Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
specjalność: Technologia polimerów

Sylabus przedmiotu Technologie mało- i bezodpadowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie mało- i bezodpadowe
Specjalność Technologia organiczna
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Organicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Pełech <Robert.Pelech@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Lewandowski <Grzegorz.Lewandowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu chemii organicznej, fizycznej, nieorganicznej, analitycznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z możliwościami przejść od procesów odpadowych do bezodpadowych na przykładzie technologii otrzymywania nadtlenku wodoru i jego zastosowań w procesach utleniania, epoksydacji, amoksydacji, hydroksylowania.
C-2Przejście od procesu odpadowego sulfonowania benzenu do procesu bezodpadowego z wykorzystaniem kwasu benzenosulfonowego i kwasu posulfonacyjnego.
C-3Wykorzystanie odpadów, półproduktów i produktuktów ubocznych do utworzenia zintegrowanego niskoodpadowego systemu produkcji toluilenodiizocyjanianów dla potrzeb realizowanego w kraju systemu produkcji poliuretanów.
C-4Wyrobienie umiejętności przejścia do technologii niskoodpadowej i o mniejszej szkodliwości dla środowiska.
C-5Ukształtowanie umiejętności analizy schematów ideowych i technologicznych oraz obliczeń wskaźników technologicznych i energetycznych jako sposobu oceny procesu pod względem generowania odpadów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Porównanie procesów odpadowych i mało- i bezodpadowych - analiza schematów ideowych i technologicznych.5
T-A-2Podstawy obliczeń bilansów materiałowych - obliczanie wskaźników technologicznych procesu.5
T-A-3Podstawy obliczeń bilansów energetycznych - obliczanie wskaźników zużycia energii.5
15
wykłady
T-W-1Technologia chemiczna a ochrona środowiska.1
T-W-2Podstawowe koncepcje technologii mało- i bezodpadowych.1
T-W-3Nadtlenek wodoru jako przykład nowych trendów w otrzymywaniu przyjaznego środowisku utleniacza. Petrochemiczne metody wytwarzania nadtlenku wodoru: metoda antrachinonowa i izopropanolowa.4
T-W-4Typy technologii utleniania z wykorzystaniem nadtlenku wodoru. Najważniejsze przemysłowe zastosowania nadtlenku wodoru, zastosowania w syntezie chemicznej i przemysłach pokrewnych. Technologie przyszłościowe z użyciem nadtlenku wodoru.4
T-W-5Przejście od procesu odpadowego do bezodpadowego na przykładzie sulfonowania benzenu do kwasu benzenosulfonowego.1
T-W-6Możliwości zmian w technologii w celu ograniczenia ilości odpadów, ich wykorzystania w innych procesach wytwarzania na przykładzie produkcji toluilenodiizocyjanianów.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń10
A-A-3Konsultacje z prowadzacym ćwiczenia5
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Konsultacje z prowadzącym przedmiot4
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Egzamin1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny połączony z opisem technologii, przedstawionej na schematach technologicznych.
M-2Prezentacja schematów technologicznych na foliach i w programie Power-point.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian wiedzy na początku wykładów w celu identyfikacji braków i dostosowania poziomu wykładów i zakresu tłumaczeń, objaśnień dla łatwiejszego zrozumienia treści. Sprawdzenie efektów kształcenia przy końcu semestru.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania do ćwiczeń audytoryjnych oraz aktywności studenta w rozwiązywaniu zadań.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne oceniające wiedzę i umiejętności studenta nabyte w trakcie ćwiczeń audytoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_D02-2b_W01
Student powinien być w stanie zdefiniować czym jest proces bezodpadowy i małoodpadowy, objaśnić użyteczność nadtlenku wodoru jako czynnika utleniającego, opisac zasady i chemizm procesów otrzymywania nadtlenku wodoru, określić i scharakteryzować najważniejsze przemysłowe procesy przebiegające z udziałem nadtlenku wodoru, wskazać komercyjne zastosowania nadtlenku wodoru. Potrafi wytłumaczyć przebieg bezodpadowego sulfonowania benzenu i porównać go z metodą klasyczną. Potrafi wymienić odpady, podać ich charakterystykę i sposoby wykorzystania w innych produkcjach w celu przekształcenia odpadowego procesu produkcji toluilenodiizocyjanianów w proces niskoodpadowy. Potrafi objaśnić schemat ideowy i technologiczny, jest w stanie scharakteryzować podstawowe wskaźniki technologiczne i energetyczne procesu.
TCH_1A_W06T1A_W02, T1A_W05C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-3, T-A-2, T-A-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_D02-2b_U01
Student powinien umieć poddać analizie wybrany proces technologiczny z punktu widzenia jego odpadowości i możliwości zmniejszenia ilości odpadów, posiąść mozliwość rozwijania wybranego procesu technologicznego poprzez zmiany technologiczne obniżające jego oddziaływanie na środowisko. Powinien umieć wykorzystać proces technologiczny wytwarzania nadtlenku wodoru do zmiany jego jakości, zastosowań komercyjnych i w przemysłowych procesach syntezy. Powinien posiąść umiejętność wykorzystania procesu sulfonowania bezodpadowego do otrzymywania innych sulfopochodnych w oparciu o proces przedstawiony na wykładzie - sulfonowania benzenu. Powinien oceniać i analizować procesy zachodzące w produkcji toluilenodiizocyjanianów i inicjować najracjonalniejsze sposoby ich wykorzystania. Potrafi zanalizować schemat ideowy i technologiczny, jest w stanie obliczyć podstawowe wskaźniki technologiczne i energetyczne procesu technologicznego.
TCH_1A_U10, TCH_1A_U11, TCH_1A_U14T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11InzA_U02, InzA_U03C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-3, T-A-2, T-A-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_D02-2b_K01
Student nabierze aktywnej postawy wobec możliwości wprowadzania zmian i doskonalenia technologii przemysłowych.
TCH_1A_K05T1A_K02InzA_K01C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-3, T-A-2, T-A-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_D02-2b_W01
Student powinien być w stanie zdefiniować czym jest proces bezodpadowy i małoodpadowy, objaśnić użyteczność nadtlenku wodoru jako czynnika utleniającego, opisac zasady i chemizm procesów otrzymywania nadtlenku wodoru, określić i scharakteryzować najważniejsze przemysłowe procesy przebiegające z udziałem nadtlenku wodoru, wskazać komercyjne zastosowania nadtlenku wodoru. Potrafi wytłumaczyć przebieg bezodpadowego sulfonowania benzenu i porównać go z metodą klasyczną. Potrafi wymienić odpady, podać ich charakterystykę i sposoby wykorzystania w innych produkcjach w celu przekształcenia odpadowego procesu produkcji toluilenodiizocyjanianów w proces niskoodpadowy. Potrafi objaśnić schemat ideowy i technologiczny, jest w stanie scharakteryzować podstawowe wskaźniki technologiczne i energetyczne procesu.
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy na temat sposobów tworzenia technologii mało- i bezodpadowych.
3,0Posiada wiedzę na temat wykorzystania nadtlenku wodoru w technologiach przyjaznych dla środowiska. Zna i objaśnia tylko w sposób ogólny schemat ideowy i technologiczny procesu, posiada tylko ogólną wiedzę na temat wskaźników technologicznych i energetycznych procesu.
3,5Posiada wiedzę na temat wykorzystania nadtlenku wodoru w technologiach przyjaznych dla środowiska, petrochemicznych sposobach jego otrzymywania typach technologii chemicznych.
4,0Posiada wiedzę na temat wykorzystania nadtlenku wodoru w technologiach przyjaznych dla środowiska, petrochemicznych sposobach jego otrzymywania, typach technologii chemicznych z jego udziałem.
4,5Posiada wiedzę na temat wykorzystania nadtlenku wodoru w technologiach przyjaznych dla środowiska, petrochemicznych sposobach jego otrzymywania, typach technologii utleniania z udziałem nadtlenku wodoru.
5,0Posiada wiedzę na temat wykorzystania nadtlenku wodoru w technologiach przyjaznych dla środowiska, petrochemicznych sposobach jego otrzymywania, typach technologii utleniania z udziałem nadtlenku wodoru. Posiada wiedzę o technologiach bezodpadowego sulfonowania i otrzymywania toluilenodiizocyjanianów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_D02-2b_U01
Student powinien umieć poddać analizie wybrany proces technologiczny z punktu widzenia jego odpadowości i możliwości zmniejszenia ilości odpadów, posiąść mozliwość rozwijania wybranego procesu technologicznego poprzez zmiany technologiczne obniżające jego oddziaływanie na środowisko. Powinien umieć wykorzystać proces technologiczny wytwarzania nadtlenku wodoru do zmiany jego jakości, zastosowań komercyjnych i w przemysłowych procesach syntezy. Powinien posiąść umiejętność wykorzystania procesu sulfonowania bezodpadowego do otrzymywania innych sulfopochodnych w oparciu o proces przedstawiony na wykładzie - sulfonowania benzenu. Powinien oceniać i analizować procesy zachodzące w produkcji toluilenodiizocyjanianów i inicjować najracjonalniejsze sposoby ich wykorzystania. Potrafi zanalizować schemat ideowy i technologiczny, jest w stanie obliczyć podstawowe wskaźniki technologiczne i energetyczne procesu technologicznego.
2,0Nie potrafi przedstawić podstawowych zasad przechodzenia do procesu mało- lub bezodpadowego.
3,0Potrafi analizować i wykazać zasady eksploatacji technologii z udziałem nadtlenku wodoru jako ekologicznego utleniacza. Potrafi tylko w sposób ogólny zanalizować schemat ideowy i technologiczny procesu, oraz obliczyć niektóre ze wskaźników technologicznych i energetycznych procesu.
3,5Potrafi analizować i wykazać sposoby bezodpadowego otrzymywania nadtlenku wodoru, zasady eksploatacji technologii z udziałem nadtlenku wodoru jako ekologicznego utleniacza.
4,0Potrafi analizować i wykazać sposoby bezodpadowego otrzymywania nadtlenku wodoru, zasady eksploatacji technologii z udziałem nadtlenku wodoru jako ekologicznego utleniacza. Potrafi dobierać parametry technologiczne bezodpadowego sulfonowania.
4,5Potrafi analizować i wykazać sposoby bezodpadowego otrzymywania nadtlenku wodoru, zasady eksploatacji technologii z udziałem nadtlenku wodoru jako ekologicznego utleniacza, zastosować nadtlenek w oczyszczaniu ścieków i innych procesach. Potrafi dobierać parametry technologiczne bezodpadowego sulfonowania.
5,0Potrafi analizować i wykazać sposoby bezodpadowego otrzymywania nadtlenku wodoru, zasady eksploatacji technologii z udziałem nadtlenku wodoru jako ekologicznego utleniacza, zastosować nadtlenek w oczyszczaniu ścieków i innych procesach. Potrafi dobierać parametry technologiczne bezodpadowego sulfonowania i otrzymywania toluilenodiizocyjanianów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_D02-2b_K01
Student nabierze aktywnej postawy wobec możliwości wprowadzania zmian i doskonalenia technologii przemysłowych.
2,0
3,0Posiada kompetencje w zakresie pracy instalacji otrzymywania nadtlenku wodoru, procesów technologicznych z jego udziałem jako czynnika utleniającego, epoksydującego i w zastosowaniach do oczyszczania ścieków.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bartkowiak M., Milchert E., Lewandowski G., Kierunki rozwoju technologii przemysłu chemicznego, Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2011, pierwsze
  2. Praca zbiorowa, Forum chemiczne - H2O2 przemysłowy utleniacz ekologiczny, Wyd. Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1997, pierwsze

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa, Bezodpadowe technologie w przemyśle chemicznym i przemysłach pokrewnych, Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1997, pierwsze
  2. Milchert E., Technologie produkcji chloropochodnych organicznych. Utylizacja odpadów, Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1997, pierwsze
  3. Groggins P.H., Procesy jednostkowe w syntezie organicznej, WNT, Warszawa, 1962, pierwsze

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Porównanie procesów odpadowych i mało- i bezodpadowych - analiza schematów ideowych i technologicznych.5
T-A-2Podstawy obliczeń bilansów materiałowych - obliczanie wskaźników technologicznych procesu.5
T-A-3Podstawy obliczeń bilansów energetycznych - obliczanie wskaźników zużycia energii.5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Technologia chemiczna a ochrona środowiska.1
T-W-2Podstawowe koncepcje technologii mało- i bezodpadowych.1
T-W-3Nadtlenek wodoru jako przykład nowych trendów w otrzymywaniu przyjaznego środowisku utleniacza. Petrochemiczne metody wytwarzania nadtlenku wodoru: metoda antrachinonowa i izopropanolowa.4
T-W-4Typy technologii utleniania z wykorzystaniem nadtlenku wodoru. Najważniejsze przemysłowe zastosowania nadtlenku wodoru, zastosowania w syntezie chemicznej i przemysłach pokrewnych. Technologie przyszłościowe z użyciem nadtlenku wodoru.4
T-W-5Przejście od procesu odpadowego do bezodpadowego na przykładzie sulfonowania benzenu do kwasu benzenosulfonowego.1
T-W-6Możliwości zmian w technologii w celu ograniczenia ilości odpadów, ich wykorzystania w innych procesach wytwarzania na przykładzie produkcji toluilenodiizocyjanianów.4
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń10
A-A-3Konsultacje z prowadzacym ćwiczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Konsultacje z prowadzącym przedmiot4
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Egzamin1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_D02-2b_W01Student powinien być w stanie zdefiniować czym jest proces bezodpadowy i małoodpadowy, objaśnić użyteczność nadtlenku wodoru jako czynnika utleniającego, opisac zasady i chemizm procesów otrzymywania nadtlenku wodoru, określić i scharakteryzować najważniejsze przemysłowe procesy przebiegające z udziałem nadtlenku wodoru, wskazać komercyjne zastosowania nadtlenku wodoru. Potrafi wytłumaczyć przebieg bezodpadowego sulfonowania benzenu i porównać go z metodą klasyczną. Potrafi wymienić odpady, podać ich charakterystykę i sposoby wykorzystania w innych produkcjach w celu przekształcenia odpadowego procesu produkcji toluilenodiizocyjanianów w proces niskoodpadowy. Potrafi objaśnić schemat ideowy i technologiczny, jest w stanie scharakteryzować podstawowe wskaźniki technologiczne i energetyczne procesu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W06ma wiedzę w zakresie ochrony środowiska związaną z produkcją chemiczną i przemysłami pokrewnymi oraz zagospodarowaniem odpadów i półproduktów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami przejść od procesów odpadowych do bezodpadowych na przykładzie technologii otrzymywania nadtlenku wodoru i jego zastosowań w procesach utleniania, epoksydacji, amoksydacji, hydroksylowania.
C-2Przejście od procesu odpadowego sulfonowania benzenu do procesu bezodpadowego z wykorzystaniem kwasu benzenosulfonowego i kwasu posulfonacyjnego.
C-3Wykorzystanie odpadów, półproduktów i produktuktów ubocznych do utworzenia zintegrowanego niskoodpadowego systemu produkcji toluilenodiizocyjanianów dla potrzeb realizowanego w kraju systemu produkcji poliuretanów.
C-4Wyrobienie umiejętności przejścia do technologii niskoodpadowej i o mniejszej szkodliwości dla środowiska.
C-5Ukształtowanie umiejętności analizy schematów ideowych i technologicznych oraz obliczeń wskaźników technologicznych i energetycznych jako sposobu oceny procesu pod względem generowania odpadów.
Treści programoweT-W-1Technologia chemiczna a ochrona środowiska.
T-W-2Podstawowe koncepcje technologii mało- i bezodpadowych.
T-W-3Nadtlenek wodoru jako przykład nowych trendów w otrzymywaniu przyjaznego środowisku utleniacza. Petrochemiczne metody wytwarzania nadtlenku wodoru: metoda antrachinonowa i izopropanolowa.
T-W-4Typy technologii utleniania z wykorzystaniem nadtlenku wodoru. Najważniejsze przemysłowe zastosowania nadtlenku wodoru, zastosowania w syntezie chemicznej i przemysłach pokrewnych. Technologie przyszłościowe z użyciem nadtlenku wodoru.
T-W-5Przejście od procesu odpadowego do bezodpadowego na przykładzie sulfonowania benzenu do kwasu benzenosulfonowego.
T-A-3Podstawy obliczeń bilansów energetycznych - obliczanie wskaźników zużycia energii.
T-A-2Podstawy obliczeń bilansów materiałowych - obliczanie wskaźników technologicznych procesu.
T-A-1Porównanie procesów odpadowych i mało- i bezodpadowych - analiza schematów ideowych i technologicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z opisem technologii, przedstawionej na schematach technologicznych.
M-2Prezentacja schematów technologicznych na foliach i w programie Power-point.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian wiedzy na początku wykładów w celu identyfikacji braków i dostosowania poziomu wykładów i zakresu tłumaczeń, objaśnień dla łatwiejszego zrozumienia treści. Sprawdzenie efektów kształcenia przy końcu semestru.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania do ćwiczeń audytoryjnych oraz aktywności studenta w rozwiązywaniu zadań.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne oceniające wiedzę i umiejętności studenta nabyte w trakcie ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy na temat sposobów tworzenia technologii mało- i bezodpadowych.
3,0Posiada wiedzę na temat wykorzystania nadtlenku wodoru w technologiach przyjaznych dla środowiska. Zna i objaśnia tylko w sposób ogólny schemat ideowy i technologiczny procesu, posiada tylko ogólną wiedzę na temat wskaźników technologicznych i energetycznych procesu.
3,5Posiada wiedzę na temat wykorzystania nadtlenku wodoru w technologiach przyjaznych dla środowiska, petrochemicznych sposobach jego otrzymywania typach technologii chemicznych.
4,0Posiada wiedzę na temat wykorzystania nadtlenku wodoru w technologiach przyjaznych dla środowiska, petrochemicznych sposobach jego otrzymywania, typach technologii chemicznych z jego udziałem.
4,5Posiada wiedzę na temat wykorzystania nadtlenku wodoru w technologiach przyjaznych dla środowiska, petrochemicznych sposobach jego otrzymywania, typach technologii utleniania z udziałem nadtlenku wodoru.
5,0Posiada wiedzę na temat wykorzystania nadtlenku wodoru w technologiach przyjaznych dla środowiska, petrochemicznych sposobach jego otrzymywania, typach technologii utleniania z udziałem nadtlenku wodoru. Posiada wiedzę o technologiach bezodpadowego sulfonowania i otrzymywania toluilenodiizocyjanianów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_D02-2b_U01Student powinien umieć poddać analizie wybrany proces technologiczny z punktu widzenia jego odpadowości i możliwości zmniejszenia ilości odpadów, posiąść mozliwość rozwijania wybranego procesu technologicznego poprzez zmiany technologiczne obniżające jego oddziaływanie na środowisko. Powinien umieć wykorzystać proces technologiczny wytwarzania nadtlenku wodoru do zmiany jego jakości, zastosowań komercyjnych i w przemysłowych procesach syntezy. Powinien posiąść umiejętność wykorzystania procesu sulfonowania bezodpadowego do otrzymywania innych sulfopochodnych w oparciu o proces przedstawiony na wykładzie - sulfonowania benzenu. Powinien oceniać i analizować procesy zachodzące w produkcji toluilenodiizocyjanianów i inicjować najracjonalniejsze sposoby ich wykorzystania. Potrafi zanalizować schemat ideowy i technologiczny, jest w stanie obliczyć podstawowe wskaźniki technologiczne i energetyczne procesu technologicznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U10potrafi wykorzystywać wiedzę matematyczną i informatyczną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z zakresu technologii chemicznej
TCH_1A_U11potrafi stosować podstawowe metody planowania eksperymentu oraz różne metody eksperymentalne i analityczne do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu technologii chemicznej
TCH_1A_U14potrafi oceniać zagrożenia związane ze stosowaniem surowców i produktów przemysłu chemicznego oraz zagrożenia występujące podczas prowadzenia procesów chemicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami przejść od procesów odpadowych do bezodpadowych na przykładzie technologii otrzymywania nadtlenku wodoru i jego zastosowań w procesach utleniania, epoksydacji, amoksydacji, hydroksylowania.
C-2Przejście od procesu odpadowego sulfonowania benzenu do procesu bezodpadowego z wykorzystaniem kwasu benzenosulfonowego i kwasu posulfonacyjnego.
C-3Wykorzystanie odpadów, półproduktów i produktuktów ubocznych do utworzenia zintegrowanego niskoodpadowego systemu produkcji toluilenodiizocyjanianów dla potrzeb realizowanego w kraju systemu produkcji poliuretanów.
C-4Wyrobienie umiejętności przejścia do technologii niskoodpadowej i o mniejszej szkodliwości dla środowiska.
C-5Ukształtowanie umiejętności analizy schematów ideowych i technologicznych oraz obliczeń wskaźników technologicznych i energetycznych jako sposobu oceny procesu pod względem generowania odpadów.
Treści programoweT-W-1Technologia chemiczna a ochrona środowiska.
T-W-2Podstawowe koncepcje technologii mało- i bezodpadowych.
T-W-3Nadtlenek wodoru jako przykład nowych trendów w otrzymywaniu przyjaznego środowisku utleniacza. Petrochemiczne metody wytwarzania nadtlenku wodoru: metoda antrachinonowa i izopropanolowa.
T-W-4Typy technologii utleniania z wykorzystaniem nadtlenku wodoru. Najważniejsze przemysłowe zastosowania nadtlenku wodoru, zastosowania w syntezie chemicznej i przemysłach pokrewnych. Technologie przyszłościowe z użyciem nadtlenku wodoru.
T-W-5Przejście od procesu odpadowego do bezodpadowego na przykładzie sulfonowania benzenu do kwasu benzenosulfonowego.
T-W-6Możliwości zmian w technologii w celu ograniczenia ilości odpadów, ich wykorzystania w innych procesach wytwarzania na przykładzie produkcji toluilenodiizocyjanianów.
T-A-3Podstawy obliczeń bilansów energetycznych - obliczanie wskaźników zużycia energii.
T-A-2Podstawy obliczeń bilansów materiałowych - obliczanie wskaźników technologicznych procesu.
T-A-1Porównanie procesów odpadowych i mało- i bezodpadowych - analiza schematów ideowych i technologicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z opisem technologii, przedstawionej na schematach technologicznych.
M-2Prezentacja schematów technologicznych na foliach i w programie Power-point.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian wiedzy na początku wykładów w celu identyfikacji braków i dostosowania poziomu wykładów i zakresu tłumaczeń, objaśnień dla łatwiejszego zrozumienia treści. Sprawdzenie efektów kształcenia przy końcu semestru.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania do ćwiczeń audytoryjnych oraz aktywności studenta w rozwiązywaniu zadań.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne oceniające wiedzę i umiejętności studenta nabyte w trakcie ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi przedstawić podstawowych zasad przechodzenia do procesu mało- lub bezodpadowego.
3,0Potrafi analizować i wykazać zasady eksploatacji technologii z udziałem nadtlenku wodoru jako ekologicznego utleniacza. Potrafi tylko w sposób ogólny zanalizować schemat ideowy i technologiczny procesu, oraz obliczyć niektóre ze wskaźników technologicznych i energetycznych procesu.
3,5Potrafi analizować i wykazać sposoby bezodpadowego otrzymywania nadtlenku wodoru, zasady eksploatacji technologii z udziałem nadtlenku wodoru jako ekologicznego utleniacza.
4,0Potrafi analizować i wykazać sposoby bezodpadowego otrzymywania nadtlenku wodoru, zasady eksploatacji technologii z udziałem nadtlenku wodoru jako ekologicznego utleniacza. Potrafi dobierać parametry technologiczne bezodpadowego sulfonowania.
4,5Potrafi analizować i wykazać sposoby bezodpadowego otrzymywania nadtlenku wodoru, zasady eksploatacji technologii z udziałem nadtlenku wodoru jako ekologicznego utleniacza, zastosować nadtlenek w oczyszczaniu ścieków i innych procesach. Potrafi dobierać parametry technologiczne bezodpadowego sulfonowania.
5,0Potrafi analizować i wykazać sposoby bezodpadowego otrzymywania nadtlenku wodoru, zasady eksploatacji technologii z udziałem nadtlenku wodoru jako ekologicznego utleniacza, zastosować nadtlenek w oczyszczaniu ścieków i innych procesach. Potrafi dobierać parametry technologiczne bezodpadowego sulfonowania i otrzymywania toluilenodiizocyjanianów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_D02-2b_K01Student nabierze aktywnej postawy wobec możliwości wprowadzania zmian i doskonalenia technologii przemysłowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K05potrafi stosować w praktyce idee zrównoważonego rozwoju
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami przejść od procesów odpadowych do bezodpadowych na przykładzie technologii otrzymywania nadtlenku wodoru i jego zastosowań w procesach utleniania, epoksydacji, amoksydacji, hydroksylowania.
C-2Przejście od procesu odpadowego sulfonowania benzenu do procesu bezodpadowego z wykorzystaniem kwasu benzenosulfonowego i kwasu posulfonacyjnego.
C-3Wykorzystanie odpadów, półproduktów i produktuktów ubocznych do utworzenia zintegrowanego niskoodpadowego systemu produkcji toluilenodiizocyjanianów dla potrzeb realizowanego w kraju systemu produkcji poliuretanów.
C-4Wyrobienie umiejętności przejścia do technologii niskoodpadowej i o mniejszej szkodliwości dla środowiska.
Treści programoweT-W-1Technologia chemiczna a ochrona środowiska.
T-W-2Podstawowe koncepcje technologii mało- i bezodpadowych.
T-W-3Nadtlenek wodoru jako przykład nowych trendów w otrzymywaniu przyjaznego środowisku utleniacza. Petrochemiczne metody wytwarzania nadtlenku wodoru: metoda antrachinonowa i izopropanolowa.
T-W-4Typy technologii utleniania z wykorzystaniem nadtlenku wodoru. Najważniejsze przemysłowe zastosowania nadtlenku wodoru, zastosowania w syntezie chemicznej i przemysłach pokrewnych. Technologie przyszłościowe z użyciem nadtlenku wodoru.
T-W-5Przejście od procesu odpadowego do bezodpadowego na przykładzie sulfonowania benzenu do kwasu benzenosulfonowego.
T-W-6Możliwości zmian w technologii w celu ograniczenia ilości odpadów, ich wykorzystania w innych procesach wytwarzania na przykładzie produkcji toluilenodiizocyjanianów.
T-A-3Podstawy obliczeń bilansów energetycznych - obliczanie wskaźników zużycia energii.
T-A-2Podstawy obliczeń bilansów materiałowych - obliczanie wskaźników technologicznych procesu.
T-A-1Porównanie procesów odpadowych i mało- i bezodpadowych - analiza schematów ideowych i technologicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z opisem technologii, przedstawionej na schematach technologicznych.
M-2Prezentacja schematów technologicznych na foliach i w programie Power-point.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian wiedzy na początku wykładów w celu identyfikacji braków i dostosowania poziomu wykładów i zakresu tłumaczeń, objaśnień dla łatwiejszego zrozumienia treści. Sprawdzenie efektów kształcenia przy końcu semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada kompetencje w zakresie pracy instalacji otrzymywania nadtlenku wodoru, procesów technologicznych z jego udziałem jako czynnika utleniającego, epoksydującego i w zastosowaniach do oczyszczania ścieków.
3,5
4,0
4,5
5,0