Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (S1)
specjalność: Zastosowania informatyki
Sylabus przedmiotu Inżynierski projekt zespołowy - TIM:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria cyfryzacji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynierski projekt zespołowy - TIM | ||
Specjalność | Zastosowania informatyki | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Systemów Multimedialnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Włodzimierz Ruciński <wrucinski@wi.zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 10,0 | ECTS (formy) | 10,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana najmosc metod projektowania systemów informatycznych. |
W-2 | Znajmosc technologi budowy systemów informatycznych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Kształtowanie umiejetnosci z zakresu projektowania systemów informatycznych. |
C-2 | Utrwalanie zasad pracy zespołowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Narzedzia do zarzadzania dokumentacja np. Confluence oraz do projektowania systemów informatycznych np. Enterprise Architect. | 4 |
T-P-2 | Przedstawienie tematów, burza mózgów, okreslenie tematu projektu dla poszczególnych grup studentów. | 4 |
T-P-3 | Model wymagan (prowadzący gra rolę klienta-zleceniodawcy). | 6 |
T-P-4 | Tworzenie koncepcji rozwiązania (burza mózgów, model wymagan, model przypadków uzycia, model logiczny komponentów). | 10 |
T-P-5 | Rozpoznanie i wybór odpowiednich dla projektu technologii. | 4 |
T-P-6 | Podział ról i zakresu odpowiedzialności w zespole. Ustalenie harmonogramu rotacji funkcji w czasie realizacji projektu. | 2 |
T-P-7 | Wykonanie szczegółowego projektu systemu (m. in. model obiektów/klas, interakcji/ maszyny stanów, sekwencji, aktywności, wdrożenia, specyfikacja protokołów, web serwisów, model danych, bezpieczeństwa/systemu, harmonogramy) – w zależności od rodzaju systemu studenci określają potrzebne modele/diagramy UML | 30 |
T-P-8 | Wykonanie prototypu/demonstratora systemu - w zależności od zakresu projektu (na podstawie harmonogramów). | 30 |
90 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Czynne uczestnictwo w zajęciach projektowych. | 90 |
A-P-2 | Przegląd literatury, uzupełnienie wiedzy z zakresu metod projetowania, zarządzania projektami i narzędzi wspomagających. | 30 |
A-P-3 | Realizacja projektu - samodzielna praca w domu (w łączności z zespołem) | 180 |
300 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Dyskusja dydaktyczna. |
M-2 | Burza mózgów. |
M-3 | Projektowanie. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności podczas spotkań zespołu projektowego (zajęcia projektowe). |
S-2 | Ocena formująca: Kontrola zgodności z harmonogram terminów wykonania zadań cząstkowych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa zrealizowanego zadania |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O4/08_W01 Zna narzedzia informatyczne do projektowania oprogramowania w jezyku UML oraz narzedzia do zarzadzania dokumentacją | IC_1A_W11 | T1A_W02, T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-P-1, T-P-3 | M-1, M-3 | S-1, S-2 |
IC_1A_O4/08_W02 Ma szeroki zakres wiedzy ogólnej, pozainformatycznej, oraz z zakresu obszaru medycyny pozwalający na wlaściwą analizę obiektów występujących w rozwiązywanym zadaniu. | IC_1A_W15, IC_1A_W01 | T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W10, T1A_W11 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05 | C-1 | T-P-4 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
IC_1A_O4/08_W03 Ma utrwaloną wiedzę o wszystkich etapach procesu projektowania i elementach zarządzania jego poszczególnymi fazami. | IC_1A_W12 | T1A_W06, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04 | C-1, C-2 | T-P-1, T-P-5, T-P-3, T-P-4, T-P-7, T-P-8 | M-1, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O4/08_U01 Potrafi zastosować nowe/innowacyjne rozwiązania w budowie systemów wspomagających procesy/procedury medyczne. | IC_1A_U02 | T1A_U08, T1A_U13 | — | C-1 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3 |
IC_1A_O4/08_U02 Ma umiejetnosc w zakresie opracowywania dokumnetacji związanej z procesem projektowania systemów informatycznych. | IC_1A_U03 | T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U10, T1A_U14, T1A_U16 | InzA_U03, InzA_U06, InzA_U08 | C-1 | T-P-1 | M-1, M-3 | S-3 |
IC_1A_O4/08_U03 Ma umiejetnosc samodzielnego poszukiwania odpowiednich rozwiazan technologicznych | IC_1A_U07 | T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U10 | InzA_U03 | C-1 | T-P-5, T-P-3, T-P-4 | M-2, M-3 | S-1, S-3 |
IC_1A_O4/08_U04 Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę i znajomość narzędzi do szybkiej weryfikacji alternatywnych rozwiązań budowy systemu informatycznego. | IC_1A_U08 | T1A_U09, T1A_U16 | InzA_U02, InzA_U08 | C-1 | T-P-2, T-P-5, T-P-3, T-P-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3 |
IC_1A_O4/08_U05 Posiada umiejętność dobrego komunikowania się z zespołem realizatorów projektu, jak również potrafi pełnić w nim różne role - także kierownicze. | IC_1A_U11 | T1A_U12, T1A_U13, T1A_U16 | InzA_U05, InzA_U08 | C-1 | T-P-6, T-P-7, T-P-8 | M-3 | S-1, S-3, S-2 |
IC_1A_O4/08_U06 Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do budowania alternatywnych koncepcji budowy systemu informatycznego. | IC_1A_U17 | T1A_U07, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15 | InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-1 | T-P-2, T-P-3, T-P-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3 |
IC_1A_O4/08_U07 Potrafi samodzielnie uzupełnić posiadanę wiedzę również z dziedzin nie związanych z informatyką. | IC_1A_U20 | T1A_U01, T1A_U09, T1A_U13 | InzA_U02, InzA_U05 | C-1 | T-P-2, T-P-3, T-P-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O4/08_K01 Ma świadomość konieczności uzupełniania wiedzy i poszukiwania - taże zespołowego - odpowiednich rozwiazan technologicznych. | IC_1A_K01 | T1A_K01, T1A_K07 | — | C-1 | T-P-2, T-P-5, T-P-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3 |
IC_1A_O4/08_K02 Rozumie i stosuje zasady dobrej współpracy w zespole projektującym. | IC_1A_K02, IC_1A_K03 | T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05 | InzA_K01 | C-2 | T-P-4, T-P-6, T-P-7, T-P-8 | M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O4/08_W01 Zna narzedzia informatyczne do projektowania oprogramowania w jezyku UML oraz narzedzia do zarzadzania dokumentacją | 2,0 | |
3,0 | Pozytywna ocena aktywności i prawidłowo wykonany projekt ( z akceptowalnymi usterkami). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IC_1A_O4/08_W02 Ma szeroki zakres wiedzy ogólnej, pozainformatycznej, oraz z zakresu obszaru medycyny pozwalający na wlaściwą analizę obiektów występujących w rozwiązywanym zadaniu. | 2,0 | |
3,0 | Pozytywna ocena aktywności i prawidłowo wykonany projekt ( z akceptowalnymi usterkami). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IC_1A_O4/08_W03 Ma utrwaloną wiedzę o wszystkich etapach procesu projektowania i elementach zarządzania jego poszczególnymi fazami. | 2,0 | |
3,0 | Pozytywna ocena aktywności i prawidłowo wykonany projekt ( z akceptowalnymi usterkami). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O4/08_U01 Potrafi zastosować nowe/innowacyjne rozwiązania w budowie systemów wspomagających procesy/procedury medyczne. | 2,0 | |
3,0 | Pozytywna ocena aktywności i prawidłowo wykonany projekt ( z akceptowalnymi usterkami). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IC_1A_O4/08_U02 Ma umiejetnosc w zakresie opracowywania dokumnetacji związanej z procesem projektowania systemów informatycznych. | 2,0 | |
3,0 | Pozytywna ocena aktywności i prawidłowo wykonany projekt ( z akceptowalnymi usterkami). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IC_1A_O4/08_U03 Ma umiejetnosc samodzielnego poszukiwania odpowiednich rozwiazan technologicznych | 2,0 | |
3,0 | Pozytywna ocena aktywności i prawidłowo wykonany projekt ( z akceptowalnymi usterkami). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IC_1A_O4/08_U04 Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę i znajomość narzędzi do szybkiej weryfikacji alternatywnych rozwiązań budowy systemu informatycznego. | 2,0 | |
3,0 | Pozytywna ocena aktywności i prawidłowo wykonany projekt ( z akceptowalnymi usterkami). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IC_1A_O4/08_U05 Posiada umiejętność dobrego komunikowania się z zespołem realizatorów projektu, jak również potrafi pełnić w nim różne role - także kierownicze. | 2,0 | |
3,0 | Pozytywna ocena aktywności i prawidłowo wykonany projekt ( z akceptowalnymi usterkami). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IC_1A_O4/08_U06 Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do budowania alternatywnych koncepcji budowy systemu informatycznego. | 2,0 | |
3,0 | Pozytywna ocena aktywności i prawidłowo wykonany projekt ( z akceptowalnymi usterkami). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IC_1A_O4/08_U07 Potrafi samodzielnie uzupełnić posiadanę wiedzę również z dziedzin nie związanych z informatyką. | 2,0 | |
3,0 | Pozytywna ocena aktywności i prawidłowo wykonany projekt ( z akceptowalnymi usterkami). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O4/08_K01 Ma świadomość konieczności uzupełniania wiedzy i poszukiwania - taże zespołowego - odpowiednich rozwiazan technologicznych. | 2,0 | |
3,0 | Pozytywna ocena aktywności i prawidłowo wykonany projekt ( z akceptowalnymi usterkami). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IC_1A_O4/08_K02 Rozumie i stosuje zasady dobrej współpracy w zespole projektującym. | 2,0 | |
3,0 | Pozytywna ocena aktywności i prawidłowo wykonany projekt ( z akceptowalnymi usterkami). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Flasinski M., Zarzadzanie projektami informatycznymi, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006
- Beynon-Davis P., Inzynieria systemów informacyjnych, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- Brooks F.P., Mityczny osobomiesiac. Eseje o inzynierii oprogramowania., Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2000