Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (S1)
specjalność: Zastosowania informatyki
Sylabus przedmiotu Integracja oprogramowania i urządzeń:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria cyfryzacji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Integracja oprogramowania i urządzeń | ||
Specjalność | Zastosowania informatyki | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogdan Olech <Bogdan.Olech@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy elektroniki i techniki cyfrowej. |
W-2 | Technika mikroprocesorowa i systemy wbudowane. |
W-3 | Architektura systemów komputerowych. |
W-4 | Systemy operacyjne |
W-5 | Programowanie "C", programowanie obiektowe. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Interdyscyplinarne podejście w syntezie zadań systemu technicznego. |
C-2 | Umiejętność wdrożenia aplikacji opartej na integracji sprzętu i oprogramowania. |
C-3 | Umiejętność pracy zespołowej, bycia liderem zespołu. Umiejętność przekazywania wiedzy. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Zastosowanie metod przygotowania i planowania projektu technicznego na konkretnym przykładzie. | 2 |
T-P-2 | Przygotowywanie bazy metodycznej i narzędziowej w realizacji interdyscyplinarnego projektu technicznego dla przykładów zaproponowanych w grupach studenckich. | 2 |
T-P-3 | Realizacja prostych implementacji związanych z indywidualnymi funkcjami systemu ze szczególnym uwzględnieniem doboru sprzętowo-programowego. | 2 |
T-P-4 | Posługiwanie się informacją internetową w doborze elementów typu COTS. | 2 |
T-P-5 | Realizacja wybranych pomiarów technicznych zgodnie z wymogami zasad metrologii. | 2 |
T-P-6 | Zastosowanie zaawansowanych metod metrologii technicznej. | 2 |
T-P-7 | Sterowniki automatyki przemysłowej integrowane z oprogramowaniem systemowym. | 2 |
T-P-8 | Integracja zadań systemu rozproszonego w automatyce przemysłowej. | 2 |
T-P-9 | Implementacja przykłądowego, wieloosiowego, systemu napędowego. | 2 |
T-P-10 | Ingracja systemu wizji maszynowej w systemie mechatronicznym. | 2 |
T-P-11 | Wyonanie prostego systemu sonarowego. | 2 |
T-P-12 | Realizacja prostego systemu radarowego. | 2 |
T-P-13 | Realizacja prostego urządzenia EKG. | 2 |
T-P-14 | Zdalne wykrywanie oznak życia. | 2 |
T-P-15 | Podsumowanie zajęć i zaliczenia. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Projektowanie systemu technicznego w ujęciu systemowym. Zagadnienia podstawowe oraz terminologia. | 2 |
T-W-2 | Proces projektowania systemu technicznego, w ujęciu sprzętowo-programowym, z wykorzystaniem elementów COTS. | 2 |
T-W-3 | Zagadnienia metrologii technicznej oraz systemy metrologii w zastosowaniach technicznych. | 2 |
T-W-4 | Integracja sprzętu i oprogramowania w automatyce przemysłowej. Standardy oraz implementacje specjalizowane. | 2 |
T-W-5 | Systemy mechatroniczne. | 2 |
T-W-6 | Zaawansowane sensory w zastosowaniach technicznych. Systemy percepcji maszynoej, radary, sonary. | 2 |
T-W-7 | Zaawansowane sensory w zastosowaniach medycznych. Metody diagnostyki, w tym obrazowej. | 2 |
T-W-8 | Podsumowanie zajęć i zaliczenie przedmiotu. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Przygotowanie podstaw teoretycznych w ramach aktualnie realizowanego projektu. | 45 |
A-P-2 | Konsultacje dodatkowe z prowadzącym w ramach godzin konsultacyjnych. | 6 |
A-P-3 | Przygotowanie sprawozdań dotyczących projektów. | 30 |
81 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Utwalanie wiedzy wykładowej oraz jej poszerzanie przy użyciu literatury (książkowej i internetowej). | 40 |
40 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład z prezentacją |
M-2 | metoda przypadków - ćwiczenia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe przedmiotu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O3/11_W01 Posiądzie wiedzę dotyczącą metod integracji sprzętu i oprogramowania dla systemów o charakterze interdyscyplinarnym. Będzie posiadać okresloną biegłość w doborze odpowiednich narzędzi pracy oraz gotowych (COTS) komponentów systemu. | IC_1A_W10 | T1A_W02, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W09 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O3/11_U01 Osiągnie umiejętność wdrażania systemów, których istota działania opiera się na zintegrowaniu sprzętu i oprogramowania. | IC_1A_U06 | T1A_U11, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U16 | InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U08 | C-2 | T-P-1, T-P-2, T-P-8, T-P-15, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-9, T-P-10, T-P-11, T-P-12, T-P-13, T-P-14 | M-2 | S-1, S-2 |
IC_1A_O3/11_U02 Osiągnie umiejętność dzielenia się wiedzą własną w zakresie integracji sprzętu i oprogramowania. | IC_1A_U13 | T1A_U07, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14 | InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06 | C-2, C-3 | T-P-1, T-P-2, T-P-8, T-P-15, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-9, T-P-10, T-P-11, T-P-12, T-P-13, T-P-14 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O3/11_W01 Posiądzie wiedzę dotyczącą metod integracji sprzętu i oprogramowania dla systemów o charakterze interdyscyplinarnym. Będzie posiadać okresloną biegłość w doborze odpowiednich narzędzi pracy oraz gotowych (COTS) komponentów systemu. | 2,0 | Nie wykazał się elementarną wiedzą dotyczącą zarówno zagadnień metodycznycj, jak w zakresie rozeznania w odniesieniu do narzędzi i elementów gotowych. |
3,0 | Posiada elementarną wiedzę dotyczącą zagadnień metodycznycj, w zakresie rozeznania w odniesieniu do narzędzi oraz dostępności elementów gotowych. | |
3,5 | Posiada wiedzę więcej niż elementarną, dotyczącą zagadnień metodycznycj, w zakresie rozeznania w odniesieniu do narzędzi oraz dostępności elementów gotowych. | |
4,0 | Posiada wiedzę pozwalającą na samodzielność zawodową, dotyczącą zagadnień metodycznycj, w zakresie rozeznania w odniesieniu do narzędzi oraz dostępności elementów gotowych. | |
4,5 | Posiada wiedzę pozwalającą na określoną biegłość zawodową, dotyczącą zagadnień metodycznycj, w zakresie rozeznania w odniesieniu do narzędzi oraz dostępności elementów gotowych. | |
5,0 | Posiada wiedzę umożliwiającą natychmiastową biegłość zawodową, dotyczącą zagadnień metodycznycj, w zakresie rozeznania w odniesieniu do narzędzi oraz dostępności elementów gotowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O3/11_U01 Osiągnie umiejętność wdrażania systemów, których istota działania opiera się na zintegrowaniu sprzętu i oprogramowania. | 2,0 | Nie osiaga podstawowych umiejętność dotyczących wdrażania systemów, których istota działania opiera się na zintegrowaniu sprzętu i oprogramowania. |
3,0 | Osiaga elementarne umiejętność dotyczące wdrażania systemów, których istota działania opiera się na zintegrowaniu sprzętu i oprogramowania. | |
3,5 | Osiąga podstawowe umiejętność dotyczące wdrażania systemów, których istota działania opiera się na zintegrowaniu sprzętu i oprogramowania. | |
4,0 | Osiąga umiejętnośći, świadczące o samodzielności, dotyczące wdrażania systemów, których istota działania opiera się na zintegrowaniu sprzętu i oprogramowania. | |
4,5 | Osiąga umiejętnośći, świadczące o samodzielności z elementami kreatywności, dotyczące wdrażania systemów, których istota działania opiera się na zintegrowaniu sprzętu i oprogramowania. | |
5,0 | Osiąga umiejętnośći, świadczące o samodzielności i kreatywności, dotyczące wdrażania systemów, których istota działania opiera się na zintegrowaniu sprzętu i oprogramowania. | |
IC_1A_O3/11_U02 Osiągnie umiejętność dzielenia się wiedzą własną w zakresie integracji sprzętu i oprogramowania. | 2,0 | Nie osiąga wystarczających umiejętność dzielenia się wiedzą własną w zakresie integracji sprzętu i oprogramowania. |
3,0 | Osiąga podstawowe umiejętność dzielenia się wiedzą własną w zakresie integracji sprzętu i oprogramowania. | |
3,5 | Osiąga podstawowe umiejętność dzielenia się wiedzą własną w zakresie integracji sprzętu i oprogramowania. Uzyskuje umiejętność pracy zespołowej. | |
4,0 | Osiąga określoną biegłość dzielenia się wiedzą własną w zakresie integracji sprzętu i oprogramowania. Uzyskuje umiejętność pracy zespołowej. | |
4,5 | Osiąga biegłość dzielenia się wiedzą własną w zakresie integracji sprzętu i oprogramowania. Uzyskuje umiejętność pracy zespołowej oraz zdolność prowadzenia konsultacji technicznych. | |
5,0 | Osiąga biegłość dzielenia się wiedzą własną w zakresie integracji sprzętu i oprogramowania. Uzyskuje umiejętność pracy zespołowej, bycia liderem, oraz zdolność prowadzenia konsultacji technicznychj. |
Literatura podstawowa
- Kossiakoff A. Sweet WN, Systems Engineering Principles and Practice, John Wiley & Sons, New Yersey, 2003, ISBN 0-471-23443-5
- Richard Zurawski, Embedded System Handbook, CRC Taylor & Francis Group, 2006
- Sabrie Soloman, Sensors Handbook, McGraw-Hill, USA, 2010, ISBN: 978-0-07-160571-7
Literatura dodatkowa
- GÁBOR HARSÁNYI, Sensors in Biomedical Applications: Fundamentals, Technology and Applications, CRC Press LLC, 2000, ISBN 1-56676-885-3