Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (S1)
specjalność: Zastosowania informatyki
Sylabus przedmiotu Programowanie aplikacji wieloplatformowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria cyfryzacji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Programowanie aplikacji wieloplatformowych | ||
Specjalność | Zastosowania informatyki | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Systemów Multimedialnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Małecki <Krzysztof.Malecki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 6 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z inzynierii oprogramowania. |
W-2 | Wiedza z dziedziny architektury systemów komputerowych. |
W-3 | Wiedza dotyczaca podstaw programowania. |
W-4 | Umiejetnosc programowania w C i Java. |
W-5 | Wiedza w zakresie dziedziny komunikacja człowiek-komputer. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z zagadnieniami zwiazanymi z technologiami tworzenia aplikacji wieloplatformowych w systemach przenosnych. |
C-2 | Zapoznanie studenta z róznorodnoscia rozwiazan w dziedzinie aplikacji wieloplatformowych dla systemów przenosnych. |
C-3 | Ukształtowanie umiejetnosci praktycznych w dziedzinie tworzenia aplikacji wieloplatformowych w systemach przenosnych. |
C-4 | Wykształcenie umiejetnosci samodzielnego poszukiwania rozwiazan dla tworzenia aplikacji wieloplatformowych w systemach przenosnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie z wymaganiami zajęć. | 1 |
T-L-2 | Realizacja aplikacji wieloplatformowej dla urządzeń przenośnych w J2ME. | 4 |
T-L-3 | Realizaja aplikacji wieloplatformowej z wykorzystaniem PhoneGap | 4 |
T-L-4 | Realizacja aplikacji wieloplatformowej dla urządzeń przenośnych z wykorzystaniem Qt for Android. | 4 |
T-L-5 | Realizacja aplikacji wieloplatformowej z wykorzystaniem HTML 5 i JavaScript. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zapoznanie z wymaganiami przedmiotu. Definicja aplikacji wieloplatformowych. Definicja programowania wieloplaformowego. Podstawowe zasady programowania wieloplatformowego dla urządzeń przenośnych. | 1 |
T-W-2 | Rozwój aplikacji wieloplatformowych. Wieloplatformowe biblioteki i narzędzia programistyczne - przegląd. | 2 |
T-W-3 | Platforma J2ME dla systemów przenosnych. Pojecie profilu i konfiguracji. Podstawowe elementy J2ME. Specyfikacje.Podstawowe srodowiska programistyczne dla J2ME. Wersje, instalacja, konfiguracja, mozliwosci. | 2 |
T-W-4 | Podstawowe kontrolki graficznego interfejsu uzytkownika w J2ME. Technologiie komunikacji sieciowej w J2ME - interfejsy, protokoły. Interfejs uzytkownika w systemie przenosnym dla komunikacji sieciowej. | 2 |
T-W-5 | Rozwiązanie PhoneGap - jako proste, skuteczne i wydajne narzędzie wspierające tworzenie aplikacji wieloplatformowych na urządzenia przenośne. | 2 |
T-W-6 | Qt — biblioteka w języku C++ pozwalająca tworzyć jednolite GUI niezależnie od platformy. | 2 |
T-W-7 | Qt dla Android jako rozwiązanie pozwalające uruchamiać aplikacje wieloplatformowe stworzone w Qt5 na urządzeniach działających w oparciu o platformę Android. | 2 |
T-W-8 | Tworzenie wieloplatformowej aplikacji mobilnej w technologii: HTML5 z wykorzystaniem JavaScript. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | praca nad projektem w podgrupie | 20 |
A-L-3 | samodzielne studia nad tematem | 20 |
A-L-4 | udział w konsulatcjach | 2 |
A-L-5 | udział z zaliczeniu | 2 |
59 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | samodzielne studia nad tematem | 10 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 3 |
A-W-4 | udział w konsultacjach | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podajace: wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny. |
M-2 | Cwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena stopnia wykonania cwiczenia laboratoryjnego. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena jakosci realizacji cwiczenia laboratoryjnego. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena poprawnosci realizacji projektu w podgrupie. |
S-4 | Ocena formująca: Ocena jakosci realizacji projektu w podgrupie. |
S-5 | Ocena podsumowująca: Ocena całosciowa zrealizowanych cwiczen laboratoryjnych i projektu w podgrupie. |
S-6 | Ocena podsumowująca: Ocena całosciowa wiedzy. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O6/05_W01 W wyniku przeprowadzonych zajec student powinien dobierac narzedzia do potrzeb realizacji aplikacji wieloplatformowych w systemie przenosnym. | IC_1A_W02, IC_1A_W03, IC_1A_W05, IC_1A_W06, IC_1A_W08, IC_1A_W11 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-6 |
IC_1A_O6/05_W02 Powinien wskazywac potencjalne problemy w realizacji aplikacji wieloplatformowych w systemach przenosnych. Powninien zaproponowac rozwiazania pozwalajace ominac potencjalne problemy realizacyjne. | IC_1A_W02, IC_1A_W03, IC_1A_W08 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-3, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O6/05_U01 W wyniku przeprowadzonych zajec student powinien umiec analizowac potrzeby uzytkownika, analizowac mozliwosci realizacji aplikacji wieloplatformowych, dobierac srodowisko programistyczne do realizacji zadania, opracowywac projekt, planowac realizacje procesu tworzenia aplikacji wieloplatformowej dla systemu przenosnego, powinien umiec weryfikowac i oceniac istniejace rozwiazania wieloplatformowe w systemach przenosnych. | IC_1A_U11, IC_1A_U18, IC_1A_U25 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-3, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O6/05_K01 W wyniku przeprowadzonych zajec student nabedzie nastepujace podstawy: aktywna postawa w samodzielnym poszukiwaniu wiedzy, aktywna podstawa w rozwiazywaniu problemów zwiazanych z róznorodnoscia sprzetowa i SO, kreatywnosc w znajdowaniu rozwiazan zwiazanych z róznorodnoscia sprzetowa i SO, chetny do dzielenia sie wiedza, postepowanie zgodne z przyjetymi zasadami etyki podczas pracy w podgrupie. | IC_1A_K01, IC_1A_K02, IC_1A_K03, IC_1A_K04 | T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K07 | InzA_K01 | C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-2 | S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O6/05_W01 W wyniku przeprowadzonych zajec student powinien dobierac narzedzia do potrzeb realizacji aplikacji wieloplatformowych w systemie przenosnym. | 2,0 | Nie potrafi wymienic i nazwac istniejacych wieloplatformowych technologii programistycznych i sprzetowych w systemach przenosnych. |
3,0 | Potrafi wymienic, nazwac i ogólnie opisac istniejace wieloplatformowe technologie programistyczne i sprzetowe w systemach przenosnych oraz wskazac ich potencjalne zastosowania. | |
3,5 | Potrafi dobierac wieloplatformowe technologie sprzetowe i programistyczne odpowiednio do zastosowan w systemach przenosnych. | |
4,0 | Potrafi wytłumaczyc dobór technologii sprzetowych i programistycznych odpowiednio do zastosowan i je opisac. | |
4,5 | Potrafi rozpoznac trudnosci i zaproponowac rozwiazania pozwalajace ominac potencjalne problemy realizacyjne. | |
5,0 | Potrafi zaproponowac uniwersalne wieloplatformowe rozwiazania programistyczne działajacej na szerokiej grupie systemów przenosnych. | |
IC_1A_O6/05_W02 Powinien wskazywac potencjalne problemy w realizacji aplikacji wieloplatformowych w systemach przenosnych. Powninien zaproponowac rozwiazania pozwalajace ominac potencjalne problemy realizacyjne. | 2,0 | Nie potrafi wymienic i nazwac problemow istniejacych dla wieloplatformowych technologii programistycznych i sprzetowych w systemach przenosnych. |
3,0 | Potrafi wymienic, nazwac i ogólnie opisac podstawowe problemy istniejace w procesie tworzenia aplikacji wieloplatformowych. | |
3,5 | Potrafi dobierac rozwiazania ploblemow w tworzeniu aplikacji w systemach przenosnych. | |
4,0 | Potrafi wytłumaczyc dobór sposobow rozwiazania problemow. | |
4,5 | Potrafi zaproponowac rozwiazania pozwalajace ominac potencjalne problemy realizacyjne. | |
5,0 | Potrafi zaproponowac uniwersalne rozwiazania programistyczne działajacej bezproblemowo na szerokiej grupie systemów przenosnych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O6/05_U01 W wyniku przeprowadzonych zajec student powinien umiec analizowac potrzeby uzytkownika, analizowac mozliwosci realizacji aplikacji wieloplatformowych, dobierac srodowisko programistyczne do realizacji zadania, opracowywac projekt, planowac realizacje procesu tworzenia aplikacji wieloplatformowej dla systemu przenosnego, powinien umiec weryfikowac i oceniac istniejace rozwiazania wieloplatformowe w systemach przenosnych. | 2,0 | Nie posiada podstawowych umiejetnosci w zakresie przedmiotu. |
3,0 | Potrafi wykorzystywac oprogramowanie i dobierac je odpowiednio do sprzetu, dla którego tworzone sa lub wdrazane aplikacje. | |
3,5 | Potrafi łaczyc uzycie róznych narzedzi celem optymalnej organizacji pracy przy tworzeniu aplikacji wieloplatformowych. | |
4,0 | Potrafi wykorzystywac funkcje i metody pozwalajace na dostep do funkcjonalnych elementów składowych aplikacji wieloplatformowych. | |
4,5 | Potrafi rozszerzac metody i funkcje pozwalajace na wykorzystanie elementów aplikacji wieloplatformowych. | |
5,0 | Potrafi tworzyc złozone aplikacje wieloplatformowe. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O6/05_K01 W wyniku przeprowadzonych zajec student nabedzie nastepujace podstawy: aktywna postawa w samodzielnym poszukiwaniu wiedzy, aktywna podstawa w rozwiazywaniu problemów zwiazanych z róznorodnoscia sprzetowa i SO, kreatywnosc w znajdowaniu rozwiazan zwiazanych z róznorodnoscia sprzetowa i SO, chetny do dzielenia sie wiedza, postepowanie zgodne z przyjetymi zasadami etyki podczas pracy w podgrupie. | 2,0 | Nie posiada kompetencji społecznych przewidzianych dla przedmiotu. |
3,0 | Umie zaprezentowac posiadana wiedze. | |
3,5 | Przejawia otwartosc w zdobywaniu wiedzy. | |
4,0 | Prezentuje aktywna postawe w zdobywaniu wiedzy i dzieleniu sie wiedza z grupa i prowadzacym. | |
4,5 | Umie pracowac w zespole. Konstruuje obiektywne wnioski. | |
5,0 | Umie prowadzic prace zespołu. Broni osiagnietych rezultatów. |
Literatura podstawowa
- Lyza Danger Gardner, Jason Grigsby, Mobile Web. Rusz głowa!, Helion, 2013, 978-83-246-4864-1, 9788324648641
- Jeanine Meyer, Wprowadzenie do HTML5. Nauka HTML5 i JavaScriptu na przykładzie gier, Helion, 2012, 978-83-246-4107-9