Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (S1)
specjalność: Zastosowania informatyki
Sylabus przedmiotu Wirtualizacja i przetwarzanie rozproszone:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria cyfryzacji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wirtualizacja i przetwarzanie rozproszone | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Śliwiński <Grzegorz.Sliwinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Maciej Roszkowski <Maciej.Roszkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnień sieci komputerowych |
W-2 | Systemy operacyjne na poziomie podstawowym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność tworzenia i zastowania środowiska wirtualizacyjnego |
C-2 | Tworzenie procesów przetwarzania rozproszonego |
C-3 | Integracja rozwiązań z zakresu wirtualizacji i przetwarzania rozproszonego |
C-4 | Zastosowanie w procesach biznesowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Instalacja i konfiguracja środowiska wirtualizacyjnego | 2 |
T-L-2 | Zarządzanie zasobami środowiska wirtualizacyjnego | 2 |
T-L-3 | Zarządzanie maszynami wirtualnymi | 4 |
T-L-4 | Migracja maszyn wirtualnych | 2 |
T-L-5 | Konfiguracja i zarządzanie klastrem wysokiej dostępności | 2 |
T-L-6 | Konfiguracja i zarządzanie klastrem równoważenia obciążenia i alokacji zasobów oraz systemem tolerancji błędu | 2 |
T-L-7 | Wystawienie ocen | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do wirtualizacji | 2 |
T-W-2 | Wirtualizacja dostępu, aplikacji, procesów, pamięci masowych, sieci | 2 |
T-W-3 | Chmura obliczeniowa, rodzaje dostarczanych usług, lokalizacja chmur | 2 |
T-W-4 | Klastry komputerowe (obliczeniowe, wysokiej dostępności, równoważenia obciążenia) | 2 |
T-W-5 | Wykorzystanie struktur sieci heterogenicznej do przetwarzania rozproszonego. Agenci jako wspieranie procesów przetwarzania. | 2 |
T-W-6 | Sterowanie archiwizacją i kopią zapasową w strukturze rozproszonej. Systemy rozproszone - wykorzystanie wirtualizacji | 2 |
T-W-7 | Wykorzystanie usług systemowych do procedur rozproszonych. Struktury GRID - technologie rozpraszania. Czas w środowisku rozproszonym. | 2 |
T-W-8 | Wystawienie ocen | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do laboratoriów | 15 |
A-L-3 | Opracowanie założeń do środowiska autorskiego sieci rozproszonej | 5 |
A-L-4 | Praca własna | 3 |
38 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu - studia literaturowe | 32 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
A-W-4 | Egzamin z przedmiotu | 2 |
51 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Zajęcia audytoryjne pozwalające na zapoznanie z zagadnieniem prowadzone na podstawie interakcji ze studentem z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. |
M-2 | Zajęcia laboratoryjne pozwalające na stworzenia własnego środowiska wirtualizacyjnego zgodnie z przyjętymi założeniami stawianymi przed studentem. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratoriów poprzez wykonanie powierzonych zadań i ocenę wejściówek. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_C/03_W01 Przygotowanie do pracy w grupie; Zasady wykorzystania systemów wirtualnych; Podstawy przetwarzania rozproszonego; | IC_1A_W08, IC_1A_W10 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W09 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05 | C-1, C-2, C-3, C-4 | — | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_C/03_U01 Współpracy z innymi osobami realizującymi etapy głównego projektu; Rozwiązuje problemy z dziedziny wirtualizacji i przetwarzania rozproszonego; Diagnozuje i wyciąga wnioski z tematyki wirtualizacji i współpracy z systemami operacyjnymi; | IC_1A_U05, IC_1A_U06 | T1A_U10, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U16 | InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U08 | C-1, C-2, C-3, C-4 | — | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_C/03_K01 Ponosi odpowiedzialność za swoje działania oraz potrafi kierować grupą współpracowników; Wykorzystuje srodki dostępu do monitorowania i mibilnego przetwarzania danych w tym zdalnej interakcji z systemem informatycznym; | IC_1A_K04 | T1A_K01, T1A_K07 | — | C-3, C-4 | — | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_C/03_W01 Przygotowanie do pracy w grupie; Zasady wykorzystania systemów wirtualnych; Podstawy przetwarzania rozproszonego; | 2,0 | |
3,0 | Znajomość nazw i teorii działania procesów rozproszonych i wirtualizacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_C/03_U01 Współpracy z innymi osobami realizującymi etapy głównego projektu; Rozwiązuje problemy z dziedziny wirtualizacji i przetwarzania rozproszonego; Diagnozuje i wyciąga wnioski z tematyki wirtualizacji i współpracy z systemami operacyjnymi; | 2,0 | |
3,0 | Znajomość nazw i teorii działania procesów rozproszonych i wirtualizacji; Potrafi współpracować w grupie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_C/03_K01 Ponosi odpowiedzialność za swoje działania oraz potrafi kierować grupą współpracowników; Wykorzystuje srodki dostępu do monitorowania i mibilnego przetwarzania danych w tym zdalnej interakcji z systemem informatycznym; | 2,0 | |
3,0 | Znajomość nazw i teorii działania procesów rozproszonych i wirtualizacji; Potrafi współpracować w grupie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Marek Sportack, Sieci komputerowe ksiega eksperta, Helion, 1999, ISBN 83-7197-076-5
- Marek Serafin, Wirtualizacja w praktyce, Helion, 2011, ISBN 978-83-246-3724-9
- Douglas E. Comer, Sieci komputerowe i intersieci, Helion, 2012, ISBN 978-83-246-3607-5
- Dan Kusnetzky, Virtualization: A Manager’s Guide, O’Reilly Media, Sebastopol, 2011