Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | ENE_2A_C01_U01 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wykazać się umiejętnościami kognitywnymi oraz praktycznymi w zakresie termodynamiki technicznej, chemicznej oraz termodynamiki procesów nierównowagowych. Student powinien wykazć się znajomościa ogólnych zasad zmiejszania niedoskonałości termodynamicznej procesów cieplnych. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | ENE_2A_U01 | Potrafi uzyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; także w języku obcym w zakresie energetyki, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie |
---|
ENE_2A_U04 | Potrafi przygotować i przedstawić prezentację na temat realizacji zadania projektowego lub badawczego oraz przeprowadzić dyskusję dotyczącą przedstawionej prezentacji |
ENE_2A_U10 | Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi wykorzystywanych w pomiarach, diagnostyce i wspomaganiu decyzji związanych z procesami energetycznymi |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T2A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie |
---|
T2A_U03 | potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych |
T2A_U04 | potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T2A_U07 | potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej |
T2A_U12 | potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów |
T2A_U18 | potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami z termodynamiki chemicznej oraz termodynamiki procesów nierównowagowych. |
---|
C-2 | Zapoznanie studenta z obliczeniami z zakresu termodynamiki chemicznej oraz termodynamiki nierównowagowej. |
Treści programowe | T-W-1 | Podstawy termodynamiki chemicznej
Entalpia, entropia , entalpia swobodna reakcji chemicznej standardowej (stan standardowy reakcja chemiczna standardowa,entalpia i entropia reakcji chemicznej standardowej,praca maksymalna reakcji standardowej, wpływ ciśnienia na pracę maksymalną reakcji izobaryczno-izotermicznej, reakcja tworzenia).
Obliczanie entalpii w procesach chemicznych ( substancje odniesienia, zastosowanie entalpii tworzenia, wartość opałowa i entalpia spalania ,entalpia dewaluacji).
III Zasada termodynamiki (równania Gibbsa –Helmholza,teoremat Nernsta,postulat Plancka, podstawowe konsekwencje III ZT. Egzergia a nieosiągalność zera bezwzględnego.
Podstawy termodynamiki procesów nierównowagowych ( zjawiska sprzężone, równania bilansowe, równania fenomenologiczne, stany stacjonarne, dyfuzja izotermiczna w układach ciągłych, lokalne sformułowanie II Zasady Termodynamiki, IV Zasady Termodynamiki, procesy nierównowagowe ustalone, termodynamika zjawisk termoelektrycznych : zjawiska Peltiera i Thomsona, generatory i ziębiarki termoelektryczne). |
---|
T-A-1 | Obliczenia z zakresu termodynamiki chemicznej , obliczanie maksymalnej sprawności egzergetycznej generatora termoelektrycznego oraz ziębiarki. |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna. |
---|
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczanie wykładu. |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
3,0 | powyżej 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
3,5 | 60 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
4,0 | 75 - 80% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
4,5 | 80 – 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
5,0 | 90-100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |