Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (S2)
specjalność: agroenergetyka
Sylabus przedmiotu Aspekty ochrony środowiska w konwersji energii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Energetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Aspekty ochrony środowiska w konwersji energii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Techniki Cieplnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Majchrzycka <Anna.Majchrzycka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy chemii |
W-2 | Podstawy fizyki. |
W-3 | Podstawy techniki cieplnej. |
W-4 | Podstawy ochrony środowiska. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem kursu jest przekazanie studentowi wiedzy , dotyczącej różnych aspektów ochrony środowiska w konwersji energii z kopalnych oraz odnawialnych źródeł energii. |
C-2 | Celem ćwiczeń audytoryjnych jest wykonywanie obliczeń, dotyczących emisji zanieczyszczeń, opłat ekologicznych , ekonomicznych skutków emisji zanieczyszczeń. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zagadnienia dotyczące bilansowania oraz emisji zanieczyszczeń, emisji ditlenku węgla, emisji normowanych i nienormowanych zanieczyszczeń powietrza, emisji wody, odpadów stałych. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Scenariusze rozwoju energetyki. Aspekty ekologicznego oddziaływania przemysłu paliwowo-energetycznego opartego na nieodnawialnych lub odnawialnych źródłach energii, Energetyka jądrowa a środowisko. Charakterystyka aktualnego stanu środowiska. Skutki zanieczyszczenia środowiska i metody ich ograniczania. Wskaźniki emisji substancji szkodliwych. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych. | 15 |
A-A-2 | Praca własna studenta | 10 |
A-A-3 | Konsultacje | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. | 15 |
A-W-2 | Praca własna studenta | 10 |
A-W-3 | Konsultacje | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny wsparty prezentacją multimedialną. |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne - metoda podająca. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Przygotowanie i przedstawienie prezentacji na zadany temat oraz zaliczenie pisemne. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ENE_2A_C07_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być stanie: scharakteryzować wszystkie aspekty ekologicznego oddziaływania na środowisko różnych procesów konwersji energii, zidentyfikować i scharakteryzować wszystkie czynniki, mające wpływ na zanieczyszczenia środowiska oraz powinnien znać metody ich ograniczania. Student powinien także znać zasady ochrony powietrza, wód i gleb oraz ochrony przed hałasem, a także ochrony krajobrazu. Powinien być w stanie zdefiniować metodę oceny cyklu życia LCA (Life Cycle Assessment), pozwalającą na identyfikację najważniejszych aspektów środowiskowych oraz ocenę ich wpływu na środowisko w całym cyklu życia danego wyrobu - metodę, która stanowi ważne źródło informacji w procesie podejmowania decyzji, mających na celu zminimalizowanie negatywnego wpływu procesów konwersji energii na środowisko . | ENE_2A_W12, ENE_2A_W10 | T2A_W04, T2A_W08 | C-1 | T-A-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ENE_2A_C07_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: zidentyfikować i scharakteryzować wszystkie czynniki ekologicznego oddziaływania na środowisko w czasie różnych procesów konwersji energii. Powinien umieć korzystać z metod, materiałów oraz instrumentów, które są kluczowe w procesie podejmowania decyzji, mających na celu zminimalizowanie negatywnego wpływu procesów konwersji energii na środowisko . | ENE_2A_U01, ENE_2A_U04, ENE_2A_U13 | T2A_U01, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U07, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U19 | C-1 | T-A-1, T-W-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ENE_2A_C07_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć świadomość oddziaływania procesów konwersji energii na środowisko, powinien udowodnić zdolność zastosowania zdobytej wiedzy, wykazać się umiejętnościami oraz postępować zgodnie z zasadami etyki i wykazywać dbałość o środowisko. | ENE_2A_K02, ENE_2A_K03 | T2A_K02, T2A_K05, T2A_K07 | C-2 | T-W-1, T-A-1 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_2A_C07_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być stanie: scharakteryzować wszystkie aspekty ekologicznego oddziaływania na środowisko różnych procesów konwersji energii, zidentyfikować i scharakteryzować wszystkie czynniki, mające wpływ na zanieczyszczenia środowiska oraz powinnien znać metody ich ograniczania. Student powinien także znać zasady ochrony powietrza, wód i gleb oraz ochrony przed hałasem, a także ochrony krajobrazu. Powinien być w stanie zdefiniować metodę oceny cyklu życia LCA (Life Cycle Assessment), pozwalającą na identyfikację najważniejszych aspektów środowiskowych oraz ocenę ich wpływu na środowisko w całym cyklu życia danego wyrobu - metodę, która stanowi ważne źródło informacji w procesie podejmowania decyzji, mających na celu zminimalizowanie negatywnego wpływu procesów konwersji energii na środowisko . | 2,0 | mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
3,0 | 60 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
3,5 | 70 – 75% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,0 | 75 – 80% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,5 | 80 – 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
5,0 | 90 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_2A_C07_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: zidentyfikować i scharakteryzować wszystkie czynniki ekologicznego oddziaływania na środowisko w czasie różnych procesów konwersji energii. Powinien umieć korzystać z metod, materiałów oraz instrumentów, które są kluczowe w procesie podejmowania decyzji, mających na celu zminimalizowanie negatywnego wpływu procesów konwersji energii na środowisko . | 2,0 | mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
3,0 | 60 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
3,5 | 70 – 75% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,0 | 75 - 80 % maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,5 | 80 - 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
5,0 | 90 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_2A_C07_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć świadomość oddziaływania procesów konwersji energii na środowisko, powinien udowodnić zdolność zastosowania zdobytej wiedzy, wykazać się umiejętnościami oraz postępować zgodnie z zasadami etyki i wykazywać dbałość o środowisko. | 2,0 | |
3,0 | 60-70 % maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Badyda K., Lewandowski J., Miller A., Skowroński P., Proekologiczne technologie dla rekonstrukcji i modernizacji elektrowni i elektrociepłowni., Wydawnictwo IGEiOŚ, Warszawa, 2000
- Chmielniak T., Pawlik M., Malko J.Lewandowski, Wyzwania paliwowe, technologiczne i ekologiczne dla polskiej energetyki., Wydawnictwo Politechniki Śląskiej., Gliwice, 2010
- Ciok Z., Ochrona środowiska w elektroenergetyce, PWN, Warszawa, 2001
- Jarosiński J., Techniki czystego spalania., WNT, Warszawa, 1996
- Kacperski W.T., Inżynieria środowiska. Ochrona powietrza., WNT, Warszawa, 2003
- Kucowski J., Energetyka a ochrona środowiska., WNT, Warszawa, 1993
- Kucowski J., Laudyn D., Przekwas M., Energetyka a ochrona środowiska., Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1993
- Lewandowski W., Proekologiczne źródła energii odnawialnej., WNT, Warszawa, 2010
- Malej J., Bezpieczeństwo energetyczne świata a ochrona ekosfery.Technologie odnawialnych źródeł energii, technologie jądrowe i termojadrowe, i wodorowe., Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin, 2009
- Sitnik Lech J., Ekopaliwa silnikowe, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocalwskiej, Wrocalw, 2004
Literatura dodatkowa
- Celiński Z., Energetyka jądrowa a społeczeństwo., PWN, Warszawa, 1992
- Zieńko J., Teoretyczne podstawy ocen oddziaływania inwestycji na środowisko przyrodnicze”., Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin, 2004