Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Materiałoznawstwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Materiałoznawstwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Urbański <Tomasz.Urbanski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 3,00,67zaliczenie
laboratoriaL1 15 1,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości kursu fizyki oraz chemii , na poziomie absolwenta szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowy wiadomościami o: strukturze, właściwościach oraz możliwościach obróbki stopów metali oraz materiałów niemetalowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wymagania dot. zaliczenia laboratorium, przeszkolenie BHP - stanowiskowe. Układ równowagi Fe-Fe3C.2
T-L-2Mikrostruktury stali (m. in. stali niestopowych, obrobionych cieplnie, narzędziowych, stopowych). Znakowanie stopów technicznych.4
T-L-3Badania makroskopowe stopów metali oraz tworzyw sztucznych.2
T-L-4Badanie korozji stopów metali.2
T-L-5Badanie własności obróbczych i termoplastycznych stopów metali.2
T-L-6Obróbka cieplna stopów żelaza. Obróbka cieplno-chemiczna.2
T-L-7Zaliczenie formy zajęć.1
15
wykłady
T-W-1Definicje stosowane w tej dziedzinie nauki. Podstawy materiałoznawstwa oraz rola materiałów w technice. Kierunki rozwoju materiałoznawstwa.1
T-W-2Klasyfikacja metali. Budowa metali oraz ich stopów, fazy i struktury. Wady budowy krystalicznej oraz ich wpływ na własności metali.4
T-W-3Stopy żelaza z węglem, układy równowagi fazowej.4
T-W-4Zasady obróbki materiałów i wyrobów, obróbka cieplna oraz cieplno-chemiczna stopów żelaza.3
T-W-5Przemysłowe stopy żelaza oraz metali nieżelaznych. Rola składu chemicznego oraz mikrostruktury materiałów w kształtowaniu ich własności technologicznych.5
T-W-6Podstawy badań własności mechanicznych metali. Mechanizmy zniszczenia, korozja metali i ich stopów oraz jej zapobieganie.2
T-W-7Materiały spiekane i ceramiczne. Materiały polimerowe. Kompozyty o osnowie metalicznej, polimerowej i ceramicznej.4
T-W-8Inne materiały stosowane w technice, szkło, drewno, materiały drewnopodobne, materiały specjalne.3
T-W-9Utylizacja materiałów stosowanych w technice.1
T-W-10Zasady doboru materiałów inżynierskich oraz podstawy projektowania materiałowego.2
T-W-11Zaliczenie formy zajęć.1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć4
A-L-3Opracowanie sprawozdań6
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia23
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody problemowe: wykład problemowy.
M-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników pracy zaliczeniowej (wykłady).
S-3Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników sprawozdań wykonywanych dla każdego zagadnienia tematycznego oraz wyników kolokwium zaliczeniowego (ćwiczenia laboratoryjne).

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_B02_W01
ma wiedzę w zakresie struktury, właściwości, zastosowania, podstawowych materiałów konstrukcyjnych
O_1A_W13, O_1A_W05, O_1A_W06T1A_W01, T1A_W04, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-9, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_B02_U01
potrafi dobrać właściwy materiał na element lub fragment konstrukcji
O_1A_U11T1A_U14InzA_U06C-1T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-9, T-W-3, T-W-10, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_B02_W01
ma wiedzę w zakresie struktury, właściwości, zastosowania, podstawowych materiałów konstrukcyjnych
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu podstaw materiałoznawstwa
3,0Student posiada wiedzę w zakresie struktury, własności, obróbki oraz zastosowań omawianych materiałów konstrukcyjnych na poziomie podstawowym.
3,5Student posiada wiedzę w zakresie struktury, własności, obróbki oraz zastosowań omawianych materiałów konstrukcyjnych na poziomie średnim
4,0Student posiada wiedzę w zakresie struktury, własności, obróbki oraz zastosowań omawianych materiałów konstrukcyjnych na poziomie dobrym. Zna zasady doboru materiałów inzynierskich.
4,5Student posiada wiedzę w zakresie struktury, własności, obróbki oraz zastosowań omawianych materiałów konstrukcyjnych na poziomie zaawansowanym. Zna zasady doboru materiałów inzynierskich oraz podstawy projektowania materiałowego.
5,0Student posiada wiedzę w zakresie struktury, własności, obróbki oraz zastosowań omawianych materiałów konstrukcyjnych na poziomie zaawansowanym. Student zna zasady korelowania właściwości materiału z jego strukturą. Zna zasady doboru materiałów inzynierskich oraz podstawy projektowania materiałowego.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_B02_U01
potrafi dobrać właściwy materiał na element lub fragment konstrukcji
2,0Student nie potrafi dobrać odpowiedniego materiału na element lub fragment konstrukcji.
3,0Student potrafi dobrać odpowiedni materiał na element lub fragment konstrukcji na podstawowym poziomie trudności.
3,5Student potrafi dobrać odpowiedni materiał na element lub fragment konstrukcji na średnim poziomie trudności.
4,0Student potrafi dobrać odpowiedni materiał na element lub fragment konstrukcji na średniozaawansowanym poziomie trudności.
4,5Student potrafi dobrać odpowiedni materiał na element lub fragment konstrukcji na średniozaawansowanym poziomie trudności, potrafi dokonać analizy wyboru.
5,0Student potrafi dobrać odpowiedni materiał na element lub fragment konstrukcji na zaawansowanym poziomie trudności, potrafi dokonać analizy wyboru.

Literatura podstawowa

  1. Dobrzański L. A, Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo. Materiały inżynierskie z podstawami projektowania materiałowego, WNT, Warszawa, 2002
  2. Prowans S., Metaloznawstwo, PWN, Warszawa, 1998
  3. Przybyłowicz K., Metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 2003
  4. Krzysztofowicz T., Metaloznawstwo okrętowe. Ćwiczenia laboratoryjne, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Dobrzański L. A., Metaloznawstwo i obróbka cieplna stopów metali, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1995
  2. Huścińska J., Metaloznawstwo. Materiały do Ćwiczeń laboratoryjnych, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1995

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wymagania dot. zaliczenia laboratorium, przeszkolenie BHP - stanowiskowe. Układ równowagi Fe-Fe3C.2
T-L-2Mikrostruktury stali (m. in. stali niestopowych, obrobionych cieplnie, narzędziowych, stopowych). Znakowanie stopów technicznych.4
T-L-3Badania makroskopowe stopów metali oraz tworzyw sztucznych.2
T-L-4Badanie korozji stopów metali.2
T-L-5Badanie własności obróbczych i termoplastycznych stopów metali.2
T-L-6Obróbka cieplna stopów żelaza. Obróbka cieplno-chemiczna.2
T-L-7Zaliczenie formy zajęć.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicje stosowane w tej dziedzinie nauki. Podstawy materiałoznawstwa oraz rola materiałów w technice. Kierunki rozwoju materiałoznawstwa.1
T-W-2Klasyfikacja metali. Budowa metali oraz ich stopów, fazy i struktury. Wady budowy krystalicznej oraz ich wpływ na własności metali.4
T-W-3Stopy żelaza z węglem, układy równowagi fazowej.4
T-W-4Zasady obróbki materiałów i wyrobów, obróbka cieplna oraz cieplno-chemiczna stopów żelaza.3
T-W-5Przemysłowe stopy żelaza oraz metali nieżelaznych. Rola składu chemicznego oraz mikrostruktury materiałów w kształtowaniu ich własności technologicznych.5
T-W-6Podstawy badań własności mechanicznych metali. Mechanizmy zniszczenia, korozja metali i ich stopów oraz jej zapobieganie.2
T-W-7Materiały spiekane i ceramiczne. Materiały polimerowe. Kompozyty o osnowie metalicznej, polimerowej i ceramicznej.4
T-W-8Inne materiały stosowane w technice, szkło, drewno, materiały drewnopodobne, materiały specjalne.3
T-W-9Utylizacja materiałów stosowanych w technice.1
T-W-10Zasady doboru materiałów inżynierskich oraz podstawy projektowania materiałowego.2
T-W-11Zaliczenie formy zajęć.1
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć4
A-L-3Opracowanie sprawozdań6
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia23
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_B02_W01ma wiedzę w zakresie struktury, właściwości, zastosowania, podstawowych materiałów konstrukcyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W13ma wiedzę w zakresie materiałów konstrukcyjnych obiektów technicznych, ich cech wytrzymałościowych, technologicznych, wibroakustycznych, przeciwpożarowych; wpływu materiałów na zdrowie człowieka; możliwości ich utylizacji i recyklingu
O_1A_W05ma wiedzę w zakresie fizyki, obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność i magnetyzm, fizykę jądrową oraz fizykę ciała stałego, niezbędną do: 1) pomiaru i określania wielkości fizycznych, 2) zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych i procesów występujących w przyrodzie, 3) wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym, 4) rozumienia zachowania otaczającego nas świata
O_1A_W06ma podstawową wiedzę w zakresie chemii, obejmującą chemię ogólną, chemię fizyczną, elementy analizy chemicznej, elementy chemii organicznej i nieorganicznej, elementy elektrochemii, niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów chemicznych występujących w przyrodzie oraz zapobiegania niepożądanym efektom procesów chemicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowy wiadomościami o: strukturze, właściwościach oraz możliwościach obróbki stopów metali oraz materiałów niemetalowych.
Treści programoweT-L-4Badanie korozji stopów metali.
T-L-5Badanie własności obróbczych i termoplastycznych stopów metali.
T-L-6Obróbka cieplna stopów żelaza. Obróbka cieplno-chemiczna.
T-L-2Mikrostruktury stali (m. in. stali niestopowych, obrobionych cieplnie, narzędziowych, stopowych). Znakowanie stopów technicznych.
T-L-3Badania makroskopowe stopów metali oraz tworzyw sztucznych.
T-W-1Definicje stosowane w tej dziedzinie nauki. Podstawy materiałoznawstwa oraz rola materiałów w technice. Kierunki rozwoju materiałoznawstwa.
T-W-2Klasyfikacja metali. Budowa metali oraz ich stopów, fazy i struktury. Wady budowy krystalicznej oraz ich wpływ na własności metali.
T-W-9Utylizacja materiałów stosowanych w technice.
T-W-3Stopy żelaza z węglem, układy równowagi fazowej.
T-W-6Podstawy badań własności mechanicznych metali. Mechanizmy zniszczenia, korozja metali i ich stopów oraz jej zapobieganie.
T-W-4Zasady obróbki materiałów i wyrobów, obróbka cieplna oraz cieplno-chemiczna stopów żelaza.
T-W-5Przemysłowe stopy żelaza oraz metali nieżelaznych. Rola składu chemicznego oraz mikrostruktury materiałów w kształtowaniu ich własności technologicznych.
T-W-7Materiały spiekane i ceramiczne. Materiały polimerowe. Kompozyty o osnowie metalicznej, polimerowej i ceramicznej.
T-W-8Inne materiały stosowane w technice, szkło, drewno, materiały drewnopodobne, materiały specjalne.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody problemowe: wykład problemowy.
M-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników pracy zaliczeniowej (wykłady).
S-3Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników sprawozdań wykonywanych dla każdego zagadnienia tematycznego oraz wyników kolokwium zaliczeniowego (ćwiczenia laboratoryjne).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu podstaw materiałoznawstwa
3,0Student posiada wiedzę w zakresie struktury, własności, obróbki oraz zastosowań omawianych materiałów konstrukcyjnych na poziomie podstawowym.
3,5Student posiada wiedzę w zakresie struktury, własności, obróbki oraz zastosowań omawianych materiałów konstrukcyjnych na poziomie średnim
4,0Student posiada wiedzę w zakresie struktury, własności, obróbki oraz zastosowań omawianych materiałów konstrukcyjnych na poziomie dobrym. Zna zasady doboru materiałów inzynierskich.
4,5Student posiada wiedzę w zakresie struktury, własności, obróbki oraz zastosowań omawianych materiałów konstrukcyjnych na poziomie zaawansowanym. Zna zasady doboru materiałów inzynierskich oraz podstawy projektowania materiałowego.
5,0Student posiada wiedzę w zakresie struktury, własności, obróbki oraz zastosowań omawianych materiałów konstrukcyjnych na poziomie zaawansowanym. Student zna zasady korelowania właściwości materiału z jego strukturą. Zna zasady doboru materiałów inzynierskich oraz podstawy projektowania materiałowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_B02_U01potrafi dobrać właściwy materiał na element lub fragment konstrukcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U11potrafi zinterpretować informacje o podstawowych właściwościach substancji lub materiałów i określić możliwości ich zastosowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowy wiadomościami o: strukturze, właściwościach oraz możliwościach obróbki stopów metali oraz materiałów niemetalowych.
Treści programoweT-L-4Badanie korozji stopów metali.
T-L-5Badanie własności obróbczych i termoplastycznych stopów metali.
T-L-6Obróbka cieplna stopów żelaza. Obróbka cieplno-chemiczna.
T-L-2Mikrostruktury stali (m. in. stali niestopowych, obrobionych cieplnie, narzędziowych, stopowych). Znakowanie stopów technicznych.
T-L-3Badania makroskopowe stopów metali oraz tworzyw sztucznych.
T-W-1Definicje stosowane w tej dziedzinie nauki. Podstawy materiałoznawstwa oraz rola materiałów w technice. Kierunki rozwoju materiałoznawstwa.
T-W-2Klasyfikacja metali. Budowa metali oraz ich stopów, fazy i struktury. Wady budowy krystalicznej oraz ich wpływ na własności metali.
T-W-9Utylizacja materiałów stosowanych w technice.
T-W-3Stopy żelaza z węglem, układy równowagi fazowej.
T-W-10Zasady doboru materiałów inżynierskich oraz podstawy projektowania materiałowego.
T-W-6Podstawy badań własności mechanicznych metali. Mechanizmy zniszczenia, korozja metali i ich stopów oraz jej zapobieganie.
T-W-4Zasady obróbki materiałów i wyrobów, obróbka cieplna oraz cieplno-chemiczna stopów żelaza.
T-W-5Przemysłowe stopy żelaza oraz metali nieżelaznych. Rola składu chemicznego oraz mikrostruktury materiałów w kształtowaniu ich własności technologicznych.
T-W-7Materiały spiekane i ceramiczne. Materiały polimerowe. Kompozyty o osnowie metalicznej, polimerowej i ceramicznej.
T-W-8Inne materiały stosowane w technice, szkło, drewno, materiały drewnopodobne, materiały specjalne.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody problemowe: wykład problemowy.
M-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników pracy zaliczeniowej (wykłady).
S-3Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników sprawozdań wykonywanych dla każdego zagadnienia tematycznego oraz wyników kolokwium zaliczeniowego (ćwiczenia laboratoryjne).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać odpowiedniego materiału na element lub fragment konstrukcji.
3,0Student potrafi dobrać odpowiedni materiał na element lub fragment konstrukcji na podstawowym poziomie trudności.
3,5Student potrafi dobrać odpowiedni materiał na element lub fragment konstrukcji na średnim poziomie trudności.
4,0Student potrafi dobrać odpowiedni materiał na element lub fragment konstrukcji na średniozaawansowanym poziomie trudności.
4,5Student potrafi dobrać odpowiedni materiał na element lub fragment konstrukcji na średniozaawansowanym poziomie trudności, potrafi dokonać analizy wyboru.
5,0Student potrafi dobrać odpowiedni materiał na element lub fragment konstrukcji na zaawansowanym poziomie trudności, potrafi dokonać analizy wyboru.