Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (N2)
Sylabus przedmiotu Drzewa i krzewy dla różnych stanowisk:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier architekt krajobrazu | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Drzewa i krzewy dla różnych stanowisk | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dendrologii i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Urszula Nawrocka-Grześkowiak <Urszula.Nawrocka-Grzeskowiak@zut.edu.pl>, Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu dendrologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedstawienie wymagań stanowiskowych drzew i krzewów |
C-2 | Zapoznanie z właściwym doborem drzew i krzewów dla różnych stanowisk |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Drzewa i krzewy dla różnych stref klimatycznych Polski; strefy mrozoodporności roślin drzewiastych w Europie Środkowej; rośliny wskaźnikowe | 2 |
T-W-2 | Drzewa i krzewy na gleby wilgotne, podmokłe, okresowo zalewane oraz na gleby piaszczyste, suche i ubogie w składniki pokarmowe | 2 |
T-W-3 | Drzewa i krzewy na gleby słabo kwaśne i kwaśne oraz na gleby ze znaczną zawartością wapnia i znoszące zasolenie | 2 |
T-W-4 | Drzewa i krzewy cieniolubne lub cienioznośne oraz światłolubne | 2 |
T-W-5 | Drzewa i krzewy wykazujące odporność na zanieczyszczenia gleby i powietrza | 2 |
T-W-6 | Gatunki pionierskie roślin drzewiastych | 2 |
T-W-7 | Drzewa i krzewy na gleby silnie zdegradowane, wykazujące funkcje fitoremediacyjne i rekultywacyjne | 2 |
T-W-8 | Drzewa i krzewy o szerokiej skali ekologicznej, łatwo dostosowujące się do różnych siedlisk | 2 |
T-W-9 | Drzewa i krzewy wykorzystywane w biotechnice (budowle biotechniczne na różnych rodzajach siedlisk) | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 24 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia wykładów | 6 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy |
M-2 | Metoda aktywizująca (metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie partii materiału z wykładów w formie pisemnej |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_O02.2_W01 Rozróżnia i wskazuje prawidłowe kryteria doboru drzew i krzewów na różne stanowiska | AK_2A_W06 | R2A_W05 | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-2 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_O02.2_U01 opracowuje prawidłowy dobór drzew i krzewów dla różnych stanowisk | AK_2A_U03 | R2A_U06 | InzA2_U06 | C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-2 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_O02.2_K01 ma świadomość ważności właściwego doboru drzew i krzewów dla różnych stanowisk w kształtowaniu krajobrazu i ochronie środowiska naturalnego | AK_2A_K03 | R2A_K05, T2A_K02, T2A_K07 | InzA2_K01 | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-2 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
AK_2A_O02.2_K02 potrafi prawidłowo określać uwarunkowania opracowywanego terenu i na ich podstawie stosować właściwy dobór drzew i krzewów | AK_2A_K08 | A2_K06, R2A_K04, T2A_K05 | InzA2_K01 | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-2 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_O02.2_W01 Rozróżnia i wskazuje prawidłowe kryteria doboru drzew i krzewów na różne stanowiska | 2,0 | student nie rozróżnia i nie wskazuje prawidłowych kryteriów doboru drzew i krzewów na różne stanowiska |
3,0 | student rozróżnia i wskazuje podstawowe prawidłowe kryteria doboru drzew i krzewów na niektóre stanowiska | |
3,5 | student rozróżnia i wskazuje większość prawidłowych kryteriów doboru drzew i krzewów dla większości stanowisk, podając niektóre przykłady roślin | |
4,0 | student sprawnie rozróżnia i wskazuje prawidłowe kryteria doboru drzew i krzewów dla wszystkich stanowisk, podając większość przykładów roślin | |
4,5 | student sprawnie rozróżnia i wskazuje prawidłowe kryteria doboru drzew i krzewów dla wszystkich stanowisk, podając wszystkie przykłady roślin | |
5,0 | student biegle rozróżnia i wskazuje prawidłowe kryteria doboru drzew i krzewów dla wszystkich stanowisk, podając wszystkie przykłady roślin, w tym przykłady własne nie objęte programem |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_O02.2_U01 opracowuje prawidłowy dobór drzew i krzewów dla różnych stanowisk | 2,0 | student nie posiadł umiejętności prawidłowego doboru drzew i krzewów dla różnych stanowisk |
3,0 | student opracowuje podstawowy prawidłowy dobór drzew i krzewów dla wybranych stanowisk | |
3,5 | student opracowuje prawidłowy dobór drzew i krzewów dla różnych stanowisk | |
4,0 | student sprawnie opracowuje pełny prawidłowy dobór drzew i krzewów dla różnych stanowisk | |
4,5 | student sprawnie opracowuje pełny prawidłowy dobór drzew i krzewów dla różnych stanowisk, rozszerzając go o własne przykłady roślin | |
5,0 | student biegle opracowuje pełny prawidłowy dobór drzew i krzewów dla różnych stanowisk, rozszerzając go o własne przykłady roślin i podając inne cechy wskazanych roślin |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_O02.2_K01 ma świadomość ważności właściwego doboru drzew i krzewów dla różnych stanowisk w kształtowaniu krajobrazu i ochronie środowiska naturalnego | 2,0 | student nie ma świadomości właściwego doboru drzew i krzewów dla różnych stanowisk w kształtowaniu krajobrazu i ochronie środowiska naturalnego |
3,0 | student ma podstawową świadomość właściwego doboru drzew i krzewów dla różnych stanowisk w kształtowaniu krajobrazu i ochronie środowiska naturalnego | |
3,5 | student ma dobrą świadomość właściwego doboru drzew i krzewów dla różnych stanowisk w kształtowaniu krajobrazu i ochronie środowiska naturalnego | |
4,0 | student ma dobrą świadomość właściwego doboru drzew i krzewów dla różnych stanowisk w kształtowaniu krajobrazu i ochronie środowiska naturalnego i potrafi wskazać przykłady takich działań | |
4,5 | student ma bardzo dobrą świadomość właściwego doboru drzew i krzewów dla różnych stanowisk w kształtowaniu krajobrazu i ochronie środowiska naturalnego i potrafi wskazać liczne przykłady takich działań | |
5,0 | student ma wybitną świadomość właściwego doboru drzew i krzewów dla różnych stanowisk w kształtowaniu krajobrazu i ochronie środowiska naturalnego i potrafi wskazać liczne przykłady takich działań | |
AK_2A_O02.2_K02 potrafi prawidłowo określać uwarunkowania opracowywanego terenu i na ich podstawie stosować właściwy dobór drzew i krzewów | 2,0 | student nie potrafi prawidłowo określać uwarunkowań opracowywanego terenu i nie stosuje właściwego doboru drzew i krzewów |
3,0 | student prawidłowo określa niektóre uwarunkowania opracowywanego terenu i na ich podtsawie stosuje podstawowy właściwy dobór drzew i krzewów | |
3,5 | student prawidłowo określa wszystkie uwarunkowania opracowywanego terenu i na ich podstawie stosuje właściwy dobór drzew i krzewów | |
4,0 | student prawidłowo określa wszystkie uwarunkowania opracowywanego terenu i na ich podstawie stosuje właściwy pełny dobór drzew i krzewów | |
4,5 | student sprawnie, prawidłowo określa wszystkie uwarunkowania opracowywanego terenu i na ich podstawie stosuje właściwy pełny dobór drzew i krzewów | |
5,0 | student biegle, prawidłowo określa wszystkie uwarunkowania opracowywanego terenu i na ich podstawie stosuje właściwy pełny dobór drzew i krzewów, podając własne przykłady roślin |
Literatura podstawowa
- Seneta W., Dolatowski J., Dendrologia, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 2011, 4, i wcześniejsze wydania
- Kubus M., Dendrologia. Skrypt dla studentów kierunku ogrodnictwo i architektura krajobrazu, Wydaw. Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2005, 1
- Bugała W., Drzewa i krzewy dla terenów zieleni, PWRiL, Warszawa, 1991, 2
Literatura dodatkowa
- Coombes A.J., Drzewa, Wydaw. Wiedza i Życie, Warszawa, 2001, II
- Owen J., More D., Przewodnik Collinsa. Drzewa, Oficyna Wydaw. Multico, Warszawa, 2009