Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (N2)

Sylabus przedmiotu Zagospodarowanie terenów poindustrialnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt krajobrazu
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zagospodarowanie terenów poindustrialnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Dendrologii i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Urszula Nawrocka-Grześkowiak <Urszula.Nawrocka-Grzeskowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Urszula Nawrocka-Grześkowiak <Urszula.Nawrocka-Grzeskowiak@zut.edu.pl>, Małgorzata Nowakowska <Malgorzata.Nowakowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu dendrologii, urządzania i projektowania terenów zieleni

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy charakteryzującej różne tereny przemysłowe
C-2Przekazanie wiedzy o podstawowych pracach związanych z terenami przemysłowymi
C-3Przekazanie wiedzy o pracach projektowych związanych z terenami poindustrialnymi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Charakterystyka terenów przemysłowych w zależności od przemysłu2
T-W-2Charakterystyka podstawowych i najważniejszych prac związanych z zagospodarowaniem terenów poindustrialnych2
T-W-3Dobór gatunków do zagospodarowania terenów poindustrialnych w zależności od rodzaju przemysłu2
T-W-4Omawianie projektu zmian związanych z terenem poindustrialnym2
T-W-5Pielęgnacja roślin na terenach poprzemysłowych1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1udział w wykładach9
A-W-2udział w konsultacjach związanych z realizacją przedmiotu8
A-W-3przygotowanie do kolokwium i zaliczenia12
A-W-4obecność na zaliczeniu2
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjny, konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O07.3_W01
Ma wiedzę na temat degradacji i możliwości przekształcenia terenów poindustrialnych
AK_2A_W01, AK_2A_W06R2A_W01, R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, T2A_W01, T2A_W02, T2A_W06InzA2_W01C-1, C-2, C-3T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O07.3_U01
Wykorzystuje znajomość rozwiązywania problemów związanych z terenami poindustrialnymi
AK_2A_U02, AK_2A_U03, AK_2A_U09R2A_U01, R2A_U03, R2A_U05, R2A_U06, T2A_U01, T2A_U05, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U14InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U06C-1, C-2, C-3T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O07.3_K01
Ma świadomość dokształcania się w zakresie degradacji i ochrony środowiska
AK_2A_K01, AK_2A_K07A2_K01, A2_K05, R2A_K01, R2A_K07, T2A_K01, T2A_K02, T2A_K07C-1, C-2, C-3T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_2A_O07.3_W01
Ma wiedzę na temat degradacji i możliwości przekształcenia terenów poindustrialnych
2,0student nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajęciach
3,0student zna podstawowe problemy związane z przedmiotem
3,5student zna podstawowe problemy związane z przedmiotem i potrafi podać przykłady
4,0zna podstawowe problemy w zakresie rozszerzonym
4,5zna zakres przedmiotu obowiązujący i potrafi wyciągać prawidłowe wnioski
5,0zna przedmiot biegle i podaje przykłady z dodatkowej literatury

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_2A_O07.3_U01
Wykorzystuje znajomość rozwiązywania problemów związanych z terenami poindustrialnymi
2,0student nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajęciach
3,0w stopniu dostatecznym analizuje zarys podstawowych wiadomości
3,5analizuje przekazaną wiedzę związaną z przedmiotem w stopniu wystarczającym do podejmowania decyzji
4,0wykorzystuje znajomość przekazanych zagadnień w stopniu rozszerzonym
4,5wykorzystuje znajomość zagadnień w stopniu rozszerzonym podając umiejętnie przykłady
5,0potrafi bardzo dobrze wykorzystać przekazaną wiedzę podając szereg przykładów z literatury

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_2A_O07.3_K01
Ma świadomość dokształcania się w zakresie degradacji i ochrony środowiska
2,0student nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajęciach
3,0potrafi ocenić w stopniu dostatecznym wiadomości związane z przedmiotem
3,5świadomie ocenia wartość przekazanej wiedzy i potrafi wykorzystać dając przykłady
4,0prawidłowo w sposób rozszerzony potrafi ocenić wartość i znaczenie przekazanej wiedzy
4,5potrafi prawidłowo przeprowadzić analizę zagadnień związanych z przedmiotem w stopniu rozszerzonym
5,0w sposób biegły ocenia i analizuje zagadnienia związane z przedmiotem i przeprowadza dyskusję

Literatura podstawowa

  1. Bugała W., Drzewa i krzewy dla terenów zieleni, PWRiL, Warszawa, 1991
  2. Seneta W., Dolatowski J., Dendrologia, PWN, Warszawa, 2008
  3. Bartosiewicz A., Urzadzanie terenów zieleni, WSP, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Architektura krajobrazu

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka terenów przemysłowych w zależności od przemysłu2
T-W-2Charakterystyka podstawowych i najważniejszych prac związanych z zagospodarowaniem terenów poindustrialnych2
T-W-3Dobór gatunków do zagospodarowania terenów poindustrialnych w zależności od rodzaju przemysłu2
T-W-4Omawianie projektu zmian związanych z terenem poindustrialnym2
T-W-5Pielęgnacja roślin na terenach poprzemysłowych1
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach9
A-W-2udział w konsultacjach związanych z realizacją przedmiotu8
A-W-3przygotowanie do kolokwium i zaliczenia12
A-W-4obecność na zaliczeniu2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_2A_O07.3_W01Ma wiedzę na temat degradacji i możliwości przekształcenia terenów poindustrialnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_W01ma pogłębioną więdzę o zjawiskach i procesach zachodzących w biosferze, wykazuje znajomość technik kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji oraz cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z kształtowaniem krajobrazu
AK_2A_W06ma rozszerzoną wiedzę z zakresu znajomości i uprawy roślin oraz ich doboru i wykorzystania w dekoracji wnętrz i w terenach zieleni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
T2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy charakteryzującej różne tereny przemysłowe
C-2Przekazanie wiedzy o podstawowych pracach związanych z terenami przemysłowymi
C-3Przekazanie wiedzy o pracach projektowych związanych z terenami poindustrialnymi
Treści programoweT-W-4Omawianie projektu zmian związanych z terenem poindustrialnym
T-W-2Charakterystyka podstawowych i najważniejszych prac związanych z zagospodarowaniem terenów poindustrialnych
T-W-1Charakterystyka terenów przemysłowych w zależności od przemysłu
T-W-3Dobór gatunków do zagospodarowania terenów poindustrialnych w zależności od rodzaju przemysłu
T-W-5Pielęgnacja roślin na terenach poprzemysłowych
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjny, konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajęciach
3,0student zna podstawowe problemy związane z przedmiotem
3,5student zna podstawowe problemy związane z przedmiotem i potrafi podać przykłady
4,0zna podstawowe problemy w zakresie rozszerzonym
4,5zna zakres przedmiotu obowiązujący i potrafi wyciągać prawidłowe wnioski
5,0zna przedmiot biegle i podaje przykłady z dodatkowej literatury
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_2A_O07.3_U01Wykorzystuje znajomość rozwiązywania problemów związanych z terenami poindustrialnymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_U02posiada umiejętność wyszukiwania, formułowania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w celu sporządzenia opracowania projektowego i badawczego z zakresu architektury krajobrazu
AK_2A_U03posiada pogłębioną umiejętność prawidłowego doboru roślin do dekoracji wnętrz oraz urządzania terenów zieleni, a także doboru odpowiednich technologii i urządzeń do ich pielęgnacji
AK_2A_U09posiada umiejętność analizy i oceny zmian zachodzących w środowisku; wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik do ochrony, rekultywacji i rewitalizacji środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy charakteryzującej różne tereny przemysłowe
C-2Przekazanie wiedzy o podstawowych pracach związanych z terenami przemysłowymi
C-3Przekazanie wiedzy o pracach projektowych związanych z terenami poindustrialnymi
Treści programoweT-W-4Omawianie projektu zmian związanych z terenem poindustrialnym
T-W-2Charakterystyka podstawowych i najważniejszych prac związanych z zagospodarowaniem terenów poindustrialnych
T-W-1Charakterystyka terenów przemysłowych w zależności od przemysłu
T-W-3Dobór gatunków do zagospodarowania terenów poindustrialnych w zależności od rodzaju przemysłu
T-W-5Pielęgnacja roślin na terenach poprzemysłowych
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjny, konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajęciach
3,0w stopniu dostatecznym analizuje zarys podstawowych wiadomości
3,5analizuje przekazaną wiedzę związaną z przedmiotem w stopniu wystarczającym do podejmowania decyzji
4,0wykorzystuje znajomość przekazanych zagadnień w stopniu rozszerzonym
4,5wykorzystuje znajomość zagadnień w stopniu rozszerzonym podając umiejętnie przykłady
5,0potrafi bardzo dobrze wykorzystać przekazaną wiedzę podając szereg przykładów z literatury
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_2A_O07.3_K01Ma świadomość dokształcania się w zakresie degradacji i ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_K01ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w architekturze krajobrazu oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób oraz przekazywać wiedzę dotyczącą architektury krajobrazu społeczeństwu
AK_2A_K07ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA2_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych
A2_K05posiada popartą doświadczeniem pewność w komunikowaniu się i umiejętność życia w społeczeństwie, przejawiające się przez: inicjowanie i pracę z innymi osobami w ramach wspólnych projektów i działań; przewodniczenie działaniom, pracę zespołową, prowadzenie negocjacji i właściwą organizację działań; integrację z innymi osobami w ramach różnych przedsięwzięć kulturalnych; prezentowanie skomplikowanych zadań w przystępnej formie
R2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
T2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy charakteryzującej różne tereny przemysłowe
C-2Przekazanie wiedzy o podstawowych pracach związanych z terenami przemysłowymi
C-3Przekazanie wiedzy o pracach projektowych związanych z terenami poindustrialnymi
Treści programoweT-W-4Omawianie projektu zmian związanych z terenem poindustrialnym
T-W-2Charakterystyka podstawowych i najważniejszych prac związanych z zagospodarowaniem terenów poindustrialnych
T-W-1Charakterystyka terenów przemysłowych w zależności od przemysłu
T-W-3Dobór gatunków do zagospodarowania terenów poindustrialnych w zależności od rodzaju przemysłu
T-W-5Pielęgnacja roślin na terenach poprzemysłowych
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjny, konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajęciach
3,0potrafi ocenić w stopniu dostatecznym wiadomości związane z przedmiotem
3,5świadomie ocenia wartość przekazanej wiedzy i potrafi wykorzystać dając przykłady
4,0prawidłowo w sposób rozszerzony potrafi ocenić wartość i znaczenie przekazanej wiedzy
4,5potrafi prawidłowo przeprowadzić analizę zagadnień związanych z przedmiotem w stopniu rozszerzonym
5,0w sposób biegły ocenia i analizuje zagadnienia związane z przedmiotem i przeprowadza dyskusję