Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
specjalność: Technologia polimerów

Sylabus przedmiotu Procesy jednostkowe w technologii chemicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Procesy jednostkowe w technologii chemicznej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Organicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Eugeniusz Milchert <Eugeniusz.Milchert@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Bartkowiak <Marcin.Bartkowiak@zut.edu.pl>, Grzegorz Lewandowski <Grzegorz.Lewandowski@zut.edu.pl>, Agnieszka Wróblewska <Agnieszka.Wroblewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL4 45 3,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Na wstępie wymagana jest wiedza z zakresu chemii fizycznej, organicznej, nieorganicznej i ogólnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi procesami jednostkowymi występujacymi podczas realizacji procesów technologicznych w róż nej skali produkcji.
C-2Zapoznanie studentów z zasadami realizacji procesów chlorowania. Typowe procesy chlorowania addycyjnego i substytucyjnego.
C-3Zapoznanie studentów z procesami redukcji i uwodornienia. Redukcja nitrobenzenu do aniliny, estrów kwasów karboksylowych do alkoholi. Uwodornienie fenolu do cykloheksanolu
C-4Zasady prowadzenia procesów sulfonowania i siarczanowania. Sulfonowanie aniliny, alkilobenzenów, naftalenu, antrachinonu.
C-5Zapoznanie z procesami nitrowania. Otrzymywanie dinitrotoluenów, nitrobenzenu, naftalenu i acetanilidu.
C-6Praktyczne zapoznanie studenta z podstawowymi operacjami i procesami jednostkowymi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Bezpieczeństwo i higiena pracy w labratorium technologii chemicznej organicznej6
T-L-2Zasady sporządzania bilansu materiałowego i opracowania wyników3
T-L-3Wyodrębnianie i oczyszczanie związków organicznych metodą destylacji prostej6
T-L-4Wyodrębnianie i oczyszczanie związków organicznych metodą destylacji frakcyjnej6
T-L-5Wyodrębnianie olejków eterycznych z materiału roślinnego6
T-L-6Wyodrębnianie kofeiny z herbaty6
T-L-7Acetoksylowanie olefin6
T-L-8Usuwanie trwałych zanieczyszczeń organicznych (TZO) ze ścieków przemysłowych.6
45
wykłady
T-W-1Typy procesów jednostkowych, ogólna charakterystyka: utleniania, redukcji, odwodornienia i uwodornienia, chlorowania, sulfonowania i siarczanowania, nitrowania, alkilowania i arylowania, izomeryzacji, hydratacji i dehydratacji, estryfikacji, kondensacji, karboksylowania, hydrolizy, amonolizy, aminolizy, aminowania, polimeryzacji, polikondensacji, poliaddycji.2
T-W-2Ogólna charakterystyka procesu chlorowania. Chlorowanie addycyjne i substytucyjne. Technologia otrzymywania 1,2-dichloroetanu. Otrzymywanie chlorku allilu. Procesy chlorohydroksylowania i chlorolizy. Chlorowanie związków aromatycznych i alkiloaromatycznych.4
T-W-3Cel i znaczenie procesu sulfonowania. Sulfonowanie benzenu, toluenu, aniliny, alkilobenzenów, naftalenu, antrzchinonu.3
T-W-4Ogólna charakterystyka redukcji i uwodornienia. Redukcja nitrobenzenu. Uwodornienie fenolu do cykloheksanolu, aldehydów do alkoholi. Redukcja estrów kwasu karboksylowego do alkoholi.3
T-W-5Nitrowanie związków aromatycznych. Nitrowanie benzenu, toluenu, mononitrotoluenów, dinitrotoluenów, naftalenu, acetanilidu.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych20
A-L-3Opracowanie wyników doświadczeń i przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych20
A-L-4Konsultacje z prowadzącymi zajęcia5
90
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Konsultacje z prowadzącym3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Zaliczenie2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Opis przebiegu procesu chlorowania oparty na własnych doświadczeniach w jego prowadzeniu.
M-3Dyskusja nad przedstawionym wybranym tematem w połączeniu z prezentacja komputerową procesu.
M-4Praktyczna, ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena w oparciu o udział studentów w dyskusji na zadany temat.
S-2Ocena formująca: Egzamin końcowy w formie testowej.
S-3Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności w zakresie realizowanych ćwiczeń laboratoryjnych.
S-4Ocena formująca: Ocena osiągnięć oraz aktywności i zaangażowania studenta podczas realizacji ćwiczeń laboratoryjnych.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena pisemnych sprawozdań z wykonanych ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_O03a_W01
Student potrafi zdefiniować, objaśnić i scharakteryzować dowolny proces jednostkowy w odniesieniu do jego zastosowania w procesie technologicznym wytwarzania określonego związku lub grupy związków. Potrafi szczegółowo przedstawić proces chlorowania, zaproponować zmiany w jego prowadzeniu, wytłumaczyć zależności pomiędzy parametrami procesu i własnościami fizykochemicznymi chlorowanego związku. Dokładnie potrafi przedstawić przebieg, opis procesów redukcji i uwodornienia w zastosowaniu do wytwarzania podstawowych grup użytecznych handlowo związków. Potrafi opisać i zastosować proces nitrowania dowolnego związku aromatycznego. Potrafi dobrać parametry procesu sulfonowania dowolnego surowca organicznego.
TCH_1A_W19T1A_W09, T1A_W10InzA_W04C-1, C-3, C-2, C-4, C-5, C-6T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-3, M-1, M-4S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_O03a_U01
Potrafi analizować przebieg procesu jednostkowego i wprowadzać zmiany parametrów procesowych w celu uzyskania możliwie wysokiej selektywności przemiany do pożądanego produktu lub grupy związków oraz wysokiej konwersji surowców. Potrafi dobierać i planować parametry wybranego procesu technologicznego, jak: chlorowanie, sulfonowanie, redukcja i uwodornienie, nitrowanie. Potrafi wykorzystać znajomość poszczególnych procesów jednostkowych w zaproponowaniu logicznie spójnego ciągu technologicznego produkcji określonego produktu finalnego o znaczeniu handlowym.
TCH_1A_U08, TCH_1A_U14, TCH_1A_U24T1A_U08, T1A_U11, T1A_U16InzA_U01, InzA_U03, InzA_U08C-1, C-3, C-2, C-4, C-5, C-6T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-3, M-1, M-2, M-4S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_O03a_K01
Wykazuje chęci poprawy wskaźników technologicznych procesu w celu lepszego wykorzystania surowców i otrzymywania wyższej jakości produktów.
TCH_1A_K05T1A_K02InzA_K01C-1, C-3, C-2, C-4, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-3, M-1, M-2, M-4S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_O03a_W01
Student potrafi zdefiniować, objaśnić i scharakteryzować dowolny proces jednostkowy w odniesieniu do jego zastosowania w procesie technologicznym wytwarzania określonego związku lub grupy związków. Potrafi szczegółowo przedstawić proces chlorowania, zaproponować zmiany w jego prowadzeniu, wytłumaczyć zależności pomiędzy parametrami procesu i własnościami fizykochemicznymi chlorowanego związku. Dokładnie potrafi przedstawić przebieg, opis procesów redukcji i uwodornienia w zastosowaniu do wytwarzania podstawowych grup użytecznych handlowo związków. Potrafi opisać i zastosować proces nitrowania dowolnego związku aromatycznego. Potrafi dobrać parametry procesu sulfonowania dowolnego surowca organicznego.
2,0Nie umie podać charakterystyki podstawowych procesów jednostkowych w technologii chemicznej.
3,0Potrafi przedstawić charakterystykę podstawowych procesów jednostkowych jak utlenianie, chlorowanie, sulfonowanie, nitrowanie.
3,5Potrafii przedstawić charakterystykę podstawowych procesów jednostkowych i technologii związanych z procesami chlorowania.
4,0Potrafii przedstawić charakterystykę podstawowych procesów jednostkowych i technologii związanych z procesami chlorowania i nitrowania.
4,5Potrafii przedstawić charakterystykę podstawowych procesów jednostkowych i technologii związanych z procesami chlorowania, nitrowania, sulfonowania.
5,0Potrafii przedstawić charakterystykę podstawowych procesów jednostkowych i technologii związanych z procesami chlorowania, nitrowania, sulfonowania, estryfikacji, redukcji i uwodornienia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_O03a_U01
Potrafi analizować przebieg procesu jednostkowego i wprowadzać zmiany parametrów procesowych w celu uzyskania możliwie wysokiej selektywności przemiany do pożądanego produktu lub grupy związków oraz wysokiej konwersji surowców. Potrafi dobierać i planować parametry wybranego procesu technologicznego, jak: chlorowanie, sulfonowanie, redukcja i uwodornienie, nitrowanie. Potrafi wykorzystać znajomość poszczególnych procesów jednostkowych w zaproponowaniu logicznie spójnego ciągu technologicznego produkcji określonego produktu finalnego o znaczeniu handlowym.
2,0Nie potrafi analizować podstawowwych typów procesów jednostkowych.
3,0Potrafi analizować, przedstawiać charakterystykę podstawowych procesów jednostkowych: utleniania, redukcji, uwodornienia, chlorowania, sulfonowania.
3,5Potrafi analizować, charakteryzować, oceniać przydatność podstawowych procesów jednostkowych: utleniania, redukcji, uwodornienia, chlorowania, sulfonowania. Potrafi stosować i prowadzić wymienione procesy jednostkowe.
4,0Potrafi analizować, charakteryzować, oceniać przydatność podstawowych procesów jednostkowych: utleniania, redukcji, uwodornienia, chlorowania, sulfonowania, nitrowania. Potrafi posłużyć się, stosować i prowadzić wymienione procesy jednostkowe.
4,5Potrafi analizować, charakteryzować, oceniać przydatność podstawowych procesów jednostkowych: utleniania, redukcji, uwodornienia, chlorowania, sulfonowania, nitrowania, estryfikacji. Potrafi posłużyć się, stosować i prowadzić wymienione procesy jednostkowe.
5,0Potrafi analizować, charakteryzować, oceniać przydatność podstawowych procesów jednostkowych: utleniania, redukcji, uwodornienia, chlorowania, sulfonowania, nitrowania, estryfikacji, hydrolizy, amonolizy. Potrafi posłużyć się, stosować i prowadzić wymienione procesy jednostkowe.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_O03a_K01
Wykazuje chęci poprawy wskaźników technologicznych procesu w celu lepszego wykorzystania surowców i otrzymywania wyższej jakości produktów.
2,0
3,0Jest osobą kompetentną w ocenie procesów chlorowania, utleniania , sulfonowania, wystepujacych w procesie technologicznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ropuszyński St., Chemia i technologia podstawowej syntezy organicznej, WNT, Warszawa, 1988, Pierwsze
  2. Grzywa E., Molenda J., Technologia podstawowych syntez chemicznych t.2, WNT, Warszawa, 1996
  3. Bogoczek R., Kociołek-Balawejder E., Technologia chemiczna organiczna, Akademii konomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 1992, pierwsze

Literatura dodatkowa

  1. Bortel E., Koneczny H., Zarys technologii chemicznej, PWN, Warszawa, 1992, pierwsze
  2. Zieliński A.Z., Chemiczna technologia organiczna, WNT, Warszawa, 1979, pierwsze
  3. Praca zbiorowa, Podręcznik do ćwiczeń z technologii chemicznej, Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 1996, pierwsze
  4. Berezowska-Ornat R., Dominiak H., Siepracka B., Ćwiczenia laboratoryjne z technologii chemicznej - surowce i procesy, Politechniki Radomskiej, Radom, 2001, pierwsze

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Bezpieczeństwo i higiena pracy w labratorium technologii chemicznej organicznej6
T-L-2Zasady sporządzania bilansu materiałowego i opracowania wyników3
T-L-3Wyodrębnianie i oczyszczanie związków organicznych metodą destylacji prostej6
T-L-4Wyodrębnianie i oczyszczanie związków organicznych metodą destylacji frakcyjnej6
T-L-5Wyodrębnianie olejków eterycznych z materiału roślinnego6
T-L-6Wyodrębnianie kofeiny z herbaty6
T-L-7Acetoksylowanie olefin6
T-L-8Usuwanie trwałych zanieczyszczeń organicznych (TZO) ze ścieków przemysłowych.6
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Typy procesów jednostkowych, ogólna charakterystyka: utleniania, redukcji, odwodornienia i uwodornienia, chlorowania, sulfonowania i siarczanowania, nitrowania, alkilowania i arylowania, izomeryzacji, hydratacji i dehydratacji, estryfikacji, kondensacji, karboksylowania, hydrolizy, amonolizy, aminolizy, aminowania, polimeryzacji, polikondensacji, poliaddycji.2
T-W-2Ogólna charakterystyka procesu chlorowania. Chlorowanie addycyjne i substytucyjne. Technologia otrzymywania 1,2-dichloroetanu. Otrzymywanie chlorku allilu. Procesy chlorohydroksylowania i chlorolizy. Chlorowanie związków aromatycznych i alkiloaromatycznych.4
T-W-3Cel i znaczenie procesu sulfonowania. Sulfonowanie benzenu, toluenu, aniliny, alkilobenzenów, naftalenu, antrzchinonu.3
T-W-4Ogólna charakterystyka redukcji i uwodornienia. Redukcja nitrobenzenu. Uwodornienie fenolu do cykloheksanolu, aldehydów do alkoholi. Redukcja estrów kwasu karboksylowego do alkoholi.3
T-W-5Nitrowanie związków aromatycznych. Nitrowanie benzenu, toluenu, mononitrotoluenów, dinitrotoluenów, naftalenu, acetanilidu.3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych20
A-L-3Opracowanie wyników doświadczeń i przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych20
A-L-4Konsultacje z prowadzącymi zajęcia5
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Konsultacje z prowadzącym3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Zaliczenie2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_O03a_W01Student potrafi zdefiniować, objaśnić i scharakteryzować dowolny proces jednostkowy w odniesieniu do jego zastosowania w procesie technologicznym wytwarzania określonego związku lub grupy związków. Potrafi szczegółowo przedstawić proces chlorowania, zaproponować zmiany w jego prowadzeniu, wytłumaczyć zależności pomiędzy parametrami procesu i własnościami fizykochemicznymi chlorowanego związku. Dokładnie potrafi przedstawić przebieg, opis procesów redukcji i uwodornienia w zastosowaniu do wytwarzania podstawowych grup użytecznych handlowo związków. Potrafi opisać i zastosować proces nitrowania dowolnego związku aromatycznego. Potrafi dobrać parametry procesu sulfonowania dowolnego surowca organicznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W19posiada wiedzę o podstawowych procesach przemysłowej syntezy chemicznej i w zakresie bezpieczeństwa technicznego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi procesami jednostkowymi występujacymi podczas realizacji procesów technologicznych w róż nej skali produkcji.
C-3Zapoznanie studentów z procesami redukcji i uwodornienia. Redukcja nitrobenzenu do aniliny, estrów kwasów karboksylowych do alkoholi. Uwodornienie fenolu do cykloheksanolu
C-2Zapoznanie studentów z zasadami realizacji procesów chlorowania. Typowe procesy chlorowania addycyjnego i substytucyjnego.
C-4Zasady prowadzenia procesów sulfonowania i siarczanowania. Sulfonowanie aniliny, alkilobenzenów, naftalenu, antrachinonu.
C-5Zapoznanie z procesami nitrowania. Otrzymywanie dinitrotoluenów, nitrobenzenu, naftalenu i acetanilidu.
C-6Praktyczne zapoznanie studenta z podstawowymi operacjami i procesami jednostkowymi.
Treści programoweT-W-1Typy procesów jednostkowych, ogólna charakterystyka: utleniania, redukcji, odwodornienia i uwodornienia, chlorowania, sulfonowania i siarczanowania, nitrowania, alkilowania i arylowania, izomeryzacji, hydratacji i dehydratacji, estryfikacji, kondensacji, karboksylowania, hydrolizy, amonolizy, aminolizy, aminowania, polimeryzacji, polikondensacji, poliaddycji.
T-W-2Ogólna charakterystyka procesu chlorowania. Chlorowanie addycyjne i substytucyjne. Technologia otrzymywania 1,2-dichloroetanu. Otrzymywanie chlorku allilu. Procesy chlorohydroksylowania i chlorolizy. Chlorowanie związków aromatycznych i alkiloaromatycznych.
T-W-4Ogólna charakterystyka redukcji i uwodornienia. Redukcja nitrobenzenu. Uwodornienie fenolu do cykloheksanolu, aldehydów do alkoholi. Redukcja estrów kwasu karboksylowego do alkoholi.
T-W-3Cel i znaczenie procesu sulfonowania. Sulfonowanie benzenu, toluenu, aniliny, alkilobenzenów, naftalenu, antrzchinonu.
T-W-5Nitrowanie związków aromatycznych. Nitrowanie benzenu, toluenu, mononitrotoluenów, dinitrotoluenów, naftalenu, acetanilidu.
T-L-1Bezpieczeństwo i higiena pracy w labratorium technologii chemicznej organicznej
T-L-3Wyodrębnianie i oczyszczanie związków organicznych metodą destylacji prostej
T-L-4Wyodrębnianie i oczyszczanie związków organicznych metodą destylacji frakcyjnej
T-L-2Zasady sporządzania bilansu materiałowego i opracowania wyników
T-L-5Wyodrębnianie olejków eterycznych z materiału roślinnego
T-L-6Wyodrębnianie kofeiny z herbaty
T-L-7Acetoksylowanie olefin
T-L-8Usuwanie trwałych zanieczyszczeń organicznych (TZO) ze ścieków przemysłowych.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja nad przedstawionym wybranym tematem w połączeniu z prezentacja komputerową procesu.
M-1Wykład informacyjny.
M-4Praktyczna, ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena w oparciu o udział studentów w dyskusji na zadany temat.
S-2Ocena formująca: Egzamin końcowy w formie testowej.
S-3Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności w zakresie realizowanych ćwiczeń laboratoryjnych.
S-4Ocena formująca: Ocena osiągnięć oraz aktywności i zaangażowania studenta podczas realizacji ćwiczeń laboratoryjnych.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena pisemnych sprawozdań z wykonanych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie podać charakterystyki podstawowych procesów jednostkowych w technologii chemicznej.
3,0Potrafi przedstawić charakterystykę podstawowych procesów jednostkowych jak utlenianie, chlorowanie, sulfonowanie, nitrowanie.
3,5Potrafii przedstawić charakterystykę podstawowych procesów jednostkowych i technologii związanych z procesami chlorowania.
4,0Potrafii przedstawić charakterystykę podstawowych procesów jednostkowych i technologii związanych z procesami chlorowania i nitrowania.
4,5Potrafii przedstawić charakterystykę podstawowych procesów jednostkowych i technologii związanych z procesami chlorowania, nitrowania, sulfonowania.
5,0Potrafii przedstawić charakterystykę podstawowych procesów jednostkowych i technologii związanych z procesami chlorowania, nitrowania, sulfonowania, estryfikacji, redukcji i uwodornienia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_O03a_U01Potrafi analizować przebieg procesu jednostkowego i wprowadzać zmiany parametrów procesowych w celu uzyskania możliwie wysokiej selektywności przemiany do pożądanego produktu lub grupy związków oraz wysokiej konwersji surowców. Potrafi dobierać i planować parametry wybranego procesu technologicznego, jak: chlorowanie, sulfonowanie, redukcja i uwodornienie, nitrowanie. Potrafi wykorzystać znajomość poszczególnych procesów jednostkowych w zaproponowaniu logicznie spójnego ciągu technologicznego produkcji określonego produktu finalnego o znaczeniu handlowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U08potrafi planować i wykonywać eksperymenty chemiczne, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać poprawne wnioski
TCH_1A_U14potrafi oceniać zagrożenia związane ze stosowaniem surowców i produktów przemysłu chemicznego oraz zagrożenia występujące podczas prowadzenia procesów chemicznych
TCH_1A_U24potrafi zaprojektować prosty proces technologiczny, złożony z operacji i procesów jednostkowych, i ocenić jego funkcjonowanie przy użyciu właściwych, metod i narzędzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi procesami jednostkowymi występujacymi podczas realizacji procesów technologicznych w róż nej skali produkcji.
C-3Zapoznanie studentów z procesami redukcji i uwodornienia. Redukcja nitrobenzenu do aniliny, estrów kwasów karboksylowych do alkoholi. Uwodornienie fenolu do cykloheksanolu
C-2Zapoznanie studentów z zasadami realizacji procesów chlorowania. Typowe procesy chlorowania addycyjnego i substytucyjnego.
C-4Zasady prowadzenia procesów sulfonowania i siarczanowania. Sulfonowanie aniliny, alkilobenzenów, naftalenu, antrachinonu.
C-5Zapoznanie z procesami nitrowania. Otrzymywanie dinitrotoluenów, nitrobenzenu, naftalenu i acetanilidu.
C-6Praktyczne zapoznanie studenta z podstawowymi operacjami i procesami jednostkowymi.
Treści programoweT-W-1Typy procesów jednostkowych, ogólna charakterystyka: utleniania, redukcji, odwodornienia i uwodornienia, chlorowania, sulfonowania i siarczanowania, nitrowania, alkilowania i arylowania, izomeryzacji, hydratacji i dehydratacji, estryfikacji, kondensacji, karboksylowania, hydrolizy, amonolizy, aminolizy, aminowania, polimeryzacji, polikondensacji, poliaddycji.
T-W-2Ogólna charakterystyka procesu chlorowania. Chlorowanie addycyjne i substytucyjne. Technologia otrzymywania 1,2-dichloroetanu. Otrzymywanie chlorku allilu. Procesy chlorohydroksylowania i chlorolizy. Chlorowanie związków aromatycznych i alkiloaromatycznych.
T-W-4Ogólna charakterystyka redukcji i uwodornienia. Redukcja nitrobenzenu. Uwodornienie fenolu do cykloheksanolu, aldehydów do alkoholi. Redukcja estrów kwasu karboksylowego do alkoholi.
T-W-3Cel i znaczenie procesu sulfonowania. Sulfonowanie benzenu, toluenu, aniliny, alkilobenzenów, naftalenu, antrzchinonu.
T-W-5Nitrowanie związków aromatycznych. Nitrowanie benzenu, toluenu, mononitrotoluenów, dinitrotoluenów, naftalenu, acetanilidu.
T-L-1Bezpieczeństwo i higiena pracy w labratorium technologii chemicznej organicznej
T-L-3Wyodrębnianie i oczyszczanie związków organicznych metodą destylacji prostej
T-L-4Wyodrębnianie i oczyszczanie związków organicznych metodą destylacji frakcyjnej
T-L-2Zasady sporządzania bilansu materiałowego i opracowania wyników
T-L-5Wyodrębnianie olejków eterycznych z materiału roślinnego
T-L-6Wyodrębnianie kofeiny z herbaty
T-L-7Acetoksylowanie olefin
T-L-8Usuwanie trwałych zanieczyszczeń organicznych (TZO) ze ścieków przemysłowych.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja nad przedstawionym wybranym tematem w połączeniu z prezentacja komputerową procesu.
M-1Wykład informacyjny.
M-2Opis przebiegu procesu chlorowania oparty na własnych doświadczeniach w jego prowadzeniu.
M-4Praktyczna, ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena w oparciu o udział studentów w dyskusji na zadany temat.
S-2Ocena formująca: Egzamin końcowy w formie testowej.
S-3Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności w zakresie realizowanych ćwiczeń laboratoryjnych.
S-4Ocena formująca: Ocena osiągnięć oraz aktywności i zaangażowania studenta podczas realizacji ćwiczeń laboratoryjnych.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena pisemnych sprawozdań z wykonanych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi analizować podstawowwych typów procesów jednostkowych.
3,0Potrafi analizować, przedstawiać charakterystykę podstawowych procesów jednostkowych: utleniania, redukcji, uwodornienia, chlorowania, sulfonowania.
3,5Potrafi analizować, charakteryzować, oceniać przydatność podstawowych procesów jednostkowych: utleniania, redukcji, uwodornienia, chlorowania, sulfonowania. Potrafi stosować i prowadzić wymienione procesy jednostkowe.
4,0Potrafi analizować, charakteryzować, oceniać przydatność podstawowych procesów jednostkowych: utleniania, redukcji, uwodornienia, chlorowania, sulfonowania, nitrowania. Potrafi posłużyć się, stosować i prowadzić wymienione procesy jednostkowe.
4,5Potrafi analizować, charakteryzować, oceniać przydatność podstawowych procesów jednostkowych: utleniania, redukcji, uwodornienia, chlorowania, sulfonowania, nitrowania, estryfikacji. Potrafi posłużyć się, stosować i prowadzić wymienione procesy jednostkowe.
5,0Potrafi analizować, charakteryzować, oceniać przydatność podstawowych procesów jednostkowych: utleniania, redukcji, uwodornienia, chlorowania, sulfonowania, nitrowania, estryfikacji, hydrolizy, amonolizy. Potrafi posłużyć się, stosować i prowadzić wymienione procesy jednostkowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_O03a_K01Wykazuje chęci poprawy wskaźników technologicznych procesu w celu lepszego wykorzystania surowców i otrzymywania wyższej jakości produktów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K05potrafi stosować w praktyce idee zrównoważonego rozwoju
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi procesami jednostkowymi występujacymi podczas realizacji procesów technologicznych w róż nej skali produkcji.
C-3Zapoznanie studentów z procesami redukcji i uwodornienia. Redukcja nitrobenzenu do aniliny, estrów kwasów karboksylowych do alkoholi. Uwodornienie fenolu do cykloheksanolu
C-2Zapoznanie studentów z zasadami realizacji procesów chlorowania. Typowe procesy chlorowania addycyjnego i substytucyjnego.
C-4Zasady prowadzenia procesów sulfonowania i siarczanowania. Sulfonowanie aniliny, alkilobenzenów, naftalenu, antrachinonu.
C-5Zapoznanie z procesami nitrowania. Otrzymywanie dinitrotoluenów, nitrobenzenu, naftalenu i acetanilidu.
Treści programoweT-W-1Typy procesów jednostkowych, ogólna charakterystyka: utleniania, redukcji, odwodornienia i uwodornienia, chlorowania, sulfonowania i siarczanowania, nitrowania, alkilowania i arylowania, izomeryzacji, hydratacji i dehydratacji, estryfikacji, kondensacji, karboksylowania, hydrolizy, amonolizy, aminolizy, aminowania, polimeryzacji, polikondensacji, poliaddycji.
T-W-2Ogólna charakterystyka procesu chlorowania. Chlorowanie addycyjne i substytucyjne. Technologia otrzymywania 1,2-dichloroetanu. Otrzymywanie chlorku allilu. Procesy chlorohydroksylowania i chlorolizy. Chlorowanie związków aromatycznych i alkiloaromatycznych.
T-W-4Ogólna charakterystyka redukcji i uwodornienia. Redukcja nitrobenzenu. Uwodornienie fenolu do cykloheksanolu, aldehydów do alkoholi. Redukcja estrów kwasu karboksylowego do alkoholi.
T-W-3Cel i znaczenie procesu sulfonowania. Sulfonowanie benzenu, toluenu, aniliny, alkilobenzenów, naftalenu, antrzchinonu.
T-W-5Nitrowanie związków aromatycznych. Nitrowanie benzenu, toluenu, mononitrotoluenów, dinitrotoluenów, naftalenu, acetanilidu.
T-L-1Bezpieczeństwo i higiena pracy w labratorium technologii chemicznej organicznej
T-L-3Wyodrębnianie i oczyszczanie związków organicznych metodą destylacji prostej
T-L-4Wyodrębnianie i oczyszczanie związków organicznych metodą destylacji frakcyjnej
T-L-2Zasady sporządzania bilansu materiałowego i opracowania wyników
T-L-5Wyodrębnianie olejków eterycznych z materiału roślinnego
T-L-6Wyodrębnianie kofeiny z herbaty
T-L-7Acetoksylowanie olefin
T-L-8Usuwanie trwałych zanieczyszczeń organicznych (TZO) ze ścieków przemysłowych.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja nad przedstawionym wybranym tematem w połączeniu z prezentacja komputerową procesu.
M-1Wykład informacyjny.
M-2Opis przebiegu procesu chlorowania oparty na własnych doświadczeniach w jego prowadzeniu.
M-4Praktyczna, ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena w oparciu o udział studentów w dyskusji na zadany temat.
S-2Ocena formująca: Egzamin końcowy w formie testowej.
S-3Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności w zakresie realizowanych ćwiczeń laboratoryjnych.
S-4Ocena formująca: Ocena osiągnięć oraz aktywności i zaangażowania studenta podczas realizacji ćwiczeń laboratoryjnych.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena pisemnych sprawozdań z wykonanych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest osobą kompetentną w ocenie procesów chlorowania, utleniania , sulfonowania, wystepujacych w procesie technologicznym.
3,5
4,0
4,5
5,0