. Kwasy, zasady, sole wg Arrheniusa. Pojęcie kwasu i zasady wg Brönsteda i wg Lewisa. Elektrolity mocne i słabe. Stała i stopień dysocjacji elektrolitycznej. Prawo rozcieńczeń Ostwalda.3
T-W-11Wykładnik stężenia jonów oksoniowych. Wskaźniki. Wpływ wspólnego jonu na położenie równowagi w roztworach elektrolitów. Roztwory buforowe. Hydroliza soli. Iloczyn rozpuszczalności.4
T-W-12Właściwości roztworów. Prężność pary nasyconej nad roztworami. Prawo Raoulta. Temperatura wrzenia i krzepnięcia roztworów. Osmoza. Dyfuzja.3
T-W-13Ciało stałe. Ciała anizotropowe i izotropowe. Sieć przestrzenna. Układy krystalograficzne. Liczby i wielościany koordynacyjne. Wiązania w sieci przestrzennej kryształów. Kryształy rzeczywiste. Izomorfizm, polimorfizm.3
T-W-14Równowagi fazowe. Reguła faz Gibbsa. Wykresy równowag fazowych. Układy jedno- i dwuskładnikowe.3
T-W-15Gazy. Równanie gazów doskonałych. Prawa gazowe. Prawo Daltona. Gazy rzeczywiste. Równanie gazów rzeczywistych. Zjawiska krytyczne.3
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Rozwiązywanie zadań zaleconych przez prowadzącego.40
A-A-3Praca z literaturą poszerzajacą materiał omówiony na ćwiczeniach audytoryjnych20
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia30
120
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach45
A-W-2W oparciu o zalecaną literaturę samodzielna analiza treści wykładów20
A-W-3Udział w konsultacjach10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu45
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne, egzamin pisemny i ustny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_B06_W01
Student opanował wiedzę z zakresu chemii ogólnej przydatną do zrozumienia zjawisk i praw chemicznych oraz formułowania prostych zadań związanych ze studiowanym kierunkiem
TCH_1A_W03T1A_W01C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-4M-1, M-2S-1, S-2
TCH_1A_B06_W02
Student ma wiedzę z zakresu chemii nieorganicznej dotycząćą głównie budowy i właściwości materii
TCH_1A_W03T1A_W01C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-A-3, T-A-4, T-A-7M-1, M-2S-1, S-2
TCH_1A_B06_W03
Student zna podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii
TCH_1A_W03T1A_W01C-2T-A-3, T-A-5, T-A-8, T-A-4, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_B06_U01
Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych wałaściwie dobranych źródeł
TCH_1A_U01T1A_U01C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-A-1, T-A-2M-1S-2
TCH_1A_B06_U02
Student ma umiejętność samokształcenia się
TCH_1A_U01T1A_U01C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-A-1, T-A-2, T-A-7M-1, M-2S-1, S-2
TCH_1A_B06_U03
Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury związków nieorganicznych
TCH_1A_U01T1A_U01C-1T-A-1, T-A-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_B06_K01
Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
TCH_1A_K01T1A_K01, T1A_K03C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1, M-2S-2
TCH_1A_B06_K02
Student potrafi pracować samodzielnie nad wyznaczonym zadaniem
TCH_1A_K01, TCH_1A_K03T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03InzA_K01C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-8, T-A-4, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-7, T-A-12M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_B06_W01
Student opanował wiedzę z zakresu chemii ogólnej przydatną do zrozumienia zjawisk i praw chemicznych oraz formułowania prostych zadań związanych ze studiowanym kierunkiem
2,0Student nie opanował wiedzy z zakresu chemii ogólnej przydatnej do zrozumienia zjawisk i praw chemicznych oraz nie potrafi formułować prostych zadań związanych ze studiowanym kierunkiem
3,0Student opanował wiedzę z zakresu chemii ogólnej przydatną do zrozumienia zjawisk i praw chemicznych w stopniu ograniczonym i nie potrafi formułować prostych zadań związanych ze studiowanym kierunkiem
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_1A_B06_W02
Student ma wiedzę z zakresu chemii nieorganicznej dotycząćą głównie budowy i właściwości materii
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu chemii nieorganicznej dotyczącej budowy i właściwości materii
3,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu chemii nieorganicznej dotyczącą głównie budowy i właściwości materii
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_1A_B06_W03
Student zna podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii
2,0Student nie zna podstawowych metod obliczeniowych stosowanych do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii
3,0Student zna w ograniczonym stopniu podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_B06_U01
Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych wałaściwie dobranych źródeł
2,0Student nie potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych wałaściwie dobranych źródeł
3,0Student w nieznacznycm stopniu potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych wałaściwie dobranych źródeł
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_1A_B06_U02
Student ma umiejętność samokształcenia się
2,0Student nie posuiada umiejętności samokształcenia się
3,0Student w ograniczonym zakresie ma umiejętność samokształcenia się
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_1A_B06_U03
Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury związków nieorganicznych
2,0Student nie potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury związków nieorganicznych
3,0Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury najprostszych związków nieorganicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_B06_K01
Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
2,0Student nie rozumie potrzeby uczenia się przez całe życie, nie potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
3,0Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, ale nie potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_1A_B06_K02
Student potrafi pracować samodzielnie nad wyznaczonym zadaniem
2,0Student nie potrafi pracować samodzielnie nad wyznaczonym zadaniem
3,0Student potrafi pracować samodzielnie nad wyznaczonym najprostszym zadaniem
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. A. Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej, PWN, Warszawa, 2010, 6, lub wydania starsze
  2. J.D.Lee, Zwięzła chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 1999, 5
  3. A.Jabłoński, T. Palewski, Obliczenia w chemii nieorganicznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1997, 1
  4. L. Pajdowski, Chemia ogólna, PWN, Warszawa, 1982, 6

Literatura dodatkowa

  1. L. Kolditz, Chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 1994, 1
  2. F.A. Cotton, G. Wilkinson, P.L. Gaus, Chemia nieorganiczna. Podstawy., PWN, Warszawa, 1995, 1
  3. P.A. Cox, Krótkie wykłady. Chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 2003, 1
  4. L.Pauling, P.Pauling, Chemia, PWN, Warszawa, 1997, 1
  5. B. Jasińska, Chemia ogólna, Wyd. AGH, Kraków, 1998
  6. A. Górska, Klasyfikacja pierwiastków chemicznych i związków chemicznych, WNT, Warszawa, 1994
  7. M. Wesołowska, K. Szefer, D. Zimna, Zbiór zadań z analizy chemicznej, WNT, Warszawa, 2007
  8. A. Śliwa, Znbiór zadań z chemii ogólnej i nieorganicznej, PWN, Warszawa, 1987, 2

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Klasyfikacja i nazewnictwo związków nieorganicznych2
T-A-2Typy reakcji chemicznych.2
T-A-3Obliczenia oparte na podstawowych pojęciach i prawach chemii (min. liczba atomowa, masowa, masa atomowa, mol).2
T-A-4Obliczenia stechiometryczne oparte na wzorach związków chemicznych i równaniach reakcji chemicznych.2
T-A-5Stężenia roztworów. Mieszanie roztworów o różnych stężeniach. Obliczenia stechiometryczne z uwzględnieniem stężeń roztworów.4
T-A-6Kolokwium zaliczeniowe 12
T-A-7Budowa atomu, liczby kwantowe i orbitale atomowe.2
T-A-8Reakcje utleniania i redukcji2
T-A-9Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów. Stała i stopień dysocjacji słabych elektrolitów.2
T-A-10Roztwory buforowe. Obliczenia pH mieszanin buforowych.3
T-A-11Hydroliza soli. Pojęcie stałej i stopnia hydrolizy.2
T-A-12Iloczyn rozpuszczalności. Wpływ wspólnego jonu na rozpuszczalność trudnorozpuszczalnych elektrolitów3
T-A-13Kolokwium zaliczeniowe 22
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmiot i zakres chemii ogólnej i nieorganicznej. Zjawiska fizyczne i chemiczne. Mieszanina a związek chemiczny. Podstawowe pojęcia i prawa chemiczne. Względna masa atomowa i cząsteczkowa, liczba atomowa, mol.3
T-W-2Typy związków nieorganicznych i ich nazewnictwo. Typy reakcji chemicznych. Zasady obliczeń stechiometrycznych. Stężenia roztworów.3
T-W-3Budowa jądra atomowego. Cząstki elementarne. Energia wiązania nukleonów. Izotopy, izobary, izotony. Promieniotwórczość naturalna i sztuczna. Zastosowanie substancji promieniotwórczych.3
T-W-4Elektronowa struktura atomu. Dwoista natura światła i elektronów. Hipoteza de Broglie'a. Zasada nieoznaczoności Heisenberga. Funkcje falowe i równanie Schrödingera. Liczby kwantowe.3
T-W-5Atom wodoru. Orbitale atomowe wodoru. Orbitale w atomach wieloelektronowych. Zasady rozbudowy powłok elektronowych w atomach pierwiastków wieloelektronowych.3
T-W-6Układ okresowy pierwiastków. Perspektywy rozszerzenia układu okresowego. Energie jonizacji pierwiastków. Elektropowinowactwo i elektroujemność pierwiastków. Promienie atomowe i jonowe. Okresowość właściwości chemicznych pierwiastków.2
T-W-7Budowa cząsteczki. Rodzaje wiązań chemicznych. Teoria orbitali molekularnych. Dipole. Wiązania międzycząsteczkowe. Wiązanie wodorowe.3
T-W-8Cząsteczki wieloatomowe. Hybrydyzacja orbitali.2
T-W-9Szybkość reakcji chemicznych.Cząsteczkowość i rzędowość reakcji chemicznych. Układy homo- i heterogeniczne. Czynniki wpływające na szybkość reakcji chemicznych. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Zależność położenia stanu równowagi od temperatury i ciśnienia. Reakcje katalityczne.4
T-W-10Elektrolity. Solwatacja jonów. Kwasy, zasady, sole wg Arrheniusa. Pojęcie kwasu i zasady wg Brönsteda i wg Lewisa. Elektrolity mocne i słabe. Stała i stopień dysocjacji elektrolitycznej. Prawo rozcieńczeń Ostwalda.3
T-W-11Wykładnik stężenia jonów oksoniowych. Wskaźniki. Wpływ wspólnego jonu na położenie równowagi w roztworach elektrolitów. Roztwory buforowe. Hydroliza soli. Iloczyn rozpuszczalności.4
T-W-12Właściwości roztworów. Prężność pary nasyconej nad roztworami. Prawo Raoulta. Temperatura wrzenia i krzepnięcia roztworów. Osmoza. Dyfuzja.3
T-W-13Ciało stałe. Ciała anizotropowe i izotropowe. Sieć przestrzenna. Układy krystalograficzne. Liczby i wielościany koordynacyjne. Wiązania w sieci przestrzennej kryształów. Kryształy rzeczywiste. Izomorfizm, polimorfizm.3
T-W-14Równowagi fazowe. Reguła faz Gibbsa. Wykresy równowag fazowych. Układy jedno- i dwuskładnikowe.3
T-W-15Gazy. Równanie gazów doskonałych. Prawa gazowe. Prawo Daltona. Gazy rzeczywiste. Równanie gazów rzeczywistych. Zjawiska krytyczne.3
45

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Rozwiązywanie zadań zaleconych przez prowadzącego.40
A-A-3Praca z literaturą poszerzajacą materiał omówiony na ćwiczeniach audytoryjnych20
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia30
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach45
A-W-2W oparciu o zalecaną literaturę samodzielna analiza treści wykładów20
A-W-3Udział w konsultacjach10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu45
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_B06_W01Student opanował wiedzę z zakresu chemii ogólnej przydatną do zrozumienia zjawisk i praw chemicznych oraz formułowania prostych zadań związanych ze studiowanym kierunkiem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W03ma wiedzę z zakresu chemii niezbędną do rozumienia i ilościowego opisu zjawisk i praw chemicznych oraz procesów technologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami z chemii ogólnej i nieorganicznej potrzebnymi do opisu i zrozumienia zjawiski i praw chemicznych
C-2Zapoznanie studenta z rozwiązywaniem prostych zadań chemicznych związanych ze studiowanym kierunkiem
Treści programoweT-W-2Typy związków nieorganicznych i ich nazewnictwo. Typy reakcji chemicznych. Zasady obliczeń stechiometrycznych. Stężenia roztworów.
T-W-3Budowa jądra atomowego. Cząstki elementarne. Energia wiązania nukleonów. Izotopy, izobary, izotony. Promieniotwórczość naturalna i sztuczna. Zastosowanie substancji promieniotwórczych.
T-W-4Elektronowa struktura atomu. Dwoista natura światła i elektronów. Hipoteza de Broglie'a. Zasada nieoznaczoności Heisenberga. Funkcje falowe i równanie Schrödingera. Liczby kwantowe.
T-W-5Atom wodoru. Orbitale atomowe wodoru. Orbitale w atomach wieloelektronowych. Zasady rozbudowy powłok elektronowych w atomach pierwiastków wieloelektronowych.
T-W-1Przedmiot i zakres chemii ogólnej i nieorganicznej. Zjawiska fizyczne i chemiczne. Mieszanina a związek chemiczny. Podstawowe pojęcia i prawa chemiczne. Względna masa atomowa i cząsteczkowa, liczba atomowa, mol.
T-W-7Budowa cząsteczki. Rodzaje wiązań chemicznych. Teoria orbitali molekularnych. Dipole. Wiązania międzycząsteczkowe. Wiązanie wodorowe.
T-W-6Układ okresowy pierwiastków. Perspektywy rozszerzenia układu okresowego. Energie jonizacji pierwiastków. Elektropowinowactwo i elektroujemność pierwiastków. Promienie atomowe i jonowe. Okresowość właściwości chemicznych pierwiastków.
T-W-8Cząsteczki wieloatomowe. Hybrydyzacja orbitali.
T-W-9Szybkość reakcji chemicznych.Cząsteczkowość i rzędowość reakcji chemicznych. Układy homo- i heterogeniczne. Czynniki wpływające na szybkość reakcji chemicznych. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Zależność położenia stanu równowagi od temperatury i ciśnienia. Reakcje katalityczne.
T-W-11Wykładnik stężenia jonów oksoniowych. Wskaźniki. Wpływ wspólnego jonu na położenie równowagi w roztworach elektrolitów. Roztwory buforowe. Hydroliza soli. Iloczyn rozpuszczalności.
T-W-10Elektrolity. Solwatacja jonów. Kwasy, zasady, sole wg Arrheniusa. Pojęcie kwasu i zasady wg Brönsteda i wg Lewisa. Elektrolity mocne i słabe. Stała i stopień dysocjacji elektrolitycznej. Prawo rozcieńczeń Ostwalda.
T-W-12Właściwości roztworów. Prężność pary nasyconej nad roztworami. Prawo Raoulta. Temperatura wrzenia i krzepnięcia roztworów. Osmoza. Dyfuzja.
T-W-13Ciało stałe. Ciała anizotropowe i izotropowe. Sieć przestrzenna. Układy krystalograficzne. Liczby i wielościany koordynacyjne. Wiązania w sieci przestrzennej kryształów. Kryształy rzeczywiste. Izomorfizm, polimorfizm.
T-W-14Równowagi fazowe. Reguła faz Gibbsa. Wykresy równowag fazowych. Układy jedno- i dwuskładnikowe.
T-W-15Gazy. Równanie gazów doskonałych. Prawa gazowe. Prawo Daltona. Gazy rzeczywiste. Równanie gazów rzeczywistych. Zjawiska krytyczne.
T-A-2Typy reakcji chemicznych.
T-A-3Obliczenia oparte na podstawowych pojęciach i prawach chemii (min. liczba atomowa, masowa, masa atomowa, mol).
T-A-5Stężenia roztworów. Mieszanie roztworów o różnych stężeniach. Obliczenia stechiometryczne z uwzględnieniem stężeń roztworów.
T-A-4Obliczenia stechiometryczne oparte na wzorach związków chemicznych i równaniach reakcji chemicznych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne, egzamin pisemny i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował wiedzy z zakresu chemii ogólnej przydatnej do zrozumienia zjawisk i praw chemicznych oraz nie potrafi formułować prostych zadań związanych ze studiowanym kierunkiem
3,0Student opanował wiedzę z zakresu chemii ogólnej przydatną do zrozumienia zjawisk i praw chemicznych w stopniu ograniczonym i nie potrafi formułować prostych zadań związanych ze studiowanym kierunkiem
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_B06_W02Student ma wiedzę z zakresu chemii nieorganicznej dotycząćą głównie budowy i właściwości materii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W03ma wiedzę z zakresu chemii niezbędną do rozumienia i ilościowego opisu zjawisk i praw chemicznych oraz procesów technologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami z chemii ogólnej i nieorganicznej potrzebnymi do opisu i zrozumienia zjawiski i praw chemicznych
Treści programoweT-W-2Typy związków nieorganicznych i ich nazewnictwo. Typy reakcji chemicznych. Zasady obliczeń stechiometrycznych. Stężenia roztworów.
T-W-3Budowa jądra atomowego. Cząstki elementarne. Energia wiązania nukleonów. Izotopy, izobary, izotony. Promieniotwórczość naturalna i sztuczna. Zastosowanie substancji promieniotwórczych.
T-W-4Elektronowa struktura atomu. Dwoista natura światła i elektronów. Hipoteza de Broglie'a. Zasada nieoznaczoności Heisenberga. Funkcje falowe i równanie Schrödingera. Liczby kwantowe.
T-W-5Atom wodoru. Orbitale atomowe wodoru. Orbitale w atomach wieloelektronowych. Zasady rozbudowy powłok elektronowych w atomach pierwiastków wieloelektronowych.
T-W-1Przedmiot i zakres chemii ogólnej i nieorganicznej. Zjawiska fizyczne i chemiczne. Mieszanina a związek chemiczny. Podstawowe pojęcia i prawa chemiczne. Względna masa atomowa i cząsteczkowa, liczba atomowa, mol.
T-W-7Budowa cząsteczki. Rodzaje wiązań chemicznych. Teoria orbitali molekularnych. Dipole. Wiązania międzycząsteczkowe. Wiązanie wodorowe.
T-W-6Układ okresowy pierwiastków. Perspektywy rozszerzenia układu okresowego. Energie jonizacji pierwiastków. Elektropowinowactwo i elektroujemność pierwiastków. Promienie atomowe i jonowe. Okresowość właściwości chemicznych pierwiastków.
T-W-8Cząsteczki wieloatomowe. Hybrydyzacja orbitali.
T-W-13Ciało stałe. Ciała anizotropowe i izotropowe. Sieć przestrzenna. Układy krystalograficzne. Liczby i wielościany koordynacyjne. Wiązania w sieci przestrzennej kryształów. Kryształy rzeczywiste. Izomorfizm, polimorfizm.
T-W-14Równowagi fazowe. Reguła faz Gibbsa. Wykresy równowag fazowych. Układy jedno- i dwuskładnikowe.
T-W-15Gazy. Równanie gazów doskonałych. Prawa gazowe. Prawo Daltona. Gazy rzeczywiste. Równanie gazów rzeczywistych. Zjawiska krytyczne.
T-A-3Obliczenia oparte na podstawowych pojęciach i prawach chemii (min. liczba atomowa, masowa, masa atomowa, mol).
T-A-4Obliczenia stechiometryczne oparte na wzorach związków chemicznych i równaniach reakcji chemicznych.
T-A-7Budowa atomu, liczby kwantowe i orbitale atomowe.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne, egzamin pisemny i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu chemii nieorganicznej dotyczącej budowy i właściwości materii
3,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu chemii nieorganicznej dotyczącą głównie budowy i właściwości materii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_B06_W03Student zna podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W03ma wiedzę z zakresu chemii niezbędną do rozumienia i ilościowego opisu zjawisk i praw chemicznych oraz procesów technologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z rozwiązywaniem prostych zadań chemicznych związanych ze studiowanym kierunkiem
Treści programoweT-A-3Obliczenia oparte na podstawowych pojęciach i prawach chemii (min. liczba atomowa, masowa, masa atomowa, mol).
T-A-5Stężenia roztworów. Mieszanie roztworów o różnych stężeniach. Obliczenia stechiometryczne z uwzględnieniem stężeń roztworów.
T-A-8Reakcje utleniania i redukcji
T-A-4Obliczenia stechiometryczne oparte na wzorach związków chemicznych i równaniach reakcji chemicznych.
T-A-9Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów. Stała i stopień dysocjacji słabych elektrolitów.
T-A-10Roztwory buforowe. Obliczenia pH mieszanin buforowych.
T-A-11Hydroliza soli. Pojęcie stałej i stopnia hydrolizy.
T-A-12Iloczyn rozpuszczalności. Wpływ wspólnego jonu na rozpuszczalność trudnorozpuszczalnych elektrolitów
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne, egzamin pisemny i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych metod obliczeniowych stosowanych do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii
3,0Student zna w ograniczonym stopniu podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_B06_U01Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych wałaściwie dobranych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje literaturowe z baz danych oraz innych źródeł związanych z naukami chemicznymi i fizycznymi; potrafi integrować uzyskane informacje, interpretować je, wyciągać prawidłowe wnioski i formułować opinie wraz z ich uzasadnieniem
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami z chemii ogólnej i nieorganicznej potrzebnymi do opisu i zrozumienia zjawiski i praw chemicznych
C-2Zapoznanie studenta z rozwiązywaniem prostych zadań chemicznych związanych ze studiowanym kierunkiem
Treści programoweT-W-2Typy związków nieorganicznych i ich nazewnictwo. Typy reakcji chemicznych. Zasady obliczeń stechiometrycznych. Stężenia roztworów.
T-W-3Budowa jądra atomowego. Cząstki elementarne. Energia wiązania nukleonów. Izotopy, izobary, izotony. Promieniotwórczość naturalna i sztuczna. Zastosowanie substancji promieniotwórczych.
T-W-4Elektronowa struktura atomu. Dwoista natura światła i elektronów. Hipoteza de Broglie'a. Zasada nieoznaczoności Heisenberga. Funkcje falowe i równanie Schrödingera. Liczby kwantowe.
T-W-5Atom wodoru. Orbitale atomowe wodoru. Orbitale w atomach wieloelektronowych. Zasady rozbudowy powłok elektronowych w atomach pierwiastków wieloelektronowych.
T-W-1Przedmiot i zakres chemii ogólnej i nieorganicznej. Zjawiska fizyczne i chemiczne. Mieszanina a związek chemiczny. Podstawowe pojęcia i prawa chemiczne. Względna masa atomowa i cząsteczkowa, liczba atomowa, mol.
T-W-7Budowa cząsteczki. Rodzaje wiązań chemicznych. Teoria orbitali molekularnych. Dipole. Wiązania międzycząsteczkowe. Wiązanie wodorowe.
T-W-6Układ okresowy pierwiastków. Perspektywy rozszerzenia układu okresowego. Energie jonizacji pierwiastków. Elektropowinowactwo i elektroujemność pierwiastków. Promienie atomowe i jonowe. Okresowość właściwości chemicznych pierwiastków.
T-W-8Cząsteczki wieloatomowe. Hybrydyzacja orbitali.
T-W-9Szybkość reakcji chemicznych.Cząsteczkowość i rzędowość reakcji chemicznych. Układy homo- i heterogeniczne. Czynniki wpływające na szybkość reakcji chemicznych. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Zależność położenia stanu równowagi od temperatury i ciśnienia. Reakcje katalityczne.
T-W-11Wykładnik stężenia jonów oksoniowych. Wskaźniki. Wpływ wspólnego jonu na położenie równowagi w roztworach elektrolitów. Roztwory buforowe. Hydroliza soli. Iloczyn rozpuszczalności.
T-W-10Elektrolity. Solwatacja jonów. Kwasy, zasady, sole wg Arrheniusa. Pojęcie kwasu i zasady wg Brönsteda i wg Lewisa. Elektrolity mocne i słabe. Stała i stopień dysocjacji elektrolitycznej. Prawo rozcieńczeń Ostwalda.
T-W-12Właściwości roztworów. Prężność pary nasyconej nad roztworami. Prawo Raoulta. Temperatura wrzenia i krzepnięcia roztworów. Osmoza. Dyfuzja.
T-W-13Ciało stałe. Ciała anizotropowe i izotropowe. Sieć przestrzenna. Układy krystalograficzne. Liczby i wielościany koordynacyjne. Wiązania w sieci przestrzennej kryształów. Kryształy rzeczywiste. Izomorfizm, polimorfizm.
T-W-14Równowagi fazowe. Reguła faz Gibbsa. Wykresy równowag fazowych. Układy jedno- i dwuskładnikowe.
T-W-15Gazy. Równanie gazów doskonałych. Prawa gazowe. Prawo Daltona. Gazy rzeczywiste. Równanie gazów rzeczywistych. Zjawiska krytyczne.
T-A-1Klasyfikacja i nazewnictwo związków nieorganicznych
T-A-2Typy reakcji chemicznych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne, egzamin pisemny i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych wałaściwie dobranych źródeł
3,0Student w nieznacznycm stopniu potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych wałaściwie dobranych źródeł
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_B06_U02Student ma umiejętność samokształcenia się
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje literaturowe z baz danych oraz innych źródeł związanych z naukami chemicznymi i fizycznymi; potrafi integrować uzyskane informacje, interpretować je, wyciągać prawidłowe wnioski i formułować opinie wraz z ich uzasadnieniem
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami z chemii ogólnej i nieorganicznej potrzebnymi do opisu i zrozumienia zjawiski i praw chemicznych
C-2Zapoznanie studenta z rozwiązywaniem prostych zadań chemicznych związanych ze studiowanym kierunkiem
Treści programoweT-W-2Typy związków nieorganicznych i ich nazewnictwo. Typy reakcji chemicznych. Zasady obliczeń stechiometrycznych. Stężenia roztworów.
T-W-3Budowa jądra atomowego. Cząstki elementarne. Energia wiązania nukleonów. Izotopy, izobary, izotony. Promieniotwórczość naturalna i sztuczna. Zastosowanie substancji promieniotwórczych.
T-W-4Elektronowa struktura atomu. Dwoista natura światła i elektronów. Hipoteza de Broglie'a. Zasada nieoznaczoności Heisenberga. Funkcje falowe i równanie Schrödingera. Liczby kwantowe.
T-W-5Atom wodoru. Orbitale atomowe wodoru. Orbitale w atomach wieloelektronowych. Zasady rozbudowy powłok elektronowych w atomach pierwiastków wieloelektronowych.
T-W-1Przedmiot i zakres chemii ogólnej i nieorganicznej. Zjawiska fizyczne i chemiczne. Mieszanina a związek chemiczny. Podstawowe pojęcia i prawa chemiczne. Względna masa atomowa i cząsteczkowa, liczba atomowa, mol.
T-W-7Budowa cząsteczki. Rodzaje wiązań chemicznych. Teoria orbitali molekularnych. Dipole. Wiązania międzycząsteczkowe. Wiązanie wodorowe.
T-W-6Układ okresowy pierwiastków. Perspektywy rozszerzenia układu okresowego. Energie jonizacji pierwiastków. Elektropowinowactwo i elektroujemność pierwiastków. Promienie atomowe i jonowe. Okresowość właściwości chemicznych pierwiastków.
T-W-8Cząsteczki wieloatomowe. Hybrydyzacja orbitali.
T-W-9Szybkość reakcji chemicznych.Cząsteczkowość i rzędowość reakcji chemicznych. Układy homo- i heterogeniczne. Czynniki wpływające na szybkość reakcji chemicznych. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Zależność położenia stanu równowagi od temperatury i ciśnienia. Reakcje katalityczne.
T-W-11Wykładnik stężenia jonów oksoniowych. Wskaźniki. Wpływ wspólnego jonu na położenie równowagi w roztworach elektrolitów. Roztwory buforowe. Hydroliza soli. Iloczyn rozpuszczalności.
T-W-10Elektrolity. Solwatacja jonów. Kwasy, zasady, sole wg Arrheniusa. Pojęcie kwasu i zasady wg Brönsteda i wg Lewisa. Elektrolity mocne i słabe. Stała i stopień dysocjacji elektrolitycznej. Prawo rozcieńczeń Ostwalda.
T-W-12Właściwości roztworów. Prężność pary nasyconej nad roztworami. Prawo Raoulta. Temperatura wrzenia i krzepnięcia roztworów. Osmoza. Dyfuzja.
T-W-13Ciało stałe. Ciała anizotropowe i izotropowe. Sieć przestrzenna. Układy krystalograficzne. Liczby i wielościany koordynacyjne. Wiązania w sieci przestrzennej kryształów. Kryształy rzeczywiste. Izomorfizm, polimorfizm.
T-W-14Równowagi fazowe. Reguła faz Gibbsa. Wykresy równowag fazowych. Układy jedno- i dwuskładnikowe.
T-W-15Gazy. Równanie gazów doskonałych. Prawa gazowe. Prawo Daltona. Gazy rzeczywiste. Równanie gazów rzeczywistych. Zjawiska krytyczne.
T-A-1Klasyfikacja i nazewnictwo związków nieorganicznych
T-A-2Typy reakcji chemicznych.
T-A-7Budowa atomu, liczby kwantowe i orbitale atomowe.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne, egzamin pisemny i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posuiada umiejętności samokształcenia się
3,0Student w ograniczonym zakresie ma umiejętność samokształcenia się
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_B06_U03Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury związków nieorganicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje literaturowe z baz danych oraz innych źródeł związanych z naukami chemicznymi i fizycznymi; potrafi integrować uzyskane informacje, interpretować je, wyciągać prawidłowe wnioski i formułować opinie wraz z ich uzasadnieniem
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami z chemii ogólnej i nieorganicznej potrzebnymi do opisu i zrozumienia zjawiski i praw chemicznych
Treści programoweT-A-1Klasyfikacja i nazewnictwo związków nieorganicznych
T-A-2Typy reakcji chemicznych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne, egzamin pisemny i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury związków nieorganicznych
3,0Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury najprostszych związków nieorganicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_B06_K01Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K01rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami z chemii ogólnej i nieorganicznej potrzebnymi do opisu i zrozumienia zjawiski i praw chemicznych
C-2Zapoznanie studenta z rozwiązywaniem prostych zadań chemicznych związanych ze studiowanym kierunkiem
Treści programoweT-W-2Typy związków nieorganicznych i ich nazewnictwo. Typy reakcji chemicznych. Zasady obliczeń stechiometrycznych. Stężenia roztworów.
T-W-3Budowa jądra atomowego. Cząstki elementarne. Energia wiązania nukleonów. Izotopy, izobary, izotony. Promieniotwórczość naturalna i sztuczna. Zastosowanie substancji promieniotwórczych.
T-W-4Elektronowa struktura atomu. Dwoista natura światła i elektronów. Hipoteza de Broglie'a. Zasada nieoznaczoności Heisenberga. Funkcje falowe i równanie Schrödingera. Liczby kwantowe.
T-W-5Atom wodoru. Orbitale atomowe wodoru. Orbitale w atomach wieloelektronowych. Zasady rozbudowy powłok elektronowych w atomach pierwiastków wieloelektronowych.
T-W-1Przedmiot i zakres chemii ogólnej i nieorganicznej. Zjawiska fizyczne i chemiczne. Mieszanina a związek chemiczny. Podstawowe pojęcia i prawa chemiczne. Względna masa atomowa i cząsteczkowa, liczba atomowa, mol.
T-W-7Budowa cząsteczki. Rodzaje wiązań chemicznych. Teoria orbitali molekularnych. Dipole. Wiązania międzycząsteczkowe. Wiązanie wodorowe.
T-W-6Układ okresowy pierwiastków. Perspektywy rozszerzenia układu okresowego. Energie jonizacji pierwiastków. Elektropowinowactwo i elektroujemność pierwiastków. Promienie atomowe i jonowe. Okresowość właściwości chemicznych pierwiastków.
T-W-8Cząsteczki wieloatomowe. Hybrydyzacja orbitali.
T-W-9Szybkość reakcji chemicznych.Cząsteczkowość i rzędowość reakcji chemicznych. Układy homo- i heterogeniczne. Czynniki wpływające na szybkość reakcji chemicznych. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Zależność położenia stanu równowagi od temperatury i ciśnienia. Reakcje katalityczne.
T-W-11Wykładnik stężenia jonów oksoniowych. Wskaźniki. Wpływ wspólnego jonu na położenie równowagi w roztworach elektrolitów. Roztwory buforowe. Hydroliza soli. Iloczyn rozpuszczalności.
T-W-10Elektrolity. Solwatacja jonów. Kwasy, zasady, sole wg Arrheniusa. Pojęcie kwasu i zasady wg Brönsteda i wg Lewisa. Elektrolity mocne i słabe. Stała i stopień dysocjacji elektrolitycznej. Prawo rozcieńczeń Ostwalda.
T-W-12Właściwości roztworów. Prężność pary nasyconej nad roztworami. Prawo Raoulta. Temperatura wrzenia i krzepnięcia roztworów. Osmoza. Dyfuzja.
T-W-13Ciało stałe. Ciała anizotropowe i izotropowe. Sieć przestrzenna. Układy krystalograficzne. Liczby i wielościany koordynacyjne. Wiązania w sieci przestrzennej kryształów. Kryształy rzeczywiste. Izomorfizm, polimorfizm.
T-W-14Równowagi fazowe. Reguła faz Gibbsa. Wykresy równowag fazowych. Układy jedno- i dwuskładnikowe.
T-W-15Gazy. Równanie gazów doskonałych. Prawa gazowe. Prawo Daltona. Gazy rzeczywiste. Równanie gazów rzeczywistych. Zjawiska krytyczne.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne, egzamin pisemny i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie potrzeby uczenia się przez całe życie, nie potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
3,0Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, ale nie potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_B06_K02Student potrafi pracować samodzielnie nad wyznaczonym zadaniem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K01rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
TCH_1A_K03ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami z chemii ogólnej i nieorganicznej potrzebnymi do opisu i zrozumienia zjawiski i praw chemicznych
C-2Zapoznanie studenta z rozwiązywaniem prostych zadań chemicznych związanych ze studiowanym kierunkiem
Treści programoweT-A-1Klasyfikacja i nazewnictwo związków nieorganicznych
T-A-2Typy reakcji chemicznych.
T-A-3Obliczenia oparte na podstawowych pojęciach i prawach chemii (min. liczba atomowa, masowa, masa atomowa, mol).
T-A-5Stężenia roztworów. Mieszanie roztworów o różnych stężeniach. Obliczenia stechiometryczne z uwzględnieniem stężeń roztworów.
T-A-8Reakcje utleniania i redukcji
T-A-4Obliczenia stechiometryczne oparte na wzorach związków chemicznych i równaniach reakcji chemicznych.
T-A-9Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów. Stała i stopień dysocjacji słabych elektrolitów.
T-A-10Roztwory buforowe. Obliczenia pH mieszanin buforowych.
T-A-11Hydroliza soli. Pojęcie stałej i stopnia hydrolizy.
T-A-7Budowa atomu, liczby kwantowe i orbitale atomowe.
T-A-12Iloczyn rozpuszczalności. Wpływ wspólnego jonu na rozpuszczalność trudnorozpuszczalnych elektrolitów
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne, egzamin pisemny i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować samodzielnie nad wyznaczonym zadaniem
3,0Student potrafi pracować samodzielnie nad wyznaczonym najprostszym zadaniem
3,5
4,0
4,5
5,0