Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (S1)
specjalność: Zastosowania informatyki
Sylabus przedmiotu Technologie dynamicznych aplikacji internetowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria cyfryzacji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologie dynamicznych aplikacji internetowych | ||
Specjalność | Zastosowania informatyki | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bartłomiej Małachowski <Bartlomiej.Malachowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bartłomiej Małachowski <Bartlomiej.Malachowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstaowe technologie projektowania stron i aplikacji internetowych |
W-2 | Podstawy programowania |
W-3 | Podstawy programowania obiektowego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie technik tworzenia aplikacji internetowych z użyciem języków HTML i JavaScript |
C-2 | Poznanie technologii aplikacji internetowych strony klienta (ang. Rich Internet Application) |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Realizacja podstawowych efektów animacyjnych w środowisku Adobe Flash | 4 |
T-L-2 | Zapewnianie interakcji animacji Flash z wykorzystaniem ActionScript (dostęp, modyfikacja, dynamiczne tworzenie elementów sceny, obsługa zdarzeń) | 4 |
T-L-3 | Tworzenie aplikacji w środowisku Apache Flex, zastosowanie biblioteki komponentów do budiwy interfejsu użytkownika | 4 |
T-L-4 | Zaawansowane aspekty tworzenia aplikacji w środowisku Apache Flex | 4 |
T-L-5 | Budowa aplikacji internetowej w JavaScript z użyciem komponentów interfejsu użytkownika JQuery UI | 4 |
T-L-6 | Manipulacja grafiką 2D w JavaScript z uwzględnieniem możliwości HTML5 | 4 |
T-L-7 | Wykorzystanie biblioteki dla języka javascript do tworzenia i manipulacji grafiką 3D | 2 |
T-L-8 | Realizacja prostej aplikacji w środowisku JavaFX | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pakiet Adobe Flash: możliwości i historia rozwoju pakietu Adobe Flash, podstawy posługiwania się grafiką w Adobe Flash, podstawy tworzenia animacji, posługiwanie się warstwami, importowanie grafiki, tworzenie i używanie obiektów graficznych i animacyjnych | 1 |
T-W-2 | Technologia Adobe Flash: założenia i konstrukcja formatu, język ActionScript, różnice pomiędzy AS 2.0 i 3.0, dostęp do obiektów sceny poprzez AS, przykłady realizacji skryptów w AC | 3 |
T-W-3 | Platforma programistyczna Apache Flex: koncepcja, założenia, możliwości, środowisko programistyczne Adobe Flash Builder, dostosowywanie aplikacji dla różnych platform docelowych. | 2 |
T-W-4 | Środowisko uruchomieniowe dla „bogatych” aplikacji internetowych Adobe AIR: założenia, architektura, zastosowania, możliwości. | 2 |
T-W-5 | Tworzenie dynamicznych aplikacji internetowych w JavaScript dla HTML5 | 2 |
T-W-6 | Zaawansowane biblioteki programistyczne JavaScript do wydajnej manipulacji grafiką 2D i 3D | 2 |
T-W-7 | Technologia JavaFX: założenia, architektura, możliwości, przykładowe aplikacje | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Realizacja zadań do wykonania w domu | 30 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć | 15 |
A-L-4 | Udział w konsultacjach | 1 |
76 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie i udział w zaliczeniu | 15 |
A-W-3 | udział w konsultacjach | 1 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne - indywidualne zadania do rozwiązania z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Weryfikacja zadań zrealizowanych samodzielnie przez studenta |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O2/04_W01 Posiada wiedzę z zakresu zastosowania języków programowania do tworzenia dynamicznych aplikacji internetowych strony klienta | IC_1A_W06 | T1A_W02, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O2/04_U01 Potrafi projektować aplikacji internetowe z wykorzystaniem technologii HTML i JavaScript | IC_1A_U08 | T1A_U09, T1A_U16 | InzA_U02, InzA_U08 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-8 | M-2 | S-1 |
IC_1A_O2/04_U02 Potrafi zaprojektować aplikację internetową strony klienta wg dostarczonych wymagań | IC_1A_U25 | T1A_U13, T1A_U15 | InzA_U05, InzA_U07 | C-2 | T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O2/04_W01 Posiada wiedzę z zakresu zastosowania języków programowania do tworzenia dynamicznych aplikacji internetowych strony klienta | 2,0 | Nie zna technologii umożliwiających budowę aplikacji internetowych strony klienta |
3,0 | Potrafi wymienić najważniejsze technologie budowy aplikacji internetowych strony klienta | |
3,5 | Potrafi wymienić i opisać najważniejsze technologie budowy aplikacji internetowych strony klienta | |
4,0 | Potrafi określić typowe obszary zastosowań aplikacji internetowych strony klienta | |
4,5 | Zna architekturę aplikacji internetowej strony klienta w wybranej technologii | |
5,0 | Zna zaawansowane techniki programowania w wybranej technologii budowania aplikacji internetowych strony klienta |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O2/04_U01 Potrafi projektować aplikacji internetowe z wykorzystaniem technologii HTML i JavaScript | 2,0 | Nie potrafi zaprojektować prostej aplikacji w technologii HTML i JavaScript |
3,0 | Zna i rozumie przeznaczenie języków HTML i JavaScript | |
3,5 | Potrafi zaprojektować złożony dokument HTML i osadzić w nim prosty skrypt JavaScript | |
4,0 | Potrafi wykonywać manipulacje na dokumencie HTML z użyciem modelu DOM | |
4,5 | Potrafi zaprojektować skrypt manipulujący grafiką 2D na elemencie typu Canvas, potrafi wykorzystać dowolną bibliotekę języka JavaScript do budowania dynamicznego interfejsu użytkownika | |
5,0 | Potrafi zrealizować złożoną aplikację wg zadanych wymagań | |
IC_1A_O2/04_U02 Potrafi zaprojektować aplikację internetową strony klienta wg dostarczonych wymagań | 2,0 | Nie potrafi zaprojektować prostej aplikacji internetowej strony klienta |
3,0 | Potrafi wymienić i ogólnie scharakteryzować zasadę działania, typowe przeznaczenie i popularne technologie realizacji aplikacji internetowych strony klienta | |
3,5 | Potrafi przygotować środowisko uruchomieniowe dla aplikacji internetowej strony klienta w wybranej technologii | |
4,0 | Potrafi zaprojektować prostą aplikację internetową strony klienta w wybranej technologii | |
4,5 | Potrafi dobrać technologię realizacji aplikacji internetowej na podstawie podanych wymagań | |
5,0 | Potrafi zrealizować złożoną aplikację internetową na podstawie podanych wymagań |
Literatura podstawowa
- Zachary Kessin, HTML5. Programowanie aplikacji, Helion, 2012
- Apache Flex, Documentation Reference, http://flex.apache.org/, 2013
- Jim Clarke, Jim Connors, Eric J. Bruno, JavaFX: Developing Rich Internet Applications, Excerpt, 2009
- Wesley Hales, HTML5 and JavaScript Web Apps, O'reilly, 2012