Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (S1)
specjalność: Zastosowania informatyki
Sylabus przedmiotu Wybrane elementy higieny człowieka II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria cyfryzacji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane elementy higieny człowieka II | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Wychowania Fizycznego i Sportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agata Grenda <Agata.Grenda@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Józef Lemke <Jozef.Lemke@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | W-1 brak wymagań |
W-2 | Brak przeciwskazań zdrowotnych do wykonywania ćwiczeń fizycznych |
W-3 | Studenci całkowicie zwolnieni z wykonywania ćwiczeń fizycznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | - dostarczenie wiedzy o wpływie aktywności ruchowej na organizm człowieka - wyrobienie właściwych nawyków potrzebnych do prowadzenia prozdrowotnego stylu życia - zapoznanie z różnymi rodzajami zagrożeń dla zdrowia człowieka i sposobami ich eliminowania lub minimalizowania - wyrobieniem nawyków i przyzwyczajeń związanych z ochroną i doskonaleniem zdrowia i fizycznego i psychicznego |
C-2 | Nauczanie elementów technicznych wybranej dyscypliny sportowej |
C-3 | Rozbudzenie dbalości o wlasne zdrowie poprzez stosowanie cwiczeń jako środka zapobiegawczego schorzeniom ukladów : ruchowego, oddechowego, krwionośnego, nerwowego i innych. Mobilizacja do postaw prozdrowotnych. Zapoznanie studenta z historią kultury fizycznej i sportu, przepisami wybranych dyscyplin sportowych oraz przekazanie wiedzy o organizacji imprez sportowych,rekreacyjnych i turystycznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Czynniki warunkujące prozdrowotny styl życia. Aktywność ruchowa, praca, wypoczynek, czas wolny. Wpływ systematycznej aktywności ruchowej na życie człowieka. Zalecany wysiłek fizyczny w zależności od wieku stanu zdrowia, płci. Aktywność ruchowa jako sposób przeciwsdziałania otyłości. Ruch fizyczny jako forma walki ze stresem. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | -uczestnictwo w zajeciach -opracowanie wskazanych zagadnień | 30 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | -wykład -pogadanka -pokaz -opis |
M-2 | metody nauczania zadań ruchowych:syntetyczna, analityczna, mieszana i kompleksowa metoda praktyczna-pokaz metoda aktywizujaca- dyskusja dydaktyczna,zadaniowa,bezpośredniej celowości ruchu metoda odtwórcza: zadaniowo ścisła metoda obwodowo stacyjna metoda treningowa |
M-3 | Wykład konwersatoryjny,prezentacja multimedialna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: -kololokwium -projekt grupowy -zaliczenie ustne -zliczenie na podstawie obecności |
S-2 | Ocena formująca: ocena studenta na podstawie jego postępów ,zangażowania ,systematycznego uczestnictw i aktywności na zajęciacha także umiejetności ruchowych w zakresie wybranych dyscyplin sportowych (sprawdziany ,testy) |
S-3 | Ocena formująca: Kolokwium,test z wiedzy o kulturze fizycznej. |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_A/02/02-02_K01 Ma nawyki do prowadzenia higienicznego trybu życia | IC_1A_K07 | T1A_K01, T1A_K02 | — | C-1 | T-A-1 | M-1 | S-1 |
IC_1A_A/02/02-02_K02 Zna zasady higienicznego postepowania w odniesieniu do własnego ciała i środowiska. Wie co to jest stres i zna kilka technik relaksacji. Zna podstawowe zasady zdrowego odżywiania Posiada wiedze o szkodliwości nalogów (narkomania, nikotynizm, alkoholizm) | IC_1A_K07 | T1A_K01, T1A_K02 | — | C-1 | T-A-1 | M-1 | S-1 |
IC_1A_A/02/02-02_K03 Posiada umiejętności włączenia się w prozdrowotny styl życia. Zna zależność między aktywnością ruchową a zdrowiem. Potrafi dobrać aktywność fizyczną do stanu zdrowia, wieku, płci i ją promować. | IC_1A_K07 | T1A_K01, T1A_K02 | — | C-3, C-2 | T-A-1 | M-3, M-2 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_A/02/02-02_K01 Ma nawyki do prowadzenia higienicznego trybu życia | 2,0 | Student nie uczęszcza na zajęcia, wykazuję obojętność w stosunku przekazywanej wiedzy, nie wywiazuje się z poleceń i zadań przekazywanych przez wykladowców. |
3,0 | Student uczęszcza na zajęcia. Wykazuje zainteresowanie w stosunku do przekazywanej wiedzy. Wywjązuje się z poleceń i zadań wskazanych przez wykladowcę. | |
3,5 | Student posiada kompetencje na ocenę 3,0 oraz wykazuje się podstawową znajomością zasad prowadzenia higienicznego trybu życia. Potrafi wskazać przykłady złych i poprawnych nawyków prowadzenia higienicznego trybu zycia | |
4,0 | Student posiada kompetencje na ocenę 3,5 oraz wykazuje się podstawowymi nawyki do prowadzenia higienicznego trybu życia. | |
4,5 | Student posiada kompetencje na ocenę 4,0, wykazuje się nawykami prowadzenia higienicznego trybu życia i potrafi ocenić swoje i innych zachowanie w zakresie higienicznego trybu życia. | |
5,0 | Student posiada kompetencje na ocenę 4,5 oraz potrafi uzasadnić i wybrać właściwy tryb zachowania w złożonej sytuacji życiowej. | |
IC_1A_A/02/02-02_K02 Zna zasady higienicznego postepowania w odniesieniu do własnego ciała i środowiska. Wie co to jest stres i zna kilka technik relaksacji. Zna podstawowe zasady zdrowego odżywiania Posiada wiedze o szkodliwości nalogów (narkomania, nikotynizm, alkoholizm) | 2,0 | Nie uczęszcza na zajęcia. Wykazuje obojętność w stosunku do przekazywanej wiedzy. Nie wywjązuje się z poleceń i zadań wskazanych przez wykladowcę. |
3,0 | Uczęszcza na zajęcia. Wywiazuje się z poleceń i zadań przekazywanych przez nauczyciela. Zna podstawowe zasady higienicznego postepowania w odniesieniu do własnego ciała. | |
3,5 | Student ma kompetencje na poziomie oceny 3.0 oraz dodatkowo zna podstawowe zasady higienicznego postepowania w odniesieniu do środowiska. | |
4,0 | Student ma kompetencje na poziomie oceny 3,5 oraz wie co to jest stres i zna kilka technik relaksacji. | |
4,5 | Student ma kompetencje na poziomie oceny 4,0 oraz zna podstawowe zasady zdrowego odżywiania. | |
5,0 | Student ma kompetencje na poziomie oceny 4,5 oraz posiada szeroką wiedze o szkodliwości nalogów (narkomania, nikotynizm, alkoholizm). | |
IC_1A_A/02/02-02_K03 Posiada umiejętności włączenia się w prozdrowotny styl życia. Zna zależność między aktywnością ruchową a zdrowiem. Potrafi dobrać aktywność fizyczną do stanu zdrowia, wieku, płci i ją promować. | 2,0 | Student nie uczęszcza na zajęcia. |
3,0 | Student zna bardzo ogólnie podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia oraz nie potrafi swoich umiejętności zastosować w praktyce. | |
3,5 | Student zna podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia. | |
4,0 | Student potrafi właczyć się w prozdrowotny styl życia. Potrafi aktywność fizyczną dobrać do stanu zdrowia | |
4,5 | Student potrafi zastosować aktywność ruchową odpowiednio do stanu zdrowia i wieku oraz potrafi włącza się w propagowanie zdrowego stylu życia, Mobilizuje innych do postaw prozdrowotnych. | |
5,0 | Student potrafi zastosować odpowiedni rodzaj aktywności ruchowej w zależności od potrzeb,wieku ,płci i stanu zdrowia. Indywidualnie rozwija swoje uzdolnienienia. Mobilizuje siebie i innych do działań prozdrowotnych. |
Literatura dodatkowa
- B.Wojnarowska, Edukacja zdrowotna., Podręcznik akademicki, Warszawa, 2010
- R.Karpiński, Nauczanie pływania, AWF Katowice, Katowice, 1995, II
- J.Drabik, Aktywność i wydolność fizyczna jako miernik zdrowia człowieka, Gdańsk, 1997
- B.Wojnarowska, Edukacja zdrowotna., Podręcznik akademicki, Warszawa, 2010
- J. Drabik, Styl życia w promocji zdrowia, Gdańsk, 2010
- S.Owczarek, Atklas ćwiczeń korekcyjnych, WSiP, Warszawa, 2005
- J.Drabik, Aktywność i wydolność fizyczna jako miernik zdrowia człowieka, Gdańsk, 1997
- R.Trzśniowski, Gry i zabawy ruchowe, WSiP, Warszawa, 2005
- J. Drabik, Styl życia w promocji zdrowia, Gdańsk, 2010
- J. Sobotta, Atlas anatomi człowieka, Urban i partner, Wrocław, 1994
- G.Gracz, Emocje przedstartowe oraz ich zwiazek z aspiracjami sportowców, AWF Poznań, Poznań, 1998
- Z.Stawczyk, Gry i zabawy lekkoatletyczne, AWF Poznań, 1998
- J.Grabowski,J.Szpa(przekład), Europejski test sprawności, AWF Kraków, Kraków, 1989
- K.Zuchora, Podstawowy test sprawności fizycznej, 2010
- J.Mazurek, Podstawowy test sprawności fizycznej, WSiT, Warszawawa, 1980
- J.Talaga, A-Z sprawności fizycznej, Warszawa, 1995
- J.Bahrynowicz-Fic, Własciwości ćwiczeń fizycznych ,ich systematyka i metodyka, PZWL, Warszawa, 1995
- J.Talaga, Sprowność fizyczna ogólna, testy, Zysk i S-ka, Poznań, 2004