Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (S1)
specjalność: Zastosowania informatyki
Sylabus przedmiotu Identyfikacja procesów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria cyfryzacji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Identyfikacja procesów | ||
Specjalność | Zastosowania informatyki | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Piela <Piotr.Piela@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu algebry liniowej i analizy systeowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi zasadami identyfikacji systemów. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności wyboru właściwej metody rozwiązania zadania identyfikacji systemów różnego typu. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności tworzenia modeli matematycznych w oparciu o dane pomiarowe. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie - higiena pracy z komputerem, określenie zasad zaliczania i oceny. | 1 |
T-L-2 | Matlab/Simulink jako środowisko do przeprowadzania identyfikacji systemów i badania jakości wybranych modeli systemów. | 2 |
T-L-3 | Planowanie czynnych eksperymentów identyfikacyjnych. | 4 |
T-L-4 | Identyfikacja systemów statycznych. | 8 |
T-L-5 | Identyfikacja ciagłych liniowych systemów dynamicznych na podstawie odpowiedzi skokowej. | 4 |
T-L-6 | Identyfikacja ciagłych liniowych systemów dynamicznych na podstawie metody najmniejszych kwadratów. | 4 |
T-L-7 | Identyfikacja systemów nieliniowych | 4 |
T-L-8 | Rekurencyjne metody identyfikacji | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. | 1 |
T-W-2 | Podział metod identyfikacji. Etapy identyfikacji. Eksperyment identyfikacyjny. | 4 |
T-W-3 | Algorytmy identyfikacji systemów. Prosty algorytm identyfikacji. Identyfikacja systemów statycznych oraz dynamicznych metodą najmniejszych kwadratów. | 6 |
T-W-4 | Rekurencyjne metody identyfikacji. | 2 |
T-W-5 | Identyfikacja systemów nieliniowych. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-L-2 | Dokończenie realizowanych w trakcie zajęć zadań (praca własna studenta). | 40 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć (praca własna studenta). | 10 |
80 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Uczestnictwo w zaliczeniu | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia (praca własna studenta) | 22 |
39 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne - samodzielna praca studentów polegająca na wykonywaniu zadań z wykorzystaniem technik komputerowych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład - egzamin pisemny (pytania testowe jednokrotnego wyboru oraz pytania otwarte). |
S-2 | Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena ciągła pracy studenta, zadania realizowane na poszczególnych zajęciach oceniane są w formie punktów, ocena końcowa zależy od liczby zgromadzonych punktów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O3/03_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie opisać poszczególne etapy procesu identyfikacjin oraz dobierać odpowiednie metody w zależności od rodzaju identyfikowanego systemu. | IC_1A_W01 | T1A_W01, T1A_W03, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O3/03_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć opracowywać modele identyfikowanych systemów. | IC_1A_U01 | T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U14 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06 | C-3 | T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-2 | S-2 |
IC_1A_O3/03_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zaplanować proces identyfikacji oraz interpretować uzyskane wyniki. | IC_1A_U16 | T1A_U08, T1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02 | C-2 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O3/03_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie opisać poszczególne etapy procesu identyfikacjin oraz dobierać odpowiednie metody w zależności od rodzaju identyfikowanego systemu. | 2,0 | |
3,0 | Student zna główne etapy procesu identyfikacji oraz potrafi dobrać odpowidnią metodę identyfikacji w zależności od rodzaju badanego systemu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O3/03_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć opracowywać modele identyfikowanych systemów. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi przeprowadzić identyfikację prostych systemów różnego typu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IC_1A_O3/03_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zaplanować proces identyfikacji oraz interpretować uzyskane wyniki. | 2,0 | |
3,0 | Studnt potrafi interpretowac uzyskane wyniki identyfiakcji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bubnicki Z., Identyfikacja obiektów sterowania, Wydawnictwa Naukowo Techniczne, Warszawa, 1974
- Bielińska E., Finger J., Kasprzyk J., Jegierski T., Ogonowski Z., Pawełczyk M., Identyfikacja procesów, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2002
- Popov O., Elementy teorii systemów - systemy dynamiczne, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Sczecin, 2005
- Wierzbicki A., Modele i wrażliwość układów sterowania, Wydawnictwa Naukowo Techniczne, Warszawa, 1977
Literatura dodatkowa
- Mrozek B., Mrozek Z., Matlab i Simulink. Poradnik użytkownika, Helion, Gliwice, 2004, III
- Rosenwasser E., Yosupov R., Sensitivity of automatic control systems, CRC Press, Washington, 2000
- Ljung L., System Identification Theory for the User., Prentice Hall PTR, Upper Saddle River, New York, 1999