Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (S2)
specjalność: energetyka konwencjonalna
Sylabus przedmiotu Zaawansowana mechanika płynów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Energetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zaawansowana mechanika płynów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki i Podstaw Konstrukcji Maszyn | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Zarzycki <Zbigniew.Zarzycki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Kamil Urbanowicz <Kamil.Urbanowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza i umiejętności z matematyki ( w tym z rachunku wektorowego, różniczkowego i całkowego) oraz z fizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | 1. Zapoznanie studentów z podstawami Mechaniki iPłynów 2.Ukształtowanie umiejętnosci opisu i analizy ruchu płynów w prostych przypadkach 3.Zastosowanie wiadomości z Mechaniki Płynów do opisu i budowy urządzeń technicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Kinematyka punktu: linia prądu, tor elementu płynu, przyspieszenie - obliczenia w układzie Eulera | 3 |
T-A-2 | Obliczanie naporu cieczy na scianki płaskie i zakrzywione | 3 |
T-A-3 | Kolokwium | 1 |
T-A-4 | Równanie Bernoulliego - zastosowania | 2 |
T-A-5 | Wypływ cieczy przez przewody i zbiorniki | 1 |
T-A-6 | Reakcje hydrodynamiczne | 2 |
T-A-7 | Obliczanie przepływu cieczy rzeczywistej w przewodach ciśnieniowych | 2 |
T-A-8 | Kolokwium | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Kinematyka płynów: linia pradu, metody opisu stanu płynu, przyspieszenie elementu płynu. Ruch lokalny elementu płynu. Tensor prędkości deformacji. Zasada zachowania masy, pędu i energii. Hydrostatyka: pole ciśnień, napór cieczy na ścianki naczynia. Teoria cieczy doskonałej: równanie Eulera, równanie Berenoulliego. Teorii cieczy rzeczywistej: równanie Naviera- Stoke'sa, podobieństwo dynamiczne przepływów. Przepływy turbulentne, teoria warstwy przyściennej. Przepływ z wymiany ciepłą. Dynamika gazów. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Rozwiazywanie zadań domowych | 10 |
A-A-3 | Konsultacje | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 5 |
A-W-3 | Studia liiteratury | 5 |
A-W-4 | Konsultacje | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych. |
M-2 | Cwiczenia audytoryjne - rozwiązywanie przykładowych zadań na tablicy przy aktywnym uczestnictwie grupy studentów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena na podstawie sposobu rozwiązywania zadań przez studenta przy tablicy, jak i na podstawie wyników sprawdzianów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń audytoryjnych na podstawie zapowiedzianych dwóch kolokwiów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów( po uprzedfnim zaliczeniu ćwiczeń). Ocena końcowa na podstawie oceny z egzaminu i ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ENE_2A_B05_W01 Student powinien poznać podstawowe zasady Mechaniki Płynów. Powinien umieć rozwiazywać zagadnienia związane z jednowymiarowym przepływem cieczy lepkiej w typowych przypadkach w technice, szczególnie w hydraulice | ENE_2A_W01, ENE_2A_W02 | T2A_W01 | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ENE_2A_B05_U01 Student powinien poznać podstawowe zasady Mechaniki Płynów. Powinien umieć rozwiazywać zagadnienia związane z jednowymiarowym przepływem cieczy lepkiej w typowych przypadkach w technice, szczególnie w hydraulice. | ENE_2A_U09 | T2A_U09, T2A_U17 | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_2A_B05_W01 Student powinien poznać podstawowe zasady Mechaniki Płynów. Powinien umieć rozwiazywać zagadnienia związane z jednowymiarowym przepływem cieczy lepkiej w typowych przypadkach w technice, szczególnie w hydraulice | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę, lecz ma trudnosci z jej aplikacją, szczególnie dom zastosowań praktycznych | |
3,5 | Student opanował podstawową wiedzę i potrafi9 ją wykorzystac w przypadku hydrostatyki i prostych przypadkó dynamiki cieczy doskonałej | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę i potrafi ją wukorzystać dla prostych przypadków przepływów ustalonych cieczy rzeczywistej | |
4,5 | Student opanował podstawową wiedzę. Bardzo dobrze się orientuje w zagadnieniach przepłyów niestacjonarnych | |
5,0 | Student opanował podsdtawową wiedzę w stopniu wię cej niż wystarczającym. Wykazuje dużą inicjatywę na wykładach i posiada umiejętność rozwiązywania zagadnień nietypowych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_2A_B05_U01 Student powinien poznać podstawowe zasady Mechaniki Płynów. Powinien umieć rozwiazywać zagadnienia związane z jednowymiarowym przepływem cieczy lepkiej w typowych przypadkach w technice, szczególnie w hydraulice. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę, lecz ma trudnosci z jej aplikacją, szczególnie dom zastosowań praktycznych | |
3,5 | Student opanował podstawową wiedzę i potrafi9 ją wykorzystac w przypadku hydrostatyki i prostych przypadkó dynamiki cieczy doskonałej | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę i potrafi ją wukorzystać dla prostych przypadków przepływów ustalonych cieczy rzeczywistej | |
4,5 | Student opanował podstawową wiedzę. Bardzo dobrze się orientuje w zagadnieniach przepłyów niestacjonarnych | |
5,0 | Student opanował podsdtawową wiedzę w stopniu wię cej niż wystarczającym. Wykazuje dużą inicjatywę na wykładach i posiada umiejętność rozwiązywania zagadnień nietypowych |
Literatura podstawowa
- Prosnak w. J., Mechanika Płynów, PWN, Warszawa, 1984
- Bukowski J., Kijowski P., Mechanika Płynów, PWN, Warszawa, 1980
- Puzyrewski R., Sawicki j., Podstawy Mechaniki Płynów i Hydrauliki, PWN, Warszawa, 1987
- Gołębiowski C., Luczywek E., WAlicki E., Zbiór zadań z Mechaniki Płynów, PWN, Warszawa, 1975
Literatura dodatkowa
- Burka E. S., Nałęcz T. J., Mechanika Płynów w przykładach, PWN, Warszawa, 1999
- Orzechowski Z., Wiewiórski P., Cwiczenia audytoryjne z Mechaniki Płynów, Politechnika Łódzka, Łódz, 1999