Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
specjalność: Technologia polimerów

Sylabus przedmiotu Projekt technologiczny:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projekt technologiczny
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Antoni Morawski <Antoni.Morawski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 90 4,00,44zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1matematyka na poziomie liceum
W-2chemia ogólna
W-3podstawy inżynierii chemicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1znajomość wykonania technicznej dokumentacji opracowanej technologii
C-2umiejętność analizy i wyboru oferowanych projektów technologicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Przedstawienie zakresu tematyki projektowej i wybór tematu projektu5
T-P-2Omówienie i praktyczna realizacja sposobów wykonywania projektu25
T-P-3Dyskusje wynikow badań literaturowych6
T-P-4Weryfikacja przyjętej przez studenta koncepcji technologicznej - schemat blokowy4
T-P-5Analiza możliwości aparturowego rozwiązania koncepcji technologicznej - schemat technologiczny5
T-P-6Konsultacje: sprawdzanie i korekta prowadzonych obliczeń15
T-P-7Weryfikacja przygotowanego opisu projektu25
T-P-8Ocena wykonania zadań projektowych5
90
wykłady
T-W-1Zasady projektowania w technologii chemicznej. Koncepcja technologiczna1
T-W-2Przedstawienie wzorcowego układu projekty technologicznego: TOM I (Zeszyt 1. Dane o procesie technologicznym; Zeszyt 2. Bilans masowy i cieplny; Zeszyt 3. Schemat Technologiczny; Zeszyt 4. Kontrola laboratoryjna procesu), TOM II (Zeszyt 1. Zbiorczy wykaz aparatury i urządzeń technologicznych oraz materiałów orurowania; Zeszyt 2. Specyfikacje szczegółowe, szkice, rysunki złożeniowe aparatów; Zeszyt 3. Koncepcja lokalizacji i przestrzennego rozmieszczenia aparatury; Zeszyt 4. Pomiary i automatyka), Tom 3. Założenia branżowe (Zeszyt 1. Wytyczne branżowe, Zeszyt 2. Zagadnienia korozji i doboru materiałów, Zeszyt 3. Zagadnienia BHP i p.poż), Tom 4 (Zeszyt 1. Orientacyjne zestawienie kosztów, Zeszyt 2. Część ekonomiczna), TOM5 – Materiały źródłowe o procesie technologicznym5
T-W-3Wykres Sankey’a1
T-W-4Przedstawienie wykonania przykładowego projektu2
T-W-5Symbole aparatury chemicznej stosowane przy tworzeniu schematów instalacji.2
T-W-6Przykładowe zadania projektowe.3
T-W-7Kolokwium podsumowujące1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach90
A-P-2Badania literaturowe20
A-P-3Opracowanie koncepcji technologicznej4
A-P-4Konsultacje z prowadzącym projekt16
A-P-5Wykonanie obliczeń projektowych i rysunków40
A-P-6Wykonaie opisu projektu11
181
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2zapoznanie literatury przedmiotu9
A-W-3Przygotowanie do kolokwium6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład
M-2przygotowanie dokumentacji projektu technologii

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Według przedstawionego opisu technologii należy narysować schemat technologiczny, przeprowadzić obliczenia bilansowe i wykonać wykres Sankeya
S-2Ocena podsumowująca: Projekt technologiczny - na zadany temat student opisuje podstawy technologii produkcji, np. kwasu siarkowego, a następnie przeprowadza obliczenia procesowe i bilansowe oraz przygotowuje dokumentację techniczną.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_c11_W04
ma wiedzę w zakresie doboru materiału konstrukcyjnego
TCH_1A_W04T1A_W01, T1A_W06InzA_W01C-1, C-2T-W-1, T-W-6, T-P-6, T-P-5, T-P-4M-2S-2
TCH_1A_c11_W15
zna metody i techniki stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich związanych z technologią chemiczną
TCH_1A_W15T1A_W07InzA_W02C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-P-2, T-P-5, T-P-8M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_c11_U03
potrafi przygotować dokumentację techniczną opisującą realizację techniczną danej technologii
TCH_1A_U03T1A_U03C-1T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-P-2, T-P-6, T-P-5, T-P-4, T-P-1, T-P-3, T-P-7, T-P-8M-1, M-2S-1, S-2
TCH_1A_c11_U15
zna czynniki wpływające na efekty ekonomiczne eksploatacji procesu technologicznego
TCH_1A_U15T1A_U12InzA_U04C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-P-2, T-P-4, T-P-8M-1S-2
TCH_1A_c11_U23
potrafi zaprojektowac stanowisko badawcze
TCH_1A_U23T1A_U16InzA_U08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-P-6, T-P-5, T-P-7M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_c11_K10
Rozumie wpływ doboru konstrukcji aparatury na koszt projektu
TCH_1A_K10T1A_K06, T1A_K07InzA_K02C-2T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-P-2, T-P-6, T-P-5, T-P-4, T-P-1, T-P-3, T-P-7, T-P-8M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_c11_W04
ma wiedzę w zakresie doboru materiału konstrukcyjnego
2,0nie zna zasad doboru materiałów konstrukcyjnych
3,0zna różne materiały konstrukcyjne i ich przeznaczenie
3,5potrafi dla danego medium i procesu dobrać odporny materiał konstrukcyjny
4,0potrafi dobrać właściwe materiały konstrukcyjne
4,5rozróżnia zagadnienie odporności materiału a jego ceny i potrafi wskazać kilka metriałów zamiennych
5,0Wybiera optymalne materiały konstrukcyjne
TCH_1A_c11_W15
zna metody i techniki stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich związanych z technologią chemiczną
2,0nie potrafi rozwiązywać zadań inżynierskich
3,0potrafi rozwiązać proste zadania inżynieskie
3,5zna popularne sposoby i metody stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich
4,0dobrzez rozwiązuje podstwowe zadania inżynierskie
4,5zna kilka sposobów i metod rozwiązywania zadań inżynierskich
5,0prawidłowo rozwiązuje zadania inżynierskie

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_c11_U03
potrafi przygotować dokumentację techniczną opisującą realizację techniczną danej technologii
2,0przygotowana dokumentacja jest niekompletna i zawiera szereg błędów
3,0dokumentacja zawiera opis technologii, schemat ideowy i technologiczny, obliczenia bilansowe i wykresy Sankeya, rysunki aparatów
3,5dokumentacja zawiera opis technologii, schemat ideowy i technologiczny, obliczenia głównych aparatów technologicznych, rysunki aparatów oraz obliczenia bilansowe i wykresy Sankeya
4,0Dokumentacja zawiera wszystkie wymagane elementy, ale część obliczeń została wykonana metodami uproszczonymi lub na podstawie przyjętych założeń upraszczających
4,5Projekt jest kompletny, wystepują nieliczne błędy
5,0Dokumentacja jest wykonana wzorcowo
TCH_1A_c11_U15
zna czynniki wpływające na efekty ekonomiczne eksploatacji procesu technologicznego
2,0nie rozumie wpływu rozwiązania technologicznego na ekonomię procesu
3,0potrafi wskazać główne czynniki wpływające na wynik ekonomiczny danej technologii
3,5potrafi opracowac schemat obliczeń przybliżonych kosztów produkcji
4,0rozumie zagadnienia ekonomiczne i potrafi je zidentyfikować i zastosować w przygotowywanej dokumentacji technicznej
4,5Zna metody obliczenia kosztów inwestycyjnych i eksplotacyjnych
5,0Potrafi przeprowadzić optymalizację ekonomiczną danej technologii
TCH_1A_c11_U23
potrafi zaprojektowac stanowisko badawcze
2,0nie wie jakie cele i właściwości powinno spełniać stanowisko badawcze
3,0Potrafi zaprojektowac proste stanowisko badawcze
3,5Potrafi zaprojektowac rozbudowane stanowisko badawcze
4,0Rozumie i definiuje problemy badawcze i prawidłowo proponuje do ich rozwiązania odpowiednie stanowisko badawcze
4,5Przyjęte rozwiązanie konstrukcyjne uwzględnia także minimalizację kosztów eksploatacyjnych oraz wygodę obsługi
5,0Zaprojektowane stanowisko badawcze jest wielowariantowe

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_c11_K10
Rozumie wpływ doboru konstrukcji aparatury na koszt projektu
2,0
3,0W projekcie prezentuje podstawy ekonomiczne doboru aparatury
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kucharski S., Głowiński J., Podstawy obliczeń projektowych w technologii chemicznej, Wrocław, Oficyna wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, 2005
  2. Praca zbior. pod red. Synoradzkiego L., Wisialskiego J, Projektowanie procesów technologicznych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
  3. Dylewski R, Projekt technologiczny. Rodzaje opracowań badawczych i badawczo – projektowych, przykłady, materiały pomocnicze, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1999
  4. 1) Synowiec J., Projektowanie technologiczne dla inżynierów chemików, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 1974, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Karpiński T., Kozłowski M., Materiały do projektowania procesów technologicznych. Wzory dokumentacji technologicznej i dane ogólne” cz. 1, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 2002
  2. Schmidt – Szałowski K., Sentek J., Podstawy technologii chemicznej. Organizacja procesów produkcyjnych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2001
  3. Sobczyńska A., Szymanowski J., Bilanse masowe procesów stacjonarnych, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2003

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przedstawienie zakresu tematyki projektowej i wybór tematu projektu5
T-P-2Omówienie i praktyczna realizacja sposobów wykonywania projektu25
T-P-3Dyskusje wynikow badań literaturowych6
T-P-4Weryfikacja przyjętej przez studenta koncepcji technologicznej - schemat blokowy4
T-P-5Analiza możliwości aparturowego rozwiązania koncepcji technologicznej - schemat technologiczny5
T-P-6Konsultacje: sprawdzanie i korekta prowadzonych obliczeń15
T-P-7Weryfikacja przygotowanego opisu projektu25
T-P-8Ocena wykonania zadań projektowych5
90

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasady projektowania w technologii chemicznej. Koncepcja technologiczna1
T-W-2Przedstawienie wzorcowego układu projekty technologicznego: TOM I (Zeszyt 1. Dane o procesie technologicznym; Zeszyt 2. Bilans masowy i cieplny; Zeszyt 3. Schemat Technologiczny; Zeszyt 4. Kontrola laboratoryjna procesu), TOM II (Zeszyt 1. Zbiorczy wykaz aparatury i urządzeń technologicznych oraz materiałów orurowania; Zeszyt 2. Specyfikacje szczegółowe, szkice, rysunki złożeniowe aparatów; Zeszyt 3. Koncepcja lokalizacji i przestrzennego rozmieszczenia aparatury; Zeszyt 4. Pomiary i automatyka), Tom 3. Założenia branżowe (Zeszyt 1. Wytyczne branżowe, Zeszyt 2. Zagadnienia korozji i doboru materiałów, Zeszyt 3. Zagadnienia BHP i p.poż), Tom 4 (Zeszyt 1. Orientacyjne zestawienie kosztów, Zeszyt 2. Część ekonomiczna), TOM5 – Materiały źródłowe o procesie technologicznym5
T-W-3Wykres Sankey’a1
T-W-4Przedstawienie wykonania przykładowego projektu2
T-W-5Symbole aparatury chemicznej stosowane przy tworzeniu schematów instalacji.2
T-W-6Przykładowe zadania projektowe.3
T-W-7Kolokwium podsumowujące1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach90
A-P-2Badania literaturowe20
A-P-3Opracowanie koncepcji technologicznej4
A-P-4Konsultacje z prowadzącym projekt16
A-P-5Wykonanie obliczeń projektowych i rysunków40
A-P-6Wykonaie opisu projektu11
181
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2zapoznanie literatury przedmiotu9
A-W-3Przygotowanie do kolokwium6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_c11_W04ma wiedzę w zakresie doboru materiału konstrukcyjnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W04ma wiedzę w zakresie podstawowym materiałoznawstwa i korozji, umożliwiającą dobór materiałów stosowanych w budowie aparatury chemicznej i instalacji technologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1znajomość wykonania technicznej dokumentacji opracowanej technologii
C-2umiejętność analizy i wyboru oferowanych projektów technologicznych
Treści programoweT-W-1Zasady projektowania w technologii chemicznej. Koncepcja technologiczna
T-W-6Przykładowe zadania projektowe.
T-P-6Konsultacje: sprawdzanie i korekta prowadzonych obliczeń
T-P-5Analiza możliwości aparturowego rozwiązania koncepcji technologicznej - schemat technologiczny
T-P-4Weryfikacja przyjętej przez studenta koncepcji technologicznej - schemat blokowy
Metody nauczaniaM-2przygotowanie dokumentacji projektu technologii
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Projekt technologiczny - na zadany temat student opisuje podstawy technologii produkcji, np. kwasu siarkowego, a następnie przeprowadza obliczenia procesowe i bilansowe oraz przygotowuje dokumentację techniczną.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna zasad doboru materiałów konstrukcyjnych
3,0zna różne materiały konstrukcyjne i ich przeznaczenie
3,5potrafi dla danego medium i procesu dobrać odporny materiał konstrukcyjny
4,0potrafi dobrać właściwe materiały konstrukcyjne
4,5rozróżnia zagadnienie odporności materiału a jego ceny i potrafi wskazać kilka metriałów zamiennych
5,0Wybiera optymalne materiały konstrukcyjne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_c11_W15zna metody i techniki stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich związanych z technologią chemiczną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W15zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich związanych z technologią chemiczną
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1znajomość wykonania technicznej dokumentacji opracowanej technologii
Treści programoweT-W-2Przedstawienie wzorcowego układu projekty technologicznego: TOM I (Zeszyt 1. Dane o procesie technologicznym; Zeszyt 2. Bilans masowy i cieplny; Zeszyt 3. Schemat Technologiczny; Zeszyt 4. Kontrola laboratoryjna procesu), TOM II (Zeszyt 1. Zbiorczy wykaz aparatury i urządzeń technologicznych oraz materiałów orurowania; Zeszyt 2. Specyfikacje szczegółowe, szkice, rysunki złożeniowe aparatów; Zeszyt 3. Koncepcja lokalizacji i przestrzennego rozmieszczenia aparatury; Zeszyt 4. Pomiary i automatyka), Tom 3. Założenia branżowe (Zeszyt 1. Wytyczne branżowe, Zeszyt 2. Zagadnienia korozji i doboru materiałów, Zeszyt 3. Zagadnienia BHP i p.poż), Tom 4 (Zeszyt 1. Orientacyjne zestawienie kosztów, Zeszyt 2. Część ekonomiczna), TOM5 – Materiały źródłowe o procesie technologicznym
T-W-3Wykres Sankey’a
T-W-4Przedstawienie wykonania przykładowego projektu
T-W-6Przykładowe zadania projektowe.
T-P-2Omówienie i praktyczna realizacja sposobów wykonywania projektu
T-P-5Analiza możliwości aparturowego rozwiązania koncepcji technologicznej - schemat technologiczny
T-P-8Ocena wykonania zadań projektowych
Metody nauczaniaM-1wykład
M-2przygotowanie dokumentacji projektu technologii
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Projekt technologiczny - na zadany temat student opisuje podstawy technologii produkcji, np. kwasu siarkowego, a następnie przeprowadza obliczenia procesowe i bilansowe oraz przygotowuje dokumentację techniczną.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi rozwiązywać zadań inżynierskich
3,0potrafi rozwiązać proste zadania inżynieskie
3,5zna popularne sposoby i metody stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich
4,0dobrzez rozwiązuje podstwowe zadania inżynierskie
4,5zna kilka sposobów i metod rozwiązywania zadań inżynierskich
5,0prawidłowo rozwiązuje zadania inżynierskie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_c11_U03potrafi przygotować dokumentację techniczną opisującą realizację techniczną danej technologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U03potrafi przygotować w języku polskim oraz przynajmniej w jednym języku obcym spośród: angielski, francuski, niemiecki lub rosyjski, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu technologii chemicznej potrafi, zgodnie z obowiązującymi przepisami, opracować dokumentację technologiczną procesu z zakresu ukończonej specjalności oraz współpracować w opracowaniu dokumentacji inżynierskich ze specjalistami z innych dziedzin
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1znajomość wykonania technicznej dokumentacji opracowanej technologii
Treści programoweT-W-4Przedstawienie wykonania przykładowego projektu
T-W-5Symbole aparatury chemicznej stosowane przy tworzeniu schematów instalacji.
T-W-6Przykładowe zadania projektowe.
T-W-7Kolokwium podsumowujące
T-P-2Omówienie i praktyczna realizacja sposobów wykonywania projektu
T-P-6Konsultacje: sprawdzanie i korekta prowadzonych obliczeń
T-P-5Analiza możliwości aparturowego rozwiązania koncepcji technologicznej - schemat technologiczny
T-P-4Weryfikacja przyjętej przez studenta koncepcji technologicznej - schemat blokowy
T-P-1Przedstawienie zakresu tematyki projektowej i wybór tematu projektu
T-P-3Dyskusje wynikow badań literaturowych
T-P-7Weryfikacja przygotowanego opisu projektu
T-P-8Ocena wykonania zadań projektowych
Metody nauczaniaM-1wykład
M-2przygotowanie dokumentacji projektu technologii
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Według przedstawionego opisu technologii należy narysować schemat technologiczny, przeprowadzić obliczenia bilansowe i wykonać wykres Sankeya
S-2Ocena podsumowująca: Projekt technologiczny - na zadany temat student opisuje podstawy technologii produkcji, np. kwasu siarkowego, a następnie przeprowadza obliczenia procesowe i bilansowe oraz przygotowuje dokumentację techniczną.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0przygotowana dokumentacja jest niekompletna i zawiera szereg błędów
3,0dokumentacja zawiera opis technologii, schemat ideowy i technologiczny, obliczenia bilansowe i wykresy Sankeya, rysunki aparatów
3,5dokumentacja zawiera opis technologii, schemat ideowy i technologiczny, obliczenia głównych aparatów technologicznych, rysunki aparatów oraz obliczenia bilansowe i wykresy Sankeya
4,0Dokumentacja zawiera wszystkie wymagane elementy, ale część obliczeń została wykonana metodami uproszczonymi lub na podstawie przyjętych założeń upraszczających
4,5Projekt jest kompletny, wystepują nieliczne błędy
5,0Dokumentacja jest wykonana wzorcowo
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_c11_U15zna czynniki wpływające na efekty ekonomiczne eksploatacji procesu technologicznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U15potrafi wstępnie ocenić efekty ekonomiczne inżynierskich działań modernizacyjnych związanych z eksploatacja procesów technologii chemicznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-2umiejętność analizy i wyboru oferowanych projektów technologicznych
Treści programoweT-W-1Zasady projektowania w technologii chemicznej. Koncepcja technologiczna
T-W-2Przedstawienie wzorcowego układu projekty technologicznego: TOM I (Zeszyt 1. Dane o procesie technologicznym; Zeszyt 2. Bilans masowy i cieplny; Zeszyt 3. Schemat Technologiczny; Zeszyt 4. Kontrola laboratoryjna procesu), TOM II (Zeszyt 1. Zbiorczy wykaz aparatury i urządzeń technologicznych oraz materiałów orurowania; Zeszyt 2. Specyfikacje szczegółowe, szkice, rysunki złożeniowe aparatów; Zeszyt 3. Koncepcja lokalizacji i przestrzennego rozmieszczenia aparatury; Zeszyt 4. Pomiary i automatyka), Tom 3. Założenia branżowe (Zeszyt 1. Wytyczne branżowe, Zeszyt 2. Zagadnienia korozji i doboru materiałów, Zeszyt 3. Zagadnienia BHP i p.poż), Tom 4 (Zeszyt 1. Orientacyjne zestawienie kosztów, Zeszyt 2. Część ekonomiczna), TOM5 – Materiały źródłowe o procesie technologicznym
T-W-3Wykres Sankey’a
T-P-2Omówienie i praktyczna realizacja sposobów wykonywania projektu
T-P-4Weryfikacja przyjętej przez studenta koncepcji technologicznej - schemat blokowy
T-P-8Ocena wykonania zadań projektowych
Metody nauczaniaM-1wykład
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Projekt technologiczny - na zadany temat student opisuje podstawy technologii produkcji, np. kwasu siarkowego, a następnie przeprowadza obliczenia procesowe i bilansowe oraz przygotowuje dokumentację techniczną.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie rozumie wpływu rozwiązania technologicznego na ekonomię procesu
3,0potrafi wskazać główne czynniki wpływające na wynik ekonomiczny danej technologii
3,5potrafi opracowac schemat obliczeń przybliżonych kosztów produkcji
4,0rozumie zagadnienia ekonomiczne i potrafi je zidentyfikować i zastosować w przygotowywanej dokumentacji technicznej
4,5Zna metody obliczenia kosztów inwestycyjnych i eksplotacyjnych
5,0Potrafi przeprowadzić optymalizację ekonomiczną danej technologii
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_c11_U23potrafi zaprojektowac stanowisko badawcze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U23potrafi zaprojektować i zastosować narzędzia i metody składające się na stanowisko badawcze do oceny właściwości fizykochemicznych substancji występujących w procesie technologicznym, stosownie do ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1znajomość wykonania technicznej dokumentacji opracowanej technologii
Treści programoweT-W-1Zasady projektowania w technologii chemicznej. Koncepcja technologiczna
T-W-2Przedstawienie wzorcowego układu projekty technologicznego: TOM I (Zeszyt 1. Dane o procesie technologicznym; Zeszyt 2. Bilans masowy i cieplny; Zeszyt 3. Schemat Technologiczny; Zeszyt 4. Kontrola laboratoryjna procesu), TOM II (Zeszyt 1. Zbiorczy wykaz aparatury i urządzeń technologicznych oraz materiałów orurowania; Zeszyt 2. Specyfikacje szczegółowe, szkice, rysunki złożeniowe aparatów; Zeszyt 3. Koncepcja lokalizacji i przestrzennego rozmieszczenia aparatury; Zeszyt 4. Pomiary i automatyka), Tom 3. Założenia branżowe (Zeszyt 1. Wytyczne branżowe, Zeszyt 2. Zagadnienia korozji i doboru materiałów, Zeszyt 3. Zagadnienia BHP i p.poż), Tom 4 (Zeszyt 1. Orientacyjne zestawienie kosztów, Zeszyt 2. Część ekonomiczna), TOM5 – Materiały źródłowe o procesie technologicznym
T-W-4Przedstawienie wykonania przykładowego projektu
T-W-5Symbole aparatury chemicznej stosowane przy tworzeniu schematów instalacji.
T-P-6Konsultacje: sprawdzanie i korekta prowadzonych obliczeń
T-P-5Analiza możliwości aparturowego rozwiązania koncepcji technologicznej - schemat technologiczny
T-P-7Weryfikacja przygotowanego opisu projektu
Metody nauczaniaM-1wykład
M-2przygotowanie dokumentacji projektu technologii
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Projekt technologiczny - na zadany temat student opisuje podstawy technologii produkcji, np. kwasu siarkowego, a następnie przeprowadza obliczenia procesowe i bilansowe oraz przygotowuje dokumentację techniczną.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie wie jakie cele i właściwości powinno spełniać stanowisko badawcze
3,0Potrafi zaprojektowac proste stanowisko badawcze
3,5Potrafi zaprojektowac rozbudowane stanowisko badawcze
4,0Rozumie i definiuje problemy badawcze i prawidłowo proponuje do ich rozwiązania odpowiednie stanowisko badawcze
4,5Przyjęte rozwiązanie konstrukcyjne uwzględnia także minimalizację kosztów eksploatacyjnych oraz wygodę obsługi
5,0Zaprojektowane stanowisko badawcze jest wielowariantowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_c11_K10Rozumie wpływ doboru konstrukcji aparatury na koszt projektu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K10potrafi działać i myśleć w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2umiejętność analizy i wyboru oferowanych projektów technologicznych
Treści programoweT-W-4Przedstawienie wykonania przykładowego projektu
T-W-5Symbole aparatury chemicznej stosowane przy tworzeniu schematów instalacji.
T-W-6Przykładowe zadania projektowe.
T-W-7Kolokwium podsumowujące
T-P-2Omówienie i praktyczna realizacja sposobów wykonywania projektu
T-P-6Konsultacje: sprawdzanie i korekta prowadzonych obliczeń
T-P-5Analiza możliwości aparturowego rozwiązania koncepcji technologicznej - schemat technologiczny
T-P-4Weryfikacja przyjętej przez studenta koncepcji technologicznej - schemat blokowy
T-P-1Przedstawienie zakresu tematyki projektowej i wybór tematu projektu
T-P-3Dyskusje wynikow badań literaturowych
T-P-7Weryfikacja przygotowanego opisu projektu
T-P-8Ocena wykonania zadań projektowych
Metody nauczaniaM-2przygotowanie dokumentacji projektu technologii
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Projekt technologiczny - na zadany temat student opisuje podstawy technologii produkcji, np. kwasu siarkowego, a następnie przeprowadza obliczenia procesowe i bilansowe oraz przygotowuje dokumentację techniczną.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W projekcie prezentuje podstawy ekonomiczne doboru aparatury
3,5
4,0
4,5
5,0