Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
specjalność: Technologia polimerów
Sylabus przedmiotu Podstawy technologii tworzyw sztucznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy technologii tworzyw sztucznych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Polimerów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Żwir <Marek.Zwir@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia ogólna i nieorganiczna I+II, Chemia organiczna I, Matematyka I+II, znajomość zagadnień fizyki w zakresie programu szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie słuchaczy z podstawowymi pojęciami dotyczącymi polimerów i tworzyw sztucznych, w tym charakterystyki fizykochemicznej tych materiałów. |
C-2 | Zaprezentowanie fundamentów teoretycznych procesów polimeryzacji i ich wykorzystania w przemysłowych procesach syntezy polimerów i produkcji tworzyw sztucznych. |
C-3 | Przedstawienie sposobów syntezy najczęściej wykorzystywanych tworzyw polimerowych, omówienie właściwości tych materiałów, sposobów ich przetwrzania oraz obszarów ich zastosowań. |
C-4 | Przekazanie wiadomości o polimerach pochodzenia naturalnego, ich pozyskiwaniu, sposobach i technikach modyfikacji oraz zastosowaniach. |
C-5 | Przybliżenie najnowszych trendów w technologii tworzyw sztucznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Polimery i tworzywa sztuczne - podstawowe pojęcia i definicje | 1 |
T-W-2 | Budowa chemiczna i strukturalna substancji wielkocząsteczkowych | 1 |
T-W-3 | Elementy charakterystyki fizykochemicznej polimerów (ciężar cząsteczkowy, stopień polimeryzacji, stopień krystaliczności, przemiany fazowe) | 2 |
T-W-4 | Mechanizmy, metody i techniki polimeryzacji: - polimeryzacja rodnikowa; - polimeryzacja anionowa; - polimeryzacja kationowa; - polimeryzacja koordynacyjna; - polikondensacja; - homopolimeryzacja i kopolimeryzacja; - polimeryzacja blokowa (w masie); - polimeryzacja w zawiesinie; - polimeryzacja w emulsji; - polimeryzacja w rozpuszczalniku (homogeniczna i strąceniowa); - inicjatory polimeryzacji i srodki pomocnicze w syntezie polimerów; - podstawowe informacje o aparaturze do przemysłowej syntezy polimerów - w powiązaniu z metodami i technikami polimeryzacji. | 6 |
T-W-5 | Synteza, właściwości, przetwórstwo i zastosowanie podstawowych grup tworzyw sztucznych: - poli(chlorek winylu) i kopolimery chlorku winylu, poli(octan winylu), poli(alkohol winylowy) i poliwinyloacetale, polioksymetylen ; - poliolefiny; - PTFE i inne polimery fluorowo-chlorowe; - poliakrylonitryl; - polidieny; - poliuretany; - polistyren i kopolimery styrenu; - poliamidy i poliaramidy; - PMMA, poliwęglany, poliestry termoplastyczne i nienasycone; - aminoplasty, fenoplasty, żywice alkidowe; - żywice epoksydowe; - silikony; | 9 |
T-W-6 | Polimery pochodzenia naturalnego i ich modyfikacja: - kauczuki - skrobia - celuloza - kazeina - chityna | 1 |
T-W-7 | Elementy techniki przetwarzania tworzyw sztucznych: - warunki determinujące przetwórstwo termoplastów i duroplastów; Proces uplastyczniania i przetwarzanie termoplastów przez: - wtryskiwanie, - wytłaczanie, rozdmuchiwanie, termoformowanie - i rotoformowanie Techniki przetwarzania żywic reaktywnych: - wytwarzanie tłoczyw i preimpregnatów, - prasowanie i wtryskiwanie tłoczyw, - laminowanie kontaktowe i natryskowe w formach otwartych, - formowanie infuzyjno-transferowe w formach zamknietych, - nawijanie, - odlewanie. | 10 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Praca z literaturą | 20 |
A-W-3 | Konsultacje | 1 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-5 | Zaliczenie | 1 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | prezentacja multimedialna |
M-3 | film |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian wiadomosci |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O01c_W01 Student rozróżnia pojęcia "polimery" i "tworzywa sztuczne", opisuje cechy charakterystyczne tworzyw termoplastycznych i duroplastycznych, porafi wskazać przykłady polimerów syntetycznych i polimerów pochodzenia naturalnego. | TCH_1A_W02, TCH_1A_W07, TCH_1A_W09, TCH_1A_W11 | T1A_W01, T1A_W03 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-4 | T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-2 | M-2, M-1 | S-1 |
TCH_1A_O01c_W02 Student klasyfikuje polimery pod względem ich budowy chemicznej, taktyczności i struktury. | TCH_1A_W02, TCH_1A_W03, TCH_1A_W07, TCH_1A_W09 | T1A_W01, T1A_W03 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-2 | M-2, M-1 | S-1 |
TCH_1A_O01c_W03 Student definiuje podstawowe wielkości opisu fizykochemicznego substancji wielkocząsteczkowych, takie jak wagowo/liczbowo średni cieżar cząsteczkowy, stopień polimeryzacji, stopień krystaliczności, temperatura przejścia szkilstego itp. i wyjaśnia ich znaczenie. | TCH_1A_W01, TCH_1A_W02, TCH_1A_W03 | T1A_W01 | — | C-1 | T-W-3 | M-2, M-1 | S-1 |
TCH_1A_O01c_W04 Student zna podstawy procesów polimeryzacji, wymienia rodzaje reakcji polimeryzacji i wskazuje sposoby technicznego przeprowadzenia reakcji polimeryzacji. | TCH_1A_W03, TCH_1A_W07, TCH_1A_W08, TCH_1A_W09, TCH_1A_W10, TCH_1A_W11, TCH_1A_W12, TCH_1A_W13, TCH_1A_W15, TCH_1A_W19, TCH_1A_W20 | T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W10, T1A_W11 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05 | C-2, C-3 | T-W-4, T-W-5 | M-2, M-1 | S-1 |
TCH_1A_O01c_W05 Student opisuje sposoby syntezy najcześciej spotykanych tworzyw polimerowych, charakteryzuje właściowści tych tworzyw i wskazuje obszary ich praktycznego zastosowania. | TCH_1A_W02, TCH_1A_W03, TCH_1A_W04, TCH_1A_W06, TCH_1A_W07, TCH_1A_W08, TCH_1A_W09, TCH_1A_W10, TCH_1A_W11, TCH_1A_W12, TCH_1A_W13, TCH_1A_W15, TCH_1A_W19, TCH_1A_W20 | T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W10, T1A_W11 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05 | C-2, C-3, C-5 | T-W-4, T-W-5 | M-2, M-1, M-3 | S-1 |
TCH_1A_O01c_W06 Student wylicza technicznie przydatne polimery pochodzenia natruarlnego, objaśnia sposoby ich modyfikacji i wskazuje zastosowania. | TCH_1A_W02, TCH_1A_W03, TCH_1A_W06, TCH_1A_W07, TCH_1A_W08, TCH_1A_W09, TCH_1A_W10, TCH_1A_W11, TCH_1A_W13, TCH_1A_W15, TCH_1A_W16, TCH_1A_W19, TCH_1A_W20 | T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W10, T1A_W11 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05 | C-3, C-4, C-5 | T-W-6 | M-2, M-1 | S-1 |
TCH_1A_O01c_W07 Student wyjaśnia przyczyny zróżnicowania technik przetwarzania termoplastów i duroplastów. | TCH_1A_W02, TCH_1A_W03, TCH_1A_W06, TCH_1A_W07, TCH_1A_W09, TCH_1A_W10, TCH_1A_W11, TCH_1A_W12, TCH_1A_W15 | T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-3, C-4, C-5 | T-W-5, T-W-7 | M-2, M-1 | S-1 |
TCH_1A_O01c_W08 Student wymienia i opisuje sposoby przetwarzania tworzyw termoplastycznych. | TCH_1A_W02, TCH_1A_W04, TCH_1A_W06, TCH_1A_W11, TCH_1A_W12, TCH_1A_W13, TCH_1A_W15 | T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-3, C-4, C-5 | T-W-5, T-W-7 | M-2, M-1, M-3 | S-1 |
TCH_1A_O01c_W09 Student wymienia i opisuje sposoby przetwarzania tworzyw reaktywnych (duroplastycznych). | TCH_1A_W02, TCH_1A_W03, TCH_1A_W06, TCH_1A_W07, TCH_1A_W08, TCH_1A_W11, TCH_1A_W12, TCH_1A_W13, TCH_1A_W15 | T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-3, C-4, C-5 | T-W-5, T-W-7 | M-2, M-1, M-3 | S-1 |
TCH_1A_O01c_W10 Student obajśnia zagadnienia dotyczące spajania tworzyw sztucznych i spajania z wykorzystaniem tworzyw polimerowych. | TCH_1A_W02, TCH_1A_W03, TCH_1A_W04, TCH_1A_W07, TCH_1A_W11, TCH_1A_W12, TCH_1A_W13, TCH_1A_W15 | T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-3, C-4, C-5 | T-W-7 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O01c_U01 Student podejmuje trafne decyzje doboru tworzyw sztucznych do produkcji typowych wytworów przemysłowych z tych materiałów oraz w podstawowym zakresie rozwiązuje problemy doboru techniki przetwarzania TS w aspekcie przetwarzanych surowców oraz właściwości wytworów i skali produkcji. | TCH_1A_U12, TCH_1A_U14, TCH_1A_U16, TCH_1A_U19, TCH_1A_U20, TCH_1A_U21, TCH_1A_U22, TCH_1A_U24 | T1A_U10, T1A_U11, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U03, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2 | M-2, M-1, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O01c_K01 Student rozpoznaje problemy wymagające rozwiązania, wykazuje inicjatywę w definiowaniu możliwych sposobów rozwiązywania uprzednio zidentyfikowanych problemów technicznych i organizacyjnych. | TCH_1A_K01, TCH_1A_K03, TCH_1A_K04, TCH_1A_K06, TCH_1A_K09 | T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K05 | InzA_K01 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2 | M-2, M-1, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O01c_W01 Student rozróżnia pojęcia "polimery" i "tworzywa sztuczne", opisuje cechy charakterystyczne tworzyw termoplastycznych i duroplastycznych, porafi wskazać przykłady polimerów syntetycznych i polimerów pochodzenia naturalnego. | 2,0 | |
3,0 | Student co najmniej objaśnia różnicę pomiędzy "polimerem" a "tworzywem sztucznym" | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_1A_O01c_W02 Student klasyfikuje polimery pod względem ich budowy chemicznej, taktyczności i struktury. | 2,0 | |
3,0 | Student podaje co najmniej po jednym poprawnym przykładzie homopolimeru, kopolimeru, polimeru amorficznego i semikrystalicznego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_1A_O01c_W03 Student definiuje podstawowe wielkości opisu fizykochemicznego substancji wielkocząsteczkowych, takie jak wagowo/liczbowo średni cieżar cząsteczkowy, stopień polimeryzacji, stopień krystaliczności, temperatura przejścia szkilstego itp. i wyjaśnia ich znaczenie. | 2,0 | |
3,0 | Student co najmniej definiuje pojecia wagowo i liczbowo średniego ciężaru cząsteczkowego i wyjaśnia na czym polega dyspersja ciężaru cząsteczkowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_1A_O01c_W04 Student zna podstawy procesów polimeryzacji, wymienia rodzaje reakcji polimeryzacji i wskazuje sposoby technicznego przeprowadzenia reakcji polimeryzacji. | 2,0 | |
3,0 | Student co najmnej wyjaśnia techniczne sposoby przeprowadzenia polimeryzacji rodnikowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_1A_O01c_W05 Student opisuje sposoby syntezy najcześciej spotykanych tworzyw polimerowych, charakteryzuje właściowści tych tworzyw i wskazuje obszary ich praktycznego zastosowania. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić metody syntezy, właściowści i zastosowania co najmniej dwóch ze wskazanych przez egzaminatora trzech tworzyw sztucznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_1A_O01c_W06 Student wylicza technicznie przydatne polimery pochodzenia natruarlnego, objaśnia sposoby ich modyfikacji i wskazuje zastosowania. | 2,0 | |
3,0 | Student wymienia co najmniej dwa polimery pochodzenia naturalnego, omawia sposoby ich modyfikacji i zastosowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_1A_O01c_W07 Student wyjaśnia przyczyny zróżnicowania technik przetwarzania termoplastów i duroplastów. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wskazać podstawową przyczynę zróżnicowania technik przetwórczych duroplastów i termoplastów (mechanizm zmiany stanu skupienia). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_1A_O01c_W08 Student wymienia i opisuje sposoby przetwarzania tworzyw termoplastycznych. | 2,0 | |
3,0 | Student wymienia techniki przetwarzania termoplastów i szczegółowo opisuje jedna z nich. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_1A_O01c_W09 Student wymienia i opisuje sposoby przetwarzania tworzyw reaktywnych (duroplastycznych). | 2,0 | |
3,0 | Student wymienia techniki przetwarzania duroplastów i szczegółowo opisuje jedna z nich. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_1A_O01c_W10 Student obajśnia zagadnienia dotyczące spajania tworzyw sztucznych i spajania z wykorzystaniem tworzyw polimerowych. | 2,0 | |
3,0 | Student wyjaśnia znaczenie kohezji i adhezji w procesach klejenia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O01c_U01 Student podejmuje trafne decyzje doboru tworzyw sztucznych do produkcji typowych wytworów przemysłowych z tych materiałów oraz w podstawowym zakresie rozwiązuje problemy doboru techniki przetwarzania TS w aspekcie przetwarzanych surowców oraz właściwości wytworów i skali produkcji. | 2,0 | |
3,0 | Student umie prawidłowo rozwiązać problem doboru tworzywa sztucznego i techniki wytwarzania dla typowych wytworów powszechnego użytku. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O01c_K01 Student rozpoznaje problemy wymagające rozwiązania, wykazuje inicjatywę w definiowaniu możliwych sposobów rozwiązywania uprzednio zidentyfikowanych problemów technicznych i organizacyjnych. | 2,0 | |
3,0 | Student co najmniej potrafi zdefiniować problemy techniczne i organizacyjne wymagające rozwiazania w ramach problemu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pielichowski J., Puszyński A., Technologia Tworzyw Sztucznych, WNT, Warszawa, 1992, 3
- Żuchowska D., Polimery konstrukcyjne, WNT, Warszawa, 1995
- Sikora R., Przetwórstwo tworzyw wielkocząsteczkowych, Wydawnictwo edukacyjne Zofii Dobkowskiej, Warszawa, 1993
Literatura dodatkowa
- Łączyński B., Tworzywa wielkocząsteczkowe. Rodzaje i własności, WNT, Warszawa, 1982
- Saechtling H., Tworzywa sztuczne. Poradnik, WNT, Warszawa, 2007, 5, ISBN 978-83-204-3354-8
- Czub P. i in., Chemia i technologia żywic epoksydowych, WNT, Warszawa, ISBN 83-20402611-1
- Kłosowska Wołkowicz Z., Penczek P., Królikowski W., Czub P., Pielichowski J., Ostrysz R., Nienasycone zywice poliestrowe, WNT, Warszawa, 2010
- Królikowski W., Kłosowska Wołkowicz Z., Penczek P., Żywice i laminaty poliestrowe, WNT, Warszaawa, 1986
- Rościszewski P., Zielecka M., Silikony własciowści i zastosowanie, WNT, Warszawa, 2004
- Obłój-Muzaj M., Świerz-Motysia B., Szablowska B., Polichlorek winylu, WNT, Warszawa, 2007