Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N2)
specjalność: informatyka i doradztwo w technice rolniczej i leśnej
Sylabus przedmiotu Ekonomiczne uwarunkowania rozwoju obszarów wiejskich:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technika rolnicza i leśna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekonomiczne uwarunkowania rozwoju obszarów wiejskich | ||
Specjalność | technika w rolnictwie, leśnictwie i ochronie środowiska | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Dobek <Tomasz.Dobek@zut.edu.pl>, Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | student powinien śledzić informacje przekazywane przez media, związane z obszarami wiejskimi. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student zapozna się ze stanem obszarów wiejskich i możliwością jego rozwoju w kierunku poprawy jego infrastruktury, edukacji, konkurencyjności i dywersyfikacji ekonomicznej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | W ramach zajęć studenci wykonywać bedą wykonywać i prezentowac opracowania, dotyczące wybranego obszaru wiejskiego wraz z możliwością jego rozwoju w kierunku poprawy infrastruktury, edukacji, konkurencyjności i dywersyfikacji ekonomicznej. | 8 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Uwarunkowania rozwoju obszarów wiejskich i rolnictwa. Diagnoza stanu (Charakterystyka ogólna, demografia, rynek pracy i bezrobocie) Rynek usług i przedsiębiorczości (Podmioty gospodarki narodowej, turystyka wiejska, w tym agroturystyka). Zaspakajanie potrzeb społecznych mieszkańców wsi. Infrastruktura techniczna. Budżety gmin. Wartości przyrodniczo kulturowe obszarów wiejskich. Instytucje i organizacje społeczno zawodowe wspierające rozwój wsi. Zasoby ludzkie. Potencjał ekonomiczny rolnictwa i gospodarstw rolnych. Potencjał produkcyjny (produkcja roślinna zwierzęca). Produkcja ekologiczna . Przetwórstwo rolno- spożywcze. Usługi w rolnictwie. Wsparcie naukowo- doradcze. Związki i organizacje rolnicze. Bilans produkcji i spożycia artykułów rolnych. | 8 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 8 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych. | 22 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Konsultacje. | 3 |
A-W-3 | Studiowanie literatury i przygotowanie do kolokwiów. | 12 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podajaca: wykład informacyjny,objasnienie, |
M-2 | Metoda praktyczna: pokaz, |
M-3 | Prezentacja. |
M-4 | Metoda aktywizująca - dyskusja. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena na podstawie zapowiedzianych dwóch kolokwiów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena za prezentację. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_2A_O01-2tś_W01 Efektem jest zapoznanie się studentów ze stanem obszarów wiejskich i możliwością ich rozwoju w kierunku poprawy: infrastruktury, edukacji, konkurencyjności i dywersyfikacji ekonomicznej. | TRL_2A_W28 | R2A_W02, R2A_W09 | InzA2_W03, InzA2_W04 | C-1 | T-W-1 | M-4, M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_2A_O01-2tś_U01 Efektem kształcenia jest umiejętność oceny stanu obszarów wiejskich pod kątem infrastruktury, edukacji, konkurencyjności i dywersyfikacji ekonomicznej. | TRL_2A_U15 | R2A_U01, R2A_U07 | InzA2_U03, InzA2_U05 | C-1 | T-W-1 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_2A_O01-2tś_K01 Student ma świadomość stosowania aktualnej wiedzy, która umożliwi wykorzystanie jej w kierunku rozwoju obszarów wiejskich. | TRL_2A_K06, TRL_2A_K01, TRL_2A_K04 | R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06, R2A_K08 | InzA2_K01, InzA2_K02 | C-1 | T-W-1 | M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_2A_O01-2tś_W01 Efektem jest zapoznanie się studentów ze stanem obszarów wiejskich i możliwością ich rozwoju w kierunku poprawy: infrastruktury, edukacji, konkurencyjności i dywersyfikacji ekonomicznej. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_2A_O01-2tś_U01 Efektem kształcenia jest umiejętność oceny stanu obszarów wiejskich pod kątem infrastruktury, edukacji, konkurencyjności i dywersyfikacji ekonomicznej. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_2A_O01-2tś_K01 Student ma świadomość stosowania aktualnej wiedzy, która umożliwi wykorzystanie jej w kierunku rozwoju obszarów wiejskich. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Czudec A., Ekonomiczne uwarunkowania rozwoju wielofunkcyjnego rolnictwa, WUR, 2009
- Fereniec J., Ekonomika i organizacja rolnictwa., Key Text, Warszawa, 1999
- Praca zbiorowa, Powszechny spis rolny, Główny Urząd Statystyczny, 2011
- Praca zbiorowa, Charakterystyka obszarów wiejskich w 2008 r., Główny Urząd Statystyczny, 2010
- Heijman W. Krzyżanowska Z., Gędek S., Kowalski Z, Ekonomika rolnictwa, Zarys teorii, Fundacja Rozwój SGGW, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Czasopisma omawiające problematykę obszarów wiejskich (Przegląd Techniki Rolniczej i Leśnej, top agrar polska, itp.). Strony WWW (portale rolnicze, ODR itp. GUS, ARiMR).