Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (S2)
specjalność: agroenergetyka

Sylabus przedmiotu Biopaliwa płynne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Energetyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biopaliwa płynne
Specjalność agroenergetyka
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 2,50,50zaliczenie
wykładyW2 15 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy chemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z rodzajami biopaliw płynnych, metodami i procesami ich wytwarzania oraz zastosowaniem w praktyce.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Produkcja biodiesla. Przygotowanie surowca do produkcji biopaliwa.3
T-L-2Proces transestryfikacji. Wytwarzanie, separacja i oczyszczanie estrów.3
T-L-3Ocena wskaźników jakości wyprodukowanego biodiesla.1
T-L-4Ocena parametrów pracy silnika zasilanego biodieslem i olejem roślinnym.2
T-L-5Produkcja bioetanolu. Wstępne przygotowanie surowców.2
T-L-6Fermentacja alkoholowa - analiza efektywności procesu. Destylacja i rektyfikacja wytworzonego bioetanolu.4
T-L-7Ocena podstawowych parametrów jakości wytworzonego bioetanolu1
T-L-8Ocena podstawowych parametrów pracy silnika zasilanego bioetanolem.1
T-L-9Biopaliwa 2 generacji. Wytwarzanie bioetanolu z biomasy lignocelulozowej - ocena możliwości konwersji biomasy na drodze mikrobiologicznej.3
T-L-10Biopaliwa 3 generacji . Produkcja biomasy glonów wykorzystywanych do wytwarzania biopaliw.4
T-L-11Badanie właściwości tribologicznych wybranych biopaliw płynnych3
T-L-12Wyznaczanie charakterystyki lepkości dynamicznej biodiesla3
30
wykłady
T-W-1Biopaliwa - definicja, rodzaje.1
T-W-2Charakterystyka i właściwości biomasy do produkcji biopaliw. Metody konwersji.2
T-W-3Generacje biopaliw.2
T-W-4Produkcja biopaliw płynnych - substraty, technologie i instalacje technologiczne.5
T-W-5Biopaliwa przyszłości.1
T-W-6Zastosowanie biopaliw i podstawowe parametry oceny ich jakości.1
T-W-7Struktura wykorzystania biopaliw w UE i w Polsce. Regulacje prawne.1
T-W-8Analiza rynku biopaliw w kontekście zrównoważonego rozwoju.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia.25
A-L-3Konsultacje.5
A-L-4Opracowanie sprawozdań15
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Studiowanie literatury.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.15
A-W-4Konsultacje.5
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Multimedialny wykład informacyjny.
M-2Pokaz i dyskusja dydaktyczna.
M-3Eksperyment.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena formująca: Sprawozdanie.
S-3Ocena podsumowująca: Test.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_AGE/03_W01
Student ma wiedzę w zakresie wytwarzania biopaliw płynnych oraz ich wykorzystania do produkcji energii.
ENE_2A_W10T2A_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_AGE/03_U01
Student potrafi wytworzyć biopaliwo płynne według dostępnych technologii i przetworzyć je na energię w urządzeniu do tego przeznaczonym.
ENE_2A_U07T2A_U09, T2A_U17C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_AGE/03_K01
Student jest świadomy swojej wiedzy i umiejętności, rozumie znaczenie energii we współczenym świecie.
ENE_2A_K01T2A_K06, T2A_K07C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_2A_AGE/03_W01
Student ma wiedzę w zakresie wytwarzania biopaliw płynnych oraz ich wykorzystania do produkcji energii.
2,0
3,0Student zna podstawowe metody wytwarzania biopaliw płynnych oraz wie, jak wykorzystać biopaliwa płynne do wytwarzania energii.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_2A_AGE/03_U01
Student potrafi wytworzyć biopaliwo płynne według dostępnych technologii i przetworzyć je na energię w urządzeniu do tego przeznaczonym.
2,0
3,0Student potrafi wytworzyć biopaliwo płynne i przetworzyć je na energię w urządzeniu do tego przeznaczonym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_2A_AGE/03_K01
Student jest świadomy swojej wiedzy i umiejętności, rozumie znaczenie energii we współczenym świecie.
2,0
3,0Student jest świadomy swojej wiedzy i umiejętności, rozumie znaczenie energii we współczesnym świecie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Klimiuk E., Pawłowska M., Pokój T., Biopaliwa. Technologie dla zrównoważonego rozwoju., PWN, Warszawa, 2012
  2. Lewandowski W., Proekologiczne odnawialne źródła energii., WNT, Warszawa, 2007
  3. Bocheński C.I., Biodiesel - paliwo rolnicze., Wyd. SGGW, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Bogdanienko J., Odnawialne źródła energii., PWN, Warszawa, 1989
  2. Bocian P. Golec T., Rakowski J., Nowoczesne technologie pozyskiwania i energetycznego wykorzystywania biomasy., Instytut Energetyki, Warszawa, 2010
  3. Surygała J., Wodór jako paliwo., WNT, Warszawa, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Produkcja biodiesla. Przygotowanie surowca do produkcji biopaliwa.3
T-L-2Proces transestryfikacji. Wytwarzanie, separacja i oczyszczanie estrów.3
T-L-3Ocena wskaźników jakości wyprodukowanego biodiesla.1
T-L-4Ocena parametrów pracy silnika zasilanego biodieslem i olejem roślinnym.2
T-L-5Produkcja bioetanolu. Wstępne przygotowanie surowców.2
T-L-6Fermentacja alkoholowa - analiza efektywności procesu. Destylacja i rektyfikacja wytworzonego bioetanolu.4
T-L-7Ocena podstawowych parametrów jakości wytworzonego bioetanolu1
T-L-8Ocena podstawowych parametrów pracy silnika zasilanego bioetanolem.1
T-L-9Biopaliwa 2 generacji. Wytwarzanie bioetanolu z biomasy lignocelulozowej - ocena możliwości konwersji biomasy na drodze mikrobiologicznej.3
T-L-10Biopaliwa 3 generacji . Produkcja biomasy glonów wykorzystywanych do wytwarzania biopaliw.4
T-L-11Badanie właściwości tribologicznych wybranych biopaliw płynnych3
T-L-12Wyznaczanie charakterystyki lepkości dynamicznej biodiesla3
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Biopaliwa - definicja, rodzaje.1
T-W-2Charakterystyka i właściwości biomasy do produkcji biopaliw. Metody konwersji.2
T-W-3Generacje biopaliw.2
T-W-4Produkcja biopaliw płynnych - substraty, technologie i instalacje technologiczne.5
T-W-5Biopaliwa przyszłości.1
T-W-6Zastosowanie biopaliw i podstawowe parametry oceny ich jakości.1
T-W-7Struktura wykorzystania biopaliw w UE i w Polsce. Regulacje prawne.1
T-W-8Analiza rynku biopaliw w kontekście zrównoważonego rozwoju.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia.25
A-L-3Konsultacje.5
A-L-4Opracowanie sprawozdań15
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Studiowanie literatury.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.15
A-W-4Konsultacje.5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_2A_AGE/03_W01Student ma wiedzę w zakresie wytwarzania biopaliw płynnych oraz ich wykorzystania do produkcji energii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_W10Ma rozszerzoną i uporządkowaną wiedzę w dziedzinie energetyki konwencjonalnej i niekonwencjonalnej, w tym energetyki odnawialnej i jądrowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rodzajami biopaliw płynnych, metodami i procesami ich wytwarzania oraz zastosowaniem w praktyce.
Treści programoweT-W-1Biopaliwa - definicja, rodzaje.
T-W-2Charakterystyka i właściwości biomasy do produkcji biopaliw. Metody konwersji.
T-W-3Generacje biopaliw.
T-W-4Produkcja biopaliw płynnych - substraty, technologie i instalacje technologiczne.
T-W-5Biopaliwa przyszłości.
T-W-6Zastosowanie biopaliw i podstawowe parametry oceny ich jakości.
T-W-7Struktura wykorzystania biopaliw w UE i w Polsce. Regulacje prawne.
T-W-8Analiza rynku biopaliw w kontekście zrównoważonego rozwoju.
Metody nauczaniaM-1Multimedialny wykład informacyjny.
M-2Pokaz i dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-3Ocena podsumowująca: Test.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe metody wytwarzania biopaliw płynnych oraz wie, jak wykorzystać biopaliwa płynne do wytwarzania energii.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_2A_AGE/03_U01Student potrafi wytworzyć biopaliwo płynne według dostępnych technologii i przetworzyć je na energię w urządzeniu do tego przeznaczonym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_U07Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne – w razie potrzeby odpowiednio je modyfikując – do analizy i projektowania układów i systemów energetycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rodzajami biopaliw płynnych, metodami i procesami ich wytwarzania oraz zastosowaniem w praktyce.
Treści programoweT-L-1Produkcja biodiesla. Przygotowanie surowca do produkcji biopaliwa.
T-L-2Proces transestryfikacji. Wytwarzanie, separacja i oczyszczanie estrów.
T-L-3Ocena wskaźników jakości wyprodukowanego biodiesla.
T-L-4Ocena parametrów pracy silnika zasilanego biodieslem i olejem roślinnym.
T-L-5Produkcja bioetanolu. Wstępne przygotowanie surowców.
T-L-6Fermentacja alkoholowa - analiza efektywności procesu. Destylacja i rektyfikacja wytworzonego bioetanolu.
T-L-7Ocena podstawowych parametrów jakości wytworzonego bioetanolu
T-L-8Ocena podstawowych parametrów pracy silnika zasilanego bioetanolem.
Metody nauczaniaM-2Pokaz i dyskusja dydaktyczna.
M-3Eksperyment.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawozdanie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wytworzyć biopaliwo płynne i przetworzyć je na energię w urządzeniu do tego przeznaczonym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_2A_AGE/03_K01Student jest świadomy swojej wiedzy i umiejętności, rozumie znaczenie energii we współczenym świecie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących osiągnięć energetyki i gałęzi gospodarki z nią związanych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rodzajami biopaliw płynnych, metodami i procesami ich wytwarzania oraz zastosowaniem w praktyce.
Treści programoweT-L-1Produkcja biodiesla. Przygotowanie surowca do produkcji biopaliwa.
T-L-2Proces transestryfikacji. Wytwarzanie, separacja i oczyszczanie estrów.
T-L-3Ocena wskaźników jakości wyprodukowanego biodiesla.
T-L-4Ocena parametrów pracy silnika zasilanego biodieslem i olejem roślinnym.
T-L-5Produkcja bioetanolu. Wstępne przygotowanie surowców.
T-L-6Fermentacja alkoholowa - analiza efektywności procesu. Destylacja i rektyfikacja wytworzonego bioetanolu.
T-L-7Ocena podstawowych parametrów jakości wytworzonego bioetanolu
T-L-8Ocena podstawowych parametrów pracy silnika zasilanego bioetanolem.
T-W-1Biopaliwa - definicja, rodzaje.
T-W-2Charakterystyka i właściwości biomasy do produkcji biopaliw. Metody konwersji.
T-W-3Generacje biopaliw.
T-W-4Produkcja biopaliw płynnych - substraty, technologie i instalacje technologiczne.
T-W-5Biopaliwa przyszłości.
T-W-6Zastosowanie biopaliw i podstawowe parametry oceny ich jakości.
T-W-7Struktura wykorzystania biopaliw w UE i w Polsce. Regulacje prawne.
T-W-8Analiza rynku biopaliw w kontekście zrównoważonego rozwoju.
Metody nauczaniaM-1Multimedialny wykład informacyjny.
M-2Pokaz i dyskusja dydaktyczna.
M-3Eksperyment.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena formująca: Sprawozdanie.
S-3Ocena podsumowująca: Test.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest świadomy swojej wiedzy i umiejętności, rozumie znaczenie energii we współczesnym świecie.
3,5
4,0
4,5
5,0