Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (S1)
specjalność: Zastosowania informatyki
Sylabus przedmiotu Geoinformatyka - Przedmiot obieralny I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria cyfryzacji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Geoinformatyka - Przedmiot obieralny I | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Banachowicz <Andrzej.Banachowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajmość matematyki na poziomie studiów inżynierskich. Podstawowa wiedza informatyczna. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami geoinformacyjnymi mającymi zastosowanie w naukach o Ziemi oraz w wielu dziedzinach gospodarczych, finansowych oraz administracyjnych. |
C-2 | Nabycie umiejętności wyszukiwania, pozyskiwania i analizy geodanych z wykorzystaniem technik informatycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do oprogramowania ArcGIS, QGIS i GRASS. | 2 |
T-L-2 | Tworzenie map. Modele i konwersja danych. | 2 |
T-L-3 | Zarządzanie warstwami. Symbolizacja danych. Etykietowanie map tekstem i grafiką. | 2 |
T-L-4 | Kompozycja i drukowanie mapy. | 2 |
T-L-5 | Praca ze stylami i symbolami. Praca z tabelami. Wykresy. | 2 |
T-L-6 | Tworzenie raportów. Zapytania do mapy. | 2 |
T-L-7 | Praca z rastrami. Analizy danych. | 2 |
T-L-8 | Internetowe systemy informacji przestrzennej. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie, podstawowe pojęcia i definicje, podstawy prawne infrastruktury przestrzennej, potrzeby informacyjne infrastruktury przestrzennej. | 2 |
T-W-2 | Potrzeby informacyjne nauk o Ziemi. | 2 |
T-W-3 | Wykorzystanie geodanych w technice, przemyśle i businesie. | 2 |
T-W-4 | Wykorzystanie geodanych w planowaniu przestrzennym, administracji i bezpieczeństwie kraju. | 4 |
T-W-5 | Podstawy systemów informaji przestrzennej. | 4 |
T-W-6 | Układy współrzędnych i odniesienia, podstawy kartografii. | 2 |
T-W-7 | Analizy przestrzenne. | 2 |
T-W-8 | Analizy geostatystyczne. | 2 |
T-W-9 | Pozyskiwania geodanych, bazy geodanych | 4 |
T-W-10 | Wymagania informacyjne, funkcjonalne i techniczno-ekonomiczne stawiane systemom geoinformatycznym. | 4 |
T-W-11 | Zastosowania systemów geoinformacyjnych.. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Konsultacje | 1 |
A-L-3 | Przygotowanie do laboratoriów | 10 |
A-L-4 | Opracowanie sprawozdań | 10 |
36 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury - praca własna studenta | 10 |
A-W-3 | Rozwiązywanie postawionych problemów - praca własna studenta | 10 |
A-W-4 | Konsultacje do wykładu | 1 |
A-W-5 | Przygotowanie do kolokwium - praca własna studenta | 4 |
55 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny. Laboratorium: indywidualne i zespołowe rozwiązywanie problemów geoinformacyjnych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wykład: na podstawie rozwiązywania problemów i dyskusji. Laboratoria: ocena ciągła pracy studenta z uwzględnieniem punktacji poszczególnych zadań. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Wykład: kolokwium pisemne (zestaw zadań i problemów). Laboratoria: uzyskanie zaliczeń wszystkich laboratoriów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O/01-01_W01 Student zna podstawowe potrzeby geoinformacyjne w różnych dziedzinach, źródła informacji geoprzestrzennej, narzędzia informatyczne wykorzystywane do jej przetwarzania. | IC_1A_W15 | T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W10, T1A_W11 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05 | C-1 | T-W-11, T-W-1, T-W-2, T-W-9, T-W-10, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-8 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O/01-01_U01 Student potrafi współpracować we zespole i/lub nim kierować na poszczególnych etapach opracowywania zagadnień geoinformacyjnych. | IC_1A_U11 | T1A_U12, T1A_U13, T1A_U16 | InzA_U05, InzA_U08 | C-2 | T-W-11, T-W-10, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-8 | M-1 | S-1, S-2 |
IC_1A_O/01-01_U02 Student potrafi optymalizować strukturę i funkcjonalność projektu geoinformacyjnego. | IC_1A_U12 | T1A_U11, T1A_U13, T1A_U16 | InzA_U05, InzA_U08 | C-2 | T-W-11, T-W-10, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-8, T-L-7 | M-1 | S-1, S-2 |
IC_1A_O/01-01_U03 Student potrafi wykonywać analizę problemów z zakresu zagadnień geoinformacyjnych. | IC_1A_U17 | T1A_U07, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15 | InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-2 | T-W-11, T-W-2, T-W-9, T-W-10, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-8, T-L-7 | M-1 | S-1, S-2 |
IC_1A_O/01-01_U04 Student potrafi analizować zagadnienia geoinformacyjne z wykorzystaniem narzędzi informatycznych. | IC_1A_U21 | T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-2 | T-W-11, T-W-1, T-W-9, T-W-10, T-W-6, T-W-8, T-L-1, T-L-8, T-L-7 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O/01-01_W01 Student zna podstawowe potrzeby geoinformacyjne w różnych dziedzinach, źródła informacji geoprzestrzennej, narzędzia informatyczne wykorzystywane do jej przetwarzania. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć dotyczących zagadnień geoinformacyjnych, ich zastosowań oraz wykorzystywanych narzędzi informatycznych. |
3,0 | Student zna podstawowe pojęcia dotyczące zagadnień geoinformacyjnych, ich zastosowania oraz wykorzystywane narzędzia informatyczne. | |
3,5 | Student zna podstawowe pojęcia dotyczące zagadnień geoinformacyjnych, ich zastosowania oraz wykorzystywane narzędzia informatyczne, układy odniesienia i współrzędnych obecnie stosowane w kraju, a także odwzorowania kartograficzne z nimi związane, klasyfikację i podstawowe modele geodanych oraz podstawowe metody pozyskiwania geodanych i ich wizualizacji. | |
4,0 | Student zna klasyfikację i podstawowe pojęcia dotyczące zagadnień geoinformacyjnych, układy odniesienia i współrzędnych obecnie stosowane w kraju, a także odwzorowania kartograficzne z nimi związane, metody transformacji współrzędnych, klasyfikację i podstawowe modele geodanych oraz podstawowe metody pozyskiwania geodanych i ich wizualizacji. | |
4,5 | Student zna klasyfikację i pojęcia dotyczące zagadnień geoinformacyjnych, podstawowe elementy infrastruktury przestrzennej kraju, układy odniesienia i współrzędnych obecnie stosowane w kraju, a także odwzorowania kartograficzne z nimi związane, metody transformacji współrzędnych, klasyfikację i podstawowe modele geodanych oraz podstawowe metody pozyskiwania geodanych i ich wizualizacji. | |
5,0 | Student zna klasyfikację i pojęcia dotyczące zagadnień geoinformacyjnych, podstawowe elementy infrastruktury przestrzennej kraju, układy odniesienia i współrzędnych stosowane na świecie, a także odwzorowania kartograficzne z nimi związane, metody transformacji współrzędnych, klasyfikację i podstawowe modele geodanych oraz podstawowe metody pozyskiwania geodanych i ich wizualizacji. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O/01-01_U01 Student potrafi współpracować we zespole i/lub nim kierować na poszczególnych etapach opracowywania zagadnień geoinformacyjnych. | 2,0 | Student nie potrafi realizować zagadnień cząstkowych z zakresu zagadnień geoinformacyjnych przydzielonych przez kierownika zespołu. |
3,0 | Student potrafi realizować zagadnienia cząstkowe z zakresu zagadnień geoinformacyjnych przydzielone przez kierownika zespołu w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | Student potrafi poprawnie realizować zagadnienia cząstkowe z zakresu zagadnień geoinformacyjnych przydzielone przez kierownika zespołu. | |
4,0 | Student potrafi poprawnie realizować zagadnienia cząstkowe z zakresu zagadnień geoinformacyjnych przydzielone przez kierownika zespołu i opracować harmonogram prac. | |
4,5 | Student potrafi zaprojektować zadanie z zakresu zagadnień geoinformacyjnych, opracować harmonogram prac, zadania szczegółowe, dokonać właściwego przydziału zadań członkom zespołu. | |
5,0 | Student potrafi zaprojektować zadanie z zakresu zagadnień geoinformacyjnych, opracować harmonogram prac, zadania szczegółowe, dokonać właściwego przydziału zadań członkom zespołu oraz kierować zespołem. | |
IC_1A_O/01-01_U02 Student potrafi optymalizować strukturę i funkcjonalność projektu geoinformacyjnego. | 2,0 | Student nie potrafi zoptymalizować strukturę i funkcjonalność prostego projektu geoinformacyjnego. |
3,0 | Student potrafi zoptymalizować strukturę i funkcjonalność prostego projektu geoinformacyjnego. | |
3,5 | Student potrafi zoptymalizować strukturę i funkcjonalność prostego projektu geoinformacyjnego lub usprawnić strukturę prostego systemu w eksploatacji. | |
4,0 | Student potrafi zoptymalizować strukturę i funkcjonalność projektu geoinformacyjnego lub usprawnić strukturę systemu w eksploatacji. | |
4,5 | Strudent potrafi zaprojektować optymalną strukturę projektu geoinformacyjnego odpowiednio do realizowanych funkcji. | |
5,0 | Strudent potrafi zaprojektować optymalną strukturę projektu geoinformacyjnego odpowiednio do realizowanych funkcji oraz zreorganizować eksploatowany systemu pod kątem jego użyteczności. | |
IC_1A_O/01-01_U03 Student potrafi wykonywać analizę problemów z zakresu zagadnień geoinformacyjnych. | 2,0 | Student nie potrafi przeanalizować prostych zagadnień geoinformacyjnych. |
3,0 | Student potrafi przeanalizować proste zagadnienia geoinformacyjne. | |
3,5 | Student potrafi przeanalizować postawione zagadnienia geoinformacyjne. | |
4,0 | Student potrafi przeanalizować złożone zagadnienia geoinformacyjne. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie określić potrzeby geoinformacyjne rozwiązywanego problemu oraz dobrać odpowiednie narzędzia informatyczne. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie określić potrzeby geoinformacyjne rozwiązywanego problemu oraz dobrać optymalne narzędzia informatyczne. | |
IC_1A_O/01-01_U04 Student potrafi analizować zagadnienia geoinformacyjne z wykorzystaniem narzędzi informatycznych. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystywać narzędzi informatycznych do analizy podstawowych zagadnień geoinformacyjnych. |
3,0 | Student potrafi wykorzystywać narzędzia informatyczne do analizy podstawowych zagadnień geoinformacyjnych. | |
3,5 | Student potrafi wykorzystywać narzędzia informatyczne do analizy zagadnień geoinformacyjnych. | |
4,0 | Student potrafi wykorzystywać narzędzia informatyczne do złożonych problemów goinformacyjnych. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać narzędzia informatyczne do złożonych problemów goinformacyjnych oraz właściwie je dobierać. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać narzędzia informatyczne do złożonych problemów goinformacyjnych oraz określić optymalny ich dobór w zależności od zadania. |
Literatura podstawowa
- Bielecka E., Systemy informacji geograficznej. Teoria i zastosowania., Wydawnictwo PJWSTK, Warszawa, 2006
- Gotlib D., Iwaniak A., Olszewski R., GIS. Obszary zastosowań, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
- Kubik T., GIS. Rozwiązania sieciowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
- Longley P.A., Goodchild M.F., Maguire D.J., Rhind D.W., GIS. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Falcenloben D., Geoinformacja. Wprowadzenie do systemów organizacji danych i wiedzy., Wydawnictwo Gall, Katowice, 2011
- Gaździcki J., Informatyka w geodezji i kartografii, PPWK, Warszawa, 1975