Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (S1)
specjalność: Zastosowania informatyki
Sylabus przedmiotu Zarządzanie projektami:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria cyfryzacji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie projektami | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Kieruzel <mkieruzel@wi.zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu ekonomii i podstaw zarządzania. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami metodologicznymi dotyczącymi zarządzania projektami. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności tworzenia dokumentacji projektowej oraz zarządzania projektem ( z wykorzystaniem oprogramowania MS Project oraz Atlassian JIRA). |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Opracowanie struktury zespołu zarządzania projektem. | 2 |
T-A-2 | Przygotowanie uzasadnienia biznesowego dla projektu. | 2 |
T-A-3 | Opracowanie planu projektu. | 2 |
T-A-4 | Opracowanie opisu i struktury produktu końcowego projektu. | 2 |
T-A-5 | Opracowanie strategii i planu zarządzania konfiguracją w projekcie. Opracowanie planu zarządzania komunikacją w projekcie. | 3 |
T-A-6 | Opracowanie strategii zarządzania ryzykiem oraz rejestru ryzyk w projekcie. | 2 |
T-A-7 | Raportowanie w projekcie. Opracowanie raportu okresowego, końcowego etapu, nadzwyczajnego i końcowego projektu. | 2 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Cele projektu. Produkt końcowy, wymogi do produktu. | 2 |
T-L-2 | Zapoznanie się z programem MS Project – ważniejsze funkcje. | 2 |
T-L-3 | Planowanie projektu, strukturyzacja projektu, WBS na wykresie Gantta. | 2 |
T-L-4 | Planowanie zasobów, kosztorys projektu, budżet, rozkład kosztów w czasie. | 2 |
T-L-5 | Rozwiązywanie problemów z nadmiernym obciążeniem zasobów i optymalizacja projektu. | 2 |
T-L-6 | Analiza ścieżki krytycznej projektu. Plan bazowy projektu. Śledzenie wartości rzeczywistych. Wprowadzanie danych rzeczywistych na poziomie projektu. | 2 |
T-L-7 | Analiza odchyleń terminów, kosztów. Raporty z grup: działań bieżących, kosztów, przydziałów, obciążenia pracą. | 2 |
T-L-8 | Identyfikacja i analiza ryzyka projektu. Ocena ryzyk projektu. Przygotowanie odpowiedzi na ryzyka. | 2 |
T-L-9 | Zarządzanie projektem i pracą grupową w oparciu o system Atlassian JIRA. | 2 |
T-L-10 | Śledzenie realizacji projektu w systemie Attlassian JIRA. | 2 |
T-L-11 | Zarządzanie zgłoszeniami błędów oraz uwag w systemie Attlassian JIRA. | 2 |
T-L-12 | Zwinne zarządzania projektem (Scrum, Kanban) w oparciu system Atlassian Green Hopper. | 2 |
T-L-13 | Dokumentowanie w projekcie w systemie Atlassian Confluence. | 2 |
T-L-14 | Prezentacje końcowe przygotowanych projektów. | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu: podstawowe pojęcia i definicje. Podejście systemowe i procesowe w zarządzaniu projektami. | 2 |
T-W-2 | Klasyfikacja projektów. Własności projektów informatycznych. | 2 |
T-W-3 | Funkcje i podsystemy zarządzania projektem. Typy struktur organizacyjnych, w których projekty są realizowane. | 2 |
T-W-4 | Metodologia zarządzania projektami PMI – 9 obszarów wiedzy. | 2 |
T-W-5 | Zarządzanie integracją projektu. | 2 |
T-W-6 | Zarządzanie zakresem w projekcie. | 2 |
T-W-7 | Zarządzanie czasem w projekcie. | 2 |
T-W-8 | Zarządzanie kosztami w projekcie. Szacowanie kosztów. Określanie budżetu. Kontrolowanie kosztów. | 2 |
T-W-9 | Zarządzanie jakością w projekcie. | 2 |
T-W-10 | Zarządzanie zasobami ludzkimi w projekcie. | 2 |
T-W-11 | Zarządzanie komunikacją w projekcie. | 2 |
T-W-12 | Zarządzanie ryzykiem w projekcie. Jakościowa i ilościowa analiza ryzyka. Monitorowanie i kontrolowanie ryzyk. | 2 |
T-W-13 | Zarządzanie zamówieniami w projekcie. | 2 |
T-W-14 | Metodyki zwinne w zarządzaniu projektami informatycznymi (eXtreme Programming, Scrum). | 2 |
T-W-15 | Metodyki wytwórcze w zarządzaniu projektami informatycznymi (RUP, MSF). | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie się do ćwiczeń. | 15 |
A-A-3 | Udział w konsultacjach do ćwiczeń. | 1 |
31 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach. | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie się do laboratoriów. | 10 |
A-L-3 | Ukończenie sprawozdania z lab. w domu i studiowanie literatury przedmiotu. | 5 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury zawartej w sylabusie - przygotowanie do egzaminu. | 10 |
A-W-3 | Uczestnictwo w egzaminie | 2 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 2 |
44 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny uzupełniony prezentacją multimedialną. Dyskusja. Pokaz. Projekt zespołowy. Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca prowadzona po każdych zajęciach. Ocena podsumowująca pod koniec przedmiotu na podstawie podsumowania osiągnietych przez studentów efektów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_C/09_W01 Ma podstawową wiedzę pozwalajacą dobrać metody i techniki planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania realizacją projektu. | IC_1A_W12 | T1A_W06, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04 | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-L-2, T-L-8, T-A-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_C/09_U01 Umie planować projekt pracując w zespole i indywidualnie oraz sporządza dokumentację projektową i budżet projektu. | IC_1A_U07, IC_1A_U09, IC_1A_U11, IC_1A_U17 | T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-2 | T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-13, T-L-14 | M-1 | S-1 |
IC_1A_C/09_U02 Umie korzystać z oprogramowania MS Project oraz Atlassian JIRA w celu sporządzania dokumentacji projektowej oraz zarządzania projektem. | IC_1A_U11, IC_1A_U12, IC_1A_U17, IC_1A_U21 | T1A_U07, T1A_U09, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-2 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-9, T-L-10, T-L-13, T-L-14 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_C/09_K01 Jest zdolny do postępowania przy planowaniu projektów zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami metodologicznymi oraz kreatywności przy tworzeniu projektów skierowanych na rozwiązanie powstałych problemów. | IC_1A_K01, IC_1A_K03, IC_1A_K04 | T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K07 | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-14 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_C/09_W01 Ma podstawową wiedzę pozwalajacą dobrać metody i techniki planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania realizacją projektu. | 2,0 | student nie zna metod i technik planowania projektu, nie zna modeli cyklu życia systemu i nie posiada wiedzy o standardach stosowanych w zarządzaniu projektami. |
3,0 | student zna niektóre z metod planowania projektu i ważniejsze funkcje oprogramowania MS Project (oraz Atlassian JIRA) zaprezentowanych na zajęciach, ale nie zna modeli cyklu życia systemu. Posiada niepełną wiedzę o standardach stosowanych w zarządzaniu projektami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_C/09_U01 Umie planować projekt pracując w zespole i indywidualnie oraz sporządza dokumentację projektową i budżet projektu. | 2,0 | |
3,0 | Student zaprezentował ograniczone umiejętności współpracy w zespole podczas analizowania problemu i planowania projektu skierowanego na jego rozwiązanie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IC_1A_C/09_U02 Umie korzystać z oprogramowania MS Project oraz Atlassian JIRA w celu sporządzania dokumentacji projektowej oraz zarządzania projektem. | 2,0 | |
3,0 | Student umie korzystać tylko z niektórych funkcji oprogramowania (MS Project oraz Atlassian JIRA) przedstawionych na zajęciach. Struktura zadaniowa zawiera błędy, brak struktury zasobów i kosztów. Student potrafi zarządzać projektem w oparciu o system Atlassian JIRA. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_C/09_K01 Jest zdolny do postępowania przy planowaniu projektów zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami metodologicznymi oraz kreatywności przy tworzeniu projektów skierowanych na rozwiązanie powstałych problemów. | 2,0 | |
3,0 | Jest zdolny do wykorzystania mniejszej części zdobytej wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny, jest zdolny do postrzegania problemu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Project Management Institute - PMI, Project Management Body of Knowledge, PMI, Drexel Hill, 2008
- Futrel R., Quality software project management, Printice Hall PTP, NY, 2002
Literatura dodatkowa
- Koszlajda A., Zarządzanie projektami IT przewodnik po metodykach, Helion, 2010
- Berkun S., Sztuka zarządzania projektami, Helion, 2006