Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
specjalność: Technologia polimerów

Sylabus przedmiotu Technologia polimerowych materiałów naturalnych i syntetycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia polimerowych materiałów naturalnych i syntetycznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Polimerów
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Kozłowska <Agnieszka.Kozlowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 30 2,00,41zaliczenie
wykładyW5 30 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia organiczna
W-2Podstawy technologii tworzyw sztucznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z polimerami pochodzenia naturalnego oraz syntetycznego, ich pozyskiwaniem, modyfikacją oraz wykorzystaniem praktycznym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Otrzymywanie poliamidów, poliestrów i ich kopolimerów metodą polikondensacji w stopie w skali ćwierćtechnicznej z wykorzystaniem substratów pochodzenia syntetycznego i naturalnego.10
T-L-2Otrzymywanie poliuretanów metodą jedno i dwuetapową z wykorzystaniem substratów pochodzenia syntetycznego i naturalnego.10
T-L-3Badania właściwości polimerów otrzymanych podczas zajęć ze szczególnym uwzględnieniem różnic polimerów uzyskanych z substratów pochodzenia syntetycznego i naturalnego10
30
wykłady
T-W-1Wiadomości ogólne na temat technologii polimerów syntetycznych i naturalnych2
T-W-2Klasyczne materiały materiały polimerowe otrzymywane z surowców syntetycznych6
T-W-3Materiały polimerowe biodegradowalne - definicje i pojęcia. Mechanizm biodegradacji.4
T-W-4Podstawowe rodzaje polimerów biodegradowalnych.6
T-W-5Metody badań biodegradowalności i przydatności do kompostowania.4
T-W-6Technologie otrzymywania polimerów biodegradowalnych, - klasyczne, przez fermentację bakteryjną, z surowców petrochemicznych i źródeł odnawialnych4
T-W-7Elastomerowe materiały polimerowe pochodzenia naturalnego i syntetycznego.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2aktywność na zajeciach praktycznych10
A-L-3przygotowanie teoretyczne do zajęć10
A-L-4opracowywanie sprawozdań z odbytych ćwiczeń laboratoryjnych10
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2pogłebianie tematu na podstawie literatury10
A-W-3aktywność na zajęciach10
A-W-4przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Określenie zasobu informacji i wiedzy studenta w zakresie rodzajów polimerów pochodzenia naturalnego i syntetycznego, możliwości ich modyfikacji oraz kierunków wykorzystania praktycznego
S-2Ocena formująca: Określenie zasobu wiedzy i informacji, które posiadł student odnośnie różnic właściwości polimerów pochodzenia naturalnego oraz wpływu na środowisko, w stosunku do polimerów syntetycznych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy studenta w zakresie gamy dostępnych polimerów pochodzenia naturalnego oraz syntetycznego, źródeł pozyskiwania, ich właściwości oraz możliwości wykorzystania praktycznego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_O05a_W01
Student powinien mieć ogólną wiedzę i rozeznanie w zakresie ważniejszych rodzajów polimerów i żywic pochodzenia naturalnego oraz syntetycznego, sposobów ich pozyskiwania, metod modyfikacji, właściwości fizykochemicznych, wpływu na środowisko oraz kierunków wykorzystania praktycznego
TCH_1A_W03, TCH_1A_W06, TCH_1A_W08, TCH_1A_W09, TCH_1A_W13, TCH_1A_W15, TCH_1A_W19T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W10InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05C-1T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_O05a_U01
Student powinien umieć przypisać dany polimer naturalny lub syntetyczny do określonej kategorii/typu polimeru, określić możliwości regulowania własciwości użytkowych przez modyfikację, opisać te właściwości oraz wskazać kierunki zastosowania
TCH_1A_U14, TCH_1A_U15, TCH_1A_U16, TCH_1A_U19, TCH_1A_U21, TCH_1A_U22, TCH_1A_U23, TCH_1A_U24T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-1T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_O05a_K01
Student powinien wykazywać: (i) aktywną postawę w zakresie coraz szerszego wprowadzania polimerów naturalnych oraz materiałów z ich udziałem do praktyki społeczno-gospodarczej, (ii) otwartość na zmiany/modyfikacje procesu modyfikacyjnego lub nowe formulacje technologiczno-materialowe, (iii) świadomość wpływu procesów wytwarzania, modyfikacji oraz stosowania na środowisko, (iv) zdolność do oceny stopnia nowoczesności, innowacyjności instalacji produkcyjnej oraz produktu/wyrobu
TCH_1A_K01, TCH_1A_K02, TCH_1A_K03, TCH_1A_K04, TCH_1A_K05, TCH_1A_K06, TCH_1A_K07, TCH_1A_K08, TCH_1A_K09, TCH_1A_K10, TCH_1A_K11T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_O05a_W01
Student powinien mieć ogólną wiedzę i rozeznanie w zakresie ważniejszych rodzajów polimerów i żywic pochodzenia naturalnego oraz syntetycznego, sposobów ich pozyskiwania, metod modyfikacji, właściwości fizykochemicznych, wpływu na środowisko oraz kierunków wykorzystania praktycznego
2,0Student nie dysponuje podstawową wiedzą w zakresie rodzajów polimerów i żywic pochodzenia naturalnego oraz syntetycznego, metod ich modyfikacji oraz kierunkach praktycznego zastosowania
3,0Student dysponuje ograniczoną wiedzą w zakresie rodzajów polimerów i żywic pochodzenia naturalnego oraz syntetycznego, metod ich modyfikacji oraz kierunkach praktycznego zastosowania
3,5Student dysponuje podstawową wiedzą w zakresie rodzajów polimerów i żywic pochodzenia naturalnego oraz syntetycznego, metod ich modyfikacji oraz kierunkach praktycznego zastosowania
4,0Student dysponuje wiedzą w zakresie rodzajów polimerów i żywic pochodzenia naturalnego oraz syntetycznego, metod ich modyfikacji oraz kierunkach praktycznego zastosowania
4,5Student dysponuje wiedzą w zakresie rodzajów polimerów i żywic pochodzenia naturalnego oraz syntetycznego, metod ich modyfikacji oraz kierunkach praktycznego zastosowania, a także kojarzy fakty dot. różnic właściwości polimerów naturalnych i syntetycznych
5,0Student dysponuje wiedzą w zakresie rodzajów polimerów i żywic pochodzenia naturalnego oraz syntetycznego, metod ich modyfikacji oraz kierunkach praktycznego zastosowania, a także kojarzy fakty dot. różnic właściwości polimerów naturalnych i syntetycznych, a ponadto wie o zróżnicowanym wpływie polimerów naturalnych i syntetycznych na środowisko naturalne

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_O05a_U01
Student powinien umieć przypisać dany polimer naturalny lub syntetyczny do określonej kategorii/typu polimeru, określić możliwości regulowania własciwości użytkowych przez modyfikację, opisać te właściwości oraz wskazać kierunki zastosowania
2,0Student nie posiada umiejętności w zakresie kojarzenia faktów dot. pozyskiwania, modyfikacji oraz właściwości polimerów pochodzenia naturalnego oraz syntetycznego, a także kierunków ich wykorzystania
3,0Student posiada ograniczone umiejętności w zakresie kojarzenia faktów dot. pozyskiwania, modyfikacji oraz właściwości polimerów pochodzenia naturalnego oraz syntetycznego, a także kierunków ich wykorzystania
3,5Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie kojarzenia faktów dot. pozyskiwania, modyfikacji oraz właściwości polimerów pochodzenia naturalnego oraz syntetycznego, a także kierunków ich wykorzystania
4,0Student posiada umiejętności w zakresie kojarzenia faktów dot. pozyskiwania, modyfikacji oraz właściwości polimerów pochodzenia naturalnego oraz syntetycznego, a także kierunków ich wykorzystania
4,5Student posiada umiejętności w zakresie kojarzenia faktów dot. pozyskiwania, modyfikacji oraz właściwości polimerów pochodzenia naturalnego oraz syntetycznego, a także kierunków ich wykorzystania; ponadto umie wyartykułować argumenty za i przeciw stosowaniu polimerów naturalnych bądź syntetycznych w typowych zastosowaniach
5,0Student posiada umiejętności w zakresie kojarzenia faktów dot. pozyskiwania, modyfikacji oraz właściwości polimerów pochodzenia naturalnego oraz syntetycznego, a także kierunków ich wykorzystania; ponadto umie wyartykułować argumenty za i przeciw stosowaniu polimerów naturalnych bądź syntetycznych w typowych zastosowaniach wraz z aspektami proekologicznymi

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_O05a_K01
Student powinien wykazywać: (i) aktywną postawę w zakresie coraz szerszego wprowadzania polimerów naturalnych oraz materiałów z ich udziałem do praktyki społeczno-gospodarczej, (ii) otwartość na zmiany/modyfikacje procesu modyfikacyjnego lub nowe formulacje technologiczno-materialowe, (iii) świadomość wpływu procesów wytwarzania, modyfikacji oraz stosowania na środowisko, (iv) zdolność do oceny stopnia nowoczesności, innowacyjności instalacji produkcyjnej oraz produktu/wyrobu
2,0Student nie wykazuje kreatywności w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności dot. polimerów pochodzenia naturalnego oraz syntetycznego ich modyfikacji oraz stosowania
3,0Student wykazuje ograniczoną kreatywność w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności dot. polimerów pochodzenia naturalnego oraz syntetycznego ich modyfikacji oraz stosowania
3,5Student wykazuje akceptowalną kreatywność w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności dot. polimerów pochodzenia naturalnego oraz syntetycznego ich modyfikacji oraz stosowania
4,0Student wykazuje kreatywność w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności dot. polimerów pochodzenia naturalnego oraz syntetycznego ich modyfikacji oraz stosowania
4,5Student wykazuje kreatywność w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności dot. polimerów pochodzenia naturalnego oraz syntetycznego ich modyfikacji oraz stosowania, a także akceptowalną kreatywność i wiedzę w zakresie porównania właściwości polimerów syntetycznych i pochodzenia naturalnego i ich wpływu na środowisko
5,0Student wykazuje kreatywność w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności dot. polimerów pochodzenia naturalnego oraz syntetycznego ich modyfikacji oraz stosowania, a także kreatywność i wiedzę w zakresie porównania właściwości polimerów syntetycznych i pochodzenia naturalnego i ich wpływu na środowisko

Literatura podstawowa

  1. Florjańczyk Z (red.), Pęczek S., Chemia polimerów. T. I, II i III, Warszawa, 1998
  2. Pielichowski J., Puszyński A., Technologia tworzyw sztucznych, Warszawa, 1992
  3. W. Szlezyngier, Tworzywa sztuczne, Rzeszów, 1999
  4. S. Fakirov, D. Bhattacharyya red., Handbook of Engineering Biopolymers, Munich, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Otrzymywanie poliamidów, poliestrów i ich kopolimerów metodą polikondensacji w stopie w skali ćwierćtechnicznej z wykorzystaniem substratów pochodzenia syntetycznego i naturalnego.10
T-L-2Otrzymywanie poliuretanów metodą jedno i dwuetapową z wykorzystaniem substratów pochodzenia syntetycznego i naturalnego.10
T-L-3Badania właściwości polimerów otrzymanych podczas zajęć ze szczególnym uwzględnieniem różnic polimerów uzyskanych z substratów pochodzenia syntetycznego i naturalnego10
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości ogólne na temat technologii polimerów syntetycznych i naturalnych2
T-W-2Klasyczne materiały materiały polimerowe otrzymywane z surowców syntetycznych6
T-W-3Materiały polimerowe biodegradowalne - definicje i pojęcia. Mechanizm biodegradacji.4
T-W-4Podstawowe rodzaje polimerów biodegradowalnych.6
T-W-5Metody badań biodegradowalności i przydatności do kompostowania.4
T-W-6Technologie otrzymywania polimerów biodegradowalnych, - klasyczne, przez fermentację bakteryjną, z surowców petrochemicznych i źródeł odnawialnych4
T-W-7Elastomerowe materiały polimerowe pochodzenia naturalnego i syntetycznego.4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2aktywność na zajeciach praktycznych10
A-L-3przygotowanie teoretyczne do zajęć10
A-L-4opracowywanie sprawozdań z odbytych ćwiczeń laboratoryjnych10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2pogłebianie tematu na podstawie literatury10
A-W-3aktywność na zajęciach10
A-W-4przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_O05a_W01Student powinien mieć ogólną wiedzę i rozeznanie w zakresie ważniejszych rodzajów polimerów i żywic pochodzenia naturalnego oraz syntetycznego, sposobów ich pozyskiwania, metod modyfikacji, właściwości fizykochemicznych, wpływu na środowisko oraz kierunków wykorzystania praktycznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W03ma wiedzę z zakresu chemii niezbędną do rozumienia i ilościowego opisu zjawisk i praw chemicznych oraz procesów technologicznych
TCH_1A_W06ma wiedzę w zakresie ochrony środowiska związaną z produkcją chemiczną i przemysłami pokrewnymi oraz zagospodarowaniem odpadów i półproduktów
TCH_1A_W08ma ugruntowaną wiedzę w zakresie kinetyki i katalizy procesów chemicznych oraz termodynamiki
TCH_1A_W09ma wiedzę z zakresu metod identyfikacji, oznaczania składu oraz charakteryzowania produktów przemysłu chemicznego
TCH_1A_W13ma wiedzę o trendach rozwojowych przemysłu chemicznego
TCH_1A_W15zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich związanych z technologią chemiczną
TCH_1A_W19posiada wiedzę o podstawowych procesach przemysłowej syntezy chemicznej i w zakresie bezpieczeństwa technicznego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z polimerami pochodzenia naturalnego oraz syntetycznego, ich pozyskiwaniem, modyfikacją oraz wykorzystaniem praktycznym
Treści programoweT-L-3Badania właściwości polimerów otrzymanych podczas zajęć ze szczególnym uwzględnieniem różnic polimerów uzyskanych z substratów pochodzenia syntetycznego i naturalnego
T-L-2Otrzymywanie poliuretanów metodą jedno i dwuetapową z wykorzystaniem substratów pochodzenia syntetycznego i naturalnego.
T-L-1Otrzymywanie poliamidów, poliestrów i ich kopolimerów metodą polikondensacji w stopie w skali ćwierćtechnicznej z wykorzystaniem substratów pochodzenia syntetycznego i naturalnego.
T-W-3Materiały polimerowe biodegradowalne - definicje i pojęcia. Mechanizm biodegradacji.
T-W-4Podstawowe rodzaje polimerów biodegradowalnych.
T-W-5Metody badań biodegradowalności i przydatności do kompostowania.
T-W-6Technologie otrzymywania polimerów biodegradowalnych, - klasyczne, przez fermentację bakteryjną, z surowców petrochemicznych i źródeł odnawialnych
T-W-2Klasyczne materiały materiały polimerowe otrzymywane z surowców syntetycznych
T-W-1Wiadomości ogólne na temat technologii polimerów syntetycznych i naturalnych
T-W-7Elastomerowe materiały polimerowe pochodzenia naturalnego i syntetycznego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Określenie zasobu informacji i wiedzy studenta w zakresie rodzajów polimerów pochodzenia naturalnego i syntetycznego, możliwości ich modyfikacji oraz kierunków wykorzystania praktycznego
S-2Ocena formująca: Określenie zasobu wiedzy i informacji, które posiadł student odnośnie różnic właściwości polimerów pochodzenia naturalnego oraz wpływu na środowisko, w stosunku do polimerów syntetycznych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy studenta w zakresie gamy dostępnych polimerów pochodzenia naturalnego oraz syntetycznego, źródeł pozyskiwania, ich właściwości oraz możliwości wykorzystania praktycznego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dysponuje podstawową wiedzą w zakresie rodzajów polimerów i żywic pochodzenia naturalnego oraz syntetycznego, metod ich modyfikacji oraz kierunkach praktycznego zastosowania
3,0Student dysponuje ograniczoną wiedzą w zakresie rodzajów polimerów i żywic pochodzenia naturalnego oraz syntetycznego, metod ich modyfikacji oraz kierunkach praktycznego zastosowania
3,5Student dysponuje podstawową wiedzą w zakresie rodzajów polimerów i żywic pochodzenia naturalnego oraz syntetycznego, metod ich modyfikacji oraz kierunkach praktycznego zastosowania
4,0Student dysponuje wiedzą w zakresie rodzajów polimerów i żywic pochodzenia naturalnego oraz syntetycznego, metod ich modyfikacji oraz kierunkach praktycznego zastosowania
4,5Student dysponuje wiedzą w zakresie rodzajów polimerów i żywic pochodzenia naturalnego oraz syntetycznego, metod ich modyfikacji oraz kierunkach praktycznego zastosowania, a także kojarzy fakty dot. różnic właściwości polimerów naturalnych i syntetycznych
5,0Student dysponuje wiedzą w zakresie rodzajów polimerów i żywic pochodzenia naturalnego oraz syntetycznego, metod ich modyfikacji oraz kierunkach praktycznego zastosowania, a także kojarzy fakty dot. różnic właściwości polimerów naturalnych i syntetycznych, a ponadto wie o zróżnicowanym wpływie polimerów naturalnych i syntetycznych na środowisko naturalne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_O05a_U01Student powinien umieć przypisać dany polimer naturalny lub syntetyczny do określonej kategorii/typu polimeru, określić możliwości regulowania własciwości użytkowych przez modyfikację, opisać te właściwości oraz wskazać kierunki zastosowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U14potrafi oceniać zagrożenia związane ze stosowaniem surowców i produktów przemysłu chemicznego oraz zagrożenia występujące podczas prowadzenia procesów chemicznych
TCH_1A_U15potrafi wstępnie ocenić efekty ekonomiczne inżynierskich działań modernizacyjnych związanych z eksploatacja procesów technologii chemicznej
TCH_1A_U16potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny funkcjonowania aparatów i istniejących rozwiązań technicznych w procesach technologii chemicznej
TCH_1A_U19ma umiejętność doboru reakcji chemicznych do realizacji konkretnych procesów technologicznych i zadań z zakresu technologii chemicznej, w szczególności z zakresu ukończonej specjalności
TCH_1A_U21potrafi wykorzystywać zasady technologiczne w opracowaniu nowych rozwiązań z zakresu technologii chemicznej
TCH_1A_U22w oparciu o analizę istniejącego procesu potrafi zaproponować zmiany i modernizacje poprawiające wskaźniki ekonomiczne oraz oddziaływanie na środowisko
TCH_1A_U23potrafi zaprojektować i zastosować narzędzia i metody składające się na stanowisko badawcze do oceny właściwości fizykochemicznych substancji występujących w procesie technologicznym, stosownie do ukończonej specjalności
TCH_1A_U24potrafi zaprojektować prosty proces technologiczny, złożony z operacji i procesów jednostkowych, i ocenić jego funkcjonowanie przy użyciu właściwych, metod i narzędzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z polimerami pochodzenia naturalnego oraz syntetycznego, ich pozyskiwaniem, modyfikacją oraz wykorzystaniem praktycznym
Treści programoweT-L-3Badania właściwości polimerów otrzymanych podczas zajęć ze szczególnym uwzględnieniem różnic polimerów uzyskanych z substratów pochodzenia syntetycznego i naturalnego
T-L-2Otrzymywanie poliuretanów metodą jedno i dwuetapową z wykorzystaniem substratów pochodzenia syntetycznego i naturalnego.
T-L-1Otrzymywanie poliamidów, poliestrów i ich kopolimerów metodą polikondensacji w stopie w skali ćwierćtechnicznej z wykorzystaniem substratów pochodzenia syntetycznego i naturalnego.
T-W-3Materiały polimerowe biodegradowalne - definicje i pojęcia. Mechanizm biodegradacji.
T-W-4Podstawowe rodzaje polimerów biodegradowalnych.
T-W-5Metody badań biodegradowalności i przydatności do kompostowania.
T-W-6Technologie otrzymywania polimerów biodegradowalnych, - klasyczne, przez fermentację bakteryjną, z surowców petrochemicznych i źródeł odnawialnych
T-W-2Klasyczne materiały materiały polimerowe otrzymywane z surowców syntetycznych
T-W-1Wiadomości ogólne na temat technologii polimerów syntetycznych i naturalnych
T-W-7Elastomerowe materiały polimerowe pochodzenia naturalnego i syntetycznego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Określenie zasobu informacji i wiedzy studenta w zakresie rodzajów polimerów pochodzenia naturalnego i syntetycznego, możliwości ich modyfikacji oraz kierunków wykorzystania praktycznego
S-2Ocena formująca: Określenie zasobu wiedzy i informacji, które posiadł student odnośnie różnic właściwości polimerów pochodzenia naturalnego oraz wpływu na środowisko, w stosunku do polimerów syntetycznych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy studenta w zakresie gamy dostępnych polimerów pochodzenia naturalnego oraz syntetycznego, źródeł pozyskiwania, ich właściwości oraz możliwości wykorzystania praktycznego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności w zakresie kojarzenia faktów dot. pozyskiwania, modyfikacji oraz właściwości polimerów pochodzenia naturalnego oraz syntetycznego, a także kierunków ich wykorzystania
3,0Student posiada ograniczone umiejętności w zakresie kojarzenia faktów dot. pozyskiwania, modyfikacji oraz właściwości polimerów pochodzenia naturalnego oraz syntetycznego, a także kierunków ich wykorzystania
3,5Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie kojarzenia faktów dot. pozyskiwania, modyfikacji oraz właściwości polimerów pochodzenia naturalnego oraz syntetycznego, a także kierunków ich wykorzystania
4,0Student posiada umiejętności w zakresie kojarzenia faktów dot. pozyskiwania, modyfikacji oraz właściwości polimerów pochodzenia naturalnego oraz syntetycznego, a także kierunków ich wykorzystania
4,5Student posiada umiejętności w zakresie kojarzenia faktów dot. pozyskiwania, modyfikacji oraz właściwości polimerów pochodzenia naturalnego oraz syntetycznego, a także kierunków ich wykorzystania; ponadto umie wyartykułować argumenty za i przeciw stosowaniu polimerów naturalnych bądź syntetycznych w typowych zastosowaniach
5,0Student posiada umiejętności w zakresie kojarzenia faktów dot. pozyskiwania, modyfikacji oraz właściwości polimerów pochodzenia naturalnego oraz syntetycznego, a także kierunków ich wykorzystania; ponadto umie wyartykułować argumenty za i przeciw stosowaniu polimerów naturalnych bądź syntetycznych w typowych zastosowaniach wraz z aspektami proekologicznymi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_O05a_K01Student powinien wykazywać: (i) aktywną postawę w zakresie coraz szerszego wprowadzania polimerów naturalnych oraz materiałów z ich udziałem do praktyki społeczno-gospodarczej, (ii) otwartość na zmiany/modyfikacje procesu modyfikacyjnego lub nowe formulacje technologiczno-materialowe, (iii) świadomość wpływu procesów wytwarzania, modyfikacji oraz stosowania na środowisko, (iv) zdolność do oceny stopnia nowoczesności, innowacyjności instalacji produkcyjnej oraz produktu/wyrobu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K01rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
TCH_1A_K02potrafi współpracować w grupie w zakresie organizacji samokształcenia
TCH_1A_K03ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko
TCH_1A_K04ma pełną świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje zawodowe
TCH_1A_K05potrafi stosować w praktyce idee zrównoważonego rozwoju
TCH_1A_K06potrafi pracować w grupie, mając świadomość wpływu własnych działań na efekty pracy całego zespołu
TCH_1A_K07potrafi pełnić rolę kierownika zespołu badawczego: umie oszacować czas potrzebny na realizację określonego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów realizacji zadania
TCH_1A_K08potrafi określać priorytety służące realizacji zadań własnych lub innych członków zespołu w celu osiągnięcia postawionego celu
TCH_1A_K09potrafi identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z wykonywaniem zawodu, ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
TCH_1A_K10potrafi działać i myśleć w sposób przedsiębiorczy
TCH_1A_K11rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu w sposób zrozumiały – m. in. poprzez środki masowego przekazu – informacji o korzystnych jak i niekorzystnych aspektach działalności związanej z produkcją i stosowaniem związków chemicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z polimerami pochodzenia naturalnego oraz syntetycznego, ich pozyskiwaniem, modyfikacją oraz wykorzystaniem praktycznym
Treści programoweT-L-3Badania właściwości polimerów otrzymanych podczas zajęć ze szczególnym uwzględnieniem różnic polimerów uzyskanych z substratów pochodzenia syntetycznego i naturalnego
T-L-2Otrzymywanie poliuretanów metodą jedno i dwuetapową z wykorzystaniem substratów pochodzenia syntetycznego i naturalnego.
T-L-1Otrzymywanie poliamidów, poliestrów i ich kopolimerów metodą polikondensacji w stopie w skali ćwierćtechnicznej z wykorzystaniem substratów pochodzenia syntetycznego i naturalnego.
T-W-3Materiały polimerowe biodegradowalne - definicje i pojęcia. Mechanizm biodegradacji.
T-W-4Podstawowe rodzaje polimerów biodegradowalnych.
T-W-5Metody badań biodegradowalności i przydatności do kompostowania.
T-W-6Technologie otrzymywania polimerów biodegradowalnych, - klasyczne, przez fermentację bakteryjną, z surowców petrochemicznych i źródeł odnawialnych
T-W-2Klasyczne materiały materiały polimerowe otrzymywane z surowców syntetycznych
T-W-1Wiadomości ogólne na temat technologii polimerów syntetycznych i naturalnych
T-W-7Elastomerowe materiały polimerowe pochodzenia naturalnego i syntetycznego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Określenie zasobu informacji i wiedzy studenta w zakresie rodzajów polimerów pochodzenia naturalnego i syntetycznego, możliwości ich modyfikacji oraz kierunków wykorzystania praktycznego
S-2Ocena formująca: Określenie zasobu wiedzy i informacji, które posiadł student odnośnie różnic właściwości polimerów pochodzenia naturalnego oraz wpływu na środowisko, w stosunku do polimerów syntetycznych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy studenta w zakresie gamy dostępnych polimerów pochodzenia naturalnego oraz syntetycznego, źródeł pozyskiwania, ich właściwości oraz możliwości wykorzystania praktycznego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje kreatywności w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności dot. polimerów pochodzenia naturalnego oraz syntetycznego ich modyfikacji oraz stosowania
3,0Student wykazuje ograniczoną kreatywność w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności dot. polimerów pochodzenia naturalnego oraz syntetycznego ich modyfikacji oraz stosowania
3,5Student wykazuje akceptowalną kreatywność w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności dot. polimerów pochodzenia naturalnego oraz syntetycznego ich modyfikacji oraz stosowania
4,0Student wykazuje kreatywność w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności dot. polimerów pochodzenia naturalnego oraz syntetycznego ich modyfikacji oraz stosowania
4,5Student wykazuje kreatywność w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności dot. polimerów pochodzenia naturalnego oraz syntetycznego ich modyfikacji oraz stosowania, a także akceptowalną kreatywność i wiedzę w zakresie porównania właściwości polimerów syntetycznych i pochodzenia naturalnego i ich wpływu na środowisko
5,0Student wykazuje kreatywność w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności dot. polimerów pochodzenia naturalnego oraz syntetycznego ich modyfikacji oraz stosowania, a także kreatywność i wiedzę w zakresie porównania właściwości polimerów syntetycznych i pochodzenia naturalnego i ich wpływu na środowisko